Audi A5 2010 kamkedjeras(?)

panda666
18 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

it_mutt skrev:

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

Det är så det fungerar för DIG. Själv ser jag till vad den stora massan säger.

DMed samma inställning spelar du på lotto osv? För; du är inte villig att köpa en bil om så 10 av 10.000.000 bilar strular. För risken finns ju att det drabbar dig. Det innebär då således också att du borde se chanserna att bil multimiljardär på lotto, triss osv som väldigt väldigt goda?

Du kan uppenbarligen inte köpa någon bil alls då. För det finns ingen bil som inte strular, och det kan ju bli dig det drabbar. Rullar det 100.000 bilar och 500 är skit, så är det 0.5% som strular. Jag tar de oddsen vilken dag som helst. Ungefär lika stor risk som att bli skadad i trafiken varje år. Sett till hela befolkningen, vilket inte är riktigt sant, så det är större risk att jag blir skadad i trafiken än att en av dessa "500 bilar" ska hamna hos mig.

funkar för mig och flera andra ser jag;) Vi är den stora massan! forums/nätet/media/tidningar/bekanta och kompisar samt kollegor. Du har flertal statistik här o där samt försäkringar samt besiktningar som visar vilka märken e alltid på topp och vilka märken e alltid i verkstan i väntan på nya motorer/lådor osv. Du får såklart tänka hur du vill^^Det är dina pengar såklart. Ja finns ingen bil som inte strular men jag har sällan hört nån asiat som strular så hemskt i motor o låda. Faktiskt väldigt längesen ja hörde om nån asiat som strulat i kärn delarna dvs motor låda drivning etc. Har ingen bra statistik och nummer bara folk som redan länkat till massor me sidor. Alla får ta det info precis hur dom vill. Tro inte ja e nån grottmänniska som har aluminium folie runt huvet som lever me stearinljus;)) lever ett normalt liv vill ja tro haha. Men faktiskt även du måste reagera på hur många trådar senaste året gäller om rasade vag produkter^^ inget illa menat faktiskt.

Det är väldigt längesen du hörde om någon...du hänvisar till statistik som postats i tråden som bland annat säger att Lexus har MER problem än Audi med kamrem/kamdrivning, som säger att Toyota har lika stora (det är lite svårläst/jämfört) problem med koppling/lameller som Audi (båda över medelbilen), Nissan är än värre på samma punkt. Man byter även fler lådor hos Nissan, Subaru, Volvo, BMW osv än hos Audi.

Men det var det till trots längesen du hörde något om det...typ..."någon post upp" bara?

Nej, faktiskt inte. För postas det så en tråd dagligen här inne, om en unik bil som tillhör vag, så är det inget att bry sig om säger jag ju. Det är en försvinnande del av det hela. Precis som att när du pissar i havet så betyder det inte att någon "på andra sidan" dör i en översvämning.

Jag reagerar dock på att folk gärna hänvisar till statistik som de inte kan delge någon annan, för att den inte är tillgänglig (och de inte heller har läst den). Och jag syftade inte på dig nu, bara för att klargöra det hela.

Nej, nu får det vara nog med off topic för mig. Vi lär inte komma någonstans...denna gången heller wink

vi behöver inte komma nånstans^^ det är kul att skriva här tycker jag. allt man kan göra är att skriva vad olika märken har för svagheter o sen får ts köpa vad denne vill. Men är nyfiken på vad ts här kommer få göra me bilen som är trasig^

it_mutt Avstängd
18 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
vi behöver inte komma nånstans^^ det är kul att skriva här tycker jag. allt man kan göra är att skriva vad olika märken har för svagheter o sen får ts köpa vad denne vill. Men är nyfiken på vad ts här kommer få göra me bilen som är trasig^

Det är jag också. Och för sakens skull; jag tycker givetvis hela situationen för TS är rent sjukligt trist. Oavsett om det står Volvo, Audi, Toyota eller vad det nu må vara, som märke på bilen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
18 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

panda666 skrev:

hehe det är så livet funkar, om alla ens vänner eller bekanta har nått tråkigt att säga om vissa modeller så försöker man kanske undvika dom, om man inte gillar saftiga upplevelser hos verkstan. Det är tråkigt att sitta där och gnälla om goodwill när ens bil har pajat. Det är mina bekanta men även forums och massa annat media osv som skriver . Det räcker gott o väl för mig. Varför kör inte bmw-audi tex me 7 års garanti som kia? om dom tycker att deras bilar är så bra borde dom våga ge ut sånna garantier vad tror du? Jag har inga problem me inköp i livet hehe köper massor av skit ibland. De just större köp som bil som man är orolig över. Man vill inte sitta där hos märkes hallen och sätta ner kaffet i näsan när man hör att ny motor kostar 80.000kr eller 50.000 begagnad. Alla behöver inte göra som jag;) visst kanske 100.000 bilar rullar bra men kanske 500 av dom drabbas? 1000?  vill man vara en av dom? Sa inte hybrid och flera här på forumet att man har tagit ut helt ny bil på leasing eller nått och lådan pajade efter 1000mil?

Det är så det fungerar för DIG. Själv ser jag till vad den stora massan säger.

DMed samma inställning spelar du på lotto osv? För; du är inte villig att köpa en bil om så 10 av 10.000.000 bilar strular. För risken finns ju att det drabbar dig. Det innebär då således också att du borde se chanserna att bil multimiljardär på lotto, triss osv som väldigt väldigt goda?

Du kan uppenbarligen inte köpa någon bil alls då. För det finns ingen bil som inte strular, och det kan ju bli dig det drabbar. Rullar det 100.000 bilar och 500 är skit, så är det 0.5% som strular. Jag tar de oddsen vilken dag som helst. Ungefär lika stor risk som att bli skadad i trafiken varje år. Sett till hela befolkningen, vilket inte är riktigt sant, så det är större risk att jag blir skadad i trafiken än att en av dessa "500 bilar" ska hamna hos mig.

funkar för mig och flera andra ser jag;) Vi är den stora massan! forums/nätet/media/tidningar/bekanta och kompisar samt kollegor. Du har flertal statistik här o där samt försäkringar samt besiktningar som visar vilka märken e alltid på topp och vilka märken e alltid i verkstan i väntan på nya motorer/lådor osv. Du får såklart tänka hur du vill^^Det är dina pengar såklart. Ja finns ingen bil som inte strular men jag har sällan hört nån asiat som strular så hemskt i motor o låda. Faktiskt väldigt längesen ja hörde om nån asiat som strulat i kärn delarna dvs motor låda drivning etc. Har ingen bra statistik och nummer bara folk som redan länkat till massor me sidor. Alla får ta det info precis hur dom vill. Tro inte ja e nån grottmänniska som har aluminium folie runt huvet som lever me stearinljus;)) lever ett normalt liv vill ja tro haha. Men faktiskt även du måste reagera på hur många trådar senaste året gäller om rasade vag produkter^^ inget illa menat faktiskt.

Lilla söta du. Den ”stora massan” av bilägare som söker upp och MÖJLIGEN läser något bilforum, vilket leder till att kanske en promille av de få kanske registrerar sig och sedan kanske SKRIVER någonting är nästan obefintlig. Det är KANSKE en på 50.000 bilägare i Sverige, förmodligen färre, som gör det.[/guote]

Extremt obefintlig källhänvisning till ”den stora massan”.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Meaganeowner
18 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Ööööh. Stackarn som äger bilen!

Nu släcker jag föjningen.... Avprenummerar.

TS kan knappast bli glad av era utsvävningar.

Varför inte starta en " i fall att" - tråd? Ni som vet ev utslag av  GW o då vidare.

panda666
18 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

Soulman skrev:

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

Det är så det fungerar för DIG. Själv ser jag till vad den stora massan säger.

DMed samma inställning spelar du på lotto osv? För; du är inte villig att köpa en bil om så 10 av 10.000.000 bilar strular. För risken finns ju att det drabbar dig. Det innebär då således också att du borde se chanserna att bil multimiljardär på lotto, triss osv som väldigt väldigt goda?

Du kan uppenbarligen inte köpa någon bil alls då. För det finns ingen bil som inte strular, och det kan ju bli dig det drabbar. Rullar det 100.000 bilar och 500 är skit, så är det 0.5% som strular. Jag tar de oddsen vilken dag som helst. Ungefär lika stor risk som att bli skadad i trafiken varje år. Sett till hela befolkningen, vilket inte är riktigt sant, så det är större risk att jag blir skadad i trafiken än att en av dessa "500 bilar" ska hamna hos mig.

funkar för mig och flera andra ser jag;) Vi är den stora massan! forums/nätet/media/tidningar/bekanta och kompisar samt kollegor. Du har flertal statistik här o där samt försäkringar samt besiktningar som visar vilka märken e alltid på topp och vilka märken e alltid i verkstan i väntan på nya motorer/lådor osv. Du får såklart tänka hur du vill^^Det är dina pengar såklart. Ja finns ingen bil som inte strular men jag har sällan hört nån asiat som strular så hemskt i motor o låda. Faktiskt väldigt längesen ja hörde om nån asiat som strulat i kärn delarna dvs motor låda drivning etc. Har ingen bra statistik och nummer bara folk som redan länkat till massor me sidor. Alla får ta det info precis hur dom vill. Tro inte ja e nån grottmänniska som har aluminium folie runt huvet som lever me stearinljus;)) lever ett normalt liv vill ja tro haha. Men faktiskt även du måste reagera på hur många trådar senaste året gäller om rasade vag produkter^^ inget illa menat faktiskt.

Lilla söta du. Den ”stora massan” av bilägare som söker upp och MÖJLIGEN läser något bilforum, vilket leder till att kanske en promille av de få kanske registrerar sig och sedan kanske SKRIVER någonting är nästan obefintlig. Det är KANSKE en på 50.000 bilägare i Sverige, förmodligen färre, som gör det.[/guote]

Extremt obefintlig källhänvisning till ”den stora massan”.

Vad tror du skulle hända ifall alla vars bil rasade kom in här o skrev? tror att forumet skulle översvämmas av rasade bilar och gnäll. Dom flesta där ute betalar och ser glada ut. Finns även flera forums än detta. Bara ut o surfa nätet. Det kanske är tur att inte flera registrerar sig här och delar me sig sina mardröms historier;) Då kanske folk skulle se hur många faktiskt det är som rasar? Men kanske räcker nu me detta^^känns som vi har slagit ihjäl hästen längesen och fortsätter slå den fast den är död sen längesen, om ni hajar referensen dvs.

n_andersson
18 augusti 2018 · 689 Inlägg

Jag som läser på detta forumet dagligen tycker endå att vag med rasade motorer är överrepresenterade här....

candyweiss
18 augusti 2018 · 863 Inlägg

Soulman skrev:

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

Det är så det fungerar för DIG. Själv ser jag till vad den stora massan säger.

DMed samma inställning spelar du på lotto osv? För; du är inte villig att köpa en bil om så 10 av 10.000.000 bilar strular. För risken finns ju att det drabbar dig. Det innebär då således också att du borde se chanserna att bil multimiljardär på lotto, triss osv som väldigt väldigt goda?

Du kan uppenbarligen inte köpa någon bil alls då. För det finns ingen bil som inte strular, och det kan ju bli dig det drabbar. Rullar det 100.000 bilar och 500 är skit, så är det 0.5% som strular. Jag tar de oddsen vilken dag som helst. Ungefär lika stor risk som att bli skadad i trafiken varje år. Sett till hela befolkningen, vilket inte är riktigt sant, så det är större risk att jag blir skadad i trafiken än att en av dessa "500 bilar" ska hamna hos mig.

funkar för mig och flera andra ser jag;) Vi är den stora massan! forums/nätet/media/tidningar/bekanta och kompisar samt kollegor. Du har flertal statistik här o där samt försäkringar samt besiktningar som visar vilka märken e alltid på topp och vilka märken e alltid i verkstan i väntan på nya motorer/lådor osv. Du får såklart tänka hur du vill^^Det är dina pengar såklart. Ja finns ingen bil som inte strular men jag har sällan hört nån asiat som strular så hemskt i motor o låda. Faktiskt väldigt längesen ja hörde om nån asiat som strulat i kärn delarna dvs motor låda drivning etc. Har ingen bra statistik och nummer bara folk som redan länkat till massor me sidor. Alla får ta det info precis hur dom vill. Tro inte ja e nån grottmänniska som har aluminium folie runt huvet som lever me stearinljus;)) lever ett normalt liv vill ja tro haha. Men faktiskt även du måste reagera på hur många trådar senaste året gäller om rasade vag produkter^^ inget illa menat faktiskt.

Lilla söta du. Den ”stora massan” av bilägare som söker upp och MÖJLIGEN läser något bilforum, vilket leder till att kanske en promille av de få kanske registrerar sig och sedan kanske SKRIVER någonting är nästan obefintlig. Det är KANSKE en på 50.000 bilägare i Sverige, förmodligen färre, som gör det.[/guote]

Extremt obefintlig källhänvisning till ”den stora massan”.

Medhåll smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
panda666
18 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

candyweiss skrev:

Soulman skrev:

panda666 skrev:

funkar för mig och flera andra ser jag;) Vi är den stora massan! forums/nätet/media/tidningar/bekanta och kompisar samt kollegor. Du har flertal statistik här o där samt försäkringar samt besiktningar som visar vilka märken e alltid på topp och vilka märken e alltid i verkstan i väntan på nya motorer/lådor osv. Du får såklart tänka hur du vill^^Det är dina pengar såklart. Ja finns ingen bil som inte strular men jag har sällan hört nån asiat som strular så hemskt i motor o låda. Faktiskt väldigt längesen ja hörde om nån asiat som strulat i kärn delarna dvs motor låda drivning etc. Har ingen bra statistik och nummer bara folk som redan länkat till massor me sidor. Alla får ta det info precis hur dom vill. Tro inte ja e nån grottmänniska som har aluminium folie runt huvet som lever me stearinljus;)) lever ett normalt liv vill ja tro haha. Men faktiskt även du måste reagera på hur många trådar senaste året gäller om rasade vag produkter^^ inget illa menat faktiskt.

Lilla söta du. Den ”stora massan” av bilägare som söker upp och MÖJLIGEN läser något bilforum, vilket leder till att kanske en promille av de få kanske registrerar sig och sedan kanske SKRIVER någonting är nästan obefintlig. Det är KANSKE en på 50.000 bilägare i Sverige, förmodligen färre, som gör det.[/guote]

Extremt obefintlig källhänvisning till ”den stora massan”.

Medhåll smile

Bara idag ser ja flera problem me audi/vag trådar, just sayin.
överdriver inte, kolla själv.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325582

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325881

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325863

wink))?

it_mutt Avstängd
18 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

Soulman skrev:
Lilla söta du. Den ”stora massan” av bilägare som söker upp och MÖJLIGEN läser något bilforum, vilket leder till att kanske en promille av de få kanske registrerar sig och sedan kanske SKRIVER någonting är nästan obefintlig. Det är KANSKE en på 50.000 bilägare i Sverige, förmodligen färre, som gör det.[/guote]

Extremt obefintlig källhänvisning till ”den stora massan”.

Medhåll smile

Bara idag ser ja flera problem me audi/vag trådar, just sayin.
överdriver inte, kolla själv.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325582

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325881

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325863

wink))?

Ja, det är YTTERST vag-.specifikt med att en, potentiellt, bromssköld skrapar emot. Hörde absolut inte samma sak på en Volvo innan idag.

För helvete, nu får det väl vara färdigtramsat? Leta upp någon tråd om slitna bromsbelägg också när du ändå är igång...

Och så undras det varför vagfolket lackar ur...

Jag lackar mig ur tråden nu iaf. För nu blev det fan bara fjantigt.

Senast redigerat av it_mutt (18 augusti 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
18 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

it_mutt skrev:

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

Medhåll smile

Bara idag ser ja flera problem me audi/vag trådar, just sayin.
överdriver inte, kolla själv.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325582

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325881

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325863

wink))?

Ja, det är YTTERST vag-.specifikt med att en, potentiellt, bromssköld skrapar emot. Hörde absolut inte samma sak på en Volvo innan idag.

För helvete, nu får det väl vara färdigtramsat? Leta upp någon tråd om slitna bromsbelägg också när du ändå är igång...

Och så undras det varför vagfolket lackar ur...

Jag lackar mig ur tråden nu iaf. För nu blev det fan bara fjantigt.

de var faktiskt en me problem med misständningar och faktiskt en med eventuell problem med växellådan men javvist^^ vagfolket? bli inte sur nu;) var inte meningen att göra dig ledsen. goooosfraba

n_andersson
18 augusti 2018 · 689 Inlägg

Jag har även sådär värdelös skit Lexus med kamkedja. Satan vad den krånglar med sina 22000mil. Fick byta bromsskivor bak Förr året och ett hjullager i våras men olja har jag aldrig behövt fylla på mellan servicena. Fan vilken dålig kvalité

Cuefa Ain't no place like home...
20 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

panda666 skrev:

Bara idag ser ja flera problem me audi/vag trådar, just sayin.
överdriver inte, kolla själv.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325582

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325881

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325863

wink))?

Ja, det är YTTERST vag-.specifikt med att en, potentiellt, bromssköld skrapar emot. Hörde absolut inte samma sak på en Volvo innan idag.

För helvete, nu får det väl vara färdigtramsat? Leta upp någon tråd om slitna bromsbelägg också när du ändå är igång...

Och så undras det varför vagfolket lackar ur...

Jag lackar mig ur tråden nu iaf. För nu blev det fan bara fjantigt.

de var faktiskt en me problem med misständningar och faktiskt en med eventuell problem med växellådan men javvist^^ vagfolket? bli inte sur nu;) var inte meningen att göra dig ledsen. goooosfraba

Nu tänkte jag skriva något elakt och nedvärderande, men jag tror jag gör som It_mutt och helt enkelt avsubbar denna tråd.
Vi som faktiskt tillhör den STORA massan VAG-ägare (dvs inte den 0,01% som hänger på Garaget för att gnälla på dem - oftast utan att ens ha ägt en enda VAG-produkt (Brödrostar designade av Porsche räcker inte - utan bara går på att "dom hört nån som känner nån som läste på Aftonbladet att Robert Collin sa att...) gör oss som regel inte kända i en sån här tråd. Dels för att vi ofta saknar statistik (hört det förut!?) på hur många bilar som strular vs hur många som går bra hela sina liv. Dels för att vi är utomordentligt nöjda med våra VAG-bilar.
Jag har rätt mycket insikt i dessa vagnar efter 11 år inom koncernen, men dina 10 olycksdrabbade kompisar har förstås mycket mer rätt än vad min erfarenhet har.

Så, jag hoppas att det löser sig för trådskaparen, jag hoppar av detta tåg nu, det har snart spårat ur helt...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
zemet
20 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

it_mutt skrev:

NIzmO skrev:
Finns statistik i % för olika problem med bilmärken sålda i Sverige, har det i nån branschtidning vi får skickade till jobbet som jag kan försöka komma ihåg att fota efter helgen.

Ja, det finns på nätet också.

Fast, det är inte det som är av intresse egentligen. Med reservation; beroende på hur det görs.
Jag har fört det här samtalet tidigare, och går off topic och gör det igen;

Om ett bilmärke har en (1) motor som är 99%ig rasrisk. Men det är till trots det den motorn som säljs mest. Så Säger vi, även om det är matematiskt felaktigt; att 99% av deras (bilmärkets bilar) drabbas av motorras.
Sen har samma märke en (1) annan motor, som som aldrig, nej verkligen aldrig (igen, jag vet att det är rent humbug, men för argumentets skull) rasar. Oavsett vad du gör med den.

Då blir det ju som så att med "rätt motor" är märket, åtminstone sett ur motorrasperspektiv, skottsäkert med "rätt motor". Inte den vanligaste, men med rätt motor.

MEN, statistik som då "klumpar ihop" hela märket, kommer fortfarande säga att "99% av bilarna från bilmärket X drabbas av motorras". Vilket är sant, men inte intressant.

Statistiken -jag- (bland annat) har efterfrågat hundratals gånger, är alltså statistik som säger hur många procent av ex.vis DSG-lådorna som strular. Hur många procent av 2.0 (eller vilken storlek man nu vill) tfsi-motorerna strular och så vidare. Varför? För att jag är intresserad av om ex.vis VAG:s DSG-lådor procentuellt är så mycket sämre än tillverkaren XXXXX:s lådor.

Det blir samma fel när man säger "Ägarna av Bilmärket XXX har i 99% av fallen problem med bilens elsystem". Jahaja. Ok. Och var har man plockat in i "bilens elsystem" till att börja med? För, att ha glapp i innerbelysningen bak, eller ha problem med ECU:n är ganska markant, och viktig, som skillnad. Men båda sakerna skulle kunna ligga i "elsystemfelgruppen".

Här kommer vissa forummedlemmar hävda; "Ja, men det är väl klart, det är ju bara att titta på hur mycket som skrivs om det", "Ja det är väl klart, forumen dräller av trådar med folk som har problem".
Visst är det så, men det säger fortfarande noll och inget, och är således ett rätt fattigt argument, för hur dålig exempelvis vag:s dsglåda faktiskt är.

Statistik som ingen kan plocka fram, men samtidigt statistik som gärna används som argument. Då man helt enkelt anser att gorg och andra sidor är en tillförlitlig källa för statistik genom att hävda "ja men jag har sett 500 trådar om problem med tfsi-motorer". Ja, ska det vara statistiskt så innebär det en mängd med trådar som inte setts för att det antingen inte varit några problem eller att folk inte orkat göra en tråd. Statistiskt är det alltså bara rent trams att använda. Och argumentationsmässigt är det ett bra exempel på felet argumentum ad populum.

Och nej, jag anser fortfarande inte att VAG gör världens bästa bilar, eller att produkter som kommer från vag är världsbäst. Däremot så tror jag inte på gud heller...trots att miljoner och miljoner säger att "Gud finns".

Så, igen, nu är det tillbaka till topic

Dehär är intressant och välbehövlig information men jag har likt dig it_mutt aldrig sett någon statestik på enskilda komponenter.

Om man tittar på Audi så är det en premiumbil, det borde innebära att det finns mer utrustning och finesser.

Den som köper och betalar för premium är troligen en ganska kräsen person med höga krav på sin bil.

Om man har mycket utrustning finns det fler saker som kan gå sönder.

Om man har en kräsen kundkrets kommer dem snabbare och mer frekvent klaga på småproblem.

Exempelvis ett fel som innebär att man får vibrationer i bakvagnen när man kör mellan 40 och 50 km/h.

Audiägaren är kräsen och tycker att detta är ett oacceptabelt fel på den fina dyra premiumbilen och vill ha det åtgärdat omedelbart.

En Dacia ägare bryr sig inte nämnvärt och tänker kanske att man får det man betalar för. Eller märker det inte ens.  (Vissa folk märker ju inte att dem kör runt med punktering innan det börar flyga gnistor från fälgen osv.)

Så om  man då ställer frågan: har du haft något fel på din bil det senaste året?

Så kommer troligen den kräsna personen med massa tillbehör och extrautrustning ha haft betydligt fler fel än Dacia ägaren som inte ens är medveten om att det finns en vindrutetorkare till bakrutan.

Rättvisare frågor och test borde kanske vara: Hur många gånger har du blivit stående längs med vägen eller bilen inte har startat det senaste året?

panda666
20 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

zemet skrev:

it_mutt skrev:

NIzmO skrev:
Finns statistik i % för olika problem med bilmärken sålda i Sverige, har det i nån branschtidning vi får skickade till jobbet som jag kan försöka komma ihåg att fota efter helgen.

Ja, det finns på nätet också.

Fast, det är inte det som är av intresse egentligen. Med reservation; beroende på hur det görs.
Jag har fört det här samtalet tidigare, och går off topic och gör det igen;

Om ett bilmärke har en (1) motor som är 99%ig rasrisk. Men det är till trots det den motorn som säljs mest. Så Säger vi, även om det är matematiskt felaktigt; att 99% av deras (bilmärkets bilar) drabbas av motorras.
Sen har samma märke en (1) annan motor, som som aldrig, nej verkligen aldrig (igen, jag vet att det är rent humbug, men för argumentets skull) rasar. Oavsett vad du gör med den.

Då blir det ju som så att med "rätt motor" är märket, åtminstone sett ur motorrasperspektiv, skottsäkert med "rätt motor". Inte den vanligaste, men med rätt motor.

MEN, statistik som då "klumpar ihop" hela märket, kommer fortfarande säga att "99% av bilarna från bilmärket X drabbas av motorras". Vilket är sant, men inte intressant.

Statistiken -jag- (bland annat) har efterfrågat hundratals gånger, är alltså statistik som säger hur många procent av ex.vis DSG-lådorna som strular. Hur många procent av 2.0 (eller vilken storlek man nu vill) tfsi-motorerna strular och så vidare. Varför? För att jag är intresserad av om ex.vis VAG:s DSG-lådor procentuellt är så mycket sämre än tillverkaren XXXXX:s lådor.

Det blir samma fel när man säger "Ägarna av Bilmärket XXX har i 99% av fallen problem med bilens elsystem". Jahaja. Ok. Och var har man plockat in i "bilens elsystem" till att börja med? För, att ha glapp i innerbelysningen bak, eller ha problem med ECU:n är ganska markant, och viktig, som skillnad. Men båda sakerna skulle kunna ligga i "elsystemfelgruppen".

Här kommer vissa forummedlemmar hävda; "Ja, men det är väl klart, det är ju bara att titta på hur mycket som skrivs om det", "Ja det är väl klart, forumen dräller av trådar med folk som har problem".
Visst är det så, men det säger fortfarande noll och inget, och är således ett rätt fattigt argument, för hur dålig exempelvis vag:s dsglåda faktiskt är.

Statistik som ingen kan plocka fram, men samtidigt statistik som gärna används som argument. Då man helt enkelt anser att gorg och andra sidor är en tillförlitlig källa för statistik genom att hävda "ja men jag har sett 500 trådar om problem med tfsi-motorer". Ja, ska det vara statistiskt så innebär det en mängd med trådar som inte setts för att det antingen inte varit några problem eller att folk inte orkat göra en tråd. Statistiskt är det alltså bara rent trams att använda. Och argumentationsmässigt är det ett bra exempel på felet argumentum ad populum.

Och nej, jag anser fortfarande inte att VAG gör världens bästa bilar, eller att produkter som kommer från vag är världsbäst. Däremot så tror jag inte på gud heller...trots att miljoner och miljoner säger att "Gud finns".

Så, igen, nu är det tillbaka till topic

Dehär är intressant och välbehövlig information men jag har likt dig it_mutt aldrig sett någon statestik på enskilda komponenter.

Om man tittar på Audi så är det en premiumbil, det borde innebära att det finns mer utrustning och finesser.

Den som köper och betalar för premium är troligen en ganska kräsen person med höga krav på sin bil.

Om man har mycket utrustning finns det fler saker som kan gå sönder.

Om man har en kräsen kundkrets kommer dem snabbare och mer frekvent klaga på småproblem.

Exempelvis ett fel som innebär att man får vibrationer i bakvagnen när man kör mellan 40 och 50 km/h.

Audiägaren är kräsen och tycker att detta är ett oacceptabelt fel på den fina dyra premiumbilen och vill ha det åtgärdat omedelbart.

En Dacia ägare bryr sig inte nämnvärt och tänker kanske att man får det man betalar för. Eller märker det inte ens.  (Vissa folk märker ju inte att dem kör runt med punktering innan det börar flyga gnistor från fälgen osv.)

Så om  man då ställer frågan: har du haft något fel på din bil det senaste året?

Så kommer troligen den kräsna personen med massa tillbehör och extrautrustning ha haft betydligt fler fel än Dacia ägaren som inte ens är medveten om att det finns en vindrutetorkare till bakrutan.

Rättvisare frågor och test borde kanske vara: Hur många gånger har du blivit stående längs med vägen eller bilen inte har startat det senaste året?

tror mer på att alla som köper bil vill också att den ska funka, har adlrig varit med om någon som köpt bil men inte bryr sig om att allt funkar som det ska, endast om man köpt begagnat och vet om dess fel o brister men aldrig varit me om att nån köpt ny bil och inte bryr sig om defekter. Alla tänker olika och ja vet att dom flesta skulle backa från köp ifall dom läst/hört om problem på vissa märken, så är det i mina kretsar och det kanske inte är så hos alla. Vissa kanske gillar risker och att vara hos verkstan dagligen. Att folk är ute efter statistik som vissa här inne kan ja säga att även statistik betyder inte ett smack, När ja ser på jobbet varje dag gång på gång på gång samma fel och brister på olika märken det är statistik nog för mig, o ja verkligen bryr mig inte hur många procent här o där och hur många bilar det är som rullar, enligt vad ja sett på jobbet så är nästan 2/10 dsg lådor krångliga. var ett exempel och fok får göra vad dom vill me det. Men som sagt om du ser på jobbet dagligen samma problem då behövs det inte nån statistik då vill du bara inte tro dina ögon och vill lura dig själv med mattematik, kallas även att vara i förnekelse. Och vad fan har gud me allt detta att göra?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 augusti 2018 · 17 379 Inlägg

TS spelade ju ett högt spel med att köpa en bil med erkänt dålig kvalitet. Han visste att de hade vissa brister och köpte därför en där problemet sas redan var avklarat och motorn renoverad. Fine! Trodde han...

Jag tror inte att TS köper en till. Oavsett om han bara hade lite otur. Jag tror inte heller att otur är problemet. Dessutom så lär inte någon i hans bekantskapskrets någonsin köpa en VAG... Bara för att en person hade problem med sin bil? Ja! Så är det.

Om några år kommer de bilar som överlevt att köpas av personer som inte har råd att underhålla bilen på ett korrekt sätt. Mer ras är nog att vänta. Det gäller nog även priset.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
20 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Hå hå ja ja... o ja.

För 6 000 mil sedan blev kamrem, vattenpump o annat bytt.
Ny generator också. Och nytt dubbelmasesvänghjul och komplett koppling. Nytt batteri inför vintern

4 X 4, så rev ned alla hjulupphängningarna. Bytte lager, drivknutar, damasker, fjädrar, stötdämpare, bromsskivor, två bromsok, handbromswires.

Alla vätskor och filter. T o m i Haldexen.

Köpte bilen med trasig värmepaket. Bortemot 15 000 kr skulle VAG/Lecab ha för ett byte. Bl a skulle instrumentbräda o AC lyftas ut.
Tog fram en snickarsvans och sågade av värmelådan. Stoppade i ett begagnat paket och skarvade värmelådan med en låbg remsa juteväv och silaflex. Total kostnad 800 kr.


Byter filter o motorolja vid 800 mil. Kör delsyntet. Motor, låda och diff aldrig öppnad.

- Men så hände det... en liten sten i bakrutan.
Det tålde den inte... Hur kan man bygga så klena bilar?

Ser Audi o andra märken både här o där i bilen.

En Skoda Octavia, snart 44 000 mil.

Med allt detta menar jag att oavsett bl så kostar det.
Köp en sprak ny, och du får fina garantier, men värdet halveras på några år.

Och visst... hade tidigare en Passat TDI, som rullade 59 600 mil.
Ett lådbyte och sex kamremsbyten, förutom i stort sett allt det andra jag skrev.

Jädrans VAG!

Senast redigerat av Meaganeowner (20 augusti 2018)

candyweiss
20 augusti 2018 · 863 Inlägg

Vi har haft MÅNGA vag-bilar i vår familj och jag har flera vänner som kör vag-bilar. Har aldrig hört talas om eller varit med om något haveri under alla åren. Det värsta som hänt var att jag fick byta lamellerna i DSG-lådan på en Golf 1.4tsi 2011, garantiärende.
Däremot har det varit mycket andra bilar som strulat, växellåderas på Ford och Nissan, motorras på Ford, en Mitsubishi där i stort sett allt byttes utom motor och låda.

Hybrid_ och torsen är några av dem som skriver mest negativt om vag på hela forumet. Enligt HYbrid_ så är väl KIa världens bästa bil? Undrar varför?

PS. Vi har nyligen fått 3 stycken nya vag-bilar levererade smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Meaganeowner
20 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

-
Vilka bilar skriver de gött om, förutom Kia?

Saab kanske?


- Köper aldrig en helt ny bil. Jag får ju två st som är några år gamla för priset av en!

Och en hel bilpark om de är 5 - 6 år gamla. Då kan man ha två av dem som surplusbilar...


- Oj oj oj.... Hoppas TS har överseende med detta snedtramp!
Men syftet var egentligen att visa att bra budget i allt som har med bilar att göra, är att skruva själv, så mycket man kan o vågar, samt hålla sig till medelmåttiga bilar.
Så fort det blir extrakusar under huven o annat lull, lull, vill det gärna dra iväg.

Säger absolut inget om att ha bil som hobby... själv har jag andra hobbies, som tenderar att bli dyra, i andras ögon.
Bil för mig är rent transportmedel och kostar mig ca 17 kr/ mil, inklusive allt.

- Oj vilken fin o dyr bil han Pär på hörnet köpte...
- Ja, sa Anders... men han har råd att ha den.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 augusti 2018)

Lockwood
20 augusti 2018 · 394 Inlägg

Första och sista inlägget. Modereringen verkar inte fungera på denna sajt då man har så "trångsynt påträngande" moderatorer. Vad jag har "observerat" verkar de som skriver flest inlägg och håller på så vis liv i forumet vara just "moderatorer". Det borde sända nån slags signal till sajt-ägaren att något är väldigt galet.

Vad gäller VAG så är min kommentar att de är som "alla andra", det finns både bra och dåligt.

panda666
20 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

Verkar vara jävligt vanligt förekommande att man renoverar motor o låda på dessa bilar och verkar även som att ägarna ser det som slitagedel som bromsar o skivor. Det ligger liksom i schemat att renovera motor o låda inom några mil. För mig ska dessa delar hålla bilens livlslängd och man ska inte behöva röra dessa alls..men det kanske är bara jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang