Pendlingsbil - köpråd sökes

panda666
22 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

saab_sonett skrev:

panda666 skrev:
https://www.blocket.se/dalarna/BMW_535d_M_sport_x_drive_313hk_79090602.htm?ca=1_14&w=3

kolla på denna tex, hur mycket som har bytts på den? skamligt alltså, motor, lådan, fördelningslåda, kylare, ac, bälgar. alltså håller nått på dessa alls?

Det där är ju en 35D. Den andra du länkade till är den enda på Autopower som haft problem med kamkedja.  Växellådan låter ju som man kört med trimchip som inte haft momentbegränsning. Då knäcker man dom.

ja hajar, bara att man blir skrämd med att läsa hela tiden om kedjeras och dåliga växellådor. dessutom så säger många att dessa lådor ska tåla långt mer än av effekten angets. dom ska tåla ganska mke vrid, speciellt 35d. Men motorn byttes också, bälgar, ac, samt kylare. mycket fel alltså, och mycket dyrt.

saab_sonett Handledare
22 augusti 2018 · 1 481 Inlägg

panda666 skrev:

saab_sonett skrev:

panda666 skrev:
https://www.blocket.se/dalarna/BMW_535d_M_sport_x_drive_313hk_79090602.htm?ca=1_14&w=3

kolla på denna tex, hur mycket som har bytts på den? skamligt alltså, motor, lådan, fördelningslåda, kylare, ac, bälgar. alltså håller nått på dessa alls?

Det där är ju en 35D. Den andra du länkade till är den enda på Autopower som haft problem med kamkedja.  Växellådan låter ju som man kört med trimchip som inte haft momentbegränsning. Då knäcker man dom.

ja hajar, bara att man blir skrämd med att läsa hela tiden om kedjeras och dåliga växellådor. dessutom så säger många att dessa lådor ska tåla långt mer än av effekten angets. dom ska tåla ganska mke vrid, speciellt 35d. Men motorn byttes också, bälgar, ac, samt kylare. mycket fel alltså, och mycket dyrt.

Automatlådan till 25d klarar max 500Nm.  Chippar du bilen kan du lätt få 700Nm om inte firman är seriös och lägger till momentbegränsare.  Manuell låda däremot klarar hög effekt.

pearla
22 augusti 2018 · 55 Inlägg

zemet skrev:
...Man kan även göra en DPF delete, man tar då bort partikelfiltret helt och ersätter med ett vanligt rör istället.
Samtidigt programerar man om ECUn så du slipper EGR och får mer kraft i bilen samt lägre bränsleförbrukning. Kostnad för detta är runt 7000 kr.


Hur länge håller ett partikelfilter då innan det blir fullt av aska?
Askan består av delar i motoroljan som inte kan förbrännas. Så beroende på vilka tillsatser som finns i din motorolja, hur mycket olja din bil drar, hur mycket EGR din bil kör påverkar.

Intressant. Är det möjligt att göra en DPF Delete på alla bilar med partikelfilter? Finns det någon baksida av det? Är det något som besiktningen kan ha synpunkter på?

Då känns det ju mer hanterbart att göra det ifall det skulle krävas att partikelfilter behöver bytas.

Samtidigt räknade jag lite på mellanskillnad i kostnad om jag tar hänsyn till skatt, försäkring samt drivmedel mellan vår nuvarande hyundai jämfört med en bränslesnål bil, då landar ju skillnaden på nästan 30tkr per år, vilket då kan kompensera för rätt mycket verkstadsbesök, vilket i vårt fall motiverar bilbyte.

Finns det några erkänt bränslesnåla 4x4 bilar som vid blandad körning går under 0,5l/mil?

zemet
22 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

pearla skrev:

zemet skrev:
...Man kan även göra en DPF delete, man tar då bort partikelfiltret helt och ersätter med ett vanligt rör istället.
Samtidigt programerar man om ECUn så du slipper EGR och får mer kraft i bilen samt lägre bränsleförbrukning. Kostnad för detta är runt 7000 kr.


Hur länge håller ett partikelfilter då innan det blir fullt av aska?
Askan består av delar i motoroljan som inte kan förbrännas. Så beroende på vilka tillsatser som finns i din motorolja, hur mycket olja din bil drar, hur mycket EGR din bil kör påverkar.

Intressant. Är det möjligt att göra en DPF Delete på alla bilar med partikelfilter? Finns det någon baksida av det? Är det något som besiktningen kan ha synpunkter på?

Då känns det ju mer hanterbart att göra det ifall det skulle krävas att partikelfilter behöver bytas.

Samtidigt räknade jag lite på mellanskillnad i kostnad om jag tar hänsyn till skatt, försäkring samt drivmedel mellan vår nuvarande hyundai jämfört med en bränslesnål bil, då landar ju skillnaden på nästan 30tkr per år, vilket då kan kompensera för rätt mycket verkstadsbesök, vilket i vårt fall motiverar bilbyte.

Finns det några erkänt bränslesnåla 4x4 bilar som vid blandad körning går under 0,5l/mil?

DPF delete kan man göra på alla bilar vad jag vet. Det handlar om ifall firman kan programera om bilens mjukvara eller inte.

Baksidan av det är att du släpper ut partiklar.
Bra för din plånbok men sämre för luften du skall andas kan man väll sammanfatta det hela.

Besiktningen kan ha synpunkter på det absolut, men jag tvivlar på att dem märker något. Besiktningen mäter inte partiklar vad jag vet. Dem kollar bara att allt är OK i ODB och sen testar dem inte mer. (möjligt att vissa stationer gör mer men dem har aldrig gjort det för mig när jag besiktigat iaf)

Jag hade kollat på Subaru Legacy.

4wd och dem är riktigt snåla för en bil i den storleken.  Drar 0.5
https://www.blocket.se/vasterbotten/Sub … 15&w=3

Hur bra dem är kvalitetsmässigt låter jag vara osagt då jag inte är så insatt, men asiater brukar vara bra.

Senast redigerat av zemet (22 augusti 2018)

Cuefa Ain't no place like home...
22 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Körstil och antal mil per dag påverkar DPF-systemet en del.
Min första Passat jag köpte hade gått 18000 mil vid inköp och 27500 mil vid försäljning. Dom som har den bilen nu har enligt senaste besiktning 2017-12 kört 32000 mil, den bilen har mig veterligen inte bytts partikelfilter på. Samma med min andra Passat. Den hade gått 13500 mil vid köp och 21000 mil vid försäljning. Inga såna problem på den heller. EGR-kylare har krånglat en del på dessa bilar, likaså trycksensorn på partikelfiltret. Det sistnämnda är förhållandevis billigt och lätt att åtfärda. EGR-kylaren är värre både med montering och kostnad. En hel del äldre bilar har redan fått dessa grejer åtgärdade.

En del riktigt gamla 4x4-bilar från VAG har haft problem med Haldex-drivningen, men de problemen verkar ha försvunnit iom att Haldex utvecklat nyare versioner. Mina passater var 2010 resp. 2011 års modeller och de hade aldrig några såna problem.

Du kan kolla på denna länk för att se mina förbrukningssiffror räknat vid pump.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
panda666
22 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

saab_sonett skrev:

panda666 skrev:

saab_sonett skrev:

Det där är ju en 35D. Den andra du länkade till är den enda på Autopower som haft problem med kamkedja.  Växellådan låter ju som man kört med trimchip som inte haft momentbegränsning. Då knäcker man dom.

ja hajar, bara att man blir skrämd med att läsa hela tiden om kedjeras och dåliga växellådor. dessutom så säger många att dessa lådor ska tåla långt mer än av effekten angets. dom ska tåla ganska mke vrid, speciellt 35d. Men motorn byttes också, bälgar, ac, samt kylare. mycket fel alltså, och mycket dyrt.

Automatlådan till 25d klarar max 500Nm.  Chippar du bilen kan du lätt få 700Nm om inte firman är seriös och lägger till momentbegränsare.  Manuell låda däremot klarar hög effekt.

a fast manuella lådorna förlorar gaffeln till backväxeln och andra växlar förr eller senare. Så att man inte får in växlar längre. Förlåt för off topic. Kommer låta som en riktig miljöskurk nu men jag skulle definitvt köra me dpf delete helt o hållet och ta bort egr samtdigit tsammans me rak rör osv ifall mitt dpf krånglade. Kostar lika mycket att ta bort skitet som att byta mot en ny filter liksom.

pearla
22 augusti 2018 · 55 Inlägg

Har fastnat lite för Passat Blue motion 2010 och nyare, denna finns ju även som 4x4 och ska dra 0,53l/mil http://www.vibilagare.se/test/biltester … tion-31952

Någon som har något att säga om denna bil?

Vanliga 2wd verkar ska dra 0,4-0,46l/mil vilket också känns riktigt bra.

Har Passat blue motion från 2010 till 2014 några kända fel man ska vara uppmärksam på?

panda666
22 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

pearla skrev:
Har fastnat lite för Passat Blue motion 2010 och nyare, denna finns ju även som 4x4 och ska dra 0,53l/mil http://www.vibilagare.se/test/biltester … tion-31952

Någon som har något att säga om denna bil?

Vanliga 2wd verkar ska dra 0,4-0,46l/mil vilket också känns riktigt bra.

Har Passat blue motion från 2010 till 2014 några kända fel man ska vara uppmärksam på?

vad jag vet så kan DSG lådan krångla och börja låta illa, man märker vid tomgång hur det låter som att massa metalbitar rullar runt som i en tvättmaskin. Sen kan även bränslepumpen låta illa, man hör ett ganska högre tjutande ljud i kupen och det förekommer fram till 2013 va ja minns. Skulle kolla noga efter rost också på dessa. Finns säkert mer som andra kan tipsa om. smile

amazinjoey
22 augusti 2018 · 1 138 Inlägg

Saab 9-3 TTID , billiga reservdelar , låg skatt och försäkring. drar runt 0.45 som automat

Bennybira
23 augusti 2018 · 480 Inlägg

Angående förbrukning så brukar jag (personligen) alltid lägga på 0,1 på siffrorna som skrivs runt omkring (forum, tillverkare, recensioner). Så slipper man bli så jävla besviken när man kört sjukt lugnt och ändå inte får ner förbrukningen för att där råkar vara ett trafikljus.

Angående subarus dieselbilar, så har jag upplevt dem som bröligt bråte med kluvna vevaxlar och hög förbrukning för sin effekt.

ALDRIG sett en subarudiesel med snittförbrukning på färddatorn under 0.7. Och jag var och provade / kollade säkert 20 stycken i våras innan jag övergav tanken.

Förstår inte vad folk får ut av att "glansmåla" sina förbrukningssiffror inför andra på ett jävla forum.

Fiat 127 (1977)
torsen
23 augusti 2018 · 7 198 Inlägg

Cuefa skrev:
Körstil och antal mil per dag påverkar DPF-systemet en del.
Min första Passat jag köpte hade gått 18000 mil vid inköp och 27500 mil vid försäljning. Dom som har den bilen nu har enligt senaste besiktning 2017-12 kört 32000 mil, den bilen har mig veterligen inte bytts partikelfilter på. Samma med min andra Passat. Den hade gått 13500 mil vid köp och 21000 mil vid försäljning. Inga såna problem på den heller. EGR-kylare har krånglat en del på dessa bilar, likaså trycksensorn på partikelfiltret. Det sistnämnda är förhållandevis billigt och lätt att åtfärda. EGR-kylaren är värre både med montering och kostnad. En hel del äldre bilar har redan fått dessa grejer åtgärdade.

En del riktigt gamla 4x4-bilar från VAG har haft problem med Haldex-drivningen, men de problemen verkar ha försvunnit iom att Haldex utvecklat nyare versioner. Mina passater var 2010 resp. 2011 års modeller och de hade aldrig några såna problem.

Du kan kolla på denna länk för att se mina förbrukningssiffror räknat vid pump.

Vad ä EGR-kylare?
Har aldrig tidigare hört talas om EGR-kylare.
Tacksam för beskrivning och bild.

zemet
23 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

Bennybira skrev:
Angående förbrukning så brukar jag (personligen) alltid lägga på 0,1 på siffrorna som skrivs runt omkring (forum, tillverkare, recensioner). Så slipper man bli så jävla besviken när man kört sjukt lugnt och ändå inte får ner förbrukningen för att där råkar vara ett trafikljus.

Angående subarus dieselbilar, så har jag upplevt dem som bröligt bråte med kluvna vevaxlar och hög förbrukning för sin effekt.

ALDRIG sett en subarudiesel med snittförbrukning på färddatorn under 0.7. Och jag var och provade / kollade säkert 20 stycken i våras innan jag övergav tanken.

Förstår inte vad folk får ut av att "glansmåla" sina förbrukningssiffror inför andra på ett jävla forum.

Var ju jag som "glansmålade" förbrukningssiffrorna inför andra på forumet så får väll ge min version av glansmålningen.

Jag har lånat 2 olika outback dieslar, bägge gånger för en långresa till fjällen. Då drog dem 0,5 med fullpackad bil.

Men det var å andra sidan långkörning på 50 mil.

Så jag kan mycket väl tänka mig att dem drar 0,7 som du säger när man kör mer blandad körning.

Kluvna vevaxlar är ju något man vill undvika så bra att du hittade hit så TS fick lite negativt om Subarun ocksåsmile

Jag själv var såpass nöjd med Subarun att jag gott hade kunnat tänka mig att köpa en sådan bil ifall jag hade behovet av den. Dem ligger ju ganska mycket billigare än motsvarande V70 Diesel.

Men om du varit såpass serriös i din bilspekulation att du tittat på 20 olika bilar så måste det varit på håret att du inte köpte en själv antar jag?
Annars hade du väll kommit på efter provkörning nr 2 att dem var för brötiga och drog för mycket?

Varför beslöt du dig för att hoppa över subarun och vad köpte du istället?smile

zemet
23 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

torsen skrev:

Cuefa skrev:
Körstil och antal mil per dag påverkar DPF-systemet en del.
Min första Passat jag köpte hade gått 18000 mil vid inköp och 27500 mil vid försäljning. Dom som har den bilen nu har enligt senaste besiktning 2017-12 kört 32000 mil, den bilen har mig veterligen inte bytts partikelfilter på. Samma med min andra Passat. Den hade gått 13500 mil vid köp och 21000 mil vid försäljning. Inga såna problem på den heller. EGR-kylare har krånglat en del på dessa bilar, likaså trycksensorn på partikelfiltret. Det sistnämnda är förhållandevis billigt och lätt att åtfärda. EGR-kylaren är värre både med montering och kostnad. En hel del äldre bilar har redan fått dessa grejer åtgärdade.

En del riktigt gamla 4x4-bilar från VAG har haft problem med Haldex-drivningen, men de problemen verkar ha försvunnit iom att Haldex utvecklat nyare versioner. Mina passater var 2010 resp. 2011 års modeller och de hade aldrig några såna problem.

Du kan kolla på denna länk för att se mina förbrukningssiffror räknat vid pump.

Vad ä EGR-kylare?
Har aldrig tidigare hört talas om EGR-kylare.
Tacksam för beskrivning och bild.

EGR - Exhaust gas recirculation innebär att man återleder varma förbrända avgaser tillbaka in i insuget på bilen.
Det är ett sätt att minska utsläppen.

Det är ochså helt värdelöst för kunden då det leder till ökad förbrukning och sämre prestanda.
Men det har använts sedan 70 talet så många bilar har ett EGR system.

Avgaserna är ju varma och man vill ju ha så låg temperatur i insuget som möjligt för att luften skall ta så lite volym som möjligt enligt allmäna gaslagen P*V =M*R*T

Likt en intercooler för en turbo så vill man då även kyla EGR gaserna innan dem skickas vidare in i insuget för att minimera effektförlusterna.

En typisk EGR kylare ser ut såhär: http://www.fixabildelar.se/shop/8421/art21/h7678/151477678-origpic-563962.png

Bennybira
23 augusti 2018 · 480 Inlägg

Yes det var på håret. I samband med att jag letade Forester kollade jag även en del outback/legacy.
Jag började ifårgasätta att dieslarna låg 30% under bensinarnas pris med samma utrustning och miltal.

Verkligen inte menat att smutskasta subarun ELLER dig!! Suttit i några dagar och läst om förbrukningar lägre än tillverkarnas egna specar, och undrat hur fasiktens folk ens kommer fram om de kör så snålt.

Lite frågor till subarumekar och prat med en bekant på ARN visade att de hade haft mycket pålitlighetsporblem med boxerdieseln, och bekymmer med att det hände fullservade bilar med väldigt låga mil (ca 1000 mil t.ex)
Till den nivån att subaru skrotat dieseln, den går inte att köpa ny och försvinner från modellprogrammet helt.
De hade även problem med första generationerna av CVT lådan som de satte överallt.

Förbrukningen var inte det jag kikade på i första hand, Letade pålitlig bruksbil.
Jag fick som lägst ner förbrukningen på en långtidsprovkörning till 0.57 landsväg. Ca 80km/h.
Sen kan det ha varit något fel på de 4 jag provkörde, men det rimmar ju inte gott det heller?

Det blev en skåpbil (demo) med en liten skitdiesel i smile Som mellanhopp under tiden.
Nu blir det en civic. rimliga garantier, duglig prislapp på nya bilar.
Och inte vidare taskigt påverkad av bonus malus. (1600/år i 3 år sen 680) Trots "stora" motorn. (1.5t)

Fiat 127 (1977)
Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:

Cuefa skrev:
Körstil och antal mil per dag påverkar DPF-systemet en del.
Min första Passat jag köpte hade gått 18000 mil vid inköp och 27500 mil vid försäljning. Dom som har den bilen nu har enligt senaste besiktning 2017-12 kört 32000 mil, den bilen har mig veterligen inte bytts partikelfilter på. Samma med min andra Passat. Den hade gått 13500 mil vid köp och 21000 mil vid försäljning. Inga såna problem på den heller. EGR-kylare har krånglat en del på dessa bilar, likaså trycksensorn på partikelfiltret. Det sistnämnda är förhållandevis billigt och lätt att åtfärda. EGR-kylaren är värre både med montering och kostnad. En hel del äldre bilar har redan fått dessa grejer åtgärdade.

En del riktigt gamla 4x4-bilar från VAG har haft problem med Haldex-drivningen, men de problemen verkar ha försvunnit iom att Haldex utvecklat nyare versioner. Mina passater var 2010 resp. 2011 års modeller och de hade aldrig några såna problem.

Du kan kolla på denna länk för att se mina förbrukningssiffror räknat vid pump.

Vad ä EGR-kylare?
Har aldrig tidigare hört talas om EGR-kylare.
Tacksam för beskrivning och bild.

EGR-kylaren hör till avgasreningen och leder om en del av avgaserna tillbaks till insuget för att blandas med nytt syre och bränsle och så att säga "förbrännas" en gång till. Dessa avgaser leds via en ventil genom en kylare som kyler ner avgaserna med hjälp av en slinga av motorns kylsystem, detta för att få ner temperaturen och därmed förbättra de volymetriska egenskaperna. Enkelt förklarat så får du plats med fler syremolekyler i kallare "luft". Därav laddluftkylare på turbo-bilar t.ex.

Ibland händer det att dessa ventiler strejkar, oftast på grund av smuts (avgaserna är ju inte så värst rena) som sätter igen dem. Det händer även att de börjar läcka internt, dvs att kylvätskan läcker in i kylaren.
De sitter oftast rejält dumt till med följden att det blir dyrt att byta på en aukt. verkstad. Dessutom kostar själva delen oftast runt 5000kr.

Du kan t.ex se den som en silverfärgad "limpa" under grenröret på denna bild, och då ser du hur illa den sitter.

http://www.pieces-okaz.com/20670-thickbox_default/engine-motor-2l-tdi-136-140-hp-cff-cffa-cffb-for-audi-seat-vw-skoda.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
23 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

zemet skrev:

torsen skrev:

Cuefa skrev:
Körstil och antal mil per dag påverkar DPF-systemet en del.
Min första Passat jag köpte hade gått 18000 mil vid inköp och 27500 mil vid försäljning. Dom som har den bilen nu har enligt senaste besiktning 2017-12 kört 32000 mil, den bilen har mig veterligen inte bytts partikelfilter på. Samma med min andra Passat. Den hade gått 13500 mil vid köp och 21000 mil vid försäljning. Inga såna problem på den heller. EGR-kylare har krånglat en del på dessa bilar, likaså trycksensorn på partikelfiltret. Det sistnämnda är förhållandevis billigt och lätt att åtfärda. EGR-kylaren är värre både med montering och kostnad. En hel del äldre bilar har redan fått dessa grejer åtgärdade.

En del riktigt gamla 4x4-bilar från VAG har haft problem med Haldex-drivningen, men de problemen verkar ha försvunnit iom att Haldex utvecklat nyare versioner. Mina passater var 2010 resp. 2011 års modeller och de hade aldrig några såna problem.

Du kan kolla på denna länk för att se mina förbrukningssiffror räknat vid pump.

Vad ä EGR-kylare?
Har aldrig tidigare hört talas om EGR-kylare.
Tacksam för beskrivning och bild.

EGR - Exhaust gas recirculation innebär att man återleder varma förbrända avgaser tillbaka in i insuget på bilen.
Det är ett sätt att minska utsläppen.

Det är ochså helt värdelöst för kunden då det leder till ökad förbrukning och sämre prestanda.
Men det har använts sedan 70 talet så många bilar har ett EGR system.

Avgaserna är ju varma och man vill ju ha så låg temperatur i insuget som möjligt för att luften skall ta så lite volym som möjligt enligt allmäna gaslagen P*V =M*R*T

Likt en intercooler för en turbo så vill man då även kyla EGR gaserna innan dem skickas vidare in i insuget för att minimera effektförlusterna.

En typisk EGR kylare ser ut såhär: http://www.fixabildelar.se/shop/8421/ar … 563962.png

Fan, du var snabbare :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
23 augusti 2018 · 7 198 Inlägg

Vilka bilar/motorer har EGR-kylare och när kom denna, för mig, nymodighet?

Cuefa Ain't no place like home...
24 augusti 2018 · 4 628 Inlägg

Dessa enheter som kan strula tror jag dök upp med introduktionen av de nyare TDI-motorerna, framför allt PD-dieslarna från 2005 och framåt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Djo
24 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

marcus80 skrev:
Jag pendlar i snitt 85 mil i veckan, åker mellan Hammarby sjöstad och Strängnäs med en avstickare till Stallarholmen varannan vecka. Jag har en passat 2.0tdi 4-motion dock ej med blue motion funktionen. Jag klarar mig på en tank i veckan utan problem. Dock ligger skatten på ca 5000 om året och runt 0,55 milen. Nyare passat går snålare och drar mindre. Har en kollega som haft sin passat i 4 år utan bekymmer (den har DSG för er som inte tror det) och en Anna kollega körde sin passat i 15000 mil utan ett problem (förutom ett rådjur i fronten) Så vag diesel är inte dåliga.

när jag pendla 85mil i veckan klarade jag mig på en tank och det var med en v70 2,4T å dom drar soppa så det var ju ingen hitt om du inte tog dig längre med en diesel än så wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
zemet
24 augusti 2018 · 4 030 Inlägg

torsen skrev:
Vilka bilar/motorer har EGR-kylare och när kom denna, för mig, nymodighet?

Jag skulle gissa att det är standard på i princip alla moderna bilar som har EGR.
Alla bilar med commonrail är min gissning.

Min navara från 2007 hade det iaf så skulle säga att det är vanligt förekommande iaf de 10 senaste åren.

Googlade bara egr kylare volvo v70 och hittade denna på bildelsbasen från en 2003a.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo … M-8627871/

Senast redigerat av zemet (24 augusti 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang