torsen
21 juli 2018
· 7 238 Inlägg
Som redan skrivits ovan.
Vill du ha tryggheten att inter råka ut för några stora oförutsägbara kostnader under en begränsad tid så väljer du en bil som inte är över 10 år gammal, inte har körts mer än 10.000 mil samt inte är "importerad".
Min rekommendation, som jag följer själv, är att köpa en "svensksåld" bil som är 6 - 8 år gammal som inte rullat mer än 6 - 8.000 mil.
Men man kan ha tur med långmilare också.
Köpte för några decennier sedan en f d "tidningsbil" som avverkat 12.000 mil på 9 månader.
Enda märkliga med bilen var att alla 5 däcken var av olika fabrikat.
Bilen, en Plymout, hade samkörts av 3 tidningar i Mälardalen och var som ny, utom pedalgummin, ratt och framsätet.
Känner flera som köpt f d Polisbilar med mycket höga miltal på vägmätarna, och som varit i princip felfria.
Däremot skulle jag akta mig för f d Taxibilar m anl a a ägarna i regel inte gör mer än nödvändig = går efter Bilprovningens "arbetsorder".
Att föredra är, enligt min mening, en långpendlarbil som inte rullat söder om Sundsvall.
Drivlinan(motor/växellåda/koppling/drivaxlar) är "skottsäker" på alla nyare bilar (utom Lada).
Ett varningstecken är många ägare på korttid.
En annan varning vill jag utfärda för små motorstarka bilar som körts i storstäder av unga förare.
Det senare är svårt att kolla eftersom den typen av bilar ofta är skrivna på far- eller morföräldrar med hemvisst i norra Norrland eller på Gotland (billigare försäkring då).