Ljudisolering, vilka material osv

tiredack
19 juli 2018 · 8 Inlägg

Tjabbare!

Jag håller på med restaurering av en Volvo 850 och nu när jag har slitit ut hela inredningen kom jag på idéen att jag skulle ljudisolera bilen, inte för billjudets skull utan för bullernivån. Det är inte största prion på detta, så några exklusiva material som kostar tusentals är jag inte ute efter, utan jag har spanat lite på Biltema (skratta bäst ni vill) och har hittat en mindre uppsjö med varianter. Det finns allt från bitumen till skumgummiaktigt till aluminiumklätt, och alla sägs vara ljuddämpande! Vad väljer man? Vad är bäst? Ska man blanda och sätta exempelvis bitumen på plåten och sedan skumgummi på det?

Tack på förhand! smile

torsen
19 juli 2018 · 7 234 Inlägg

Jag har "bullerisolerat" flera bilar med liggunderlägg.
Liggunderlägg av den tjocka typen från ÖB.
Kontaktlim i burk från Biltema.
Limmas i dörrar, baklucka och torpedväggens insida.
På golvet liggande lösa men "formklippta" så att jag då och då kan kolla och vintertid ev avlägsna kondens.
Torpedväggens motorrumssida samt motorhuvens insida har jag inte "behandlat".

Liggunderlägg brinner inte och är inte hygroskopiska(suger inte upp vatten).
Ev kan du vända dig någon som bygger plastbåtar.
De brukar lägga ett skikt liggunderläggliknande isolering mellan inner- och ytterskroven.

Blymatta på växellåda och de delar av motorn man kommer åt gör också sitt till för att dämpa vibrationer.

jaka54
19 juli 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det finns tunnt/självhäftande ljuddämparmaterial att köpa från flera biltillbehörsfirmor, ex. Hansen racing.

Soulman
19 juli 2018 · 1 271 Inlägg

Jag använder produkter från Silent Coat, finns säkert liknande från andra tillverkare. Särskilt 2mm Bitumenmatta. Tycker den är prisvärd när man köper storpacket med 40 ark. Det räcker till en normalstor bil när jag gör dörrar och golv.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
tiredack
20 juli 2018 · 8 Inlägg

torsen skrev:
Jag har "bullerisolerat" flera bilar med liggunderlägg.
Liggunderlägg av den tjocka typen från ÖB.
Kontaktlim i burk från Biltema.
Limmas i dörrar, baklucka och torpedväggens insida.
På golvet liggande lösa men "formklippta" så att jag då och då kan kolla och vintertid ev avlägsna kondens.
Torpedväggens motorrumssida samt motorhuvens insida har jag inte "behandlat".

Liggunderlägg brinner inte och är inte hygroskopiska(suger inte upp vatten).
Ev kan du vända dig någon som bygger plastbåtar.
De brukar lägga ett skikt liggunderläggliknande isolering mellan inner- och ytterskroven.

Blymatta på växellåda och de delar av motorn man kommer åt gör också sitt till för att dämpa vibrationer.

Intressant lösning! 🤔 Är det inte omständigt att behöva riva upp för att kolla kondens dock? Lär ju vara billigaste alternativet iallafall 😁

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang