132kmh på 100 väg

it_mutt Avstängd
9 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

JN1975 skrev:
Det är väl alltid mer än 30 över som är körkortsgräns? Förutom på vägar med 30 km/h och lägre, där det är mer än 20 över som innebär kortet. Sen finns det ju olika tid man är av med det, olika summor böter mm. Sen kan man bli av med det pga vårdslöshet, rödljuskörning mm. Men genrellt när man kör mer än 30 för fort, eller mer än 20 för fort på 30-gräns.

Du tror det efter flertalet inlägg från mig och MariaC som säger just det? wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JN1975
9 augusti 2018 · 234 Inlägg

Orkade givetvis inte läsa hela 2 sidor såhär sent smile

Men då är vi tre som tror samma, då stämmer det nog!

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
JN1975
9 augusti 2018 · 234 Inlägg

Läste nu, och det där med 25-30 för fort = varning, var ju bra att får reda på. Då är min nya princip: aldrig mer än 20 för fort och alltid hålla hastigheten på 30-väg. Tack smile

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
it_mutt Avstängd
9 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

JN1975 skrev:
Läste nu, och det där med 25-30 för fort = varning, var ju bra att får reda på. Då är min nya princip: aldrig mer än 20 för fort och alltid hålla hastigheten på 30-väg. Tack smile

Det är då normalpåföljden, så det finns säkert undantag.

Min personliga inställning är iaf att; 50-vägar eller lägre, där kör man aldrig för fort.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
9 augusti 2018 · 4 250 Inlägg

it_mutt skrev:

JN1975 skrev:
Läste nu, och det där med 25-30 för fort = varning, var ju bra att får reda på. Då är min nya princip: aldrig mer än 20 för fort och alltid hålla hastigheten på 30-väg. Tack smile

Det är då normalpåföljden, så det finns säkert undantag.

Min personliga inställning är iaf att; 50-vägar eller lägre, där kör man aldrig för fort.

instämmer här, kör aldrig fortare på dessa vägar. endast på motorväg där det är 80+ annars kan det bli väldigt grinigt.

granadadr
9 augusti 2018 · 7 288 Inlägg

it_mutt skrev:

mrmercedes skrev:
Hoppas att du inte har erkänt och skrivit under. Du har en chans att klara dig undan om du nekar. Ta den chansen!

Vore ju dumt om folk stod för sina misstag när man kan kosta massa extrapengar.

å det finns inte folk som BARA kosta samhället pengar ??

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
it_mutt Avstängd
10 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

mrmercedes skrev:
Hoppas att du inte har erkänt och skrivit under. Du har en chans att klara dig undan om du nekar. Ta den chansen!

Vore ju dumt om folk stod för sina misstag när man kan kosta massa extrapengar.

å det finns inte folk som BARA kosta samhället pengar ??

"Gör någon annan så får jag också". Vi kan väl avskaffa ordet egenansvar direkt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Summasummarum, folk vill betala för att köra förfort. .
Hade man inte gjort detta så hade trafikhastighetskontrollanterna blivit arbetslösa..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Erik_Olsson_0629
10 augusti 2018 · 1 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:

Growe skrev:

Trodde alla vägar är omgjorda för att möta den standarden dom satt upp. Har inte sätt någon sån väg men det är väll i övre Lappträsk isånt fall..     Då kör jag 10k om året inom jobbet..   Eller detta år tror jag det blir mer. Körde över 1900mil i juli

Den typen av oskyddade vägar ska vara 80 eller 90vägae inte 100

Det är inte jättevanligt. Tror jag själv kört på knappt en handfull sådana vägar...max

Måste ju vara någon miss.    Tycker jag minns att trafikverket flaggade för många vägar skulle få sänkt hastighet just pga dom inte uppfyllde den standarden. Men dom kansie inre hunnit med ännu. Men när jsg tänker efter så var det ju just en sån väg bussen med alla ungar som körde av var en sån där värdelöst 100väg..   Utan mitträcke osv

Vägen värdelös__ eller inte:
En väg må vara hur förnämlig som helst __ använder vi inte bälte, så inträffar tragedier. Förr eller senare.
I min enfald kommer jag aldrig att förstå –VILL inte ens förstå–– hur man är funtad då man färdas i buss eller bil, och struntar i bältet.
Hur tänker en bilförare eller busschaufför, som inte ser till att SAMTLIGA i fordonet använder bälte¿!
Bara att ge besked: Ärade passagerare, denna buss/bil rullar ej ur fläcken förrän alla är bältade.
Jomenvisst, inte alla bussar har bälte, bäst att tillägga så att ingen behöver göra sig lustig i överkant.
I fallet Sveg var bussen utrustad med bälten.
Tragedin vid Sveg uppkom i stort sett ENBART på grund av att flera passagerare ej använde bälte. Jodå jag vet att chauffören är åtalad, att han misstänks ha somnat etc  -- faktum kvarstår: Kan det ur denna tragedi komma någon lärdom, så är det att bil-/bussbälte är till för att användas. Oavsett standard på vägen. Oavsett att passagerare på buss (=Med bälte...) som struntar i bälte får äran att stärka statskassan med 1.500 kronor. Har hänt - och kommer att bli vanligare. Tills den så kallade polletten trillar ned.

granadadr
10 augusti 2018 · 7 288 Inlägg

Erik_Olsson_0629 skrev:

Growe skrev:

it_mutt skrev:

Det är inte jättevanligt. Tror jag själv kört på knappt en handfull sådana vägar...max

Måste ju vara någon miss.    Tycker jag minns att trafikverket flaggade för många vägar skulle få sänkt hastighet just pga dom inte uppfyllde den standarden. Men dom kansie inre hunnit med ännu. Men när jsg tänker efter så var det ju just en sån väg bussen med alla ungar som körde av var en sån där värdelöst 100väg..   Utan mitträcke osv

Vägen värdelös__ eller inte:
En väg må vara hur förnämlig som helst __ använder vi inte bälte, så inträffar tragedier. Förr eller senare.
I min enfald kommer jag aldrig att förstå –VILL inte ens förstå–– hur man är funtad då man färdas i buss eller bil, och struntar i bältet.
Hur tänker en bilförare eller busschaufför, som inte ser till att SAMTLIGA i fordonet använder bälte¿!
Bara att ge besked: Ärade passagerare, denna buss/bil rullar ej ur fläcken förrän alla är bältade.
Jomenvisst, inte alla bussar har bälte, bäst att tillägga så att ingen behöver göra sig lustig i överkant.
I fallet Sveg var bussen utrustad med bälten.
Tragedin vid Sveg uppkom i stort sett ENBART på grund av att flera passagerare ej använde bälte. Jodå jag vet att chauffören är åtalad, att han misstänks ha somnat etc  -- faktum kvarstår: Kan det ur denna tragedi komma någon lärdom, så är det att bil-/bussbälte är till för att användas. Oavsett standard på vägen. Oavsett att passagerare på buss (=Med bälte...) som struntar i bälte får äran att stärka statskassan med 1.500 kronor. Har hänt - och kommer att bli vanligare. Tills den så kallade polletten trillar ned.

vad har det med saken att göra??  mitt inlägg var iof lite offtopic det med erkänner jag smile

Low
11 augusti 2018 · 3 311 Inlägg

https://youtu.be/-Iwq6Pj2jg4

Bättre stå för vad man har gjort.

Skulle han fått behållan om han skulle nekat allt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

Erik_Olsson_0629 skrev:

Growe skrev:

it_mutt skrev:

Det är inte jättevanligt. Tror jag själv kört på knappt en handfull sådana vägar...max

Måste ju vara någon miss.    Tycker jag minns att trafikverket flaggade för många vägar skulle få sänkt hastighet just pga dom inte uppfyllde den standarden. Men dom kansie inre hunnit med ännu. Men när jsg tänker efter så var det ju just en sån väg bussen med alla ungar som körde av var en sån där värdelöst 100väg..   Utan mitträcke osv

Vägen värdelös__ eller inte:
En väg må vara hur förnämlig som helst __ använder vi inte bälte, så inträffar tragedier. Förr eller senare.
I min enfald kommer jag aldrig att förstå –VILL inte ens förstå–– hur man är funtad då man färdas i buss eller bil, och struntar i bältet.
Hur tänker en bilförare eller busschaufför, som inte ser till att SAMTLIGA i fordonet använder bälte¿!
Bara att ge besked: Ärade passagerare, denna buss/bil rullar ej ur fläcken förrän alla är bältade.
Jomenvisst, inte alla bussar har bälte, bäst att tillägga så att ingen behöver göra sig lustig i överkant.
I fallet Sveg var bussen utrustad med bälten.
Tragedin vid Sveg uppkom i stort sett ENBART på grund av att flera passagerare ej använde bälte. Jodå jag vet att chauffören är åtalad, att han misstänks ha somnat etc  -- faktum kvarstår: Kan det ur denna tragedi komma någon lärdom, så är det att bil-/bussbälte är till för att användas. Oavsett standard på vägen. Oavsett att passagerare på buss (=Med bälte...) som struntar i bälte får äran att stärka statskassan med 1.500 kronor. Har hänt - och kommer att bli vanligare. Tills den så kallade polletten trillar ned.

och hur ska jag som förare i en buss med mellan 49-80platser kunna ha koll om alla passagerare har bälte eller inte..   ska jag gå runt i bussen och kolla att ingen tar av sig bältet.. och hoppas att bussen inte flyger av vägen under den tiden..  hur ofta ska jag kolla bältena?     Är väldigt noga att upplysa om bältet vilket fungerar skapligt. men det är omöjligt för en busschafför att kontrolera bältena på samtliga platser.    och en av sakerna dom kom fram till i utredningen som varit om olyckan var att varken chafför eller vuxna i bussen hade brustit i informationen om bältet vilket påtalat ett flertal gånger i bussen..      felet är helt och hållet bussbolagets. att föraren får ta smällen är ju inget nytt.  dom tvingar chafförerna att köra under för hård press.     kan ju ta några roliga exempel hur fint det fungerar..      tex  en resa till Göteborg till Liseberg   resan dit tar cirka 3timmar.  inte så farligt eller hur..   avresan sker 06.30 så chaffören lämnar då hemmet låt säga 05.30 framme på jobbet 6.00  kör fram och lastar bussen då är klockan 06.30- färden med passagerare startas..  framme 10.30 med rast för macka och kaffe/saft för passagerarna   11 öppnar det  så då står man kvar på platsen   klockan 23.00 stänger stället och passagerarna kliver på så 23.30 avgår bussen tillbaka.    då kör man så klart inte med någon rast eftersom alla vill ju hem..  då är klockan 02.30  när bussen är framme och lastar av sen  körning till garaget  med tanknings och total sanering av bussen och tvättning då är klockan 04.00 hemma 04.30       Så ser en rätt normal arbetsdag för en busschafför i beställningstrafiken på sommarn.     Så det är jävligt synd att fokuset hamnar på chaffören när det borde hamna på bussbolaget som är känt för att fucka upp allt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang