Proffsbild med S8 kamera

sohlberg85
7 augusti 2018 · 19 Inlägg

Haj!

Jag tänkte försöka ta några riktiga proffsbilder när jag åker upp till fjällen till vintern. Förhoppningen är att lyckas ta ett par riktigt fina bilder där man fångar fjällen i bakgrunden men jag här lite oroad hur väl kamera lyckas fånga bakgrunden då djupet inte är dess starkaste sida. Hur väl är en Samsung S8 kamera jämfört med en proffskamera? Känner inte för att lägga några pengar på en proffskamera bara för ett par hobbybilder.

it_mutt Avstängd
7 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

sohlberg85 skrev:
Haj!

Jag tänkte försöka ta några riktiga proffsbilder när jag åker upp till fjällen till vintern. Förhoppningen är att lyckas ta ett par riktigt fina bilder där man fångar fjällen i bakgrunden men jag här lite oroad hur väl kamera lyckas fånga bakgrunden då djupet inte är dess starkaste sida. Hur väl är en Samsung S8 kamera jämfört med en proffskamera? Känner inte för att lägga några pengar på en proffskamera bara för ett par hobbybilder.

Som frilansande fotograf skäms jag inte för att säga;

En bra bild beror inte i huvudsak på kameran, utan fotografen.

Med det menar jag att du kan ha en kamera för 25.000kr (vi säger för sakens skull att det innebär att det är en "skitbra kamera") och ta sämre bilder än vad någon annan gör med en kamera för 2500kr.
Du kan kunna allt om bildsammansättning, hur en kamera fungerar osv, och ändå ta "dåliga" bilder. Rent tekniskt kan de vara perfekta, men, "kunskap" och "känsla" har inget "=" mellan sig.

Det går att ta alldeles ypperliga bilder med en S8. Lika "alldeles ypperliga" som när någon som vet vad dom gör, har känsla för det och håller i en kamera med tjugo gånger högre prislapp? Nej.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
iFerz
7 augusti 2018 · 278 Inlägg

Som IT_mutt säger. Däremot, som hobbybilder så dugar S8:an bra i mitt tycke. Äger en själv och har tagit ett par bilder som är fina.

Ingenting jag skulle försöka sälja eller starta en fotosida för, men tillräckligt för att det ska bli en schysst bakgrundsbild. smile

Så vill du bara ha några bilder från resan så duger en S8:a utmärkt smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
sohlberg85
19 augusti 2018 · 19 Inlägg

Tack för svaren smile

Har ni några tips när det gäller konfiguration och liknande? I likhet med när man ska kalibrera en ny tvskärm som man köpt?

it_mutt Avstängd
19 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

sohlberg85 skrev:
Tack för svaren smile

Har ni några tips när det gäller konfiguration och liknande? I likhet med när man ska kalibrera en ny tvskärm som man köpt?

Du har "oändligt" med plats. Lek runt lite. Gå in i "avancerat läge" och pilla på inställningarna osv. Det är där en bra bild börjar smile

Annars finns det ju mycket "grundguider" på nätet. Visserligen för "riktiga" digitalkameror, men, att ändra ex.vis iso, vitbalans osv, har ju samma effekt oavsett kameratyp

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 augusti 2018 · 14 007 Inlägg

sohlberg85 skrev:
Haj!

Jag tänkte försöka ta några riktiga proffsbilder när jag åker upp till fjällen till vintern. Förhoppningen är att lyckas ta ett par riktigt fina bilder där man fångar fjällen i bakgrunden men jag här lite oroad hur väl kamera lyckas fånga bakgrunden då djupet inte är dess starkaste sida. Hur väl är en Samsung S8 kamera jämfört med en proffskamera? Känner inte för att lägga några pengar på en proffskamera bara för ett par hobbybilder.

S8:an har på huvudkameran 2 MP och på porträttkameran 8 MP. Köpte mig en A6:a och den har 16 MP både fram och bak.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
it_mutt Avstängd
19 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Vettemannen skrev:

sohlberg85 skrev:
Haj!

Jag tänkte försöka ta några riktiga proffsbilder när jag åker upp till fjällen till vintern. Förhoppningen är att lyckas ta ett par riktigt fina bilder där man fångar fjällen i bakgrunden men jag här lite oroad hur väl kamera lyckas fånga bakgrunden då djupet inte är dess starkaste sida. Hur väl är en Samsung S8 kamera jämfört med en proffskamera? Känner inte för att lägga några pengar på en proffskamera bara för ett par hobbybilder.

S8:an har på huvudkameran 2 MP och på porträttkameran 8 MP. Köpte mig en A6:a och den har 16 MP både fram och bak.

/Benny

Och som alltid spelar MP-antalet tyvärr inte all roll för hur bra bilderna blir. En större sensor är mer avgörande. Exempelvis. Men...A6:an är en trevlig telelur smile

Huvudkameran (aka selfiekameran) borde för övrigt vara den "stora" kameran, dvs "Main camera", men, å andra sidan med tanke på hur mycket selfies folk tar så är det kanske rätt iaf wink

Senast redigerat av it_mutt (19 augusti 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 augusti 2018 · 14 007 Inlägg

it_mutt skrev:

Vettemannen skrev:

sohlberg85 skrev:
Haj!

Jag tänkte försöka ta några riktiga proffsbilder när jag åker upp till fjällen till vintern. Förhoppningen är att lyckas ta ett par riktigt fina bilder där man fångar fjällen i bakgrunden men jag här lite oroad hur väl kamera lyckas fånga bakgrunden då djupet inte är dess starkaste sida. Hur väl är en Samsung S8 kamera jämfört med en proffskamera? Känner inte för att lägga några pengar på en proffskamera bara för ett par hobbybilder.

S8:an har på huvudkameran 2 MP och på porträttkameran 8 MP. Köpte mig en A6:a och den har 16 MP både fram och bak.

/Benny

Och som alltid spelar MP-antalet tyvärr inte all roll för hur bra bilderna blir. En större sensor är mer avgörande. Exempelvis. Men...A6:an är en trevlig telelur smile

Huvudkameran (aka selfiekameran) borde för övrigt vara den "stora" kameran, dvs "Main camera", men, å andra sidan med tanke på hur mycket selfies folk tar så är det kanske rätt iaf wink

OBS! Det skulle vara 12 MP på huvudkameran. Skrivfel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Banj0
19 augusti 2018 · 75 Inlägg

Haha kommer ihåg förr när försäljarna hade det som huvudargument.
Det är många megapixlar på den här mobilen, köp.

Senast redigerat av Banj0 (19 augusti 2018)

Bennybira
20 augusti 2018 · 480 Inlägg

it_mutt har helt rätt.
MEN, jag känner att objektiven och sensorerna på mobiler är väldigt begränsade när ljuset faller.
Så vill du fota gryning / skymning och inte bara vill ah en fin horisont i bilden så är det smidigare med en mindre systemkamera t.ex.

Fins ju en anledning att t.ex sonys alpha xxxx serie blivit rätt poppis hos hobbyfotografer.
Små nog att ha med överallt och ritkigt bra kameror rent teknikst.

En bra bild är fotografens förtjänst. Men "rätt" tekniska lösning för den givna situationen ökar chansen att du får något värt att behålla.

Fiat 127 (1977)
elektronikfreak tummen mitt i handen
22 september 2019 · 159 Inlägg

Som flera framhållit... det är nog snarare den som håller i kameran som avgör resultatet av bilden. Sedan går det väl knappast att komma ifrån att en gammal digitalkamera från slutet av 90-talet på några hundra kilopixel knappast kan prestera lika bra som en modern kamera på 10 megapixel.

Spekulerat av en glad amatörfotograf.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
Brådhis * Voff voff *
22 september 2019 · 10 244 Inlägg

Problemet med just mobilkameror är ju att bilderna ser bra ut, riktigt bra, på mobilskärmen. Med filter, vitbalans och you name it som är anpassat just för den skärmen.

Den dag du vill ha en framkallad förstoring på väggen hemma eller en bakgrundsbild på smart-TV´n märker du mobilens tillkortakommanden.

//Brådhis

PS. Schysst trådlyft...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
NajsEyes
17 juni 2020 · 3 Inlägg

iFerz skrev:
Som IT_mutt säger. Däremot, som hobbybilder så dugar S8:an bra i mitt tycke. Äger en själv och har tagit ett par bilder som är fina.

Ingenting jag skulle försöka sälja eller starta en fotosida för, men tillräckligt för att det ska bli en schysst bakgrundsbild. smile

Så vill du bara ha några bilder från resan så duger en S8:a utmärkt smile

Håller helt med! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang