2k lackstift eller airbrusch

karlsson_1984
21 juli 2018 · 671 Inlägg

Hej jag ska åtgärda några ytterst små stenskott/skavanker på min clio - 12
Dels så har motorhuven skrapmärken på kanten upptill orsakat av torkarna. Och jag tänkte få det slätt med våtslippapper och sedan använda lackstift 2k kit från bilfärg.se  och sedan ska man kunna polera detta med trissa för att få  fint resultat vad jag förstår?
Och dom andra lackskadorna är  knappt 1mm stort på ena dörren samt en skråma vid dörrfästet orsakat efter bältesspännet.
Jag har även en airbrush  med minikompressor som jag lackar radiostyrda bilar med. 
Skulle det fungera med bilfärg  i denna färgspruta.  Och jag tror inte att jag  behöver grunda före då grundfärgen sitter kvar och inte är rost i skadorna.

Det enda som känns surt är att minsta färgburken dom har är 0.75 liter

jaka54
21 juli 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du kan inte skicka bilder? Lättare attavgöra då vilken metod som bör användas.
Som gammal modellflygare som alltid sprutmålar mina flygplan (inte alla men de som lackas) med 2-komponentslack  /spruta så föredrar jag den typen av färg då den blir hård och tål metanol /nitrometen och kan poleras.
Till ytterst små lackskador (millimeterstora ) funkar det emellertid bra med lackstift ,men den är dyr.

karlsson_1984
23 juli 2018 · 671 Inlägg

Skall ta bilder på detta imorgon efter jobbet.  Jag såg även ett Youtube klipp då en hade köpt ett kit med färg och paint cleaner leveling samt nån form av putsduk som gjorde att resultatet såg perfekt ut.   Och det var chipfixx Canada  som säljer detta för ca 600kr. Väl värt. Men dom skickar inte utanför Canada och jag har inte lyckats hitta nån  annan som har det

karlsson_1984
23 juli 2018 · 671 Inlägg

Färgkitet heter även dr. Colorchip och verkar  fungera annorlunda mot vanliga lackstift som ser för jävligt ut

Senast redigerat av karlsson_1984 (23 juli 2018)

mb_pucken
24 juli 2018 · 5 087 Inlägg

Jag testade chipex på mercan och det funkade faktisk riktigt bra. Blir bättre resultat än med vanligt lackstift. Kräver dock lite träning innan man får perfekt resultat men brukar finnas några stenskott som ej syns att träna på :-)

Annars ska en https://www.rekondkompaniet.se/products/stenskottspenna
Kunna ge bra resultat :-) inget jag provat utan bara läst om :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
karlsson_1984
4 augusti 2018 · 671 Inlägg

Tackar  jag har nu beställt det dyrare färgkitet från drcolorchip  nu när jag lyckats klura ut vilken färgkod jag hade. Det gick på 700kr inkl frakt till Sverige.  Så det är det ju klart värt  om det funkar😁  återkommer med resultat

karlsson_1984
9 augusti 2018 · 671 Inlägg

Är det nån mer som har köpt från drcolorchip. För jag har betalat allt inkl frakten. Men nu fick jag mail från dom att min adress  inte är helt fastställt om vart jag bor.  Fast det stod klart och tydligt och sen att om dom ska skicka paketet till Sverige så kostar det extra ca 82 US dollar. Så min fråga är om detta är en rimlig kostnad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang