Pendlingsbil - köpråd sökes

marcus80 Sir
24 augusti 2018 · 935 Inlägg

Djo skrev:

marcus80 skrev:
Jag pendlar i snitt 85 mil i veckan, åker mellan Hammarby sjöstad och Strängnäs med en avstickare till Stallarholmen varannan vecka. Jag har en passat 2.0tdi 4-motion dock ej med blue motion funktionen. Jag klarar mig på en tank i veckan utan problem. Dock ligger skatten på ca 5000 om året och runt 0,55 milen. Nyare passat går snålare och drar mindre. Har en kollega som haft sin passat i 4 år utan bekymmer (den har DSG för er som inte tror det) och en Anna kollega körde sin passat i 15000 mil utan ett problem (förutom ett rådjur i fronten) Så vag diesel är inte dåliga.

när jag pendla 85mil i veckan klarade jag mig på en tank och det var med en v70 2,4T å dom drar soppa så det var ju ingen hitt om du inte tog dig längre med en diesel än så wink

Kommer ju längre än så men vill ju inte köra skiten i botten. smile sist jag tankade hade jag kört 98 mil och hade ändå en bra skvätt kvar i tanken. Så jag är nöjd ändå

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Utmarks-Loke
24 augusti 2018 · 5 813 Inlägg

pearla skrev:
Har tittat lite på beg BMW 118d som tydlien ska gå 0,45l/m blandat, men vet inte om det är dumt att köpa en diesel i dessa tider? Har inte alls koll på BMW:s modellserier, har de några andra modeller som är trevligare?

Jag har en 118d och pendlar till Norge i. Fungerar ypperligt, men skall den gå på 0,45 får man köra lagligt eller saktare. För mig som ligger 10-15km över på motorvägen drar den snarare 0,6. Men första dagarna efter att jag köpte den var jag nere på 0,48 så det är fullt möjligt.

Fördelen med dessa är att de är ganska lätta att skruva med. Motorn sitter åt rätt håll och motorrummet är gjort för en stor sexa så det är relativt gott om plats. Inte fullt lika bra som volvo 240 men bättre än 99% av alla dagens framhjulsdrivna bilar. Byta olja tex, det är nog enklare än på volvon till och med. Nästan så jag önskar att den går sönder så jag får laga något, men inget har hänt under det år jag haft den.
Problemen med kamkedjorna var värst 2007-09, sedan uppgraderades motorn och blev nästan problemfri. Sedan uppgraderades den igen 2012(?) och då försvann alla problem. Men även de tidiga har förmodligen blivit uppgraderade nu, eftersom de fortfarande lever. Sedan är det problemet värst om man kör mest korta bitar och dessutom låter bilen gå med longlife-service. Om man byter olja efter 1500 mil som man gjorde förr så slipper man många problem, men det gäller alla bilmodeller.

De såldes dessutom ofta med olika utrustningspaket så många har en bättre stereo. Det sitter Harman Kardon i min och den låter utmärkt. Skatten är billig, 1468kr. Förarsätet är inget vidare men det är något slags sportstol. Den passar inte riktigt min röv men andra kanske tycker om dom, man bör provsitta noga.

Djo
25 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

marcus80 skrev:

Djo skrev:

marcus80 skrev:
Jag pendlar i snitt 85 mil i veckan, åker mellan Hammarby sjöstad och Strängnäs med en avstickare till Stallarholmen varannan vecka. Jag har en passat 2.0tdi 4-motion dock ej med blue motion funktionen. Jag klarar mig på en tank i veckan utan problem. Dock ligger skatten på ca 5000 om året och runt 0,55 milen. Nyare passat går snålare och drar mindre. Har en kollega som haft sin passat i 4 år utan bekymmer (den har DSG för er som inte tror det) och en Anna kollega körde sin passat i 15000 mil utan ett problem (förutom ett rådjur i fronten) Så vag diesel är inte dåliga.

när jag pendla 85mil i veckan klarade jag mig på en tank och det var med en v70 2,4T å dom drar soppa så det var ju ingen hitt om du inte tog dig längre med en diesel än så wink

Kommer ju längre än så men vill ju inte köra skiten i botten. smile sist jag tankade hade jag kört 98 mil och hade ändå en bra skvätt kvar i tanken. Så jag är nöjd ändå

Är inte tomt förrän bilen slutar gå wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
marcus80 Sir
25 augusti 2018 · 935 Inlägg

Djo skrev:

marcus80 skrev:

Djo skrev:

när jag pendla 85mil i veckan klarade jag mig på en tank och det var med en v70 2,4T å dom drar soppa så det var ju ingen hitt om du inte tog dig längre med en diesel än så wink

Kommer ju längre än så men vill ju inte köra skiten i botten. smile sist jag tankade hade jag kört 98 mil och hade ändå en bra skvätt kvar i tanken. Så jag är nöjd ändå

Är inte tomt förrän bilen slutar gå wink

Nä det är sant. Provade jag med hojen i somras. Blev lite svettigt smile

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Djo
25 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

marcus80 skrev:

Djo skrev:

marcus80 skrev:

Kommer ju längre än så men vill ju inte köra skiten i botten. smile sist jag tankade hade jag kört 98 mil och hade ändå en bra skvätt kvar i tanken. Så jag är nöjd ändå

Är inte tomt förrän bilen slutar gå wink

Nä det är sant. Provade jag med hojen i somras. Blev lite svettigt smile

ajfan körde soppa torsk en vända med den v70in haha menmen man vet inte gränsen för den är nådd wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
marcus80 Sir
25 augusti 2018 · 935 Inlägg

Nja, inte kl 06 på E20 är det inte så kul. Indikeringslampan till att det var dags att tanka funkade tydligen inte. Finns inte tankmätare på Yamaha r modellerna.

Alltid lika jobbigt smile

Senast redigerat av marcus80 (25 augusti 2018)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Djo
26 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

marcus80 skrev:
Nja, inte kl 06 på E20 är det inte så kul. Indikeringslampan till att det var dags att tanka funkade tydligen inte. Finns inte tankmätare på Yamaha r modellerna.

Alltid lika jobbigt smile

Haha fyfan va taskigt, jag fick det åtminstone 100 meter från en jag känner som hade dunk hemma haha.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Stahre87
26 augusti 2018 · 346 Inlägg

Avensis t27 2.2D. Pålitlig som ingen annan, drar ca 0.5 i 120kmh.

pearla
31 augusti 2018 · 55 Inlägg

Tror att vi landat att det blir en Passat, från 2011 och framåt.

Kan dock inte riktigt bestämma oss huruvida man bör köpa en 4 hjulsdriven eller 2wd, har ni några tankar kring detta?

Det skiljer inte jättemycket om man jämför sifforna,
2wd, landsväg: 0,4l/mil, blandad 0,46l/mil och stadstrafik 0,56l/mil, årsskatt 1572SEK.
4wd: Landsväg 0,46l/mil, blandad 0,53l/mil och stadstrafik 0,66l/mil, årsskatt 2563SEK. Bägge avser 140hk diesel motorn.

Känns ju som att driftskostnaden inte kommer skilja nämnvärt mellan dessa två?

Är det någon av dessa modeller som är bättre/driftsäkrare?

Även om man klarar sig på 2WD 99,9% av tiden man kör, är det så värt att ha 4wd de där fåtalet gånger det behövs, vidare känns ju 4wd säkrare generellt tänker jag, vill ju gärna att sambon ska ha det så säkert som möjligt när hon kör.

Utmarks-Loke
31 augusti 2018 · 5 813 Inlägg

Bara du aktar dig för rost, DSG-lådor och FSi-motorer skall det väl gå bra. Jag skulle valt tvåhjulsdrift, mindre som kan gå sönder.

it_mutt Avstängd
31 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

pearla skrev:
Tror att vi landat att det blir en Passat, från 2011 och framåt.

Kan dock inte riktigt bestämma oss huruvida man bör köpa en 4 hjulsdriven eller 2wd, har ni några tankar kring detta?

Det skiljer inte jättemycket om man jämför sifforna,
2wd, landsväg: 0,4l/mil, blandad 0,46l/mil och stadstrafik 0,56l/mil, årsskatt 1572SEK.
4wd: Landsväg 0,46l/mil, blandad 0,53l/mil och stadstrafik 0,66l/mil, årsskatt 2563SEK. Bägge avser 140hk diesel motorn.

Känns ju som att driftskostnaden inte kommer skilja nämnvärt mellan dessa två?

Är det någon av dessa modeller som är bättre/driftsäkrare?

Även om man klarar sig på 2WD 99,9% av tiden man kör, är det så värt att ha 4wd de där fåtalet gånger det behövs, vidare känns ju 4wd säkrare generellt tänker jag, vill ju gärna att sambon ska ha det så säkert som möjligt när hon kör.

Säkrare rent generellt hur? Det är fortfarande bara 4 däck som har kontakt med vägen...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
31 augusti 2018 · 4 228 Inlägg

skulle tänka mig ni behöver 4wd ifall ni bor i skogsområde eller det är kraftigt snöfall/is d'är ni bor på vintern. Om det är som stockholmsväder och man bor i stan/förort så tror ja inte det behövs. Man förlitar sig gasnka mycket på att det är 4wd och kanske skiter i att vara försiktig.

pearla
2 september 2018 · 55 Inlägg

Läste lite om det där, och det kanske är en gammal sanning. Kanske är det så att 4wd ej generellt kanske är säkrare. Dock tror jag förklaringen till detta är att man inte tänker sig för och kör som en idiot trots dåligt väglag när 4wd finns.

Kör i fjällen och norrland ibland varpå det känns bra med 4wd, men huvuddelen av körningen kommer ju vara runt i Mälardalen och Stockholm. Räknade att det bör kosta ca mellan 260-400SEK/månaden mer med 4wd (passat) med hänsyn tagen till dyrare skatt och ökad förbrukning. 

Nu är det nästa fråga, manuell vxllåda eller automat? Har alltid tidigare haft manuell, är det något av dessa alternativ som generellt är bättre? Eller är det mer en smaksak idag?

Utmarks-Loke
2 september 2018 · 5 813 Inlägg

Om du kör i Stockholm sitter du nog i kö mycket och då kan det vara skönt med automat. Men automatlådor slits ju av kökörning de också och de är dyra att båda köpa, underhålla och så småningom renovera.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 september 2018 · 13 673 Inlägg

pearla skrev:
Läste lite om det där, och det kanske är en gammal sanning. Kanske är det så att 4wd ej generellt kanske är säkrare. Dock tror jag förklaringen till detta är att man inte tänker sig för och kör som en idiot trots dåligt väglag när 4wd finns.

Kör i fjällen och norrland ibland varpå det känns bra med 4wd, men huvuddelen av körningen kommer ju vara runt i Mälardalen och Stockholm. Räknade att det bör kosta ca mellan 260-400SEK/månaden mer med 4wd (passat) med hänsyn tagen till dyrare skatt och ökad förbrukning. 

Nu är det nästa fråga, manuell vxllåda eller automat? Har alltid tidigare haft manuell, är det något av dessa alternativ som generellt är bättre? Eller är det mer en smaksak idag?

tycker inte du ska välja 2wd/4wd ur säkerhets synpunkt.. bor du på landet och drar mycket hästtransport eller husvagn på vintern.. då är det läge för 4wd annars är det bara ett spel för galleriet.. och ger falsk säkerhet.   statistiskt sätt är en 4wd betydligt farligare än en fwd bil


eftersom du tittar på 2liters bilar så skulle jag säga att det spelar ingen roll vad du väljer.     Dsg på dom är helt okej.  värre om du väljer 1.6:an då har du lilla lådan som är skrot från fabrik.

dsg i 2liters dieseln är riktigt trevlig  även om jag hatar att inte växla själv så går dom väldigt mjukt och fint.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
pearla
2 september 2018 · 55 Inlägg

Blir nog manuellt, har hört att automat kan bli dyrt ifall det strular.

Har ju kört både 2wd och 4wd, anser att vid vinterväglag är det värt mycket. Kör man på som vanligt trots dåligt väglag, då håller jag med, då är det falsk säkerhet. Men kör man med vett + 4wd tror jag det är säkrare. Sålänge man anpassar hastigheten till väglaget.

Jagar varpå det ibland kan bli halvtaskiga vägar samt att det på sikt kan det bli släp + skoter, varpå det talar för 4wd, men inte hugget i sten.

Får söka på blocket efter vettiga bilar. Är det någon som ser något lämpligt objekt får ni gärna tipsa smile

Utmarks-Loke
2 september 2018 · 5 813 Inlägg

2wd och automat kan vara den sämsta kombinationen. Om man kör fast är det svårare att komma lös med automat eftersom man inte har samma kontroll över drivning och växling.

panda666
2 september 2018 · 4 228 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
2wd och automat kan vara den sämsta kombinationen. Om man kör fast är det svårare att komma lös med automat eftersom man inte har samma kontroll över drivning och växling.

kanske ha me sig sand i bagaget och ut och kasta sand osv ifall man fastnar. Rekommenderar ts att köra några dagar automat tror inte hen vill ha manuell visplåda efter, orka vispa hela tiden 1-2-1-2-1-2 oj fan det blev kö nu...neutral..1-2-1-2 oj stopp igen neutral.   kasta skiten i D bara och bromsa o gasa...skööönt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 september 2018 · 13 673 Inlägg

panda666 skrev:

Svarte_Orm skrev:
2wd och automat kan vara den sämsta kombinationen. Om man kör fast är det svårare att komma lös med automat eftersom man inte har samma kontroll över drivning och växling.

kanske ha me sig sand i bagaget och ut och kasta sand osv ifall man fastnar. Rekommenderar ts att köra några dagar automat tror inte hen vill ha manuell visplåda efter, orka vispa hela tiden 1-2-1-2-1-2 oj fan det blev kö nu...neutral..1-2-1-2 oj stopp igen neutral.   kasta skiten i D bara och bromsa o gasa...skööönt

märkligt..  jag åker ungefär 1000meter sen är 5:an i på min Arosa sen kan jag åka dom 3.5milen på högsta växeln.. är några rondeller på vägen men brukar gå fint på 5:ans växel     sen lägger inte svenskar i neutralen på en manuell låda.. sånt får jänkefolket hållas med ... går utmärkt att stå med växel i på en manuell bil=)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
2 september 2018 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:

Svarte_Orm skrev:
2wd och automat kan vara den sämsta kombinationen. Om man kör fast är det svårare att komma lös med automat eftersom man inte har samma kontroll över drivning och växling.

kanske ha me sig sand i bagaget och ut och kasta sand osv ifall man fastnar. Rekommenderar ts att köra några dagar automat tror inte hen vill ha manuell visplåda efter, orka vispa hela tiden 1-2-1-2-1-2 oj fan det blev kö nu...neutral..1-2-1-2 oj stopp igen neutral.   kasta skiten i D bara och bromsa o gasa...skööönt

märkligt..  jag åker ungefär 1000meter sen är 5:an i på min Arosa sen kan jag åka dom 3.5milen på högsta växeln.. är några rondeller på vägen men brukar gå fint på 5:ans växel     sen lägger inte svenskar i neutralen på en manuell låda.. sånt får jänkefolket hållas med ... går utmärkt att stå med växel i på en manuell bil=)

fan ja  e jänkefolk då haha, sliter bara på lameller ifall man håller i ettan i rödljus, orka trötta ut foten ocks^^ lägger i neutral och väntar som en bra jänkare tills det är dags att åka sen kör ja på;() men kör inte manuellt längre, kör tomatlåda och är fabulous;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang