Supra MK3 goes 2JZ + Helrenovering - första projektbilen

Saker spårade ur, bilen skulle bara rostlagas, byggas ihop och få en ny originalmotor utan vevlagerras samt lackas. Nu är bilen omlackad, MaxxECU Race med 2JZ-GTE singelturbo och lite annat preppat. Snart på gatan och SFRO bessad.
  • 65 Följare
  • 94 601 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 december 2022
dFagnell
18 november 2020 · 237 Inlägg

Spacklade lite småställen på karossen och slipade idag, under tiden spacklet härdade så tog jag hand om tanken och tog och måttade upp listernas clips som var trasiga för att cadda upp bättre clips när jag hinner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-a61b66523cb9dbf7c9f49c04c089c246.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-23c13550daf8034d070715cd35f99800.jpg
Tanken såg mycket trevligare ut med lite färg på sig, slipade rost till förbannelse igår.


Ska försöka riva ut motorutrymmets grejer strax för att kunna göra det redo för lack. Snart lön också och nästa beställning är planerad!

Senast redigerat av dFagnell (18 november 2020)

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
24 november 2020 · 237 Inlägg

Nu är det på tiden att peta iväg en beställning på stift, spolar och spridare. Då den tänkta effekten är 400hp så har jag gått efter SFRO:s tumregel på 10*effekt per cylinder som cc storlek, (400/6)*10 = 666, avrundar nedåt till närmsta Boschstorlek och landar då på 630cc spridare.

Lade just en beställning på spridaradaptrar så boschspridarna går ned i OEM-insuget. Hade monteringsbracketen till Nuke-railen men saknade adaptrarna så fick handla sådana, fanns dock på BJP-race.

Tänkte ta tag i soppasystemet så snart som möjligt också men det kanske blir i en andra beställning, jag kommer behöva massa AN-adaptrar, förgreningar osv för att bygga om originalhängaren. Såg ett påfyllningsrör på ebay för lite halvhemska pengar som jag klickar hem, surt att lägga sådana pengar på en så trist grej, men befintligt rör är bortom all räddning.

Imorgon kommer även mina Radium AN ventilkåpsadaptrar, så det blir ett varv till garaget och dona imorgon, eventuellt lite mer spackel och slip emellanåt. Dags att riva ut skit ur motorutrymmet och börja förbereda för ABS-delete och lack av motorutrymmet.

Håller jag i pengarna smart denna månad så kanske jag kan bygga klart hängaren och evt köpa pumpar lite längre in i månaden och få en hel del gjort.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
25 november 2020 · 237 Inlägg

nossxela skrev:
Är planen att köra E85? Vad för tändspolar passar motorn och Maxxecu?

Yes, E85 är planen då den ska reggas i och med singelturbo så kan jag inte köra på  avgasintyg utan bygger en egen "miljömotor". Korta VAG spolar är härvan kontakterad för. Pinout skiljer mellan spolarna men kollar man manualen för aktuell härva så ser man vad den är gjord för:

https://www.maxxecu.com/webhelp/wirings … a_2jz.html

Har hunnit beställa spolarna och spridarna nu förresten!

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
25 november 2020 · 237 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-c70c52a934a90cae2db1830eeb79a878.jpg

Fick hem mer prylar idag, dessa slängdes in i frysen för att krympa dessa inför montage i eftermiddag. Alltid kul med nya blanka fina prylar!

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
25 november 2020 · 237 Inlägg

Det här blev ju riktigt smutt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-0099080544d418815958d1bff5440ec1.jpg

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
25 november 2020 · 237 Inlägg

Skiten kostade ju en arm och ett ben men nu har jag även detta på väg. Ska hämta ut skruvar och clips från Toyota och bromsklossarna innan fredag också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-fc329ece135040f7c9dc8cea847b2fd3.jpg


Så strax har jag allt för tanken klart för montage. Det ser jag fram emot, tar tacksamt emot tips på smidiga bränslepumpar som flödar mycket. Det är rätt trångt i baljan där pumparna går ned i tanken men folk verkar ha lyckats med dubbelpump så ska försöka ta tag i det så fort som möjligt.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
28 november 2020 · 237 Inlägg

Idag kom spridare, tändspolar och stiften. La även en beställning på en oljefiltersandwich med termostat för att göra mig av med original vatten-oljekylaren. Ska skruva en hel del MK4 och assistera med korrigering av en front till en RX7a i helg samt filma det så kommer inte dona allt för mycket på min bil i helgen, eventuellt söndag.

RX7an tillhör en annan garagetmedlem här, tokball bil! Det blir en kul helg, har även börjat snickra på startmappen till Supran så då jag har fått hem sprutet så kommer det nog inte ta allt för lång tid för att få igång skiten. Ska inte säga att det inte kommer en uppdatering i helg, men oddsen är rätt låga. Men den som lever får se!

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
29 november 2020 · 237 Inlägg

Jahapp, jag hade fel, det blev ändå en tur med Supran i helg! Passerade garaget på vägen hem från Piteå och kunde inte låta bli, rev ned insug, bytte stift och monterade VAG spolarna samt spridare, spridaradapter och fuelrail.

Kommer behöva korta ned fästet jag fick med railen för att det ska passa med dessa spridare, så får korta ned det och ta med då allt annat ALU skall svetsas.

Stiften som åkte ned
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-923d80ab0013c6bbe9b65a0679d4dbc2.jpg

Tändspolar på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-859d6ce816021780f754f8f21595dd73.jpg

Spridaradapter från BJPRace för montage av 14mm spridare I originalinsuget plus en passande hylsa för att knacka in dessa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-a1dceea5052189a491ecbe90a12180b2.jpg

Adaptrar på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-9149eee220b2faff37e2b48482f517fa.jpg

Insug åter på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-7704ff74866c852001ae16d8d7d0e254.jpg

En och en halv timmes snabbpyssel där det mesta gick åt att komma på hur jag drar kablaget snyggast och effektivast. Kan eventuellt ha ett nytt insug på gång också, får se hur det blir med den saken.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
29 november 2020 · 237 Inlägg

Rovers skrev:
Gött.... Läääängtar som fan på att ni ska bli klar med sjuan tongue

Det blev en del arbete även där med att försöka lista ut hur man skall justera alla gap, skärmar, huv och lyktor, nya fästen måste byggas för att få det hundraprocentigt. Men tror Johan skulle ringa dig sen 😀

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
3 december 2020 · 237 Inlägg

M-Thooor skrev:
Blir riktigt bra! Händer massor nu ser det ut som 😃👍
Funderar också på en bra lösning för bränslepump. Kör en GST450 e85 pump i tanken nu, men måste ha en till. Kanske blir en catchtank med 2 interna pumpar för att slippa allt oljud och krångel i tanken.

Jag ska försöka få till dubbla interna, annars blir det en catchtank med interna pumpar sen. Förhoppningsvis blir beställningen av soppasystemet lagt kring löning. Sen tar det ju några dagar extra med posten pga. alla klämdagar man det blir nog bra till slut!

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
3 december 2020 · 237 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-e7835112caff89782f92a589e68b1311.jpg

Slet bort ABS enheten och pillade med lite karosserifix en snabbis idag. Snart måste jag jaga tag på en box för att få bilen grundad och målad. Får se var det blir.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
4 december 2020 · 237 Inlägg

Hann även börja fiffla med bränslepumpshängaren, slipade bort en del rost samt kapade av anslutningarna. Har inte kapat röret för returen än eller matningen då jag vill ha kvar dessa som referens till då jag monterar AN-genomföringarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-2e37b22bd44d1a9adc09a2c0e90d9e35.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-3118a12cd8b3f130ae8ecfa5960651f1.jpg

Ska fortsätta med hängaren senare och förbereda det som kan förberedas inför beställningen av resterande bränslesystem.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
4 december 2020 · 237 Inlägg

Det hände en grej, det blir nog egas sen också. Håller på att luska ut hur/vad jag behöver dra om till sprutet bara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-14e25eb4e801507dfac33f8490b87871.jpg

Nu verkar mitt MaxxECU vara på väg så snart kan jag provköra elen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-23ef009261e5b91f562e82b37f3be266.jpg

Missade att beställa adapterskruv till oljefiltret så måste lägga en beställning på den för att få ihop det klart.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
5 december 2020 · 237 Inlägg

IFakiezZ skrev:
satan ser ju ut som en motor nu

Exakt! Nu jäklar börjar det likna nåt!

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
5 december 2020 · 237 Inlägg

Provhängde in motorn för att kolla hur plenunet lirade passformsmässigt. Tight och fint, tur det blir rätt hårda motorkuddar

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-f62b8cdc2add34fafdf9194041e91f20.jpg

Ska försöka få ihop 12v systemet för reläboxen och dra lite el sen för att bli redo att testa all el strax och börja måtta på oljeledningar till turbon.

Kompressor huset ska jag kapa och se till att få omsvetsad asap så den blir klar så tryckrören kan byggas.

En hel del småsaker som måste lösas, om någon här har koll på en färdig fläns för oljereturen så tar jag gärna emot tips var jag finner en sådan.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
8 december 2020 · 237 Inlägg

pattern skrev:
Härligt! Du jobbar på och det syns!

Insett att bilen inte bygger sig själv. Men nästa projekt ska fan vara rostfritt och komplett exteriört har jag bestämt mig för!

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
9 december 2020 · 237 Inlägg

Blev en snabbis idag, slipade lite spackel bakom bakstöten och provhängde på bakstöten för att se hur de omsvetsade partierna passade.

Har lite mer spackel att slipa bort vänster bak för korrekt passform till listen samt lite fix på skärmkanterna mot bakstöten, inga överraskningar då jag kört lite övermått där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-67eb28742b594567d920dcb4ff76e51a.jpg

Pysslade med inköpslistan för soppasystemet och alla slangar, synd att ingen åf för detta finns inom bilräckvidd så man enkelt kan köpa det man missat.

Men nu har jag bestämt mig till 80% hur mitt recept blir för soppasystemet.

Tankarmatur:
An8 - slanggenomföring
An8 200mm rör som retur
2x AN8 90° böjar
1x Walbro 450

Efter tanken:
AN8 PTFE till Nuke slim soppa filter med AN10 ut

Tankrör matning:
AN10 aluminiumrör

Framtidssäkrar med AN10 som matning, kan då köra AN8 till en catch och AN10 vidare framåt om något skulle spåra ur eller om man skulle vilja jaga effekt någon gång i framtiden.

AN10 PTFE Stålomspunnen till fuelrail inlopp

AN8 180° koppling och stålomspunnen slang, retur till E85 sensor med snabbanslutningar vidare till BTR

AN8 från BTR ut till E85 PTFE stålomspunnen slang

AN8 aluminiumrör som retur under bilen

AN8 stålomspunnen slang till tankarmaturen



Turbo:
Turbo inlopp: 7/16-24 UNS till AN4 med uppborrad restriktor då denna är glidlagrad

Olja från blocket: M14*1.5 Banjokoppling till AN4 med 45° vinkel ca 80-90cm slang

Oljeretur: som jag förstått det så är den en 51mm fläns på returen så hittade en AN10 51mm c/c fläns som förhoppningsvis passar

Oljeretur turbo: AN10 38mm C/C

Vatten: M14 gänga, ej kurat ut hur jag ska lösa detta än.

Övrigt:
1/8 NPT - AN4 från insug till wastegate

Vevhusventilation:

2x AN10 Slangar till catchcan och sen vidare till insug (behövs visst)


Oljesystem:
2x AN10 slangar till separat oljekylare från termostatsandwichen

Övrigt:
Wastegate skall också inhandlas, har spanat en hel del på turbosmart 45mm, borde ju passa bra känns det som.



Ni som kan sånt här mer än mig får gärna ge input om jag tänker korkat eller missat något, jag har googlat och läst massor och överdimensionerar gärna soppasystemet för det var inte så fasligt mycket dyrare att gå på rejäla doningar kontra mindre doningar.

Jag kommer nog klicka beställ på detta någon gång innan innan jul och löning för jag har några semesterdagar jag tänkte utnyttja till att fixa detta på.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
9 december 2020 · 237 Inlägg

Blev lite fix idag igen


Kapade turbon för att låta den bli svetsad
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-0b0ee768017d6478d18336fafcdf24b2.jpg

Oljesandwichen monterades och filter monterades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-1a0ce0c93a92d0a3ff70b39934dab98e.jpg

På plats, smidigt med 45° anslutningar på sandwichen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-9a41566ffb8dd1232010acb70d807819.jpg

Bytte även svängningsdämpare då den gamla fått sig en törn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-a6d939304e2cf46a03fcb8a1551fc1b9.jpg

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
9 december 2020 · 237 Inlägg

M-Thooor skrev:
Det verkar väldigt vettigt! Kan bara säga att an8 räcker gott till över 1000whp på E85 ifall du är rädd att ta för litet smile Mathias @Frazzes_supra kör det 👌

Tack, kändes bättre! Har lagt en enorm beställning just. Flexfuelsensor, massvis med AN kopplingar till turbo, soppa och så vidare. Typ 70+ produkter.

Nu blir det fint, kylare, maxxecu, soppasystem på väg hemåt! Roliga tider börjar nu!

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
9 december 2020 · 237 Inlägg

M-Thooor skrev:
Det verkar väldigt vettigt! Kan bara säga att an8 räcker gott till över 1000whp på E85 ifall du är rädd att ta för litet smile Mathias @Frazzes_supra kör det 👌

Glömde det viktigaste, slopade idén med AN10, räcker inte AN8 så får jag ta den huvudvärken då.


Han som förstärkte bakvagnen tog sig an att tigga ihop turbon också så snart är den färdig för montage också.

Senast redigerat av dFagnell (9 december 2020)

BMW 530XD "F11" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang