Pendlingsbil - köpråd sökes

Cuefa Ain't no place like home...
6 september 2018 · 4 628 Inlägg

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:

candyweiss skrev:

Okej, då missförstod jag dig big_smile
Menar du att motorn inte stannar om man står stilla med kopplingen nedtryckt och andra foten på bromsen?

Korrekt. Den fungerar bara om kopplingen är uppsläppt och växeln i neutral.
Tycker för övrigt att den fungerar exakt när jag vill att den ska fungera, men det är ju jag det :-P

Dom enda jag vet som gillar S/S är dom som inte vet vad en bil, service och reparationer kostar, förmodligen röstar dom på MP också, och även en en partner som drar in rejält med pengar, vilket dom inte fattar big_smile

Nu e du ute på tunn is min vän...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
candyweiss
6 september 2018 · 875 Inlägg

Cuefa skrev:

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:

Korrekt. Den fungerar bara om kopplingen är uppsläppt och växeln i neutral.
Tycker för övrigt att den fungerar exakt när jag vill att den ska fungera, men det är ju jag det :-P

Dom enda jag vet som gillar S/S är dom som inte vet vad en bil, service och reparationer kostar, förmodligen röstar dom på MP också, och även en en partner som drar in rejält med pengar, vilket dom inte fattar big_smile

Nu e du ute på tunn is min vän...

Jag vet, kunde bara inte låta bli, och menade självklart inte dig eller någon annan på gorg smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
pearla
15 september 2018 · 55 Inlägg

Scannar blocket rätt frekvent, efter vettiga objekt, men har insett att utrustningspaketet på Passat-modeller skiljer sig markant.

Har sett att vissa modeller har några funktioner som jag särskilt skulle vilja ha typ:
- dieselvärmare
- backkamera
- dragkrok

Är det någon som vet om de bilar med dessa funktioner har någon speciell beteckning? (typ "masters" "premium", "variant", eller liknande?) Samt om det utrustning skiljer mellan årsmodeller? Så att man kan snäva in sökandet lite smile

Söker bilar som helst inte gått mer än 10 - 12 000mil, någon som har koll på serviceintervall på Passat? Om det är något speciellt man ska ha koll på att det är bytt/åtgärdat vid visst miltal?

Senast redigerat av pearla (15 september 2018)

Cuefa Ain't no place like home...
17 september 2018 · 4 628 Inlägg

pearla skrev:
Scannar blocket rätt frekvent, efter vettiga objekt, men har insett att utrustningspaketet på Passat-modeller skiljer sig markant.

Har sett att vissa modeller har några funktioner som jag särskilt skulle vilja ha typ:
- dieselvärmare
- backkamera
- dragkrok

Är det någon som vet om de bilar med dessa funktioner har någon speciell beteckning? (typ "masters" "premium", "variant", eller liknande?) Samt om det utrustning skiljer mellan årsmodeller? Så att man kan snäva in sökandet lite smile

Söker bilar som helst inte gått mer än 10 - 12 000mil, någon som har koll på serviceintervall på Passat? Om det är något speciellt man ska ha koll på att det är bytt/åtgärdat vid visst miltal?

Du vill minst ha bilar med Premium-paketet oavsett. Då får du Xenon/LED bakljus, samt sportstolarna - Tro mej! Du vill inte vara utan dem om du ska pendla! Min första Passat hade sportstolar, den andra inte. Ryggen går bokstavligt talat sönder av standard-stolarna...
Har bilen dragpaket har den backkamera. Värmare är alltid tillval från 2008 och uppåt.

Masters är ett lite snikigare utrustningspaket, något oklart vad det innehåller eller om det är värt besväret.
Variant är VW-språk för Kombi wink

Edit:
Om du kollar bilar med DSG så är det oljebyte i den växellådan var 6000:e mil. Service-intervall är UPP TILL 3000 mil/2 år men det är en flytande intervall så bilen säger till i god tid själv.

Senast redigerat av Cuefa (17 september 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Jokabsson
17 september 2018 · 1 175 Inlägg

Cuefa skrev:

pearla skrev:
Scannar blocket rätt frekvent, efter vettiga objekt, men har insett att utrustningspaketet på Passat-modeller skiljer sig markant.

Har sett att vissa modeller har några funktioner som jag särskilt skulle vilja ha typ:
- dieselvärmare
- backkamera
- dragkrok

Är det någon som vet om de bilar med dessa funktioner har någon speciell beteckning? (typ "masters" "premium", "variant", eller liknande?) Samt om det utrustning skiljer mellan årsmodeller? Så att man kan snäva in sökandet lite smile

Söker bilar som helst inte gått mer än 10 - 12 000mil, någon som har koll på serviceintervall på Passat? Om det är något speciellt man ska ha koll på att det är bytt/åtgärdat vid visst miltal?

Du vill minst ha bilar med Premium-paketet oavsett. Då får du Xenon/LED bakljus, samt sportstolarna - Tro mej! Du vill inte vara utan dem om du ska pendla! Min första Passat hade sportstolar, den andra inte. Ryggen går bokstavligt talat sönder av standard-stolarna...
Har bilen dragpaket har den backkamera. Värmare är alltid tillval från 2008 och uppåt.

Masters är ett lite snikigare utrustningspaket, något oklart vad det innehåller eller om det är värt besväret.
Variant är VW-språk för Kombi wink

Edit:
Om du kollar bilar med DSG så är det oljebyte i den växellådan var 6000:e mil. Service-intervall är UPP TILL 3000 mil/2 år men det är en flytande intervall så bilen säger till i god tid själv.

Hade en Golf 2012 2.0 TDI med masters-paketet för ett antal år sedan. Vanliga halogenlampor, inga kurvljus etc. Men den hade dragpaket med backkamera, sensorer fram och bak, parkeringsvärmare, stora pekskärmen (men utan navigator) och standardstolarna i tyg. Jag satt dock riktigt bra i dem, men alla är ju olika smile

Det var en mycket trevlig bil som jag ändå är glad att jag sålde, sex månader innan dieselskandalen uppdagades..

Backkameran la dock av. Då var bilen knappt 2 år gammal...

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
pearla
17 september 2018 · 55 Inlägg

Tack för svar.

Men då kan jag utgå ifrån att Premium alltid är bättre än masters, samt om bilen har dragkrok bör den även ha backkamera? Och slutligen, dieselvärmare är alltid tillval så där får man "aktivt" söka efter att det finns. Är alltså Premium de som har bäst utrustning?

Finns ju även en Passat som heter "Wolfsburg edition", hur står sig den?

Kanonbra med tips om sportstolarna, är sportstolarna samma sak som läderstolarna man ser i vissa modeller?

Finns det någon som kan förbarma sig över uppgiften att rangordna Passatmodellerna (vad gäller utrustningspaket) från bäst till sämst?

Cuefa Ain't no place like home...
18 september 2018 · 4 628 Inlägg

Korrekt, Premium har alltid bäst utrustning men aldrig värmare som standard.
Om den har fabriksmonterad infällbar dragkrok borde den ha backkamera, men det är inte säkert.
Det brukar stå om bilen har "dragpaket" och har den det har den automatiskt backkamera, och iom det den större RCD510 stereon.
Sportstolarna i premiumpaketet är som regel i läder, ja. Skålade och "randiga" typ. De vanliga stolarna finns också i skinn men är inte skålade och känns lätt igen.

Wolfsburg edition tror jag inte hade så värst mycket mer än Premium, om ens något... Hittar ingen info på det just nu så jag låter det vara osagt.

Men ordningen torde vara:
Passat
Passat Masters
Passat Premium
Passat Wolfsburg
Sen finns det ju med eller utan R-line osv men det beror på prisklass och årsmodell.

Edit: Bilar med dragpaket kan såklart också ha navigation RNS315 eller RNS510 också, beroende på om kunden ville betala de extra pengarna för detta.
Värt att tänka på är att det inte blev svensk standard med Bluetooth förrän 2014, så alla bilar innan som har telefoni har det för att första köparen gjort ett aktivt val!

Senast redigerat av Cuefa (18 september 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
pearla
7 oktober 2018 · 55 Inlägg

Nu har en ny modell dykt upp på radarn,

Sambons kollegor avrådde Passat då det tydligen skulle vara bland de dyraste bilarna att reparera, kan det stämma?

Fick tipset att kolla upp Skoda Octavia 1.6 TDI CR Diesel med 105HK.

Den ska gå jättesnålt vilket gillas, samt än billigare skatt om ca 1100SEK/år
Testcykel NEDC
Landsvägskörning
3,3 l/100km
Stadskörning
4,6 l/100km
Blandad körning
3,8 l/100km


Någon som har erfarenhet av Skodan? Finns det någon årsmodell man bör passa sig för/inte köpa äldre än, samt andra saker man bör kolla upp särskilt noga på dessa bilar?

Hur är reparationskostnader (generellt) för Skoda jämfört med VW?

amazinjoey
7 oktober 2018 · 1 139 Inlägg

pearla skrev:
Nu har en ny modell dykt upp på radarn,

Sambons kollegor avrådde Passat då det tydligen skulle vara bland de dyraste bilarna att reparera, kan det stämma?

Fick tipset att kolla upp Skoda Octavia 1.6 TDI CR Diesel med 105HK.

Den ska gå jättesnålt vilket gillas, samt än billigare skatt om ca 1100SEK/år
Testcykel NEDC
Landsvägskörning
3,3 l/100km
Stadskörning
4,6 l/100km
Blandad körning
3,8 l/100km


Någon som har erfarenhet av Skodan? Finns det någon årsmodell man bör passa sig för/inte köpa äldre än, samt andra saker man bör kolla upp särskilt noga på dessa bilar?

Hur är reparationskostnader (generellt) för Skoda jämfört med VW?

Skoda ägs av VW och kostar lika mycket att reparera.  Skoda, Seat, Volkswagen,Audi, porsche, lambogini tillhör samma Volkswagen gruppen

candyweiss
7 oktober 2018 · 875 Inlägg

pearla skrev:
Nu har en ny modell dykt upp på radarn,

Sambons kollegor avrådde Passat då det tydligen skulle vara bland de dyraste bilarna att reparera, kan det stämma?

Fick tipset att kolla upp Skoda Octavia 1.6 TDI CR Diesel med 105HK.

Den ska gå jättesnålt vilket gillas, samt än billigare skatt om ca 1100SEK/år
Testcykel NEDC
Landsvägskörning
3,3 l/100km
Stadskörning
4,6 l/100km
Blandad körning
3,8 l/100km


Någon som har erfarenhet av Skodan? Finns det någon årsmodell man bör passa sig för/inte köpa äldre än, samt andra saker man bör kolla upp särskilt noga på dessa bilar?

Hur är reparationskostnader (generellt) för Skoda jämfört med VW?

På flera ställen är det samma VAG-handlare och verkstad som säljer och servar/reparerar bilarna, så misstänker att det skiljer sig inte speciellt mycket mellan Audi, VW, Skoda eller Seat.
Även i en lite större stad som Lund är det samma verkstad som utför alla jobb inom VAG.

Senast redigerat av candyweiss (7 oktober 2018)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Cuefa Ain't no place like home...
7 oktober 2018 · 4 628 Inlägg

Skoda har som regel lägre timpenning på verksta'n, men i övrigt är det ofta samma komponenter.
Att Passat är en av de dyraste bilarna att reparera är ingenting jag tror på, det finns gott om andra märken som kan ta betalt för delar och reparationer.

Octavia är grymt snåla, men kolla rost!
Sambon hade en Octavia 1.6TDI i 5 år o körde 16000 mil med den. Den dyraste reparationen var avgaskylaren.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
7 oktober 2018 · 7 231 Inlägg

I princip kan man säga att inom VAG-familjen AUDI, WV, Skoda och SEAT består de av samma delar.
De är uppsminkade i tur och ordning från SEAT i botten till AUDI i toppen.
Vissa nymodigheter introduceras först på AUDI och sist på SEAT.
De borde vara ungefär LIKA DYRA ATT SERVA.
För VAG tar betalt för marknadens i särklass sämsta service.
Bevisat i olika marknadsundersökningar och bilägarenkäter de senast decennierna.

Kan vidimeras genom 5 nyköpta bilar av mig och anhöriga.

Härutöver är driftsäkerhet och kvalitet på en sådan låg nivå att VAG-bilarna endast kan rekommenderas som företagsbilar, eftersom VAG lämnar så enorma rabatter till företag.

panda666
7 oktober 2018 · 4 250 Inlägg

vw rostar som helvete, bmw också. kolla här, en golf från 2015, pinsamt och skamligt tycker jag, kolla längst ner på bilderna rost på bakluckan.

https://www.kvd.se/auktioner/vw-golf-vi … 04hk-19098

http://i68.tinypic.com/2wlr3tk.jpg

sen har jag personligen sett och hört dsg lådor som skramlar fram till 2014-2015. så att folk vet vad dom köper. skoda måste ha väldigt liknande dåliga lådor och lack. nått att säga åt detta?

SportPilot Ubåtsingenjör
7 oktober 2018 · 7 228 Inlägg

torsen skrev:
I princip kan man säga att inom VAG-familjen AUDI, WV, Skoda och SEAT består de av samma delar.
De är uppsminkade i tur och ordning från SEAT i botten till AUDI i toppen.
Vissa nymodigheter introduceras först på AUDI och sist på SEAT.
De borde vara ungefär LIKA DYRA ATT SERVA.
För VAG tar betalt för marknadens i särklass sämsta service.
Bevisat i olika marknadsundersökningar och bilägarenkäter de senast decennierna.

Kan vidimeras genom 5 nyköpta bilar av mig och anhöriga.

Härutöver är driftsäkerhet och kvalitet på en sådan låg nivå att VAG-bilarna endast kan rekommenderas som företagsbilar, eftersom VAG lämnar så enorma rabatter till företag.

Är det inte Skoda som är i botten ? Har fått för mig att SEATen är något dyrare än Skodan. SEATen är menat att attrahera en yngre kundkrets medans skoda ska vara ett budgetalternativ.


Att skodan skulle vara dyrare att reparera än VW stämmer inte,VAG är rent generellt ganska dyra att reparera. BMW är billigare.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Utmarks-Loke
7 oktober 2018 · 5 833 Inlägg

SportPilot skrev:
Är det inte Skoda som är i botten ? Har fått för mig att SEATen är något dyrare än Skodan. SEATen är menat att attrahera en yngre kundkrets medans skoda ska vara ett budgetalternativ.


Att skodan skulle vara dyrare att reparera än VW stämmer inte,VAG är rent generellt ganska dyra att reparera. BMW är billigare.

Skoda är väl ganska fina bilar idag men seat är fortfarande och har alltid varit skräp

Presidento Of World
7 oktober 2018 · 3 322 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

SportPilot skrev:
Är det inte Skoda som är i botten ? Har fått för mig att SEATen är något dyrare än Skodan. SEATen är menat att attrahera en yngre kundkrets medans skoda ska vara ett budgetalternativ.


Att skodan skulle vara dyrare att reparera än VW stämmer inte,VAG är rent generellt ganska dyra att reparera. BMW är billigare.

Skoda är väl ganska fina bilar idag men seat är fortfarande och har alltid varit skräp

Ja, nya superb är expelvis ljusår bättre än passat och A6.. Dessutom så ser nya A6 ut som superb årsm 2016-2017..

Jag har provat båda på jobbet.. Stod det mellan en A6 2.0tdi 190 och en likadan superb så skulle jag välja skodan alla dagar i veckan.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Bennybira
8 oktober 2018 · 480 Inlägg

Skoda är vad VW borde vara. Det är VAGs folkbil. De går fortfarande nästan att ha råd med nya.
MEN så fort garantin går ut. Serva hos någon trevlig verkstad du litar på. lokala VAG verkstan tar 1600-2000:- /timmen. Du servar med samma resultat för halva priset hos AD/Meca/Mekonomen och ännu billigare om du känner en duktig "all-mek"

Fiat 127 (1977)
Cuefa Ain't no place like home...
8 oktober 2018 · 4 628 Inlägg

Presidento skrev:

Svarte_Orm skrev:

SportPilot skrev:
Är det inte Skoda som är i botten ? Har fått för mig att SEATen är något dyrare än Skodan. SEATen är menat att attrahera en yngre kundkrets medans skoda ska vara ett budgetalternativ.


Att skodan skulle vara dyrare att reparera än VW stämmer inte,VAG är rent generellt ganska dyra att reparera. BMW är billigare.

Skoda är väl ganska fina bilar idag men seat är fortfarande och har alltid varit skräp

Ja, nya superb är expelvis ljusår bättre än passat och A6.. Dessutom så ser nya A6 ut som superb årsm 2016-2017..

Jag har provat båda på jobbet.. Stod det mellan en A6 2.0tdi 190 och en likadan superb så skulle jag välja skodan alla dagar i veckan.

Jag är Audiot i själ och hjärta. Det är en annan känsla i Audi. Kanske inte premium.... men det är något, kan int sätta fingret på det.

MEN! Jag skulle ALDRIG ha råd med en ny Audi, om jag inte väljer en A1 1.0 ultra snik, och det är inte ett alternativ för mig.

Ska vi prata VAG så är det nog inget av våra märken som ger lika mycket valuta för pengarna som Skoda.
E sjukt nöjd med min bil än så länge, o den har gått snart 4200 mil sen i Mars så den har haft gott om tid att krångla.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Presidento Of World
8 oktober 2018 · 3 322 Inlägg

Cuefa skrev:

Presidento skrev:

Svarte_Orm skrev:

Skoda är väl ganska fina bilar idag men seat är fortfarande och har alltid varit skräp

Ja, nya superb är expelvis ljusår bättre än passat och A6.. Dessutom så ser nya A6 ut som superb årsm 2016-2017..

Jag har provat båda på jobbet.. Stod det mellan en A6 2.0tdi 190 och en likadan superb så skulle jag välja skodan alla dagar i veckan.

Jag är Audiot i själ och hjärta. Det är en annan känsla i Audi. Kanske inte premium.... men det är något, kan int sätta fingret på det.

MEN! Jag skulle ALDRIG ha råd med en ny Audi, om jag inte väljer en A1 1.0 ultra snik, och det är inte ett alternativ för mig.

Ska vi prata VAG så är det nog inget av våra märken som ger lika mycket valuta för pengarna som Skoda.
E sjukt nöjd med min bil än så länge, o den har gått snart 4200 mil sen i Mars så den har haft gott om tid att krångla.

Jag kör runt i superb privat, mest för att den är enorm och har "rätt" utrustning för rätt peng. Någon bromsok och lite smått tjafs men ja den går ju tyst och stabilt men vet inte. Tdi motorn brukar rulla helt ok.. Peppar peppar..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 oktober 2018 · 17 455 Inlägg

Vi har i familjen en Superb 3.6 DSG 4wd. Jag kör den bara när det är absolut nödvändigt. Har sett så mycket på detta forumet så håller andan varje gång den startas big_smile

Lite allvar finns det enligt ovan. Litar inte på bilen även om den i nuläget går perfekt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang