Volvo V70 2008, ABS-givare VF

Japs-Jens
22 juli 2018 · 1 503 Inlägg

Tänkte byta min abs-givare VF i jakt på att hitta felet som gör att bilen rycker när den är varmkörd och körs mellan 90-120. Funkar fint annars. Varvtalsmätaren lägger av några sek ibland sen hoppar igång. Har varnat för DSTC en gång när det ryckt mkt. Försvann vid omstart. Lyckades bryta av givaren nu när jag skulle juckla bort den.. nu är frågan hur jag öppnar upp så jag kan se insidan där den sitter. Har plockat bort ok, skiva, bromssköld. Någon som vet?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Det ska bli FRUKTANSVÄRT spännande att se om bromsdetaljer kan få bilen att rycka i vissa hastigheter..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Japs-Jens
22 juli 2018 · 1 503 Inlägg

chanstagarn skrev:
Det ska bli FRUKTANSVÄRT spännande att se om bromsdetaljer kan få bilen att rycka i vissa hastigheter..

Vad jag förstått hämtar ecun hastigheten där ifrån. Sprucken abs-krans kan ge dessa symptom.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
zzr94092
22 juli 2018 · 4 378 Inlägg

Du har ingen krans.Det är inbyggt i lagret.varvräknarn har inget med abs givaren att göra.Först så läser man av ev felcoder..

Japs-Jens
22 juli 2018 · 1 503 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du har ingen krans.Det är inbyggt i lagret.varvräknarn har inget med abs givaren att göra.Först så läser man av ev felcoder..

Yes kikade på handdatorn och hade inga.
Åfan, det var ju bra på sätt och vis. Antar jag.. fick bort givaren nyss. Var ett jack i den. Tror inte det var jag som åstadkom det. Får prova med en ny. Läser den hastighet från den?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
W123-76
23 juli 2018 · 72 Inlägg

Kolla felkoder. är volvo mek har vart med om detta då var de vevaxelgivarn som strulade. Varnade för dstc även då

Das beste oder nichts!
W123-76
23 juli 2018 · 72 Inlägg

Och 08 orna hade även problem med att kabelmattan till motorn skäver sönder mot batterilådan så kika på de med

Das beste oder nichts!
Japs-Jens
29 juli 2018 · 1 503 Inlägg

Hej igen!
Nu är felet löst. Fick till slut felkod P0320 som typ innebär att något med tändningen är fel. Googlade lite och det pekade på vevaxelgivare eller kamaxelsgivare. Började med att byta vevaxelgivare. Märkte att kablaget var sönderskavt på ett ställe. Så lagade det plus bytte vevaxelgivare. Sen gick han som vanligt igen. Tack för all hjälp!!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
29 juli 2018 · 1 503 Inlägg

W123-76 skrev:
Kolla felkoder. är volvo mek har vart med om detta då var de vevaxelgivarn som strulade. Varnade för dstc även då

Så var fallet även här! Tack!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
29 juli 2018 · 1 503 Inlägg

W123-76 skrev:
Och 08 orna hade även problem med att kabelmattan till motorn skäver sönder mot batterilådan så kika på de med

Ok ska kika på det. Men felet var vevaxelgivaren denna gång. En kabel mellan dörr och astolpe som skavde sönder förra sommarn. Att man inte kan bygga bättre än så är ju skrämmande..

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang