Hastighetsmätaren kass, kort efter lyser ''lambdalampan''! volvo 850 -94

jonneofsweden
16 augusti 2018 · 7 Inlägg

Hej alla goa och glada.

Startade bilen idag, gick utan problem. Kort därefter märker jag att hastighetsmätaren slutat fungera, vilket den alltid gjort tidigare. Startade om bilen, men problemet kvarstod. Dryga 3 timmar senare fungerar nu hastighetsmätaren igen, MEN, nu har den ökända ''lambalampan'' börjat lysa. Jag kan ju bara tänka mig att det har ett sammanhang, men kan för mitt liv inte hitta/förstå vad det kan vara? Eller så va det bara slump att den ena slutade fungera, sen gick igång igen samtidigt som den jäkla lampan börjar lysa.

Finns det någon som hört om något liknande? Haft samma problem eller bara vet tillräckligt om bilar som kan berätta vad problemet är?
Min första tanke när jag har tid är att koppla ur batteriet nu när jag har tid efter jobb, och om det sen kvarstår får jag försöka mig på att felsöka problemet...

Tacksam om någon har någon idé!

Mvh Jonas

Sukkan
16 augusti 2018 · 451 Inlägg

Om det inte hjälper med att radera felkoder/kopplat bort batteriet så kolla jordpunkter så dem är rena och jorden mellan motor och karossen. Längesedan man håll på med 850 nu så minnet sviker 🤔

Sukkan
16 augusti 2018 · 451 Inlägg

Minns att kontakten på tändningslåset brukade jäklas, den sitter skruvad på änden av tändlåset.

Aronson
16 augusti 2018 · 912 Inlägg

Börja med att läsa ut felkoder !!!

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang