Audi 80 -86 (förgasare) hackar i jämn låg hastighet

DiskBengt Inte Feltema
16 augusti 2018 · 156 Inlägg

Tjena!

Bilen är en Audi 80 årsmod. -86 med förgasare som gått ca 33k, motorkod JV. Har inte gått många mil (under 100) senaste året och har haft små tendenser till detta problem tidigare, men väldigt milda i jämförelse mot nu.

Problemet är ryckningar/hack när man kör mellan 0-60 km/h, på låga varv och bara vidhåller hastigheten. Det är som att den får halvt motorstopp var tredje sekund sen hoppar igång igen, ganska kraftiga ryck med andra ord. Går fint vid acceleration (men hostar till ibland när man trycker gasen i botten) och bra i jämna hastigheter över 60, även om man känner en viss "tveksamhet" som att den inte går helt rent.

Provat med startspray runt förgasaren och får förhöjt varv ibland, men oklart om det går in via luftfilterburken som troligtvis inte är 100% tät. Kollat alla vakuumslangar som verkar okej. Dock är slangen till undertrycksbehållaren (vet inte ens om den heter så.. kanske finns det nåt "smeknamn"?) pluggad då behållaren är paj. Spelar det in tro, behövs den? Hittar inga andra konstigheter i vakuumsystemet. Sprayat alla kontakter och dylikt, kollat tänddelarna som är okej. Det är avgasläcka i skarven grenrör/avgasrör, om det kan påverka. Kört över 40 mil senaste veckan och har gjort en intensiv STP Cleaner-kur utan skillnad.

Kört fast nu, behöver tips på vad som kan vara tokigt. Tack på förhand! smile

Mvh

Senast redigerat av DiskBengt (16 augusti 2018)

Mvh // DiskBengt aka GRDL
kunghippe
16 augusti 2018 · 197 Inlägg

hej nu känner jag inte till just den audi motorn men hade väldigt liknande problem på min volvo 86a med förgasare. jag provade allt från hårdhet på tändstifft till ställa tändningen 95 och 98 bensin inget hjälpte. sen var där nån som sa till mig o köra en rengöring tror de va på bds där en kille föreslog redline / rengöring för både förgasare och insprutning ( flaska man hälde i tanken) och det gjotde susen bilen hosta hacka och rök nått hemskt i typ 3 mil  sen efter det gick den hur rent och jämt som helst både på jämna varv och under fartökning. kan va värt och testa kanske ? annars prova byt bensinfilter

Volvo 740 (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Okunnig som jag är så gissar jag främst på tändfördelaren..
Där finns ju lite saker som ska vara rätt inställda..
Men det kan du ju ta om ovanstående info från kunghippe inte funkar..smile

Senast redigerat av bilknuffaren (16 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
DiskBengt Inte Feltema
16 augusti 2018 · 156 Inlägg

Tack för svaren!

kunghippe skrev:
hej nu känner jag inte till just den audi motorn men hade väldigt liknande problem på min volvo 86a med förgasare. jag provade allt från hårdhet på tändstifft till ställa tändningen 95 och 98 bensin inget hjälpte. sen var där nån som sa till mig o köra en rengöring tror de va på bds där en kille föreslog redline / rengöring för både förgasare och insprutning ( flaska man hälde i tanken) och det gjotde susen bilen hosta hacka och rök nått hemskt i typ 3 mil  sen efter det gick den hur rent och jämt som helst både på jämna varv och under fartökning. kan va värt och testa kanske ? annars prova byt bensinfilter

Yes, har gjort det (och det skrev jag också wink ). Tänkte så eftersom den stått ett tag, men det gjorde tyvärr ingen skillnad.

bilknuffaren skrev:
Okunnig som jag är så gissar jag främst på tändfördelaren..

Aha! Ja, jag kan varken säga bu eller bä. Har tänkt på tändspolen också.

Mvh // DiskBengt aka GRDL
kunghippe
16 augusti 2018 · 197 Inlägg

okok tändspole tändkablar fördelare är nästa jag hade provat

Volvo 740 (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Där blev du 2a..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kunghippe
16 augusti 2018 · 197 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Där blev du 2a..smile

haha japp jag skyller på telefonen liten skärm och uppdaterar sakta 😂

Volvo 740 (1986)
caromania Forummoderator
16 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Sprucken förgasarfot, den i gummi.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DiskBengt Inte Feltema
16 augusti 2018 · 156 Inlägg

kunghippe skrev:
okok tändspole tändkablar fördelare är nästa jag hade provat

Har kollat och inga synliga fel i alla fall, men det betyder ju inte att de är funktionsdugliga. Kablar, fördelarlock, stift och rotor är bytta för inte alltför länge sedan dock.

caromania skrev:
Sprucken förgasarfot, den i gummi.

Är bytt för några år sedan (ca 1500 mil). Dock tyckte jag mig se en liten spricka idag på ett knepigt ställe, men provade att vicka runt den åt alla håll och det gav inget direkt, ingen förändring på tomgången. Så antingen ingen fara eller så tjyvar den lite hela tiden(?).

Senast redigerat av DiskBengt (16 augusti 2018)

Mvh // DiskBengt aka GRDL
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang