Byta koppling volvo 740 1990

Alfred02
16 augusti 2018 · 37 Inlägg

Antagligen så rök min koppling igår på min volvo 740. Den driver inget oavsett vilken växel jag ha i och det rassla inget häller om ja lägger i växel å gasa. Antar att det då är kopplingen.

Så nu när jag ska byta den ha jag ett par funderingar.
När man ska ta ner växellådan. Måste man ha växellådslyft då? Antar att den är rätt tung att ta ner annars.
Sen när jag ska centrera den nya kopplingen. Funkar biltemas centreringsverktyg för 129kr till detta? https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … gJMgPD_BwE

Banj0
16 augusti 2018 · 75 Inlägg

Ingen växellådslyft behövs, lådan är lätt.
Förr i tiden centrerade jag med kvastskaftet. Ha ha

Alfred02
16 augusti 2018 · 37 Inlägg

Banj0 skrev:
Ingen växellådslyft behövs, lådan är lätt.
Förr i tiden centrerade jag med kvastskaftet. Ha ha

Ok, men tro du det funkar med biltemas verktyg?

zemet
16 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

Lådan är ganska tung men man klarar allt att bänkpressa upp sprängkåpedelen och styra bakdelen med knäna.
Annars kan man med fördel hissa upp och ner den med en vanlig garagedomkraft.

Förutsatt att du skall göra jobbet på pallbockar, skall du ha lyft eller en smörjgrop så kan det nog vara gött att vara 2 när lådan skall upp och ned.

Biltemas centreringsverktyg fungerar säkert men man kan nästan lika gärna ta ett kvastskaft och tejpa runt lagom mycket med silvertejp så att den passar bra.

Alfred02
16 augusti 2018 · 37 Inlägg

zemet skrev:
Lådan är ganska tung men man klarar allt att bänkpressa upp sprängkåpedelen och styra bakdelen med knäna.
Annars kan man med fördel hissa upp och ner den med en vanlig garagedomkraft.

Förutsatt att du skall göra jobbet på pallbockar, skall du ha lyft eller en smörjgrop så kan det nog vara gött att vara 2 när lådan skall upp och ned.

Biltemas centreringsverktyg fungerar säkert men man kan nästan lika gärna ta ett kvastskaft och tejpa runt lagom mycket med silvertejp så att den passar bra.

Ok låter bra.
Vet inte ännu om jag ska göra det på pallbockar i garaget eller låna grannens 2 pelarlyft

zemet
16 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

Ett tips är att köpa 18mm  ringspärrnyckel på biltema för att enkelt ta den övre bulten på sprängkåpan. Det underlättar en del

Alfred02
16 augusti 2018 · 37 Inlägg

zemet skrev:
Ett tips är att köpa 18mm  ringspärrnyckel på biltema för att enkelt ta den övre bulten på sprängkåpan. Det underlättar en del

Ok tack för tipset. Inga fler saker att tänka på?

Det borde vara koppling som är slut när den inte driver nåt oavsett vilken växel jag ha i men den rassla inte häller nåt som om en drivknut skulle va av. Det är la kopplingen då med största sannolikhet?

zemet
16 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

Alfred02 skrev:

zemet skrev:
Ett tips är att köpa 18mm  ringspärrnyckel på biltema för att enkelt ta den övre bulten på sprängkåpan. Det underlättar en del

Ok tack för tipset. Inga fler saker att tänka på?

Det borde vara koppling som är slut när den inte driver nåt oavsett vilken växel jag ha i men den rassla inte häller nåt som om en drivknut skulle va av. Det är la kopplingen då med största sannolikhet?

Känns kopplingen som den skall? Den fjädrar tillbaka och det är motstånd i den?

Om kopplingen känns bra är det nog koppling/tryckplatta.

Men det kan lika gärna vara så att du rensat dreven i bakaxeln. Starta bilen, lägg i en växel och lägg dig under och se om kardanaxeln snurrar. (Detta är det snabba och potentiellt livsfarliga sättet att kolla)

Eller så hissar du upp bakaxeln och snurrar på hjulen och ser om kardanaxeln rör sig. Eller snurrar på kardanaxeln. (mindre farligt sett att kolla)

Alfred02
16 augusti 2018 · 37 Inlägg

Ok tack ska testa det då men borde d inte rassla om d va diffen?

Senast redigerat av Alfred02 (16 augusti 2018)

zemet
16 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

Alfred02 skrev:
Ok tack ska testa det då men borde d inte rassla om d va diffen?

Nej har du rensat kuggarna så ramlar resterna ned i botten på diffhuset och kronhjulet snurrar fritt.

Alfred02
16 augusti 2018 · 37 Inlägg

zemet skrev:

Alfred02 skrev:
Ok tack ska testa det då men borde d inte rassla om d va diffen?

Nej har du rensat kuggarna så ramlar resterna ned i botten på diffhuset och kronhjulet snurrar fritt.

Jaha ok, ska kolla upp det då

Aronson
16 augusti 2018 · 912 Inlägg

zemet skrev:
Ett tips är att köpa 18mm  ringspärrnyckel på biltema för att enkelt ta den övre bulten på sprängkåpan. Det underlättar en del

Eller så tar man den underifrån med 3 förlängare över lådan.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Alfred02
16 augusti 2018 · 37 Inlägg

Jag ha nu kollat å nästan 100 på att det är kopplingen.

När jag hissar upp bilen så bakhjulen hänger fritt så snurra hjulen om jag ha växel i och släpper upp kopplingen. Men om jag håller emot ett däck så rycker bara kardanen. Det måste innebära att det är kopplingen va?

zzr94092
16 augusti 2018 · 4 378 Inlägg

Låter som om det vore diffen som rasat. Hissa upp bilen, dra åt handbromsen ordentligt, starta o lägg i växel ,släpp kopplingen,vad händer då?Fortsätter motorn att gå? 
Kolla om kardanen snurrar,då är det troligen diffras..
Står kardan still så kopplingen eller lådan..

Alfred02
17 augusti 2018 · 37 Inlägg

zzr94092 skrev:
Låter som om det vore diffen som rasat. Hissa upp bilen, dra åt handbromsen ordentligt, starta o lägg i växel ,släpp kopplingen,vad händer då?Fortsätter motorn att gå? 
Kolla om kardanen snurrar,då är det troligen diffras..
Står kardan still så kopplingen eller lådan..

Om jag släpper upp kopplingen med handbromsen i så står kardanen stilla

Alfred02
17 augusti 2018 · 37 Inlägg

Jag ha nu hittat felet. Det är inte kopplingen utan den delen på lådan som sitter ihop med kardanen. Den sitter ju med en stor mutter. Den hade lossnat så därför hade den åkt ut så det inte drev kardanen. Tyvärr verka splinesen va rätt dåliga nu så måste nog leta reda på en ny låda.

Men tack för hjälpen iallafall även om det inte va kopplingen nu då

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2018 · 13 674 Inlägg

Aronson skrev:

zemet skrev:
Ett tips är att köpa 18mm  ringspärrnyckel på biltema för att enkelt ta den övre bulten på sprängkåpan. Det underlättar en del

Eller så tar man den underifrån med 3 förlängare över lådan.

Instämmer det och knacken... Går att ta alla med knacken utan problem.... Sparar mycket svärande och trasiga knogar.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang