Hej!
Först och främst en länk till bilens egen sida: https://www.garaget.org/?car=398369
Därefter tycker jag att vi börjar lite med några introduktionsbilder på hur den såg ut just när jag hade hämtat den i september år 2016:
Vinterstilen för den enda vintern jag körde med den (2016-2017) såg ut som på bilden, och värt att poängtera är att också föregående ägare hade låtit den stå över vintrarna de allra flesta av de senaste åren. Observera att jag har xenonlampor med 10000K i halvljuset. Det körde jag endast med i någon månad, för till slut blev det bara jobbigt med gröna hastighetsskyltar samt att jag insåg att det såg riktigt illa ut.
Och så lite helhetsbilder på hur den såg ut mellan framför allt augusti år 2017 till och med december samma år, då den ställdes av och parkerades i garage:
Allmän information
Den 25 september år 2016 införskaffade jag mig en Volvo S70 T5 från år 2000. I början användes den som vardagsbil och den kördes flera tusen mil under hösten år 2016 och fram till och med den 3 december år 2017 - 30% resor till arbeten och studieorten, 70% nöjeskörning. Sedan dess har den förvarats i ett garage i väntan på kärlek från min sida, utan att riktigt ha fått det. Jag har sysselsatt mig lite grann med den, men på grund av att jag började studera i augusti år 2017 och dessutom arbetar lite extra har jag inte särskilt mycket tid över, och inte heller speciellt mycket pengar att plöja ned på bilarna. Större delen av år 2017 arbetade jag på två arbeten och hade därav en hygglig inkomst, varav säkerligen 80% av alla pengar för varje månad lades på den här bilen.
Efter att den hade ställts i garaget har jag gått och funderat mycket på vad som ska göras med den. Att sälja den kommer inte på tal då den är en gåva från min numera framlidne farfar, och av den anledningen finns utöver den allmänna bilkärleken också ett ytterst sentimentalt värde i fordonet. Min intention är att behålla den så länge som det bara är möjligt, och på grund av dess skick och betydelse för mig personligen, har det slutat i att jag vinterförvarat den och i stället pendlat med andra rena vardagsbilar. Men just av orsaken att jag är student och kommer att förbli det åtminstone fyra år till, kommer detta projekt att gå långsamt framåt, även om jag själv hoppas på så regelbundna uppdateringar som möjligt.
Huvudplanen är att fokusera på att införskaffa en svets och en vettig kompressor med allehanda praktiska och tillhörande maskiner till den. Jag är en sådan människa som vill göra allting själv, och så är fallet också med bilen. Allting som jag inte tidigare har gjort provar jag mig fram med med hjälp av internet, Youtube, VIDA och lite sunt förnuft samt våghalsighet. Hittills har det inte förorsakat några allvarliga komplikationer som tur väl är. Följaktligen kommer jag i största möjliga mån att själv försöka mig på att göra både de mekaniska, motorrelaterade reparationerna/modifikationerna, den elektriska biten och karosseri- och lackeringsarbeten. De sistnämnda dock först efter att ha övat på andra föremål. Det finns ett par skavanker på fordonet som behöver åtgärdas - de nämns längre ned.
En del modifikationer var gjorda redan vid inköpet, men mycket är gjort av mig själv. Under år 2016 och framför allt år 2017 modifierades följande ting som inte har en * (stjärna) till höger:
Motor
Programvara: BSR steg 3 *
Avgassystem: 3" downpipe, 3" racekatalysator, 3" från katalysator och bakåt med en ljuddämpare. (Ett 3"-system satt på redan när jag köpte den, men jag har byggt om det helt och hållet).
Luftfilter: Öppet med 3" anslutning *
Magnetventil: ATM *
Kortväxlingsadapter
Uppskattad effekt: 320 hästkrafter och 450 newtonmeter
Chassi
Fram:
- TA-Technix (av mig emellertid bottnad, dock med hjälpfjäder och genomslagsgummi kvar). *
Bak:
- Bilstein B6 Sport dämpare
- Kapade förstärkta fjädrar
Övrigt:
- Powerflex Black Series i nästan hela bilen, motorfästen inkluderat.
- Vparts fjäderbensstag i fronten.
- Ställbara stabiliseringsstag.
- Powerflex camberbultar fram, två på varje sida.
- Brickor mellan bakaxel och nav för cambern (en upptill och framåt, två nedtill och framåt, en nedtill och bakåt; jag har dock camberplattor liggande som jag tänkte provmontera framöver).
Camber:
Fram: -2,8 grader
Bak: -3 grader
Osäker på toe-inställningen.
Hjul och bromssystem
- ABS355. 19x8,5 tum. ET35. Skärmarna är valsade och plasten i hjulhusen modifierad.
- Spacers fram och bak, fem millimeter, med förlängda hjulbultar (ET30 med andra ord).
- Sunny SN3970 215/35 runtom.
- Mtec slitsade och borrade 302-millimetersskivor fram.
- Mtec slitsade och borrade 295-millimetersskivor bak.
- Bromsbygeln är utbytt mot den större.
- EBC Red Stuff bromsbelägg fram och bak.
Interiör
- Blåa LED-lampor i mätarhuset (ska bytas mot annan färg), vita överallt annanstans förutom knapparna bakom ratten (röda).
- Mätarnålarna är rensade från färg = transparenta (byter sannolikt ut mätarhuset mot det från S/V70R framöver eller också ).
- Mätarringar i krom. *
- Dragon Gauge laddtrycksmätare.
- Sparco Mocca-ratt.
- Luisi rattnav med airbagmotstånd.
Ljudsystem
- Äldre och billigare stereovariant från Kenwood. *
- Dubbel budgettia bak med tillhörande slutsteg och en strömkondensator. *
Exteriör
- Xenonkonverterade dimljus, halvljus och helljus. (35W H1R 8000k i dimljus, 35W H7R 5000K i halvljus, 100W HB3 4300K i helljus).
- Vita LED-lampor i positionsljus, över registreringsskylt samt i backljuset. *
- Kromade klarglasblinkers av USA-modell. *
- Kromade klarglasskärmblinkers.
- Volvo C70 klarglasstrålkastare.
- R-front. *
- XC-grill. *
- Vindavvisare. *
- Mörktonade bakrutor. *
- Kromat slutrör (2x3").
- Möjlighet att köra med lysande blinkers i gång. *
- Registreringsskyltshållare i borstad aluminium (borta nu, bara att bilderna är gamla).
- Röda bromsok.
- Svartmålade nav på bromsskivorna.
- Mörktonade bakljus.
- Stänkskydd lackerade i bilens färg. *
- Bortplockade emblem.
Övrigt som är bytt eller förändrat
- Bromsslangar runtom.
- Bromsrör baktill.
- Fjäderbenslager, fjädersäten, vingmuttrar och övriga saker hörande till övre delen av stötdämparna framtill.
- Fjäderbenslager bak.
- Länkarmar vänster och höger fram.
- Hjullager vänster och höger fram.
- Yttre styrleder.
- Dimljusstrålkastare.
- Nya registreringsskyltar.
- Regelbunden service.
- Regelbunden exteriörtvätt samt interiörtvätt.
- Säkert fler saker som jag har glömt bort nu.
Och vad är då framtidsplanerna? De är många, väldigt många, men här är några av dem:
- Få i väg en R-vinge till lackering och sedan montera. (Jag har den liggande, bara att jag har bortprioriterat det.)
- Fixa rost i hjulhus och därtill byta ut skärmkanterna.
- IPD-krängningshämmare.
- BC Racing- eller D2-coilovers.
- Byta ut bussningar i bakaxel.
- Byta ut subframebussningar och montera polyuretan i dessa.
- Slipa ned och måla allt i chassit (bakaxel, nav med mera) samt underredsbehandla bilen och måla underredet.
- Göra vid motorrummet i form av en grovtvätt och därutöver lackera alla plastdetaljer.
- Fräscha upp all plast också på utsidan.
- Mätarhus från S/V70R.
- Sparcostolar.
- Underhålla den så gott det går genom att bland annat kontinuerlig service, rubba, polera och vaxa lacken, byta kamrem och vattenpump inklusive övriga remmar, kylvätskekylare, samtliga slangar (förmodligen till silikon) med mera.
- Nya däck (Sunny har inte imponerat hittills - vibrationer från helvetet och halvtaskigt fäste, men de fungerade för att experimentera lite med hjulvinklar.)
- Den största önskan är att göra en grundrenovering av motorn och byta ut stakarna till smidda sådana, nya kolvar, lager, renovera topplocket, balansera motorblocket, blästra motorkomponenterna och endera låta dem vara blästrade eller också lackera dem, för att sedan satsa på större turbo, större spridare, vassare bränslesystem, ny mappning och generellt sikta på högre effekt - motorn är emellertid inte det mest prioriterade eftersom effekten i mitt tycke är fullt acceptabel redan i nuläget.
- Och sedan allt annat man kommer på när man går och kikar på bilen, som till exempel att tona om rutorna bak då solfilmen börjar släppa och annat smått.
Det är svårt att veta var man ska börja som student, i och med att ekonomin och tidvis även tiden som sådan hindrar en från att skruva alltför mycket. Jag studerar språk och det medför att oerhört mycket tid måste ägnas åt litteratur, av vilket möjligheten till avsatt tid för bilarna blir till ett faktiskt problem. Men jag har bilarna (och framför allt den här) som fritidsintresse och avkopplingssysselsättning, och därför känner jag ibland att jag måste komma ifrån det teoretiska och arbeta med händerna i stället. Hur som helst har jag i alla fall börjat någonstans och jag lägger upp lite blandade bilder med kommentarer till dem.
Hur T5:an står just nu i augusti år 2018
För att komma i gång har jag valt att fokusera på kupén och i den göra en fullständig rekonditionering med oerhörd omsorg. I samma veva har jag under vårens gång kört en Volvo S70 2.4L Greyline från år 1999 till och från skola och jobb, och en dag när jag hade lite lediga dagar bestämde jag mig för att börja demontera inredningarna i respektive bilar för att plocka det bästa från den silvriga och sedan skapa en fin färgkombination tillsammans med fräschare delar i T5:an. Den röda har i huvudsak haft beige inredning, medan den silvriga har haft svart, och jag upplever att svart inredning fungerar bättre på en vinröd bil med kolsvarta bakrutor än vad den gör på pendlarbilen. Förvisso har jag behållit somliga delar av inredningen i den röda, oftast till följd av att de är i bättre skick än i den silvriga, men över lag flyttades mycket över.
Donatorbilen samt dess inredning efter ett par timmar
En kort stund senare såg garaget och T5:an ut så här
Slutligen var detta resultatet
Framför allt var det plastinredningen och instrumentbrädorna som jag ville byta ut mellan bilarna, men också golven. Av den anledningen bestämde jag mig som synes på bilderna ovan att jag tömde precis hela kupén på mer eller mindre allting. Planen nu är att göra en grovdammsugning ända ned till plåten på karossen, sedan tvätta den och därpå göra en rekonditionering av all textil som finns i hela fordonets kupé.
Delar från donatorbilen samt de två instrumentbrädorna, varav den svarta ska monteras i T5:an
När golven ändå var ute ur den silvriga bilen (orsaken till bytet mellan den rödas beigea och de gråsvarta från den silvriga var å ena sidan just färgen, å andra sidan att T5:an har haft kylvätskeläckage tidigare och det fick till följd att dels golven blev väldigt äckliga, dels att ljuddämparmattorna under golven fortfarande var oerhört blöta, trots att det var mer än ett år sedan det hände) passade jag på att göra en riktig rengöring av dem med hjälp av textilrengöring, borste och avslutningsvis högtryckstvätt.
Före
Under tiden
Efter
Skillnaden blev enorm! Så nu ska plåtgolvet i bilen genomgås med en ordentlig rekonditionering, sedan tvätta all textil och andra inredningsdetaljer och därefter ska allting monteras ihop igen.
Extrabilder och allmänna saker på fordonet som ska åtgärdas allteftersom
Experimenterande med camber utan att göra övrig hjulinställning förrän det var alldeles för sent ledde tämligen omgående till följande resultat:
Tur att jag medvetet valde Sunny just för ändamålet.
R-vinge med integrerat bromsljus samt 3-graders camberplattor
Hur var det egentligen med det där att vara student och lägga tid och pengar på bilar? Förnuftig är jag inte i alla fall... Dock ska två av bilarna säljas av inom en vecka eller två, för just nu är det alldeles för dyrt för min CSN-inkomst.
Skador och defekter som kommer att tas hand om allt medan tiden går och pengarna finns till
Ordna till linjerna och symmetrin över utblåset:
Bra ljuddämpning med endast en liten Simons-dämpare!
Resten är tvättrepor, katter som har varit uppe på bilen, slarv från mig, stenskott, klarlacksläpp, folk som ramlat mot bakluckan, rostbubblor, parkeringsskador samt de skadade skärmkanterna. Alltsammans är planerat att fixas och göras vid.
Och frånsett skärmkanterna bak och alla smårepor och stenskott, är det här fordonets värsta skada, vilken uppstod efter en kollision med en sten:
Jag hoppas att någon finner intresse i detta projekt med den här bilen. Som det nämns redan inledningsvis är det här inget projekt som kommer att vara färdigt på en månad, utan jag studerar på en ort och bilen befinner sig många mil därifrån. Därutöver begränsar som sagt ekonomin möjligheterna till att göra alltför stora ingrepp, även om det är mycket förändringar och stora modifikationer som jag allra helst vill göra. Men tanken är att behålla bilen i många år framöver, varför tiden förr eller senare lär finnas, och efter utbildningen kommer också ekonomin att stabilisera sig. Till dess gör jag vad jag kan och försöker lära mig så mycket som möjligt innan jag hamnar i skarpt läge med svets eller lackeringsspruta.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Med vänliga hälsningar,
Bazzzinga
Senast redigerat av Bazzzinga (29 september 2018)