Svart "sand" i ledningen - ska det vara på det viset?!?!?

maratonic
26 juli 2018 · 90 Inlägg

Hej,
När jag kollade på sambons pappas Opel Astra F -97  så upptäckte jag en sak jag tyckte var märklig. En krökt gummikoppling mellan en slang och motorblocket (den vänstra på bilden) var sprucken och när jag tog loss den var det något svart  som närmast kan beskrivas som grov svart sand i den. Min tanke gick till aktivt kol, men vad är det? Är det något som hör till ett luftfilter eller är det gammal olja som har torkat ut?

Och ännu viktigare: vilka problem får bilen av att det ser ut så där, kan man bara tejpa den eller måste man beställa en ny gummikoppling och ev. byta fler grejer? Bilen har inte varit igång på mer än ett och ett halvt år p.g.a. trasig bränslepump (som jag ska till att byta nu).

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-02d0ad68d3f5cd7777b42c5e9e4ee405.jpg

Hilmer
26 juli 2018 · 1 776 Inlägg

Det är intorkade partiklar från gummislangen du sett, inte speciellt ovanligt på äldre bilar.
Om du plockar av slangen och skruvar den mellan fingrarna så ska du se att det lär komma mer.
Byt ut slangen är mitt tips, den sitter ju där av en anledning och funktionen lär ju inte vara optimal som det är nu.

Utmarks-Loke
26 juli 2018 · 5 809 Inlägg

Kolkanistern innehåller väl kol, men jag vet inte om det kan komma ut på det där viset. Du borde ta reda på mer exakt var slangen går mellan för att vara säker på att det där skräpet inte sugs in någonstans och orsakar något

CC72
26 juli 2018 · 1 661 Inlägg

Köp en slangstump i samma diameter som den där och byt ut den. Åker du på en gummiverkstad är dom nöjda med en tjuga om den t o m kanske är gratis smile

Är mest troligt smuts blandad med lite av varje som fastnat där.

maratonic
27 juli 2018 · 90 Inlägg

Tack!
Efter att ha googlat mer har jag konstaterat att komponenten är en "air pressure vacuum valve sensor" och jag gissar nu att det faktiskt är aktivt kol från kannistern som har  smugit sig upp i slangen. För visst skulle det kunna vara så att lite kol sugs uppåt om kolet är torrt och man försöker starta många gånger?
Läste på lite om det här systemet på https://www.samarins.com/glossary/vent-valve.html.

maratonic
27 juli 2018 · 90 Inlägg

Rättelse: nu har jag tittat på bilen igen och det var mycket riktigt gummismulor. Har bytt ut den trasiga gummikopplingen mot en bit slang jag hade och tejpat med eltejp. Det får duga för nu.

maratonic
11 juni 2019 · 90 Inlägg

Rättelse av rättelsen!

Bilen har lagt av igen och startar inte efter att ha gått knackigt ett tag (se annan tråd om symptomen) och återigen fanns det en massa svart sand i ledningen, och i vacuumventilen på bilden ovan . Och det är verkligen aktivt kol, inte rester av gammal gummislang. Nu efter att ha sett två pedagogiska videor om evap-systemet (länkar nedan) är jag rätt övertygad om att det är min "Evap Vent Valve Solenoid" som har fastnat i stängt läge och att övertrycket i evap-systemet pressar aktivt kol från kanistern upp till vacuumvetilen.

Tror in jag har rätt?

Själva vacuumventilen verkar ha fastnat i öppet läge (det går att blåsa igenom den både med och utan ström till den) så den ska jag byta. Den ska normalt vara stängd enligt videon och den får spänning vid startförsök.

https://www.youtube.com/watch?v=p9wRD_Dwt8g
https://www.youtube.com/watch?v=dGfxpjGZsRI

maratonic
16 juni 2019 · 90 Inlägg

Nu har jag hittat kanistern, som på denna modell ska ha luftningsventilen ("evap vent valve") inbyggd, och gjort lite felsökning  med en cykelpump men är inte helt säker på vilka slutsatser jag ska dra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-caad3bce57fbfbd42a19e17f03d88ca2.jpg


Efter felsökningen kan jag konstatera:

1) Jag kan blåsa igenom slangen som går från luftningsventilen så den är INTE blockerad.

2) När jag pumpade in luft i slangen som går från kanistern till vacuumventilen ("evap purge valve solenoid", den på bilden i ursprungsinlägget) så kom det ut lite aktivt kol i andra änden och jag tror att slangen är fri från sånt nu. Själva vacuumventilen har jag tidigare konstaterat att den måste bytas eftersom den hade aktivt kol i sig och verkar ha fastnat i öppet läge. (Kol i den här slangen är ett symptom på felet med bilen, det är inte felet i sig.)

3) När jag pumpar in luft där bensinångorna ska komma in och håller för utgången som går till vacuum-ventilen ("evap purge valve solenoid") så kommer det luft ur den andra utgången, som ju ska höra till luftningsventilen. Den är alltså INTE blockerad som jag trodde utan det är som det ska. Vet inte om luftflödet är lika stort som det ska men jag upplevde det inte som något problem.

4) När jag pumpar in luft där bensinångorna ska komma in och håller för utgången från luftningsventilen så kommer det luft ur utgången som går till vacuumventilen ("evap purge valve solenoid"). Det är som det ska men det kommer även partiklar av aktivt kol om jag pumpar hårt. Det bekräftar att den svarta "sanden" i ledningen är aktivt kol.

Vilka slutsatser ska jag dra? Kanistern tänkte jag byta men det kanske inte är där problemet sitter? Vad kan orsaka för högt lufttryck i ledningarna så att kolet pressas fram till vacuumventilen?


Kuriosa:

Skiss över delarna i denna del av bränslesystemet på 7zap:
https://opel.7zap.com/en/car/t92/g/0/15-1/

Kanistern på Astra F sitter bakom hjulhuset på höger framhjul och en kommer åt den genom att lossa på plastkåpan som klär insidan på hjulhuset. Det handlar om att ta loss flera skruvar och ett clip och ett par plastnitar, sen kan en lossa på en mutter som håller kanistern på plats.

EmsAnders
17 juni 2019 · 151 Inlägg

Brukade bli tätt i avluftningen från tanken, med dålig gång och stopp tillslut.  Snabbfix på detta problem är borra ett 3m hål i tanklocket. Testa att starta med tanklocket av, låter det "pssuhhh" när du lossar locket är det tätt. Bilen brukade gå bra efter tankning med detta fel.

maratonic
17 juni 2019 · 90 Inlägg

EmsAnders skrev:
Brukade bli tätt i avluftningen från tanken, med dålig gång och stopp tillslut.  Snabbfix på detta problem är borra ett 3m hål i tanklocket. Testa att starta med tanklocket av, låter det "pssuhhh" när du lossar locket är det tätt. Bilen brukade gå bra efter tankning med detta fel.

-Tack för tipset! Ja den brukar låta så när jag tar av tanklocket.  Har prövat utan också och det blev måttligt bättre (verkade tända aningen mer) men den startade fortfarande inte.

Det kan vara så att grundfelet är det som du säger, att luftningshålet till tanken har blivit igensatt, och att det blir undertryck i tanken . När sedan tanklocket tas av kommer en luftstöt som trycker kol från kanistern in i vacuumventilen och har pajat den. Eller kanske snarare att det blir övertryck i tanken som trycker kolet genom slangen, men resultatet är samma.

Jag får byta vacuumventilen och åtgärda luftningen av tanken till att börja med och se om det löser problemet.

Om inte någon annan också har kloka inspel som ger fler handlingsalternativ, de är varmt välkomna!  :-)

maratonic
4 juli 2019 · 90 Inlägg

Har nu bytt evap purge valve solenoid, tog 2,5 veckor att få hem den från Autoparts. Vet inte om de firar midsommar i en vecka i Lettland...

Har också försökt rengöra packningen i tanklocket så att det släpper igenom luft. Startar fortfarande inte tyvärr trots att den tänder till då och då. Det har inte pyst
när jag öppnat tanklocket nu.

Bränslepumpen går, har kollat spänning och lyssnat att den går. Och som sagt sprillans nya stift.

Vad är nästa grej att kolla?

Bmsone Reservdelsnisse
4 juli 2019 · 182 Inlägg

Hur gammalt är bränslet?

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
maratonic
4 juli 2019 · 90 Inlägg

Nån månad. Borde inte vara det som är problemet.

EmsAnders
4 juli 2019 · 151 Inlägg

Har ett svagt minne av att styrdon och fördelare brukade ge sig på dessa, med liknande symptom, och då va rekommendationen att byta båda två, byttes ena, kunde den andra slå ut den nya.

maratonic
4 juli 2019 · 90 Inlägg

EmsAnders skrev:
Har ett svagt minne av att styrdon och fördelare brukade ge sig på dessa, med liknande symptom, och då va rekommendationen att byta båda två, byttes ena, kunde den andra slå ut den nya.

-Tack för det tipset!  Hur felsöker jag dessa? Och vad heter styrdon på engelska? Fördelare heter distributor vet jag.

Mvh Fredrik

maratonic
23 september 2022 · 90 Inlägg

Oj, jag misade visst att berätta om hur det slutade. Jag lämnade in den till en meck som konstaterade att det var ett "konstruerat fel", d.v.s. undertecknad hade gjort ett klåparmässigt jobb med att byta bränslepumpen så det var otätt där...lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang