Är detta extraljus med positionsljus laglig att användas på allmän väg??

granadadr
4 september 2018 · 7 269 Inlägg

Low skrev:

Low skrev:

rcy skrev:

Du har helt rätt, regeln med 60cm lucka gäller enbart positionsljus.
Du kan alltså smeta fronten full med extraljus eller ramper hur mycket du vill, bara dom inte innehåller positionsljus.

Helt säker? Tror nyare bilar efter 2005 bara får ha typ max 2 extraljus?

Nej där har jag last fel, de måste bara vara e godkända tydligen 😆

sant men ingen kollar det varken polis eller bilprovning,, varför? jo eftersom motsvarande lykta ej är avsedd för att lysa vid möte,, meo ej är tänkt att blända någon,,  så skiter dem i sådant smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
caromania Forummoderator
4 september 2018 · 9 296 Inlägg

granadadr skrev:

Low skrev:

Low skrev:

Helt säker? Tror nyare bilar efter 2005 bara får ha typ max 2 extraljus?

Nej där har jag last fel, de måste bara vara e godkända tydligen 😆

sant men ingen kollar det varken polis eller bilprovning,, varför? jo eftersom motsvarande lykta ej är avsedd för att lysa vid möte,, meo ej är tänkt att blända någon,,  så skiter dem i sådant smile

Men bilen blir olaglig. Och det är ju upp till var och en att åka runt med en olaglig bil, men forumsläsaren ska veta hur det ligger till. Tycker jag i alla fall.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Buddibudd
12 september 2018 · 13 Inlägg

caromania skrev:

granadadr skrev:

Low skrev:

Nej där har jag last fel, de måste bara vara e godkända tydligen 😆

sant men ingen kollar det varken polis eller bilprovning,, varför? jo eftersom motsvarande lykta ej är avsedd för att lysa vid möte,, meo ej är tänkt att blända någon,,  så skiter dem i sådant smile

Men bilen blir olaglig. Och det är ju upp till var och en att åka runt med en olaglig bil, men forumsläsaren ska veta hur det ligger till. Tycker jag i alla fall.

Det känns lite som att man knappt kan leva normalt i detta land om man ska följa alla regler och lagar till punkt och pricka sad.

Tack Caromania för att du har den inställningen!

it_mutt Avstängd
12 september 2018 · 10 388 Inlägg

Buddibudd skrev:

caromania skrev:

granadadr skrev:

sant men ingen kollar det varken polis eller bilprovning,, varför? jo eftersom motsvarande lykta ej är avsedd för att lysa vid möte,, meo ej är tänkt att blända någon,,  så skiter dem i sådant smile

Men bilen blir olaglig. Och det är ju upp till var och en att åka runt med en olaglig bil, men forumsläsaren ska veta hur det ligger till. Tycker jag i alla fall.

Det känns lite som att man knappt kan leva normalt i detta land om man ska följa alla regler och lagar till punkt och pricka sad.

Tack Caromania för att du har den inställningen!

Nu ska vi väl inte ta i. Att man inte får köra med tända positionsljus i sina extraljus...är verkligen inget problem. Ja, förutom ett enormt ilandsproblem.

Är det ett av dina större problem i livet, så är det bara att säga; grattis - du har det förbannat bra.

Nejdå, inte surt, inte grinigt...bara..."hur f.. kan det vara ett problem...egentligen"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
12 september 2018 · 7 269 Inlägg

it_mutt skrev:

Buddibudd skrev:

caromania skrev:
Men bilen blir olaglig. Och det är ju upp till var och en att åka runt med en olaglig bil, men forumsläsaren ska veta hur det ligger till. Tycker jag i alla fall.

Det känns lite som att man knappt kan leva normalt i detta land om man ska följa alla regler och lagar till punkt och pricka sad.

Tack Caromania för att du har den inställningen!

Nu ska vi väl inte ta i. Att man inte får köra med tända positionsljus i sina extraljus...är verkligen inget problem. Ja, förutom ett enormt ilandsproblem.

Är det ett av dina större problem i livet, så är det bara att säga; grattis - du har det förbannat bra.

Nejdå, inte surt, inte grinigt...bara..."hur f.. kan det vara ett problem...egentligen"

håller med till100% jag gillar läget att man ej får ha positionsljus i extraljusen,, men tycker det är FRUKTANSVÄRT löljigt,,  jag köpte 3 Nbb igår till tjejen,, och dem har ju led i dem,, kommer ej koppla in dem just för att det är olagligt å vill ej få onödiga böter,,

Senast redigerat av granadadr (12 september 2018)

it_mutt Avstängd
12 september 2018 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

Buddibudd skrev:

Det känns lite som att man knappt kan leva normalt i detta land om man ska följa alla regler och lagar till punkt och pricka sad.

Tack Caromania för att du har den inställningen!

Nu ska vi väl inte ta i. Att man inte får köra med tända positionsljus i sina extraljus...är verkligen inget problem. Ja, förutom ett enormt ilandsproblem.

Är det ett av dina större problem i livet, så är det bara att säga; grattis - du har det förbannat bra.

Nejdå, inte surt, inte grinigt...bara..."hur f.. kan det vara ett problem...egentligen"

håller med till100% jag gillar läget att man ej får ha positionsljus i extraljusen,, men tycker det är FRUKTANSVÄRT löljigt,,  jag köpte 3 Nbb igår till tjejen,, och dem har ju led i dem,, kommer ej koppla in dem just för att det är olagligt å vill ej få onödiga böter,,

Jag menar mest att jag förstår om folk tycker det är snyggt och givetvis kan man se lagen, om man vill, som löjlig. Men, man ska inte blåsa upp det till ett större problem än vad det faktiskt är. För just sett ur problemperspektiv är det ju inte det. Ett problem alltså.

Sen köper jag helt och fullt att det kan vara svårt att hålla koll på alla lagar. Och, då är ju, åtminstone i många fall, forum och google bra smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Buddibudd
24 september 2018 · 13 Inlägg

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

Buddibudd skrev:

Det känns lite som att man knappt kan leva normalt i detta land om man ska följa alla regler och lagar till punkt och pricka sad.

Tack Caromania för att du har den inställningen!

Nu ska vi väl inte ta i. Att man inte får köra med tända positionsljus i sina extraljus...är verkligen inget problem. Ja, förutom ett enormt ilandsproblem.

Är det ett av dina större problem i livet, så är det bara att säga; grattis - du har det förbannat bra.

Nejdå, inte surt, inte grinigt...bara..."hur f.. kan det vara ett problem...egentligen"

håller med till100% jag gillar läget att man ej får ha positionsljus i extraljusen,, men tycker det är FRUKTANSVÄRT löljigt,,  jag köpte 3 Nbb igår till tjejen,, och dem har ju led i dem,, kommer ej koppla in dem just för att det är olagligt å vill ej få onödiga böter,,

Håller med, vi är lite bortskämda i Sverige men ett problem är ändå ett problem oavsett storlek men man kanske inte ska fortsätta älta som vissa gör även om jag förvisso har en tendens att göra det själv. Ett mindre problem bör få lite uppmärksamhet och ett större problem bör få stor uppmärksam, så tacka gudarna för att garaget finns!

Hur gör man ifall man ska montera på en mindre ramp på bilen som också har positionsljus? Funderar på skaffa mig en seker https://ljusgiganten.se/seeker-80w-e45.html men vill inte hålla på och stänga av positionsljus med en extern knapp för respektive extraljus det vore ju helt galet?

Finns det inget sätt för mig att koppla ihop allt så att jag kan stänga av positionsljuset både på rampen och extraljusen (då båda använder positionsljus) med ett knapptryck? Eller blir det nu två knapptryck?

Medan vi ändå håller på att diskutera paragrafer, är det inte så att farbror polis måste ha bildbevis för att positionsljuset faktiskt varit påtänt? Det är ju inte så att man låter sig vinkas in för en trafikkontroll med ljuset på menar jag?

Brådhis * Voff voff *
24 september 2018 · 10 245 Inlägg

För att svara enkelt på din fråga:

Ja, du får använda dom som helljus. (Hur många av dom du får montera och hur dom ska placeras är en annan fråga som redan avhandlats ser jag).

Nej, du får inte använda positionsljusen i dom.

Så montera dom och låt bli att koppla in positionsljusen.

Eller montera dom, koppla in positionsljusen och var beredd på böter och/eller ombesiktning.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (24 september 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Leify74
26 september 2018 · 9 Inlägg

Brådhis skrev:
För att svara enkelt på din fråga:

Ja, du får använda dom som helljus. (Hur många av dom du får montera och hur dom ska placeras är en annan fråga som redan avhandlats ser jag).

Nej, du får inte använda positionsljusen i dom.

Så montera dom och låt bli att koppla in positionsljusen.

Eller montera dom, koppla in positionsljusen och var beredd på böter och/eller ombesiktning.

//Brådhis

Precis som Brådhis säger så hade jag nog bara undvikt att koppla in positionsljusen så är problemet löst.

granadadr
26 september 2018 · 7 269 Inlägg

Leify74 skrev:

Brådhis skrev:
För att svara enkelt på din fråga:

Ja, du får använda dom som helljus. (Hur många av dom du får montera och hur dom ska placeras är en annan fråga som redan avhandlats ser jag).

Nej, du får inte använda positionsljusen i dom.

Så montera dom och låt bli att koppla in positionsljusen.

Eller montera dom, koppla in positionsljusen och var beredd på böter och/eller ombesiktning.

//Brådhis

Precis som Brådhis säger så hade jag nog bara undvikt att koppla in positionsljusen så är problemet löst.

håller med,, har 3 nbb med led,, men varken ids eller vill koppla in dem,   ok snyggt,, men ej värt böterna,, sååå snyggt är det inte smile

Leify74
29 september 2018 · 9 Inlägg

Tycker inte nbb ger ett önskvärt ljus i alla lägen utan man lever mycket på gamla meriter. För den som vill ha punkt lysen så är dom bra men seeker och andra extraljus tycker jag lyser jämnare efter vad jag kan se på bilderna

MammDiin
29 september 2018 · 2 016 Inlägg

Leify74 skrev:
Tycker inte nbb ger ett önskvärt ljus i alla lägen utan man lever mycket på gamla meriter. För den som vill ha punkt lysen så är dom bra men seeker och andra extraljus tycker jag lyser jämnare efter vad jag kan se på bilderna

Beror lite på vad man kör på för vägar...
NBB Alpha 225 lämpar sig bäst till någorlunda raka vägar, så bor man efter en krokig och backig väg så finns det bättre val.
NBB 225 fjärr är ju lite en blandning av både fjärr- och punktljus vilket ger lite smalare ljusbild men man får mera längd på ljuset.
Så i lite tvärare kurvor så saknar man bredden med NBB, det blir helt enkelt mörkt lite längre fram i kurvan och så lyser punkterna 50-100 meter fram rakt in i träden (eller vad det nu är i kurvan) och man blir själv lite bländad av dem.
Men på en lite rakare väg och speciellt om det är en bit till träden på sidorna alternativt ''öppna landskap'' så ser man helt klart att de kommer till sin rätt och ljusbilden upplevs som jämn och fin.

Samma sak om man har en extraljus som har en bred och hög ljusbild så är det trevligt i kurvor och när man kör i backar, men då när man kommer på en raka så har man inte någon vidare längd på ljuset.

En annan fördel med NBB är att de har lite ljus som hamnar på vägbanan där halvljusen lyser. Vilket är en stor nackdel främst med en hel del ledramper och ledextraljus som säljs idag.

Så personligen skulle jag säga att det är svårt att få till en perfekt ljusbild som är bra i alla lägen.

Här är ett rätt så bra test av hur ljusbilden för en del olika extraljus ser ut i verkligheten: http://jussinmaki.tri.haus/blogi/lisava … 2016-2017/

granadadr
29 september 2018 · 7 269 Inlägg

en fråga,,hur är Hella3003 ref 50 ?

MammDiin
29 september 2018 · 2 016 Inlägg

granadadr skrev:
en fråga,,hur är Hella3003 ref 50 ?

Inte själv testat dem men enligt tester så lyser de 373 meter med 1 lux, med andra ord lite längre men smalare än de med ref 37,5.
Hittade även bilder av hur de lyser utefter en väg: https://www.facebook.com/pg/jussinmakin … 9106332777
Finns två olika hella 3003 vad jag kunde se men lägg märke till att de andra är referenstal 17,5 och inte 37,5 som är vanligt i Sverige.
Finns även NBB (referenstal 25) och Bosch med, och enligt mig så verkar Bosch Light-Star och Highlight även rätt så trevliga förutom att de är lite dyrare och tyngre än Hella och NBB.

granadadr
30 september 2018 · 7 269 Inlägg

aa,,gjorde nämligen min första kvällstur igår med mina nbb  och nja,, visst lös dem ok,,men inte så  man kände waow  direkt,, nu har jag iof beställt nya lampor i 50 w d2s  så får se om det blir mer kräm då smile  satt något no name xenon i dem,, 

nää nu fårdet räcka med offtopic,, sorry

sohlberg85
6 oktober 2018 · 19 Inlägg

Buddibudd skrev:

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

Nu ska vi väl inte ta i. Att man inte får köra med tända positionsljus i sina extraljus...är verkligen inget problem. Ja, förutom ett enormt ilandsproblem.

Är det ett av dina större problem i livet, så är det bara att säga; grattis - du har det förbannat bra.

Nejdå, inte surt, inte grinigt...bara..."hur f.. kan det vara ett problem...egentligen"

håller med till100% jag gillar läget att man ej får ha positionsljus i extraljusen,, men tycker det är FRUKTANSVÄRT löljigt,,  jag köpte 3 Nbb igår till tjejen,, och dem har ju led i dem,, kommer ej koppla in dem just för att det är olagligt å vill ej få onödiga böter,,

Håller med, vi är lite bortskämda i Sverige men ett problem är ändå ett problem oavsett storlek men man kanske inte ska fortsätta älta som vissa gör även om jag förvisso har en tendens att göra det själv. Ett mindre problem bör få lite uppmärksamhet och ett större problem bör få stor uppmärksam, så tacka gudarna för att garaget finns!

Hur gör man ifall man ska montera på en mindre ramp på bilen som också har positionsljus? Funderar på skaffa mig en seker https://ljusgiganten.se/seeker-80w-e45.html men vill inte hålla på och stänga av positionsljus med en extern knapp för respektive extraljus det vore ju helt galet?

Finns det inget sätt för mig att koppla ihop allt så att jag kan stänga av positionsljuset både på rampen och extraljusen (då båda använder positionsljus) med ett knapptryck? Eller blir det nu två knapptryck?

Medan vi ändå håller på att diskutera paragrafer, är det inte så att farbror polis måste ha bildbevis för att positionsljuset faktiskt varit påtänt? Det är ju inte så att man låter sig vinkas in för en trafikkontroll med ljuset på menar jag?

Äsch ..glöm den där rampen och kör på riktiga lampor istället! Om extraljus är mindre än 220 milimeter så kan det lika gärna vara. Kör själv med tre Seeker 12x 120w som slungar iväg ljuset ypperlig precision. Seeker är till och med bättre än mina gamla visionx cannon 90w och kostar flera tusentals kronor mindre!

Om man ska vara rättvis så hade vision x 30watt mindre förvisso men summa summarum, prislappen går inte att nonchalera. Vi använder vision x på jobbet och dom fyller sin funktion helt klart men som extraljus är dom överskattade enligt min erfarenhet. Om du verkligen vill ha xenon så kör nbb men inte en ramp som ser fjuttig ut på löjliga 80w...

jimakesson
16 oktober 2018 · 14 Inlägg

sohlberg85 skrev:

Buddibudd skrev:

granadadr skrev:
håller med till100% jag gillar läget att man ej får ha positionsljus i extraljusen,, men tycker det är FRUKTANSVÄRT löljigt,,  jag köpte 3 Nbb igår till tjejen,, och dem har ju led i dem,, kommer ej koppla in dem just för att det är olagligt å vill ej få onödiga böter,,

Håller med, vi är lite bortskämda i Sverige men ett problem är ändå ett problem oavsett storlek men man kanske inte ska fortsätta älta som vissa gör även om jag förvisso har en tendens att göra det själv. Ett mindre problem bör få lite uppmärksamhet och ett större problem bör få stor uppmärksam, så tacka gudarna för att garaget finns!

Hur gör man ifall man ska montera på en mindre ramp på bilen som också har positionsljus? Funderar på skaffa mig en seker https://ljusgiganten.se/seeker-80w-e45.html men vill inte hålla på och stänga av positionsljus med en extern knapp för respektive extraljus det vore ju helt galet?

Finns det inget sätt för mig att koppla ihop allt så att jag kan stänga av positionsljuset både på rampen och extraljusen (då båda använder positionsljus) med ett knapptryck? Eller blir det nu två knapptryck?

Medan vi ändå håller på att diskutera paragrafer, är det inte så att farbror polis måste ha bildbevis för att positionsljuset faktiskt varit påtänt? Det är ju inte så att man låter sig vinkas in för en trafikkontroll med ljuset på menar jag?

Äsch ..glöm den där rampen och kör på riktiga lampor istället! Om extraljus är mindre än 220 milimeter så kan det lika gärna vara. Kör själv med tre Seeker 12x 120w som slungar iväg ljuset ypperlig precision. Seeker är till och med bättre än mina gamla visionx cannon 90w och kostar flera tusentals kronor mindre!

Om man ska vara rättvis så hade vision x 30watt mindre förvisso men summa summarum, prislappen går inte att nonchalera. Vi använder vision x på jobbet och dom fyller sin funktion helt klart men som extraljus är dom överskattade enligt min erfarenhet. Om du verkligen vill ha xenon så kör nbb men inte en ramp som ser fjuttig ut på löjliga 80w...

jag kör med seeker 120w och kan säga att dom lyser mycket bättre än nbb men kastlängden är inte lika bra men skulle uppskatta den till ca 500-600 meter och snyggt blev det på min peugeot dessutom!



https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227228/227228-532a0ba199145b5d9f857b599dafafae.jpg

Senast redigerat av jimakesson (16 oktober 2018)

Artisten
20 oktober 2018 · 21 Inlägg

Hur är ljuset, gulaktigt eller kallvit? Märkt att en del led extraljus ger ett gult sken och inte alls som xenon?

Senast redigerat av Artisten (20 oktober 2018)

granadadr
20 oktober 2018 · 7 269 Inlägg

Artisten skrev:
Hur är ljuset, gulaktigt eller kallvit? Märkt att en del led extraljus ger ett gult sken och inte alls som xenon?

va? brukar väl ligga på ca 6000k

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang