Balansera hjul, vad gäller?

lanab
20 juli 2018 · 28 Inlägg

Jag la på nya Michelin däck i veckan och noterade att killen hade behållt vissa av dom gamla vikterna på fälgarna, tex tagit bort 20gr från gamla vikterna och satt dit nya vikter på annat ställe på fälgen och på en annan fälg hade han tagit bort dom gamla vikterna och satt nya

Den skola jag fått lära mig är att man tar bort alla gamla vikter vid balansering, vad är det som gäller? man brukar säga balanserat som balanserat ofta.

Senast redigerat av lanab (20 juli 2018)

panda666
20 juli 2018 · 4 228 Inlägg

Bara ut o åk motorväg upp till 110/120km/h känner du vibrationer i ratten/hela bilen då har han inte gjort ett bra jobb, Min *kille* smackade på helt nya däck på min kärra och fuskade första gången så att de vibrerade värre än en dildo på motorvägen, åkte tillbaks så fick han göra om det och nu känner ja ingenting alls.

zleepy Trucker
20 juli 2018 · 1 391 Inlägg

alla gånger jag fått däck pålagda/omlagda/ditlagda eller när jag bara velat få dom balanserade så skrapar dom bort -alla- gamla vikter, varenda jävla en... sen smäller dom på nya vikter enligt vad balansmaskinen säger, allt annat är bara fel... vibrationer när man kör är fan inge kul tongue

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
torsen
21 juli 2018 · 7 198 Inlägg

lanab skrev:
Jag la på nya Michelin däck i veckan och noterade att killen hade behållt vissa av dom gamla vikterna på fälgarna, tex tagit bort 20gr från gamla vikterna och satt dit nya vikter på annat ställe på fälgen och på en annan fälg hade han tagit bort dom gamla vikterna och satt nya

Den skola jag fått lära mig är att man tar bort alla gamla vikter vid balansering, vad är det som gäller? man brukar säga balanserat som balanserat ofta.

Du har haft rätt skola.
Alla gamla vikter ska bort från fälgarna.
Gamla skolan sa även att man borde köra cirka 100 mil med nypålagda däck innan man balanserar.
Detta för att däcken ska få "sätta sig" på fälgarna.
Blir dock en merkostnad.
Men är man känslig för obalans så...………

B t w så brukar Michelindäcken vara balanserade.
En röd prick på däcket ska placeras vid ventilen.
I flera fall med Michelindäck (på Michelinfälgar) har det inte behövts några balanseringsvikter.
I alla fall inte i farter upp till 120km/t.

CC72
21 juli 2018 · 1 661 Inlägg

torsen skrev:

lanab skrev:
Jag la på nya Michelin däck i veckan och noterade att killen hade behållt vissa av dom gamla vikterna på fälgarna, tex tagit bort 20gr från gamla vikterna och satt dit nya vikter på annat ställe på fälgen och på en annan fälg hade han tagit bort dom gamla vikterna och satt nya

Den skola jag fått lära mig är att man tar bort alla gamla vikter vid balansering, vad är det som gäller? man brukar säga balanserat som balanserat ofta.

Du har haft rätt skola.
Alla gamla vikter ska bort från fälgarna.
Gamla skolan sa även att man borde köra cirka 100 mil med nypålagda däck innan man balanserar.
Detta för att däcken ska få "sätta sig" på fälgarna.
Blir dock en merkostnad.
Men är man känslig för obalans så...………

B t w så brukar Michelindäcken vara balanserade.
En röd prick på däcket ska placeras vid ventilen.
I flera fall med Michelindäck (på Michelinfälgar) har det inte behövts några balanseringsvikter.
I alla fall inte i farter upp till 120km/t.

Michelinfälgar?

torsen
21 juli 2018 · 7 198 Inlägg

CC72 skrev:

torsen skrev:

lanab skrev:
Jag la på nya Michelin däck i veckan och noterade att killen hade behållt vissa av dom gamla vikterna på fälgarna, tex tagit bort 20gr från gamla vikterna och satt dit nya vikter på annat ställe på fälgen och på en annan fälg hade han tagit bort dom gamla vikterna och satt nya

Den skola jag fått lära mig är att man tar bort alla gamla vikter vid balansering, vad är det som gäller? man brukar säga balanserat som balanserat ofta.

Du har haft rätt skola.
Alla gamla vikter ska bort från fälgarna.
Gamla skolan sa även att man borde köra cirka 100 mil med nypålagda däck innan man balanserar.
Detta för att däcken ska få "sätta sig" på fälgarna.
Blir dock en merkostnad.
Men är man känslig för obalans så...………

B t w så brukar Michelindäcken vara balanserade.
En röd prick på däcket ska placeras vid ventilen.
I flera fall med Michelindäck (på Michelinfälgar) har det inte behövts några balanseringsvikter.
I alla fall inte i farter upp till 120km/t.

Michelinfälgar?

Jaa, Michelin tillverkar även fälgar.
Brukar vara stock car på franska bilar, i alla fall PSA.
Michelin uppfann det slanglösa däcket Michelin X, som samtidigt var ett stålradialdäck.
Föregångaren till X hette Pilote och var ett diagonaldäck som krävde innerslang.
Michelin uppfann även den moderna fälgen för tunga fordon utan "sprängring".
Michelin har alltid lett utvecklingen av däck, och har en ny revolutionerande däckuppfinning på gång.

lanab
22 juli 2018 · 28 Inlägg

Fick svar av snubben, han verkar inte ha kunskapen utan kör med sin egna teorier om att sitter de på korrekt position i förhållande till där obalansen uppträder finns ingen anledning att ta bort vikterna.

Vad ska man säga liksom, det var bland det dummaste jag hört då han balanserar ett hjul som redan har gamla vikter på och adderar bara nya vikter.

Sen börjar han dra in saker som placering, klisterkvalité samt korrisionsbeständighet, vad har det med obalansen att göra?

Nej den snubben kommer jag inte anlita igen.

panda666
22 juli 2018 · 4 228 Inlägg

lanab skrev:
Fick svar av snubben, han verkar inte ha kunskapen utan kör med sin egna teorier om att sitter de på korrekt position i förhållande till där obalansen uppträder finns ingen anledning att ta bort vikterna.

Vad ska man säga liksom, det var bland det dummaste jag hört då han balanserar ett hjul som redan har gamla vikter på och adderar bara nya vikter.

Sen börjar han dra in saker som placering, klisterkvalité samt korrisionsbeständighet, vad har det med obalansen att göra?

Nej den snubben kommer jag inte anlita igen.

yes gå till nån annan, som sagt min gjorde också en gång fel men nästa gång gjorde han rätt. så länge det inte finns vibrationer när du kör upp emot 110/120kmh då är det bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang