tja, blev nya bussningar å delar på högersidan fram nu också, så nu e alla bussningar bytt i hela chassiet och även några plåtbitar å skruvar fick bytas. på fredag är det bokad hjulinställning så efter det lär ju bilen gå rakt flera tusen mil framöver! nästa projekt blir bränsletanken som är lite tveksam med sitt lilla läckage.
ny sån här led när man liks håller på
liten brasa för att elda bort gamla bussningen, sen får man ju bra värme i stålet...
...så då ääär det lätt att knacka ur gamla bussningens ytterring
knacka i ny bussning å lacka då mesta färgen försvann i brasan
hallå, dags för uppdatering från de senaste månaderna.
hänt en del, vattenpump som behövts bytas igen pga död packing
ny bränsletank och diverse
Jag har även monterat sista ljuddämparen, lagt rostskyddsmassa på bränsletanken, svetsat fast värmesköldarna på avgasröret som syns på bild här uppe.
det blev en walbro gss 342 pump i tanken och en 044-kopia pump under bilen, ja tänker ifall de blir att trimma denna bil så jag har nog med bränsle fram till motorn.
tyckte he verkade va lite väl mycke glapp å ljud ifrån hjullagren fram så trog å bytte båda i söndags lite snabbt, ena navet följde hela lagren ut å på andra sidan stannade de innres ytterbana kvar så blev å dra av de, sen lite putts på anläggningsyta å pressa i nya lager och ny gummitätning så var båda lagren på plats sen.
bytte även tändstift som jag aldrig gjort på denna bil, likaså rotor, fördelarlock och tändkablar. fick till och med lov att ta 1/2'' dragskaft för att jobba ut tändstiften...
så här kommer lite bilder hur man byter hjullager på volvo 240 lite sammanfattat typ.
nästa är å byta motor- och växellådskuddar, och byta några packboxar där fram på motorn som int verkar vara täta.
tja, pysslat lite men annars så händer de inte så mycket me biln.
bilen saknade ju bromssköldar fram då dessa rostat bort ganska bra, och skruvskallarna var så rostiga att de int gick å använda någon nyckel, så detta blev ett senare projekt tänkte jag...
så jag tog å fixade dit bromssköldar i samband med att jag bytte bromsskivor fram för nån helg sen. bytte även nå dåliga packboxar fram på motorn jag bytt förut men verkade inte fungera då, håller tätt nu. även topplockspackning blev bytt i förebyggande syfte och då de finns nån plan på att kanske justera nå ventiler i framtiden och då vill man ju ha en bra packning så man kanske slipp byt den då...
Bilen blev även besiktigad utan anmärkning i mitten av december 2019, så nu går den 2 år till.
monterade även extraljusen som blev över ifrån en annan av mina bilar, duger till 245an..
egen patent på ljusterstagen till dem.. fungerar så att du skruvar bara ut gängstången för att trycka ner extraljusen till rätt vinkeln, billigare än att köpa nya och typ stabilare och så mycket roligare!
Ha ju glömt skriva att ja bytt generator också, blev en 100A universal, passa bra med ytterst lite anpassning, kan ju ha å göra med att det är en av bosch typ och gissa vad volvo har..
Gjorde en ny skruv också som passar fyrkanthålet på generatorn bättre.
Idag 3/10-20 blev bilen såld åt Sollefteå, Men tänker lägga upp sista ja gjorde på bilen,
Bakaxeln började läcka efter oljebyte, förmodligen packning som gett upp tänkte jag..
När ja tog bort locket va det alldeles blankt å fint på insidan utan locket, och med rosthål. Så skiten som höll tätt över hålen försvann med nya oljan anta ja, så svetsade bara på lite så de blev tätt. Fick även för mig att svetsa diffen så det blev gjort också.
Så detta är sista uppdateringen, bilen såldes till en herre som hade planer på att byta nå plåt på den, så lät bra de.