Köpråd: Driftsäker skåpbil för runt 100k

Matthias87
16 augusti 2018 · 12 Inlägg

Tjena

Är på jakt efter en driftsäker skåpbil för runt 100k.
Några önskemål är:
- Gärna smidig storlek (typ Caddy Maxi)
- Automat
- 3-sits


Har kikat mycket på Ford Transit Connect som jag läst mycket bra om, men den verkar inte ha automat förrän på de nyaste modellerna som är lite dyrare. Skulle ev. kunna tänka mig att gå upp i pris ca 50k om de nya Transit Connect med automat är riktigt bra.
Även kikat på VW Caddy Maxi som går bort då den bara har två säten, VW Transporter T5, men hört en del dåligt om DSG-lådorna på dom och Merscedes Vivo, men läst mycket blandat där.

Några skåpbilar jag glömt kolla på som är bra?

Mvh Matthias

Presidento Of World
16 augusti 2018 · 3 322 Inlägg

Opel vivaro, Renault master samt Nissan nv200 finns.

Vivaro finns med en 1.6 cdti dubbelturbo diesel. Inget fartvidunder men bra bottendrag

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
16 augusti 2018 · 3 322 Inlägg

Presidento skrev:
Opel vivaro, Renault master samt Nissan nv200 finns.

Vivaro finns med en 1.6 cdti dubbelturbo diesel. Inget fartvidunder men bra bottendrag

Missade dock caddy storlek..

Då finns opel combo fiat doblo Renault kangoo osv.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
16 augusti 2018 · 3 322 Inlägg

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Combo 1.3 CDTI L2H1 D-VÄRM DRAG https://www.blocket.se/vi/80361646.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
17 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

En manuellt växlad Caddy borde du kunna lita på i vått och torrt om du tar hand om den.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Matthias87
17 augusti 2018 · 12 Inlägg

Tack för svaren!

Vad skiljer Opel Combo och Vauxhall Combo? Är Opels automatlådor driftsäkra?

Glömde nämna att bilen gärna får vara bränslesnål och gärna tyst inuti då jag har dålig hörsel.

Presidento Of World
17 augusti 2018 · 3 322 Inlägg

Matthias87 skrev:
Tack för svaren!

Vad skiljer Opel Combo och Vauxhall Combo? Är Opels automatlådor driftsäkra?

Glömde nämna att bilen gärna får vara bränslesnål och gärna tyst inuti då jag har dålig hörsel.

Opel och vauxhall är samma bil med andra märken för England och ev Australien. Fortfarande en opel.

Tror att det är en robotlåda i dom, vilket innebär att dom kan växla lite halvt mongo men tror inte dom krånglar, inte på nyare i varjefall dom äldre var lite små fel på.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Matthias87
17 augusti 2018 · 12 Inlägg

Okej, då är jag med.
Opel Combon hade bara 2 säten tyvärr, så den går bort. Vivaron ser man ju lite överallt, så den kanske kan vara något? Huvudanledningen till mindre bil typ Caddy Maxi, var bränsleförbrukningen. Men Vivaron kanske är hyfsat bränslesnål?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2018 · 17 457 Inlägg

Fick en ny Vivaro som tjänstebil cirka 2010. Den klarade sig på runt litern trots massor med packning och 7 andra personer i bilen. Som kuriosa kan nämnas att första veckan var toppfarten knappt 140 km/h med hela gänget samlat. Efter cirka 3 månader var den över 175 km/h... Säger en del om körstilen. Gillade att köra den. Personbilslik och fast å fin i chassit.

I grund och botten är det en emblemtrimmad Renault Trafic och från årsmodell 2016 finns den som Fiat Talento också.

Tittar du på någon så kolla så värmen är bra i bilen! På dieslarna sitter en tvångsstyrd dieselvärmare och fungerar inte den så blir det till att köra med skidoverallen på under vintern... Går för övrigt att uppgradera dessa med tidur i efterhand om inte detta är gjort, jag vet för gjorde detta hela förra veckan på nya Talento då det ska vara standard numera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Matthias87
17 augusti 2018 · 12 Inlägg

Hybrid: Tack för svaret! Om det blir en större bil så ska jag absolut räkna med Vivaron. Tror dock jag är mer sugen på en lite mindre.

xXSammy
18 augusti 2018 · 6 569 Inlägg

Provkör en Connect med automatlådan och känn ifall du tycker det är värt extra pengarna.

De/Dem
Matthias87
18 augusti 2018 · 12 Inlägg

Sammy: Ja, får väl göra det. Det jag är mest intresserad av är hur driftsäkra deras nya automatlådor är.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang