Pendlingsbil - köpråd sökes

Utmarks-Loke
2 september 2018 · 5 813 Inlägg

Ibland känns det som de flesta svenskar läger ur växeln vid rödljus. Och sedan lägger dom inte i den när det slår om till grönt, de lägger i den när bilen framför kör iväg. Resultatet bli att de som står längre bak inte hinner köra innan det slår om till rött igen eftersom folk är så sega...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 september 2018 · 13 673 Inlägg

panda666 skrev:

Growe skrev:

panda666 skrev:

kanske ha me sig sand i bagaget och ut och kasta sand osv ifall man fastnar. Rekommenderar ts att köra några dagar automat tror inte hen vill ha manuell visplåda efter, orka vispa hela tiden 1-2-1-2-1-2 oj fan det blev kö nu...neutral..1-2-1-2 oj stopp igen neutral.   kasta skiten i D bara och bromsa o gasa...skööönt

märkligt..  jag åker ungefär 1000meter sen är 5:an i på min Arosa sen kan jag åka dom 3.5milen på högsta växeln.. är några rondeller på vägen men brukar gå fint på 5:ans växel     sen lägger inte svenskar i neutralen på en manuell låda.. sånt får jänkefolket hållas med ... går utmärkt att stå med växel i på en manuell bil=)

fan ja  e jänkefolk då haha, sliter bara på lameller ifall man håller i ettan i rödljus, orka trötta ut foten ocks^^ lägger i neutral och väntar som en bra jänkare tills det är dags att åka sen kör ja på;() men kör inte manuellt längre, kör tomatlåda och är fabulous;)

lamellen? den snurrar ju fritt man får ju trycka ner pedalen i golvet ;-)    hatar jänkarna som sitter och vickar spaken fram och tillbaka hela tiden..    man måste så klart ha lite styrka i fötterna. men ärligt så kan man ju trycka ner dom flesta kopplingarna med ett finger idag. inte som en gammal 240 från 1976 med rostig kopplingsvajer ;-)   om det är jobbigt så är det utmärkt att träna..smile      inte ens på min buss är jag nöjd med att det är automat..   den jäveln växlar aldrig när man vill.  och den väljer aldrig rätt växel och den har 2veckors väntetid när man ska göra något smile  det är endå en 2016 Merceders Turismo så ingen gammal automat buss..  iof har den gått lite över 30k nu så den fick sitt 3:e service  lite skillnad i kvalite än vag bilarna ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
2 september 2018 · 4 228 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Ibland känns det som de flesta svenskar läger ur växeln vid rödljus. Och sedan lägger dom inte i den när det slår om till grönt, de lägger i den när bilen framför kör iväg. Resultatet bli att de som står längre bak inte hinner köra innan det slår om till rött igen eftersom folk är så sega...

så det är du som alltid tutar så fort det blir grönt och gått 0.00001 sekund;)
lol growe du gillar vekrligen inte automater;) ja e trött på manuella, tycker också att min gamla 530 manuell är endå lika snabb som min automat s60 140hk. känns tom mycke skönare att köra volvon me automaten, känns som att den är snabbare än 140hk.

SportPilot Ubåtsingenjör
2 september 2018 · 7 217 Inlägg

på en bruksbil så är automat att föredra, inget snack om den saken... på en nyare bil påverkar det dessutom ofta förbrukningen positivt

men vag har haft problem med sina dsg lådor, så jag vet inte om jag hade vågat

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Cuefa Ain't no place like home...
3 september 2018 · 4 628 Inlägg

pearla skrev:
Blir nog manuellt, har hört att automat kan bli dyrt ifall det strular.

Har ju kört både 2wd och 4wd, anser att vid vinterväglag är det värt mycket. Kör man på som vanligt trots dåligt väglag, då håller jag med, då är det falsk säkerhet. Men kör man med vett + 4wd tror jag det är säkrare. Sålänge man anpassar hastigheten till väglaget.

Jagar varpå det ibland kan bli halvtaskiga vägar samt att det på sikt kan det bli släp + skoter, varpå det talar för 4wd, men inte hugget i sten.

Får söka på blocket efter vettiga bilar. Är det någon som ser något lämpligt objekt får ni gärna tipsa smile

Jag får nog slå ett slag för 4wd oavsett var man bor. En så enkel sak som ett öppet landskap med kraftiga sid-vindar är allt som krävs för att uppskatta den ökade stabiliteten 4wd medför. Det blir en mycket lugnare färd oavsett årstid och väglag är min erfarenhet. Eftersom jag kört 4wd de senaste 6 åren och sambon haft fwd-bilar hela den tiden så har jag haft gott om tillfällen att jämföra och det märks. Mycket.

Som du skrev så är det inte mycket som skiljer i förbrukning mellan en manuellt växlad passat med 2wd eller 4wd. Däremot är DSG-bilarna lite törstigare.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
3 september 2018 · 4 628 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Ibland känns det som de flesta svenskar läger ur växeln vid rödljus. Och sedan lägger dom inte i den när det slår om till grönt, de lägger i den när bilen framför kör iväg. Resultatet bli att de som står längre bak inte hinner köra innan det slår om till rött igen eftersom folk är så sega...

I en manuellt växlad bil med Start-stopp så måste man lägga i neutral för att den funktionen ska vara aktiv.
Förvånansvärt många kör bilen på det sättet (jag är en av dem om jag kör manuell bil med s-s) men inte alla är med när det slår om, som du säger. Är man uppmärksam och ser när trafiken tunnar ur från korsande väg kan man ju redan då förbereda sig på att det ska slå om, det skulle hjälpa trafikrytmen i alla städer oavsett om bilarna har s-s eller inte.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
candyweiss
3 september 2018 · 863 Inlägg

Cuefa skrev:

Svarte_Orm skrev:
Ibland känns det som de flesta svenskar läger ur växeln vid rödljus. Och sedan lägger dom inte i den när det slår om till grönt, de lägger i den när bilen framför kör iväg. Resultatet bli att de som står längre bak inte hinner köra innan det slår om till rött igen eftersom folk är så sega...

I en manuellt växlad bil med Start-stopp så måste man lägga i neutral för att den funktionen ska vara aktiv.
Förvånansvärt många kör bilen på det sättet (jag är en av dem om jag kör manuell bil med s-s) men inte alla är med när det slår om, som du säger. Är man uppmärksam och ser när trafiken tunnar ur från korsande väg kan man ju redan då förbereda sig på att det ska slå om, det skulle hjälpa trafikrytmen i alla städer oavsett om bilarna har s-s eller inte.

Varför inte trycka på knappen som avaktiverar S/S istället?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 september 2018 · 17 379 Inlägg

Jag brukar verkligen rekommendera automater då de är trevligare i längden och håller oftast bättre än dito manuell. Men i just detta fallet blir det ju en DSG och det gör mig tveksam även om DSG6 med våtlameller i det flesta fall håller rätt bra. Men det är just det, "Rätt bra" som stör mig.

Hade valt manuell. 2wd/4wd? Ingen aning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
4 september 2018 · 4 628 Inlägg

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:

Svarte_Orm skrev:
Ibland känns det som de flesta svenskar läger ur växeln vid rödljus. Och sedan lägger dom inte i den när det slår om till grönt, de lägger i den när bilen framför kör iväg. Resultatet bli att de som står längre bak inte hinner köra innan det slår om till rött igen eftersom folk är så sega...

I en manuellt växlad bil med Start-stopp så måste man lägga i neutral för att den funktionen ska vara aktiv.
Förvånansvärt många kör bilen på det sättet (jag är en av dem om jag kör manuell bil med s-s) men inte alla är med när det slår om, som du säger. Är man uppmärksam och ser när trafiken tunnar ur från korsande väg kan man ju redan då förbereda sig på att det ska slå om, det skulle hjälpa trafikrytmen i alla städer oavsett om bilarna har s-s eller inte.

Varför inte trycka på knappen som avaktiverar S/S istället?

För att den fyller sin funktion, den sparar på bränsle och miljö. It's there for a reason... smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
candyweiss
4 september 2018 · 863 Inlägg

Cuefa skrev:

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:

I en manuellt växlad bil med Start-stopp så måste man lägga i neutral för att den funktionen ska vara aktiv.
Förvånansvärt många kör bilen på det sättet (jag är en av dem om jag kör manuell bil med s-s) men inte alla är med när det slår om, som du säger. Är man uppmärksam och ser när trafiken tunnar ur från korsande väg kan man ju redan då förbereda sig på att det ska slå om, det skulle hjälpa trafikrytmen i alla städer oavsett om bilarna har s-s eller inte.

Varför inte trycka på knappen som avaktiverar S/S istället?

För att den fyller sin funktion, den sparar på bränsle och miljö. It's there for a reason... smile

Okej, då missförstod jag dig big_smile
Menar du att motorn inte stannar om man står stilla med kopplingen nedtryckt och andra foten på bromsen?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
panda666
4 september 2018 · 4 228 Inlägg

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:

candyweiss skrev:

Varför inte trycka på knappen som avaktiverar S/S istället?

För att den fyller sin funktion, den sparar på bränsle och miljö. It's there for a reason... smile

Okej, då missförstod jag dig big_smile
Menar du att motorn inte stannar om man står stilla med kopplingen nedtryckt och andra foten på bromsen?

den där jäkla funktionen är helt idiotiskt enligt min personliga åsikt, helt idiotiskt, för det första så funkar den exakt när den själv bestämmer sig förr, mycket som spelar roll över hur och när den väljer att funka. Temperatur, batteri , körstil etc etc. Den funktionen brukar funka när den själv bestämmer, sällan dom brukar funka när man vill att dom ska göra det. Sen så sliter den på grejerna när den stänger av och startar hela tiden, hört att bilar som bmw har fått problem me motorn osv tack vare den där funktionen. Flera mekaniker har sagt till mig att just tack vare den funktionen så har flera bmw fått problem me kedjan osv. Tro mig eller ej.

candyweiss
4 september 2018 · 863 Inlägg

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:

För att den fyller sin funktion, den sparar på bränsle och miljö. It's there for a reason... smile

Okej, då missförstod jag dig big_smile
Menar du att motorn inte stannar om man står stilla med kopplingen nedtryckt och andra foten på bromsen?

den där jäkla funktionen är helt idiotiskt enligt min personliga åsikt, helt idiotiskt, för det första så funkar den exakt när den själv bestämmer sig förr, mycket som spelar roll över hur och när den väljer att funka. Temperatur, batteri , körstil etc etc. Den funktionen brukar funka när den själv bestämmer, sällan dom brukar funka när man vill att dom ska göra det. Sen så sliter den på grejerna när den stänger av och startar hela tiden, hört att bilar som bmw har fått problem me motorn osv tack vare den där funktionen. Flera mekaniker har sagt till mig att just tack vare den funktionen så har flera bmw fått problem me kedjan osv. Tro mig eller ej.

Håller med, min är avaktiverad permanent i en VW Tiguan.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 september 2018 · 13 673 Inlägg

candyweiss skrev:

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

Okej, då missförstod jag dig big_smile
Menar du att motorn inte stannar om man står stilla med kopplingen nedtryckt och andra foten på bromsen?

den där jäkla funktionen är helt idiotiskt enligt min personliga åsikt, helt idiotiskt, för det första så funkar den exakt när den själv bestämmer sig förr, mycket som spelar roll över hur och när den väljer att funka. Temperatur, batteri , körstil etc etc. Den funktionen brukar funka när den själv bestämmer, sällan dom brukar funka när man vill att dom ska göra det. Sen så sliter den på grejerna när den stänger av och startar hela tiden, hört att bilar som bmw har fått problem me motorn osv tack vare den där funktionen. Flera mekaniker har sagt till mig att just tack vare den funktionen så har flera bmw fått problem me kedjan osv. Tro mig eller ej.

Håller med, min är avaktiverad permanent i en VW Tiguan.

Snabblim och knappen intryckt eller

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
candyweiss
4 september 2018 · 863 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

panda666 skrev:

den där jäkla funktionen är helt idiotiskt enligt min personliga åsikt, helt idiotiskt, för det första så funkar den exakt när den själv bestämmer sig förr, mycket som spelar roll över hur och när den väljer att funka. Temperatur, batteri , körstil etc etc. Den funktionen brukar funka när den själv bestämmer, sällan dom brukar funka när man vill att dom ska göra det. Sen så sliter den på grejerna när den stänger av och startar hela tiden, hört att bilar som bmw har fått problem me motorn osv tack vare den där funktionen. Flera mekaniker har sagt till mig att just tack vare den funktionen så har flera bmw fått problem me kedjan osv. Tro mig eller ej.

Håller med, min är avaktiverad permanent i en VW Tiguan.

Snabblim och knappen intryckt eller

Nej big_smile
En sådan här kodningsdosa https://www.eftermontering.se/kodningsd … ering.html

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Cuefa Ain't no place like home...
5 september 2018 · 4 628 Inlägg

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:

candyweiss skrev:

Varför inte trycka på knappen som avaktiverar S/S istället?

För att den fyller sin funktion, den sparar på bränsle och miljö. It's there for a reason... smile

Okej, då missförstod jag dig big_smile
Menar du att motorn inte stannar om man står stilla med kopplingen nedtryckt och andra foten på bromsen?

Korrekt. Den fungerar bara om kopplingen är uppsläppt och växeln i neutral.
Tycker för övrigt att den fungerar exakt när jag vill att den ska fungera, men det är ju jag det :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
panda666
5 september 2018 · 4 228 Inlägg

Cuefa skrev:

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:

För att den fyller sin funktion, den sparar på bränsle och miljö. It's there for a reason... smile

Okej, då missförstod jag dig big_smile
Menar du att motorn inte stannar om man står stilla med kopplingen nedtryckt och andra foten på bromsen?

Korrekt. Den fungerar bara om kopplingen är uppsläppt och växeln i neutral.
Tycker för övrigt att den fungerar exakt när jag vill att den ska fungera, men det är ju jag det :-P

har prövat mängder och mängder me modeller med den funktionen och vissa funkar den inte alls på medans vissa åker du 3-4 meter och funktionen funkar alldeles utmärkt. Jättekonstigt, flera grejer spelar roll tex batteri,väder,bilens humör, vad du har ätit för mat, hur mycke bränsle bilen har etc etc, äter du kebabtalrik så lär den funka perfekt dock.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2018 · 13 673 Inlägg

candyweiss skrev:

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Håller med, min är avaktiverad permanent i en VW Tiguan.

Snabblim och knappen intryckt eller

Nej big_smile
En sådan här kodningsdosa https://www.eftermontering.se/kodningsd … ering.html

Vet att man kan koda bort dom men vet dom som limmat fast knappen oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
5 september 2018 · 5 813 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Growe skrev:

Snabblim och knappen intryckt eller

Nej big_smile
En sådan här kodningsdosa https://www.eftermontering.se/kodningsd … ering.html

Vet att man kan koda bort dom men vet dom som limmat fast knappen oxå

Har man en tillräckligt ny bil för att ha start-stopp-funktion håller man väl inte på och kladdar med lim i instrumentpanelen? Det kan man göra på sin ford mondeo -99 men inte på någon värdefull bil

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2018 · 13 673 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Nej big_smile
En sådan här kodningsdosa https://www.eftermontering.se/kodningsd … ering.html

Vet att man kan koda bort dom men vet dom som limmat fast knappen oxå

Har man en tillräckligt ny bil för att ha start-stopp-funktion håller man väl inte på och kladdar med lim i instrumentpanelen? Det kan man göra på sin ford mondeo -99 men inte på någon värdefull bil

firma skrot då kan man göra sånt på helt nya bilar utan problem..  tack och lov att jag inte har sånt skit på min polo.. den finns både med och utan..hade tur smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
candyweiss
5 september 2018 · 863 Inlägg

Cuefa skrev:

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:
För att den fyller sin funktion, den sparar på bränsle och miljö. It's there for a reason... smile

Okej, då missförstod jag dig big_smile
Menar du att motorn inte stannar om man står stilla med kopplingen nedtryckt och andra foten på bromsen?

Korrekt. Den fungerar bara om kopplingen är uppsläppt och växeln i neutral.
Tycker för övrigt att den fungerar exakt när jag vill att den ska fungera, men det är ju jag det :-P

Dom enda jag vet som gillar S/S är dom som inte vet vad en bil, service och reparationer kostar, förmodligen röstar dom på MP också, och även en en partner som drar in rejält med pengar, vilket dom inte fattar big_smile

Senast redigerat av candyweiss (5 september 2018)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang