"Fläck" från mobilhållare på instrumentbrädan. Är det ens möjligt att få bort?

lossah
8 augusti 2018 · 19 Inlägg

Hej!

Köpte bil nyligen som gått 3k mil (Clio -17) och tidigare ägare har troligtvis haft någon form av hållare på instrumentbrädan vilket gjort att den lilla ytan är en aning mörkare än det resterande. Kanske är 3cm i diameter.

Har ni något knep man kan testa med?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Solen har inte blekt den lilla ytan troligen..
Så det är nog ingen fläck..

Senast redigerat av bilknuffaren (8 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
lossah
8 augusti 2018 · 19 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Solen har inte blekt den lilla ytan troligen..
Så det är nog ingen fläck..

Tror så! Om jag låter den vara bara, bör den "fläcken" också bli blekt antar jag? Har noll aning hur det fungerar, kanske alltid kommer vara "ojämnt blekt" eller kan det bli blekt till en viss grad, för att sedan inte blekna av lika mycket? big_smile Så fläcken "kommer ifatt".

Soulman
8 augusti 2018 · 1 271 Inlägg

Verkar märkligt om en 2017 kan bli blekt på det sättet i ett land med så få soltimmar. Ja, den här sommaren avräknad då...

Är det inte limrester?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
lossah
8 augusti 2018 · 19 Inlägg

Soulman skrev:
Verkar märkligt om en 2017 kan bli blekt på det sättet i ett land med så få soltimmar. Ja, den här sommaren avräknad då...

Är det inte limrester?

Det kan jag också tycka faktiskt, "fläcken" känns inte om man säger så, ytan är "helt plan" som det övriga på instrumentbrädan.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Nej, låt solen göra sitt..
Men vill du verkligen ha det lika blekt så skär ut wellpapp med ett hål där det är mörkare så ska väl solen snart fixa det..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Tobzter
8 augusti 2018 · 3 144 Inlägg

Mirakelsvamp kanske ?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
lossah
8 augusti 2018 · 19 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Nej, låt solen göra sitt..
Men vill du verkligen ha det lika blekt så skär ut wellpapp med ett hål där det är mörkare så ska väl solen snart fixa det..smile

Får göra det. big_smile

Tobzter skrev:
Mirakelsvamp kanske ?

Tror jag låter det vara. sad Lämnade in bilen för att göra solfilm idag, passade på att fråga men inget av de medlen han hade hemma funkade (seriös bilvårdsfirma). Det är väl då blekning, syns väl inte spec väl men det är ett störningsmoment för mig. big_smile Får köra wellpap-idén! <3

SAAB_Fredde
9 augusti 2018 · 1 Inlägg

Skulle säga ett medel jag kör med som heter "Blue dressing" är sjukt bra för att hålla grejjer mörka alltså det som är mörkt ifrån början typ däck å dörrsidor osv det är avsett för just bildäck men funkar på de mesta

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

SAAB_Fredde skrev:
Skulle säga ett medel jag kör med som heter "Blue dressing" är sjukt bra för att hålla grejjer mörka alltså det som är mörkt ifrån början typ däck å dörrsidor osv det är avsett för just bildäck men funkar på de mesta

Due,  han ska få en fläck till att bli ljusare..
Nu skaffar du en massa extrajobb för honom istället..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
lossah
17 september 2018 · 19 Inlägg

Eftersom det är solblekt överallt (antar jag då), kan man på något sätt få pricken lika blekt utan att bleka det andra mer? På vilket sätt kan man "solbleka med flit" utan sol? big_smile Den där pricken stör mig jäkel faktiskt. sad  Faktum är att jag inte tycker det andra är blekt ens, bara pricken som är mörkare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang