[LÖST] AUDI A4 B5 (99-00) BT Radio dör, startar om efter 1-10 sekunder vid hög volym?

plankt0n
15 augusti 2018 · 18 Inlägg

Felbeskrivning (Lösning nedan)

Hej! Jag vet inte riktigt vad för information som krävs för att hjälpa till med felsökningen så fråga på så kompilerar jag den information som behövs! Värt att notera är att jag är riktigt värdelös när det gäller ljud, ljudsystem. Jag vet att baslådan är en 10" alpine 300W

Till saken.

Jag har en Blåtand radio kopplad till ett så kallat "slutsteg" och en bas. Dock så kopplas telefonen via ett 3,5mm jack för musik. Så Telefon > 3,5mm > slutsteg > bas

Jag har märkt på senaste tiden (Inte ägt bilen länge) att när jag drar igång bilen och trycker igång "radion" med AUX till telefonen och drar igång på ca 52/62 av volymen så går musiken igång, sen dör radion, precis som om att man "drar elen" ifrån den. Sen utan att röra något så startar den upp igen efter 1-10 sekunder (oftast ca 5-6) så går den igång som att inget hänt, i vanliga fall måste man manuellt trycka igång för AUX varje gång man startar radion, så den "kommer ihåg" att den var på AUX vilket den inte gör om man stänger av bilen och radion som vanligt.

Ibland så funkar allt bra om jag drar ned volymen till 50, då funkar allt frid och fröjd, ibland inte. Ibland funkar det fint på mellan 40-50, ibland 52 och ibland full styrka på volymen.

Stänger jag av bilen och drar igång den igen så märker jag inget konstigt som att batteriet skulle vara dött, startar precis som vanligt, inga lampor flickrar eller dylikt.

Någon idé på vad det kan vara? Vilken mer info behövs? Notera att fenomenet händer även om jag spelar CD skiva.

Lösningen

plankt0n skrev:
Efter att ha bytt ut 40A säkringen i AGU hållare under huven så drar jag loss radion, drar bort kablarna som sitter för säkringen, byter ut den. Stereon går igång igen. Gissa varför? Se bild nedan på säkringen som satt i... Förstår inte varför man inte lägger pengar på en riktigt säkring om den poppar..

Han har alltså dragit en 8 runt stiften med ett flertal varv efter att säkringen ploppat. Överväger att gå igenom all elektronik på bilen..

https://s15.postimg.cc/bt335w24b/Screen … .54.29.png

Senast redigerat av plankt0n (17 augusti 2018)

BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2018 · 17 379 Inlägg

Gissning: För klena kablar till steget. Spänningsdippar som stänger ner det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
plankt0n
15 augusti 2018 · 18 Inlägg

En kollega nämnde det med.

Värt att notera att detta problem inte fanns i början utan uppdagades för en ca vecka sedan. Inga nya modifikationer eller tillägg har gjorts under tiden på elsystem.

Något man kan testa? Kan bilder på "något" hjälpa med felsökning?

Senast redigerat av plankt0n (15 augusti 2018)

Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
plankt0n
15 augusti 2018 · 18 Inlägg

Gick ut och kollade bilen, nu startar inte "radion" alls. Benämning ser ut att vara "DEH-6200BT" öppnade huven och kollade AGU hållaren, riktigt jävla omöjligt att ta ett bra foto på den samt ens se själv 100% men det ser ut som att säkringen i den är skadad/sönder?

Denna dvs: (min ser skadad ut på själva "plåten" i mitten. Den skall inte vara skadad alls vad jag vet? (skit dålig på elektronik)

https://productimages.biltema.com/v1/Image/product/xlarge/2000032928/1

BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2018 · 17 379 Inlägg

Har den brunnit av i mitten så är säkringen förbrukad och måste ersättas med en ny av samma amperetal (Står på den, ex 50A)

Antar att det är svårt för dig att mäta dig fram till problemet om du inte är el-van?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
plankt0n
15 augusti 2018 · 18 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har den brunnit av i mitten så är säkringen förbrukad och måste ersättas med en ny av samma amperetal (Står på den, ex 50A)

Antar att det är svårt för dig att mäta dig fram till problemet om du inte är el-van?

Farsan och bror kan el och kan nog hjälpa mig med mätning. Dock så kommer jag byta ut säkringen idag efter jobbet. Testar först med den ampere som står markerad, eventuellt 80 A. Jag testar och återkommer senast imorgon med resultat smile

Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2018 · 17 379 Inlägg

Gör så.
Sen undrar jag över hur bilen används? Korta/långa sträckor? För din stereo suger nog ut rätt friskt med ström ur batteriet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MammDiin
15 augusti 2018 · 2 016 Inlägg

Om allt ljud försvinner och stereon startar om så är det mest troligt att det är spänningsfall eller glappkontakt till stereon.
Och när stereon inte har minne i sig så är den fel inkopplad så testa växla om röda och gula kabeln baktill som första åtgärd och se om det löser problemet med att den stänger av sig vid högre volym (belastning).

plankt0n
15 augusti 2018 · 18 Inlägg

Hej alla, slutar om 40 min då köper jag ny säkring. Bilen körs både långa och korta sträckor. Problemet kommer oavsätt, dock just nu är den helt död märkte jag som sagt + att säkringen ser sönder ut. Stereon har kvar sitt minne, eller rättare sagt hade kvar det när den funkade.

Jag får kolla spänningen i helgen (alt köper en egen testare på biltema) Förra ägaren sa att han bytt batteri, dock så börjar jag tvivla på allt han sagt. Jag kör på det jag ser ock märker. Kanske skall trycka i ett 100A batteri i bilen? e ett 65A tror jag just nu. Jag hade problem med BMW med batteri och körde i ett 100A istället för en 75'a. Nu kan jag lyssna på musik i den, somna vakna dagen efter och fortfarande inte vara några problem.

Återkommer som sagt!

Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
plankt0n
16 augusti 2018 · 18 Inlägg

OK. Jag köpte nya säkringar, plockade isär AGU hållaren, noterar att säkringen verkligen helt är körd. Samt att det går någon koppar kabel runt om utanför som en spiral, något som tidigare ägaren måste ha gjort för att få bättre kontakt mellan polerna?

I alla fall, jag byter ut säkringen mot en annan 40 A, sätter ihop allt. Ingen skillnad, stereon startar ej sad

Ska mäta elen vid lunch och samtidigt kolla eventuell säkring bakom radion. Wish me luck.. smile

Senast redigerat av plankt0n (16 augusti 2018)

BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 augusti 2018 · 17 379 Inlägg

plankt0n skrev:
OK. Jag köpte nya säkringar, plockade isär AGU hållaren, noterar att säkringen verkligen helt är körd. Samt att det går någon koppar kabel runt om utanför som en spiral, något som tidigare ägaren måste ha gjort för att få bättre kontakt mellan polerna?

I alla fall, jag byter ut säkringen mot en annan 40 A, sätter ihop allt. Ingen skillnad, stereon startar ej sad

Låter som det har varit ett problem förut och tidigare ägare har kopplat förbi den, vilket kan ha överbelastat grejorna.

Nu är det dags att ringa en kunnig som har en multimeter! Det behöver mätas på både steg & stereo för att se om spänning finns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
plankt0n
16 augusti 2018 · 18 Inlägg

Hybrid_ skrev:

plankt0n skrev:
OK. Jag köpte nya säkringar, plockade isär AGU hållaren, noterar att säkringen verkligen helt är körd. Samt att det går någon koppar kabel runt om utanför som en spiral, något som tidigare ägaren måste ha gjort för att få bättre kontakt mellan polerna?

I alla fall, jag byter ut säkringen mot en annan 40 A, sätter ihop allt. Ingen skillnad, stereon startar ej sad

Låter som det har varit ett problem förut och tidigare ägare har kopplat förbi den, vilket kan ha överbelastat grejorna.

Nu är det dags att ringa en kunnig som har en multimeter! Det behöver mätas på både steg & stereo för att se om spänning finns.

Yes, en kollega på jobbet ska kolla på det under lunchen! Tack så mycket för svar smile

Jag återkommer senare med resultat!

Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
plankt0n
16 augusti 2018 · 18 Inlägg

Gick ut till bilen snabbt för att hämta mobil laddare, letar i bagaget lite och rör runt. Sen hoppar jag in i bilen på förar sidan och kollar lite på telefonen, sen ser jag att stereons led skärm visar klassiska demo läget. "Va i helv-" tänker jag, "Är den igång nu?"..

Tryckte igång den, satte på CD läge, drog i gång lite Janis Joplin. Funkar. Vill dubbelkolla om basen funkar, trycker in AUX, drar igång motorn och drar på en låt med tung bas, rattar på volymen upp och ned för att forcera skiten att dö igen. Nepp, allt funkar, chefen drar förbi mig sakta i företags bilen utanför porten när jag blastar 100% med basen. Sänker, stänger av. Sätter på stereon igen, funkar.

What the hell? Jag kommer gå ut med kollegan senare och kolla spänningen i alla fall.

Weird, återkommer efter mätningen.

PS EDIT, kan det vara fel med denna säkring?

https://www.ahifi.cz/files/products_fotogaleries/big/0/6800dab.jpg

Senast redigerat av plankt0n (16 augusti 2018)

BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
plankt0n
17 augusti 2018 · 18 Inlägg

Drar loss radion, drar bort kablarna som sitter för säkringen, byter ut den. Stereon går igång igen. Gissa varför? Se bild nedan på säkringen som satt i... Förstår inte varför man inte lägger pengar på en riktigt säkring om den poppar..

Han har alltså dragit en 8 runt stiften med ett flertal varv efter att säkringen ploppat. Överväger att gå igenom all elektronik på bilen.. Jag har nu editerat första posten och markerat titeln som löst.

https://s15.postimg.cc/bt335w24b/Screen_Shot_2018-08-17_at_09.54.29.png

Senast redigerat av plankt0n (17 augusti 2018)

Audi A4 B5 1,8T "SootyCoil" (2000)
BMW 523i A MJ00 M-Sport "Bimmern" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang