Supra MK3 goes 2JZ + Helrenovering - första projektbilen

Saker spårade ur, bilen skulle bara rostlagas, byggas ihop och få en ny originalmotor utan vevlagerras samt lackas. Nu är bilen omlackad, MaxxECU Race med 2JZ-GTE singelturbo och lite annat preppat. Snart på gatan och SFRO bessad.
  • 65 Följare
  • 94 661 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 december 2022
dFagnell
21 juli 2020 · 237 Inlägg

Liten update: Har slitit ned bakvagn, bränsletank, pratat lite och försöker hitta en bra deal på soppasystem och annat som behövs nu.

En växellådsbalk är numer tillverkad och motorn slipper extern hjälp för att hänga på plats.

Sen köpte jag en BMW-210 diff idag och imorgon ska en kompis som är duktig på ombyggnationer titta förbi och se vad som måste göras för att den ska gå att få dit.

Jag är lite rädd att jag måste höja kardantunneln några mm-cm då kardanen kommer ligga lite högre än original så ombyggnationen av bakvagnen får påbörjas nu, sen ska jag kapa och svetsa lite i främre delen av tunneln innan jag lämnar ifrån mig bilen till Olle för bygge av kardan.

Förhoppningsvis så får jag tummen ur och köper 2JZ-härvan till Maxxecu strax, så jag kan börja pilla lite el, bra syssla när annat bara kostar pengar.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
22 juli 2020 · 237 Inlägg

Nya diffen, köptes med axlar och kardan så förhoppningsvis så får jag ihop detta asap. När allt för framdrivning är på plats så känns det som att en enormt stor sten lättat från mitt bröst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-dc76c49ed87cc19e5f42fd2414112b20.jpg


Att ha detta som förstaprojekt har varit utmanande och såhär med handen på hjärtat skulle det nog varit enklare att börjat med att trimma E30n för att få den gatlegal då det är mycket lättare att hitta andra delar som passar för SFRO-vänlighetens skull.

Men och andra sidan så är det skönt att jag snart fått ihop hela transmissionen.

Senast redigerat av dFagnell (22 juli 2020)

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
22 juli 2020 · 237 Inlägg

Diffen och drivaxlarna lossade, råkade dock rinna ut lite olja ur diffen då jag hade bakvagnen upp och ned, men får komma ihåg att kolla nivån i den nästa gpng den ska användas.

En hel del svordomar gick det åt då skiten satt något så förbannat. Men nu är det hela löst. Det blir att kapa och bygga om lite i bakvagnen för att få plats med denna klump, men det ska inte vara hela världen att få gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-3e604804d53feb7a7b8ac8a6bf22a762.jpg


Frågan är vad jag ska hitta på imorgon, det blir att köra lite tightare garageryck för att hinna få ihop bilen till nästa sommar iallafall.

Jag har lite planer på hur jag ska få fart på detta.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
7 augusti 2020 · 237 Inlägg

Idag blev växelspaken temporärt monterad samt all interiör el inkopplad och funktionstestad. Det jag upptäckte är att start-reläet inte drar men det är inga problem samt att elhissen på höger sida ej fungerar, dvs inga större bekymmer. Motorn är ju inte ens inkopplad och det löser jag med Maxx-ECUs reläbox tids nog.

Bromsljus, blinkers, fläktar och spjäll och allt annat funkar kanon. En skön upptäckt då det enda jag någonsin testat på bilen är om elhissen höger fram fungerade då fönstret stod öppet.

Någon dag ska jag börja titta på att strippa originalelen för att minska kablage och annat trassel i motorutrymmet. Det går ju en hel del kablar och jag är verkligen inte sugen på mer eltrassel efter att ha dragit all el i Johans bil (ADHD-Garage). Den orken försvann för i år men får väl återkomma något annat år då mina roliga el-pysselprojekt är klara där. (Där datoriserar vi allt med över 40 reläer som kontrolleras av Arduinos+dator i bilen + belysning och mycket mer).

Jag ska bygga ett riktigt fäste för växelspaken och kapa lite till i väntan på att bakvagnen får sig en makeover.

Konceptet blir som sådant att köra med BMW-diffen och kasta in något likt detta: https://racingdiffs.com/collections/lsd … ersion-set eller bygga om den från öppen. Då drivaxlarna är bultade på båda sidor på donatorbilen har jag kommit fram till idén att låda svarva fram adaptrar för drivaxlarna så en vanlig supraaxel passar. Kruxet är att axlarna mest troligtvis är för långa och kommer därav behöva kortas, men det blir då enkelt när det är dags att beställa riktiga axlar att beställa oem-spec minus ex 7cm istället för BMW-210 fläns till supra mk3 xx cm.

Såhär i efterhand börjar jag känna mig lättad då de värsta grejerna börjar komma på plats. Jag har hunnit spana in en bromsvågsbox att kasta in, dels för att det är coolt men även för att jag behöver bygga om bromssystemet för stundande SFRO-registering.

Eftersom att originaltanken var kex så har jag bestämt mig för att bygga med en fuel cell istället och ska deala lite ang affären för att kanske få ett bra pris på sprut+soppasystemsgrejer. Därefter är det relativt små saker som återstår, ska hitta någon IC, servoslangar, kylare och dra bromsledningar och så vidare.

Note to self: Vänster dörrlist och främre vä. listen + främre list hö. fram måste köpas innan bilen kan lackas.

Målet är att försöka kunna provstarta till nyår.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
21 augusti 2020 · 237 Inlägg

Glömt uppdatera här på sistone men jag har påbörjat svetsningen av kardantunneln i veckan, så motorn är urlyft igen. Ska demontera värmepaketet så det inte fattar eld under svetsningen och förhoppningsvis påbörja nytt montage av spakstället igen för en mer permanent installation.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-d9f7f599e389320f467023c0fcad6683.jpg

Så jag har lite att göra i helg. Men får jag låda och spakställ på plats inom kort så är jag ruskigt nöjd för då kan jag återmontera delar av inredningen och det känns som att jag är åter på banan strax. Så det blir att köpa sig en trave öl och bege sig till garaget strax.

Snart kommer lönen, då är det dags att handla 2JZ-härvan till MaxxECU och reläcentralen och koppla upp det och se till att elen fungerar, får låna kompisens MaxxECU under tiden så jag hinner lägga pengar på andra grejer än sprutet till det är klart. Helt klart skönt för då kan jag nog få ihop soppasystemet och påbörja lösning kring grenrörsfrågan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-6b9b2940b2c614b05a33da6e6335eee1.jpg

Jag kom även över en uppsättning 2.5" rör och skarvar för en riktigt överkomplig peng så det får bli 2.5" tryckrör initialt, då har jag ändå en vettig anledning att uppgradera i ett senare skede.

Nästa vecka så trillar jag förmodligen över en ny IC som en kompis hade liggandes i sina gömmor. Så snart börjar kanske de lite roligare bitarna i pusslet komma på plats.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
27 augusti 2020 · 237 Inlägg

Köpte mig en IC idag, återstår en oljekylare, alukyl och oljesandwich rörande olje/vattenkylsystemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-95324a43e71809b66f987bd45a418c43.jpg

Hängde upp ek temporärt och labbade med lite rör jag också trillat över. Längderna stämmer inte än men det ser ju klart bättre ut då man kan börja planera rördragning osv.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
29 augusti 2020 · 237 Inlägg

Provade hänga upp fronten och upptäckte till min förtjusning att min provisoriska ic-balk fungerade alldeles förträffligt även med fronten fär, den får bli relativt permanent vid ett senare skede.

Motorn ska i och ur några gånger till innan det är dags att fixera fronten+icn igen.

Sitter och funderar på att kasta iväg lite beställningar på bla. oljesandwich och härva, men först dags för lite hemläxa.

Oljesystemet känner jag mig rätt säker på. Elen är jag också rätt säker på tillvägagångssättet på, men till skillnad från vissa andra köp så funderar jag gärna lite onödigt mycket för att slipps korkade köp.

Nytt bromsrecept på G. Liten spinoff på tidigare recept men med 345mm skivor fram, detta borde räcka för effektdispens hoppas jag, ska forska och labba lite innan jag beställer grejer, tyvärr lite svåråtkomliga grejer, tur att internet är stort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-38da10df1e7ee84cbe5ecb732de4165a.jpg

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
4 september 2020 · 237 Inlägg

Inhandlade en momentnyckel idag och slet loss front och motor+låda

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-b0cfc94e2f9134a409f763ce8632d52b.jpg

Monterade svänghjulet med ARP samt pilotlagret.

Fick sedan kapa ned röret som urtrampningslagret sitter på, tog ned det en hel del mer efter att ha mätt en del.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-2933722c5a1f97b7dbedf635f825bdb3.jpg

Efter att ha svarvat av den så fick jag full splinesanvändning när urtrampningslagret var monterat, innan så var en skiva fri i luften.

Rengjorde det hela därefter och hängde på allt med kopplingen och kollade att allt lirade och det verkar funka som det ska.

Skall beställa justerskruv till utrtampningslagret samt en slavcylinder som jag glömt köpa innan allt i kopplingsväg är klart.

Senast redigerat av dFagnell (4 september 2020)

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
11 september 2020 · 237 Inlägg

Ytterligare saker på väg hemåt, beställde ett par basic skivor i rätt storlek för att kunna testa med bromsoken jag tänkt köpa. Väntar mest på att det dyker upp ett par ok av rätt modell i närheten innan jag vänder mig till eBay där jag sett ett par vettiga ex.

Det blir 345mm framtill, borde betta rätt lagomt när man vill stanna.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
24 september 2020 · 237 Inlägg

Skivorna har kommit, jag har inte hunnit köpa några centrumringar samt ok men det var rätt gedigna skivor jämfört med originalen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-cd34c628e7b09a90ff6eeb174bba396c.jpg

Dessutom så kände jag att svetsa om bakvagn och hålla på med drivaxlar var förjävla omständigt så jag sket i det. Ska satsa på en annan idé jag har som fått ok av SFRO. En kompis som CNC svarvar skulle hjälpa mig att svarva/fräsa de detaljer som krävs för att ro det i land.

Så jag monterade helt enkelt upp bakvagnen igen och toppade upp diffen med olja som smitit ut genom luftningshålet då jag haft den tippad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-1e55fde74bc8ff33c0457fbe14b2a658.jpg

Om allt går som det ska bör jag ekonomiskt vara i ett sådant läge att jag kan köpa resterande av de saknade delarna i januari och därefter lägga fullt fokus över våren att få klart resten.

Nu ska motorn i och jag har dragit iväg frågan till två personer jag känner som kan bygga om kardanen, bär jag fått napp slänger jag hjul på bilen och lastar den på transport till den som får äran att bygga kardanen och hämtar hem den sen.

Då är det lite småsvetsande kvar i kardantunneln, bygga konsolen för spakstället och lite annat småpill innan jag känner att flera milstolpar är nådda.

Nu är det dock dags att pallra sig hemåt och sova.


Läser folk ens denna tråd? Det är så tyst att det börjar kännas lite som en blogg.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
25 september 2020 · 237 Inlägg

nossxela skrev:
Riktigt kul bygge, håller själv på med ett liknande och är mycket nyfiken på vad du har för planer för bakvagnen. Följer tråden och är inne och kikar efter uppdatering dagligen!

Kul! Jag skippar att bygga om bakvagnen för denna gång. Jag kommer köra på ett recept jag fått ok av hos SFRO och som blir lättare att genomföra. Efter att ha letat en annan diff än den öppna 210an och insett att det blir dyrt med nya axlar så sket jag i bytet då originaldiffen är okej, dock lite hög utväxling (3,7ish) men framtiden kanske bjuder på något byte utväxlingsmässigt.

Detta dels pga att det var lite svårt att hitta tid för att få detta genomfört samt att det kostar mer än det smakar. Jag kommer gå loss på styrningen istället för att få klart de sista punkterna för SFRO-reggningen.

Det kommer bli elektriskt styrservo med en manuell styrväxel. Yttre p-ändar byggs custom av en vän som kan CNC-fräsa/svarva. Jag ska 3d-printa några hylsor och testmontera innan han får ritningen för tillverkning.

Så förhoppningsvis kastar jag ut några kronor av lönen nu och beställer bildelar.

Jag räknade ut att teoretiska topphastigheten på 6-ans växel blir i runda slängar 300km/h, däremot är ettan värdelös och jag når jag inte 100km/h på tvåan med aktuell topp. Skulle behöva liiiite mer varv för att nå upp dit. Men som första bygge kan man inte tänka på allt, då hade jag fortsatt planera.

Men jag har ju trots allt kommit en bra bit på vägen, då jag köpte bilen hade jag som mest bytt ett hjullager och en bussning på min gamla brukis. Snart kommer det hända grejer!

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
25 september 2020 · 237 Inlägg

M-Thooor skrev:
Läser också varje uppdatering! Lär nog bli betydligt bättre bromsar med de stora skivorna m.m, måste uppgradera mina med framöver smile

Originaldiffen hänger med hyffsat men jag har kört sönder 2 diffar nu med 640whp 830wNm 😅 kronhjulet pajar i dem.

Ajajaj, ja, jag får nog ta och uppgradera de interna delarna i diffen då jag väl fått snurr på bilen. Har ett minne att jag hittat det förr. Det är alldeles för många saker att kasta pengar på i ett sånt här bygge och planera slantarna är ju som trist, synd att man inte har nog mycket att kasta på allt man pekar på och vill ha!

Detta bromsrecept är bra, Mercedes ML500 skivor som är 345mm plus 345mm ok från MB W220 S600, detta ska vara näst intill bolt-on så när som på en spacerbricka som behövs och centreringsringar till skivorna.

Styrningsbygget kommer nog bli fiffigt då det väl är på plats, får se om jag klickar beställ på allt som behövs denna månad eller om jag avvaktar lite.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
27 september 2020 · 237 Inlägg

Kul med lite aktivitet, det gör det enormt mycket roligare att uppdatera tråden.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
30 september 2020 · 237 Inlägg

Nu är kardantunneln nästan helt färdigsvetsad, uppskattar det till en eftermiddags arbete som återstår. Sen ska svetsarna slipas till litegrann, underredsmassa och rostskydd skall dit.

Garage grannen som lackerar hade visst bra rostskyddsmedel för detta, så så fort detta är klart så ska jag fixa rostskyddet och sen montera tillbaka inredningen.

Förhoppningsvis lyckas jag nog bygga någon form av konsol till växelspaken nu då jag väl har en riktig gassvets lånad av Mr ADHD Garage (Johan).

Innan jag hissar ned motorn ska hylsan till urtrampningslagret kortas ytterligare 5-7mm för att kopplingen ska få rätt spel mot solfjädern, borde gå rätt fort.

Hade även ett par bromsar på G trodde jag, det visade sig att det hela med största sannolikhet var en bedragare som försökte lura mig, så jakten på bromsok fortsätter.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
1 oktober 2020 · 237 Inlägg

Helsvetsade tunneln, blev inte vackert men tur att det ska dit med en golvmatta och underredsmassa. Har lyst genom allt och ser inte längre några ljusstrimmor, så motorn hängdes ned för att bli redo för kardanbygget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-2d8af80e794460fcc3729000f1ff8cde.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-5784276e7c5007ff21c81f9ebaeb3ada.jpg

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
2 oktober 2020 · 237 Inlägg

Spakstället ska byggas på plats härnäst, därefter rostskydda det svetsade området och få dit ny rostskyddsmassa. Därefter känner jag mig rätt nöjd då den värsta delen av transmissionen är på plats. Kommer eventuellt shimsa ned lådan litegrann med brickor mellan växellådsbalk och kaross för att få en snällare vinkel mot diffen. Av någon anledning känns det som att utgående axel ur lådan är lite högre än original.

Sen har jag en liten del av en balk som måste rostlagas, men där har jag en bockad plåt som skall svetsas in, så det blir ingen jätteoperation. Men det är lika bra att passa på nu då den bättre svetsen står här.

Jag upptäckte att den kardan jag har hade 14mm bulthål och att medbringaren på lådan har 12mm hål. Min nya fräscha hardy lånade jag ut till en kompis driftingbil då den var i behov av byte så en ny måste beställas.

Jag ser fram emot nyår då jag förhoppningsvis ligger i ett annat läge jobbmässigt. Då kommer en större beställning läggas, har varit dålig att kasta pengar på bilen på sistone då börsen har varit roligare att lägga pengar på just nu.

Pratade även med garagegrannen om han kan ta och blåsa på ett varv slipgrund på bilen sen och det skulle inte vara några större eller dyra bekymmer att lösa.

Saker som återstår att köpas:
Kabelhärva 2JZ
MaxxECU styrbox
Lambda
AN-kopplingar
Bränsletank + tankband
Karosserilister (höger dörr, samt samtliga främre lister från framskärmar och framåt)
Soppapump och bränslefilter
Styrväxel samt specialtillverkade P-ändar
Bromsok fram
Bromsok bak
Skivor bak
Bussningar framvagn

Billiga todo-listan:
Renovera framvagn, måla om
Montera instrumentbräda, matta och inredning

Senast redigerat av dFagnell (2 oktober 2020)

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
2 oktober 2020 · 237 Inlägg

ifakiezz skrev:
klar till sommaren?

Det hänger lite på min arbetssituation, men som det ser ut så borde det inte vara omöjligt. Såvida jag får tag på alla saker jag letar, tank osv så borde det gå bra. Den borde vara startad och provkörd till sommaren som absolut minimum. Nu har jag lagt en del tid på den på sistone och förväntar mig också att det borde bli lite fler timmar i garaget över vintern.

Dock brukar jag lägga en herrejösses massa tid i Johans garage (ADHD Garage) på Youtube för att bygga bil för Elmia/sommarträffarna, så det blir nog några timmar där också i vinter.

Jag har lite planer på hur jag ska ro detta i land och SFRO besiktningen ska bokas in när jag fått till styrningens system. Detta ska inte vara något jättebekymmer dock, rattnav ska handlas och lite leder och så vidare. Det är däremot lite outforskad mark från min sida så jag hoppas att det faller väl ut i slutändan. Befintlig rattstång ska ut för att göra plats för den nya då jag hinner/orkar.

Nästa gång jag har ned lådan ska hylsan till urtampningslagret kortas av litegrann och en slavcylinder ska monteras. Därefter måste huvudcylindern för kopplingen bytas ut och rör/slang ska fixas däremellan.

Så nu är det massvis med småfix runtikring allt innan allt är klart och vi får se till att göra skillnad på SFRO-reggad och körklar.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
6 oktober 2020 · 237 Inlägg

pattern skrev:
Läser varje uppdatering! Kul att det går framåt!

Kul att höra!

Fick en även en liten motivationsboost så jag beställde hem mer grejer idag också! https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-40c607cdab9f7e91d943ca729298d94f.jpg

Dessutom beställde jag en slavcylinder så snart kan jag anse att motor + låda är där för att stanna. Kommer behöva labba lite med huvudcylindern, i alla fall så på MK4 så brukar dessa behöva bytas ut men då slipper jag lyfta ut motorn för detta.

Snart dags att sanera motorutrymmet och jag väntar fortfarande på återkoppling gällande när jag kan lämna in bilen för att få kardanen fixad.

Jag känner mig redo att börja tacklas med el-delen sedan för det har jag åtminstone koll på. Måste även börja spana efter något grenrör till motorn för att ansluta turbon.

Ska ta mig något ryck senare i veckan och göra klart det sista kring växelspakens montage också så jag kan återmontera inredning och värmepaket osv.

Nu börjar det bli en hel del småsaker som tar upp en hel del tid, men det är bra. Det är ju mycket lättare att checka av sådana punkter.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
6 oktober 2020 · 237 Inlägg

Perny skrev:
Följer denna tråden slaviskt då jag själv försöker jobba upp motivation till att påbörja mitt lilla mk3 projekt 👌🏻

Åhå! Kul att höra! Vad har du för planer på din bil? Jag har så mycket jag vill göra och är sämst på att säga nej till mig själv, så ge mig inga dumma idéer.

Nä, skämt åtsido. Kul med fler MK3or!

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
7 oktober 2020 · 237 Inlägg

Perny skrev:

dFagnell skrev:

Perny skrev:
Följer denna tråden slaviskt då jag själv försöker jobba upp motivation till att påbörja mitt lilla mk3 projekt 👌🏻

Åhå! Kul att höra! Vad har du för planer på din bil? Jag har så mycket jag vill göra och är sämst på att säga nej till mig själv, så ge mig inga dumma idéer.

Nä, skämt åtsido. Kul med fler MK3or!

Oj, jag ska riva ner allt i hjulupphängning och lämna iväg på blästring sen ska jag lacka de. Försöker fundera ut nån typ av vagga eller nått så jag kan få upp karossen lite och ta den till jobbet men ändå kunna lacka undertill.
Ska lackas om överallt.
Få tag i lite små saknade inredningsdetaljer mm och sen så behöver jag ju en motor 😅

Meeen den är köpt som mitt lilla projekt så har ingen brådska så sett 😊

Kör bara kör!


Blev ett ryck idag, kapade tunneln rak och fin så den avslutas med en bra vinkel. Byggde en växelspakskonsol och kortade länkaget ytterligare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-b1462880b771a8597fb2d6b6c166ef83.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-167291bd90a4ce021956b6644f7a1547.jpg


Sen blev det rostskyddat och primat
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-3ff2703903a3612a43569d2b2834b706.jpg

Nu ska jag fortsätta och sen städa ihop efter dagens pill.

BMW 530XD "F11" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang