Trasig blinkers bmw e36 318

Gustav_
22 juli 2018 · 11 Inlägg

Hej.  Vänster bakblinkers har lagt av.

Har provat att sätta lampan ifrån den högra men det fungerar ej. (Höger lampan fungerar)
Säkringar är hela.
Samma spänning på både höger och vänster blinkers när jag mätt med multimeter. 

Har helt slut på idéer.
Har ombess på detta så är rätt akut att fixa..

Någon som har en idé?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Kan det vara mer än ärg?
Mät så att du har ordentlig jord.
Kolla så att instrumentet blinkar i takt med reläblinket.
Löser du det inte enligt ovan  så kan du börja klia dig..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Gustav_
22 juli 2018 · 11 Inlägg

chanstagarn skrev:
Kan det vara mer än ärg?
Mät så att du har ordentlig jord.
Kolla så att instrumentet blinkar i takt med reläblinket.
Löser du det inte enligt ovan  så kan du börja klia dig..smile

Jag har mät direkt i kontakten till lampan och på själva lamhållaren får samma där.


Blinkar fortare på väntersida iallafall. Provade att byta relä. Iallafall det jag tror är blinkers relät utan framgång.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Att det blinkar fortare beror på att det saknas en lampa..
Berätta vad du har för spänning på lampinsatsens delar.
På den ena ska du ha ren chassiejord och på den andra ska spänningen vara 12 volt beroende på hur reläet arbetar .
Och slutligen, om du har jord på ena sidan och 12 volt på andra så kommer lampan att lysa om det inte är orena kontakter där lampan  ansluts..

Senast redigerat av chanstagarn (22 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Gustav_
22 juli 2018 · 11 Inlägg

chanstagarn skrev:
Att det blinkar fortare beror på att det saknas en lampa..
Berätta vad du har för spänning på lampinsatsens delar.
På den ena ska du ha ren chassiejord och på den andra ska spänningen vara 12 volt beroende på hur reläet arbetar .
Och slutligen, om du har jord på ena sidan och 12 volt på andra så kommer lampan att lysa om det inte är orena kontakter där lampan  ansluts..

När jag mät har det pendlat mellan 3-8v på både kontakten och själva socken till lamhållaren.
Får samma på både höger och vänster. Men vänster vill inte fungera.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Ok, mät vilket värde motståndsmässigt, Ohm alltså, som du får med motorn avstängd, på både höger och vänster, där du annars ska ha 12 volt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Gustav_
22 juli 2018 · 11 Inlägg

chanstagarn skrev:
Ok, mät vilket värde motståndsmässigt, Ohm alltså, som du får med motorn avstängd, på både höger och vänster, där du annars ska ha 12 volt.

Får göra detta. Är ju konstigt att vänster inte fungerar när jag får samma värden på dem...

Utmarks-Loke
22 juli 2018 · 5 809 Inlägg

Burkmajs skrev:

chanstagarn skrev:
Ok, mät vilket värde motståndsmässigt, Ohm alltså, som du får med motorn avstängd, på både höger och vänster, där du annars ska ha 12 volt.

Får göra detta. Är ju konstigt att vänster inte fungerar när jag får samma värden på dem...

Om du får 3-8V är det kanske för att din multimeter inte hinner mäta färdigt innan lampan slocknar igen?

Hur är det med övriga lampor på den sidan bak, lyser de som de skall? Jag förmodar att de har gemensam jord men det är ju inte säkert. Annars kan man tänka sig att det är avbrott i jordanslutningen, om du nu har normal spänning fram till lampan.

jaka54
22 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har du satt i två nya lampor?

Gustav_
23 juli 2018 · 11 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Burkmajs skrev:

chanstagarn skrev:
Ok, mät vilket värde motståndsmässigt, Ohm alltså, som du får med motorn avstängd, på både höger och vänster, där du annars ska ha 12 volt.

Får göra detta. Är ju konstigt att vänster inte fungerar när jag får samma värden på dem...

Om du får 3-8V är det kanske för att din multimeter inte hinner mäta färdigt innan lampan slocknar igen?

Hur är det med övriga lampor på den sidan bak, lyser de som de skall? Jag förmodar att de har gemensam jord men det är ju inte säkert. Annars kan man tänka sig att det är avbrott i jordanslutningen, om du nu har normal spänning fram till lampan.

Alla andra lampor fungerar. Enbart vänster blinkers som krånglar..

jaka54 skrev:
Hej!
Har du satt i två nya lampor?

Hej har bara bytt 1 lampa

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Burkmajs skrev:

chanstagarn skrev:
Ok, mät vilket värde motståndsmässigt, Ohm alltså, som du får med motorn avstängd, på både höger och vänster, där du annars ska ha 12 volt.

Får göra detta. Är ju konstigt att vänster inte fungerar när jag får samma värden på dem...

Om du får 3-8V är det kanske för att din multimeter inte hinner mäta färdigt innan lampan slocknar igen?

Hur är det med övriga lampor på den sidan bak, lyser de som de skall? Jag förmodar att de har gemensam jord men det är ju inte säkert. Annars kan man tänka sig att det är avbrott i jordanslutningen, om du nu har normal spänning fram till lampan.

Undrar hur många KOhm till chassiejord du fick på den sidan där det inte fungerar jämfört med den som funkar..
Du får såklart mäta på högsta inställningen på MOhm-området..
Några 10KOhm till jord p g av t ex en kabelskada kan göra att det inte funkar..

Senast redigerat av chanstagarn (23 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
23 juli 2018 · 5 809 Inlägg

chanstagarn skrev:

Svarte_Orm skrev:

Burkmajs skrev:

Får göra detta. Är ju konstigt att vänster inte fungerar när jag får samma värden på dem...

Om du får 3-8V är det kanske för att din multimeter inte hinner mäta färdigt innan lampan slocknar igen?

Hur är det med övriga lampor på den sidan bak, lyser de som de skall? Jag förmodar att de har gemensam jord men det är ju inte säkert. Annars kan man tänka sig att det är avbrott i jordanslutningen, om du nu har normal spänning fram till lampan.

Undrar hur många KOhm till chassiejord du fick på den sidan där det inte fungerar jämfört med den som funkar..
Du får såklart mäta på högsta inställningen på MOhm-området..
Några 10KOhm till jord p g av t ex en kabelskada kan göra att det inte funkar..

Ja, är det 10K ohm i jordförbindelsen lär det inte lysa. Det räcker nog att det är 10 ohm för att lampan bara skall glöda svagt. Och att mäta i Mohm-läget är meningslöst, det är bättre att ta lägsta möjliga, normalt skall vara under 1 ohm

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Öh, jag menar att han ska mäta där han normalt har 12 volt när det ska blinka..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
23 juli 2018 · 5 809 Inlägg

chanstagarn skrev:
Öh, jag menar att han ska mäta där han normalt har 12 volt när det ska blinka..sad

Där skall det vara oändligt motstånd eftersom den ledningen bara går till kontakten på ett relä

Gustav_
24 juli 2018 · 11 Inlägg

Fick samma värden på både höger och vänster när jag ohm mäte. Så får väl fortsätta hålla på och se om jag hittar något fel..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Du milde ..
I lampsockeln alltså..
På ena sidan ska du ha mindre än 1 Ohm till chassiejord och på andra sidan ska det vara oändligt eftersom den går till reläet..
Kan det skrivas klarare..
Det hade varit rätt bra att få några mätvärden i retur här..
Jag ger mig fasen på att du inte har kontakt riktigt i sockeln där lampan ska i..
Det är väl någonslags tunna bleck som går att justera med en plattång..

Senast redigerat av chanstagarn (24 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Gustav_
24 juli 2018 · 11 Inlägg

chanstagarn skrev:
Du milde ..
I lampsockeln alltså..
På ena sidan ska du ha mindre än 1 Ohm till chassiejord och på andra sidan ska det vara oändligt eftersom den går till reläet..
Kan det skrivas klarare..
Det hade varit rätt bra att få några mätvärden i retur här..
Jag ger mig fasen på att du inte har kontakt riktigt i sockeln där lampan ska i..
Det är väl någonslags tunna bleck som går att justera med en plattång..

Mäte i lampsockeln är det fel? Har 1 ohm där.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Har du ordentlig kontakt mellan bleck och lampa?
För ibland kan det hända att det blir för stort avstånd så det inte blir kontakt i botten..

Senast redigerat av chanstagarn (24 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Gustav_
24 juli 2018 · 11 Inlägg

chanstagarn skrev:
Har du ordentlig kontakt mellan bleck och lampa?
För ibland kan det hända att det blir för stort avstånd så det inte blir kontakt i botten..

Måste varit så för nu fungerar den. Märkligt. Då den fungerade för någon dag sedan. Att man inte började kolla det hehe

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Aja, vi fick ju dryftat en hel del om spänning och ström..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang