Förbränningsmotorns framtid (Politik)

Cargo1980
15 augusti 2018 · 245 Inlägg

En rätt laddad fråga ja vet, men så här innan valtider har jag några funderingar. Jag har alltid haft ett brinnande intresse för förbränningsmotorer och motorhistoria. Ja ni vet, dofterna, avgasrök och racing. Doft av bensin och smutsiga fingrar samt gemenskap.

Älskar att vara ute på dragracingbanorna och uppleva såväl trimmade veteranbilar som moderna fullblodshingstar. Doften av bränt gummi för mig tillbaks till barndomens tid och min fars och farfars intresse för motorer och race. Jag älskar verkligen att vara i garaget och mitt intresse för motorsport är stort. Ljudet från en trimmad tvåtaktare kan ge mig gåshud.

Dock läste jag Miljöpartiets valmanifest att detta parti vill förbjuda fossilt bränsle, det vill säga totalförbud för bensin senast 2030. Detta får mig att fundera, hur i helskotta ska motorfolket ta detta. Ni vet alla stora bilträffar, racingtävlingar och allt detta extremt stora som har med fossilt bränsle att göra.

Utifrån mitt perspektiv är intresset för bilsport och motorer som låter väldigt stort i Sverige. Se på alla träffar, evenemang exempelvis i allt från Power Meet till Mopedernas Woodstock där tusentals veteranmopeder deltar.

Denna politiska fråga får det verkligen att knyta sig i magen på mig. Mitt liv, min hobby, alla mina känslor ligger i detta. Hur ser ni på denna politiska fråga? Är det slut inom ett par år?

Senast redigerat av Classicern (15 augusti 2018)

Slash Saabifierad
16 augusti 2018 · 2 023 Inlägg

Det är en miljöpartistisk dröm vilket med tanke på deras storlek och hur många gånger de har fått lägga sin egen politik åt sidan under nuvarande regerings period så ligger den nog längre in i framtiden än så men den är ändå rätt möjlig om inte fordonsfolket någon gång säger ifrån men det kommer nog inte heller hända.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
it_mutt Avstängd
16 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

Sen skulle en länk till valmanifestet vara på sin plats. För det står inte riktigt som det framhävs av ts. Innebörden kan ses som den samma. Men ordvalen är inte de samma.

OM man skulle se ett slut på försäljningen av fossila bränslen, så är det inte så att MP kommer vara avgörande i den frågan. Inte som det ser ut idag iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Då är det väl bara att till att börja konvertera till elgeneratorer så vi hinner med det till 2030..
Det är ju nära 12 år dit och det ska vi väl klara..smile
Tror ni dom har några på skroten eller måste vi köpa nya ?

Senast redigerat av bilknuffaren (16 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
16 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Tyvärr grabbar, vi försöker hålla politik borta från forumet.

Min personliga och professionella uppmaning till alla är att vara mycket källkritiska åt alla håll då det tyvärr sprids alldeles för mycket ”sanningar” från alla läger. 

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang