Volvo 740 1990 går ojämnt

Alfred02
22 juli 2018 · 37 Inlägg

Har en volvo 740 1990 som idag började gå ojämnt. Den är ganska svårstartad. Ibland måsta man ge gas för den ska gå igång. Tomgång är dessutom ibland ojämn och blöddra. Och när man gasar på kraftigt så kan den också börja blöddra vid ca 3k varv men ibland varva den upp fint.

Någon som vet vad felet kan va? Jag har en liten idé om att den kan vara luftmassemätaren. Kan det vara så eller är det något annat?

Detta är mitt första inlägg så jag hoppas allt är rätt

Joakim1209
23 juli 2018 · 5 Inlägg

Kan alternativt va tomgångsmotorn, eller lambda, luftmassemätaren du får felsöka, prova ta bort tomgångsmotorn och kolla hur de ser ut i hålen, är det mycket skräp o smuts så kan du antingen göra rent de eller prova sätta dit en ny, kolla så alla sladdar går som de ska o inget har hoppat ur eller så

jaka54
23 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Börja med de elementära sakerna som får en motor att fungera.
1. Byt olja och filter.
Bör göras varje år (eller vart 1000-1500mil).

2.Byt rotor och fördelarlock.
3.Byt luftfilter.
De här sakerna bör göras vartannat år.

4. Byt Tändstift. (Volvo original)
Bör göras efter 3000-4000mil.

Kolla tändkablar och det blir bra gnista på stiften.
Kolla att bägge bränslepumparna funkar  (om du nu har två).

Senast redigerat av jaka54 (23 juli 2018)

Alfred02
23 juli 2018 · 37 Inlägg

Ok, tack för tipsen. Jag kan även tillägga att den får extremt fett. Sluka i sig stora mängder bensin å köla som en d24. Jag bytte LMM mot en annan idag och då slutade den gå ojämnt å varvade upp bättre. Men tomgången blev högre å svajigare och den går fortfarande för fett. Ska impn testa med en kompis LMM som ska fungera å se  vaf resultatet bli.

jaka54
23 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kat:n funkar?
Bytte kat (det var inget fel på den ,mer än att fästena började rosta sönder) på min Audi 100 för två år sedan och vilken skillnad det blev!!! Motorn gick perfekt innan men efter bytet märkte jag att jag fick bra mycket mer kraft i motorn. På skoj blåste jag ur den gamla kat:n med tryckluft och som det bollmade vit rök/damm ur den!!!

Senast redigerat av jaka54 (23 juli 2018)

Sukkan
23 juli 2018 · 451 Inlägg

Bränsletrycksregulator som hängt sig? Det hände på min gamla 740 90. Den bara trykte in bensin o gick riktigt dåligt. Oljan blev utspädd med bensin.

Alfred02
23 juli 2018 · 37 Inlägg

Sukkan skrev:
Bränsletrycksregulator som hängt sig? Det hände på min gamla 740 90. Den bara trykte in bensin o gick riktigt dåligt. Oljan blev utspädd med bensin.

Ok, hur löste du det?

Sukkan
23 juli 2018 · 451 Inlägg

Bytte ventilen. Koppla loss returledningen till tanken på insugningsröret och be någon starta motorn så ser du om där kommer bränsle,om inte så öppnar inte regulatorn.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2018 · 17 376 Inlägg

Gött att den har LMM. Då har du ju inte Regina iallafall...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Alfred02
23 juli 2018 · 37 Inlägg

Sukkan skrev:
Bytte ventilen. Koppla loss returledningen till tanken på insugningsröret och be någon starta motorn så ser du om där kommer bränsle,om inte så öppnar inte regulatorn.

Ok, låter ju inte komplicerat att testa. Vilka symtomer hade du när det inte funkade på din?

Sukkan
23 juli 2018 · 451 Inlägg

Håller med, Regina systemet är besvärligt o hitta felen.

Sukkan
23 juli 2018 · 451 Inlägg

Den gick väldigt dåligt ville knappt gå under 3000 varv och tillslut var oljan så utspädd så det droppade ut mellan motor och växelåda och tändstiften var svarta och blöta vad jag minns, är nog tio år sedan nu 🤔 den började en morgon jag skulle köra till Jobbet och på kvällen så gick den väldigt dåligt på hemvägen, en Fredagskväll som tur var,så man hade helgen på sig att fina den. Dra upp oljestickan och se nivån och lukta om den stinker bensin.

Alfred02
23 juli 2018 · 37 Inlägg

Sukkan skrev:
Den gick väldigt dåligt ville knappt gå under 3000 varv och tillslut var oljan så utspädd så det droppade ut mellan motor och växelåda och tändstiften var svarta och blöta vad jag minns, är nog tio år sedan nu 🤔 den började en morgon jag skulle köra till Jobbet och på kvällen så gick den väldigt dåligt på hemvägen, en Fredagskväll som tur var,så man hade helgen på sig att fina den. Dra upp oljestickan och se nivån och lukta om den stinker bensin.

Har kollat stickan och oljenivån är korrekt. Dock så ha jag ej luktat på oljan men kan ju säga att den sluka väldigt mycket bensin och sota som en gammel diesel.

Sukkan
23 juli 2018 · 451 Inlägg

Har du kollat felkoder?

Alfred02
24 juli 2018 · 37 Inlägg

Sukkan skrev:
Har du kollat felkoder?

Nej ha inte gjort de. Såg igårkväll på youtube och det värkade ju ganska enkelt. Så om det inte löser sig med en annan LMM så ska jag kolla felkoder.

Sukkan
24 juli 2018 · 451 Inlägg

Glöm inte radera felkoder när du kollat.
Enklast o radera är att dra ut säkring ett i säkringsdosan.

Alfred02
24 juli 2018 · 37 Inlägg

Sukkan skrev:
Glöm inte radera felkoder när du kollat.
Enklast o radera är att dra ut säkring ett i säkringsdosan.

Aa ok, såg även hur man raderade felkoderna på youtube i den lilla dosan man kolla felkoder.

Alfred02
24 juli 2018 · 37 Inlägg

Nu har jag kollat felkoder och jag hade en felkod på uttag 2. Alltså bränslesystemet. Felkoden är 2-1-2. Någon som vet vad det är?

Alfred02
24 juli 2018 · 37 Inlägg

Såg nu att felkod 2-1-2 är lambdasondsignsl. Grejen är bara att jag har inte nån katalysator. Tro ni det kan vara luftmassemätaren som spökar?

Alfred02
26 juli 2018 · 37 Inlägg

Hej! Jag ha nu löst problemet. Tro de eller ej, men det kag gjorde va att nollställa felkoderna. Då slutade den gå fett. Rapp å pigg på gas igen och tomgången är också okej igen. Så om nån ha nåt liknande problem. Testa nolla felkoderna.

Jag vet ju inte än om detta är en lösning som kommer funka i längden men skulle det hända igen så kommer jag testa byta lambdasonden. Jag trodde först att lambdan ej va inkopplad då kag ej ha nån katalysator men så fel jag hade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang