Knycklade till bilen...

fr0lle
17 augusti 2018 · 146 Inlägg

Hej på er!
Länge sedan jag var aktiv här, kör nu en V70 årsm05, som har gått Dryga 32000 mil.

lyckades jag att backa på ett träd, så bakrutan gick (stack ut en gren) blev en buckla i bakluckan samt en rejäll buckla i bakspoilern ( formad efter trädet) , samt att dragkroken blev en aning sne. Inte mycket men står man bakom så syns det.

Är givetvis anmält till försäkringsbolaget och väntar på tid hos verkstad för att dom ska kolla över bilen och komma med prisförslag till försäkringsbolaget.

Nu grubblar jag över vad dom kommer göra med bilen, är bästa bilen jag haft av drygt tio bilar.

Är det värt att köpa begagnande saker på en skrot och åtgärda själv, eller kan det vara så att typ karossen fått stryck, med tanke på dragkroken?
Eller löser dom in bilen?

Får väl köpa en likadan bil i värsta fall, men sånt är också krångligt när man ska åka och titta och provköra etc etc , är bekväm av mig 😂

Tack på förhand!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2018 · 17 380 Inlägg

fr0lle skrev:
Hej på er!
Länge sedan jag var aktiv här, kör nu en V70 årsm05, som har gått Dryga 32000 mil.

lyckades jag att backa på ett träd, så bakrutan gick (stack ut en gren) blev en buckla i bakluckan samt en rejäll buckla i bakspoilern ( formad efter trädet) , samt att dragkroken blev en aning sne. Inte mycket men står man bakom så syns det.

Är givetvis anmält till försäkringsbolaget och väntar på tid hos verkstad för att dom ska kolla över bilen och komma med prisförslag till försäkringsbolaget.

Nu grubblar jag över vad dom kommer göra med bilen, är bästa bilen jag haft av drygt tio bilar.

Är det värt att köpa begagnande saker på en skrot och åtgärda själv, eller kan det vara så att typ karossen fått stryck, med tanke på dragkroken?
Eller löser dom in bilen?

Får väl köpa en likadan bil i värsta fall, men sånt är också krångligt när man ska åka och titta och provköra etc etc , är bekväm av mig 😂

Tack på förhand!

Dragkroken sitter ju bultad i chassiet och har den blivit sned tror jag nog att även karossen fått lite stryk. Jag tror den blir inlöst.

Nej, köpa bil idag är en smula segt. Även jag har blivit bekväm med åren. De bilar vi har får rulla till hjulen ramlar av.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
fr0lle
17 augusti 2018 · 146 Inlägg

Hybrid_ skrev:

fr0lle skrev:
Hej på er!
Länge sedan jag var aktiv här, kör nu en V70 årsm05, som har gått Dryga 32000 mil.

lyckades jag att backa på ett träd, så bakrutan gick (stack ut en gren) blev en buckla i bakluckan samt en rejäll buckla i bakspoilern ( formad efter trädet) , samt att dragkroken blev en aning sne. Inte mycket men står man bakom så syns det.

Är givetvis anmält till försäkringsbolaget och väntar på tid hos verkstad för att dom ska kolla över bilen och komma med prisförslag till försäkringsbolaget.

Nu grubblar jag över vad dom kommer göra med bilen, är bästa bilen jag haft av drygt tio bilar.

Är det värt att köpa begagnande saker på en skrot och åtgärda själv, eller kan det vara så att typ karossen fått stryck, med tanke på dragkroken?
Eller löser dom in bilen?

Får väl köpa en likadan bil i värsta fall, men sånt är också krångligt när man ska åka och titta och provköra etc etc , är bekväm av mig 😂

Tack på förhand!

Dragkroken sitter ju bultad i chassiet och har den blivit sned tror jag nog att även karossen fått lite stryk. Jag tror den blir inlöst.

Nej, köpa bil idag är en smula segt. Även jag har blivit bekväm med åren. De bilar vi har får rulla till hjulen ramlar av.

Okej...
Ja lite så känner jag med! När man va 18 la man mer pengar än man hade på bilar , nu vill man att dom ska rulla som du sa till hjulen trillar av😂
Gärna felfritt tills dess också

zemet
17 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

Svårt att veta med dragkroken, den kanske bara flyttat sig och inte vridit chassiet. eller så är chasit vridet.

Oavsett undrar jag nog om inte försäkringsbolaget löser in bilen.

Lackjobb och byta spoiler och baklucka och dragkrok så tror jag det överstiger värdet på din bil tyvärr.

Men kompromissa med försäkringsbolaget. Ta pengarna dem erbjuder för att lösa in bilen men säg att du vill behålla bilen.

Så fixar du bilen själv sen, byta dragkrok och bagagelucka är ju inget svårt jobb direkt.

fr0lle
17 augusti 2018 · 146 Inlägg

zemet skrev:
Svårt att veta med dragkroken, den kanske bara flyttat sig och inte vridit chassiet. eller så är chasit vridet.

Oavsett undrar jag nog om inte försäkringsbolaget löser in bilen.

Lackjobb och byta spoiler och baklucka och dragkrok så tror jag det överstiger värdet på din bil tyvärr.

Men kompromissa med försäkringsbolaget. Ta pengarna dem erbjuder för att lösa in bilen men säg att du vill behålla bilen.

Så fixar du bilen själv sen, byta dragkrok och bagagelucka är ju inget svårt jobb direkt.

Ja det är ju också ett alternativ om man kan göra så!smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2018 · 17 380 Inlägg

fr0lle skrev:

zemet skrev:
Svårt att veta med dragkroken, den kanske bara flyttat sig och inte vridit chassiet. eller så är chasit vridet.

Oavsett undrar jag nog om inte försäkringsbolaget löser in bilen.

Lackjobb och byta spoiler och baklucka och dragkrok så tror jag det överstiger värdet på din bil tyvärr.

Men kompromissa med försäkringsbolaget. Ta pengarna dem erbjuder för att lösa in bilen men säg att du vill behålla bilen.

Så fixar du bilen själv sen, byta dragkrok och bagagelucka är ju inget svårt jobb direkt.

Ja det är ju också ett alternativ om man kan göra så!smile

Brukar gå utmärkt. Om bilen misstänks vara ramsned så kan det dock bli nobben ur säkerhetssynpunkt eftersom du säkerligen vill fortsätta försäkra den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
17 augusti 2018 · 5 083 Inlägg

Hybrid_ skrev:

fr0lle skrev:

zemet skrev:
Svårt att veta med dragkroken, den kanske bara flyttat sig och inte vridit chassiet. eller så är chasit vridet.

Oavsett undrar jag nog om inte försäkringsbolaget löser in bilen.

Lackjobb och byta spoiler och baklucka och dragkrok så tror jag det överstiger värdet på din bil tyvärr.

Men kompromissa med försäkringsbolaget. Ta pengarna dem erbjuder för att lösa in bilen men säg att du vill behålla bilen.

Så fixar du bilen själv sen, byta dragkrok och bagagelucka är ju inget svårt jobb direkt.

Ja det är ju också ett alternativ om man kan göra så!smile

Brukar gå utmärkt. Om bilen misstänks vara ramsned så kan det dock bli nobben ur säkerhetssynpunkt eftersom du säkerligen vill fortsätta försäkra den.

Inte alla försäkringsbolag som gör så längre utan dom lagar eller löser in bilen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zzr94092
17 augusti 2018 · 4 378 Inlägg

Den blir inlöst, och du får inte behålla bilen....

torsen
18 augusti 2018 · 7 198 Inlägg

zzr94092 skrev:
Den blir inlöst, och du får inte behålla bilen....

Även min erfarenhet och åsikt.
Har du kostat på bilen något speciellt som du gärna vill ha kan du spåra bilen till "slutdestinationen" och köpa loss det du vill ha innan bilen pressas.
Så gjorde jag för några år sedan med en bil på vilken jag monterat bl a diffspärr och drevat om växellådan.

zemet
20 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

torsen skrev:

zzr94092 skrev:
Den blir inlöst, och du får inte behålla bilen....

Även min erfarenhet och åsikt.
Har du kostat på bilen något speciellt som du gärna vill ha kan du spåra bilen till "slutdestinationen" och köpa loss det du vill ha innan bilen pressas.
Så gjorde jag för några år sedan med en bil på vilken jag monterat bl a diffspärr och drevat om växellådan.

Verkar vara olika från försäkringbolag till bolag då.

Mammas 940 blev påkörd för 2 år sedan, skulle bli inlöst. Men hon fick inlösningspengarna och fick behålla bilen.

Så isåfall så skall försäkringsbolagen bytt policy de senaste 2 åren eller så varierar det från bolag till bolag eller handläggare till handläggare eller kanske tom fall till fall.

torsen
20 augusti 2018 · 7 198 Inlägg

zemet skrev:

torsen skrev:

zzr94092 skrev:
Den blir inlöst, och du får inte behålla bilen....

Även min erfarenhet och åsikt.
Har du kostat på bilen något speciellt som du gärna vill ha kan du spåra bilen till "slutdestinationen" och köpa loss det du vill ha innan bilen pressas.
Så gjorde jag för några år sedan med en bil på vilken jag monterat bl a diffspärr och drevat om växellådan.

Verkar vara olika från försäkringbolag till bolag då.

Mammas 940 blev påkörd för 2 år sedan, skulle bli inlöst. Men hon fick inlösningspengarna och fick behålla bilen.

Så isåfall så skall försäkringsbolagen bytt policy de senaste 2 åren eller så varierar det från bolag till bolag eller handläggare till handläggare eller kanske tom fall till fall.

Mitt "fall" inträffade för ungefär 4 år sedan.
Försäkringsbolaget var(är) Folksam.
Inlösensumman 45.000:-.
Bilen var av 1998 års modell och hade körts runt 4.000 mil.
Värderingen stämde med bilpriser.se, så det var bara att tacka och ta emot.

Vilket försäkringsbolag hade din mamma då hennes 940 blev påkörd och vilka pengar handlade det om?

zemet
20 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

torsen skrev:

zemet skrev:

torsen skrev:

Även min erfarenhet och åsikt.
Har du kostat på bilen något speciellt som du gärna vill ha kan du spåra bilen till "slutdestinationen" och köpa loss det du vill ha innan bilen pressas.
Så gjorde jag för några år sedan med en bil på vilken jag monterat bl a diffspärr och drevat om växellådan.

Verkar vara olika från försäkringbolag till bolag då.

Mammas 940 blev påkörd för 2 år sedan, skulle bli inlöst. Men hon fick inlösningspengarna och fick behålla bilen.

Så isåfall så skall försäkringsbolagen bytt policy de senaste 2 åren eller så varierar det från bolag till bolag eller handläggare till handläggare eller kanske tom fall till fall.

Mitt "fall" inträffade för ungefär 4 år sedan.
Försäkringsbolaget var(är) Folksam.
Inlösensumman 45.000:-.
Bilen var av 1998 års modell och hade körts runt 4.000 mil.
Värderingen stämde med bilpriser.se, så det var bara att tacka och ta emot.

Vilket försäkringsbolag hade din mamma då hennes 940 blev påkörd och vilka pengar handlade det om?

Kostnadsförlag från verkstaden var 35000. Jag såg knappt någon skillnad på bilen före och efter krocken men det hade blivit lite färgskrap och en liten buckla på framskärmen så var väll att allt skulle lackas om som var dyrt antar jag.

Inlösensumman var typ 7000 kr eller något sådant.

Mamma hade Dina försäkringar tror jag men vad den vållande parten hade för försäkringsbolag vet jag ej.
Det var dock en splitter ny V60 som körde på henne så volvia försäkring är kanske ingen dum gissning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang