Mitsubishi 3000GT Twin Turbo projekt

Ett rullande projekt på min 3000GT. Bilen ska bli roligare och bättre att köra på trackdays. Så väghållnings o effekt förbättringar står på listan.
  • 32 Följare
  • 27 064 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 mars 2023
SimonGT
3 november 2018 · 105 Inlägg

Byggde om strömmatningen till bränslepumpen oxå. Orginal så har den hög o låg volts styrning beroende på last. Men på hög volten har man inte ens batterispäningen bak vid pumpen.
Så kastade ut orginal relät som växlar o ett motstånd o satte i en bygel i relähållaren


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-3a4b3b23bcec2ed4249f847822f79d14.jpg

Tog sen ström till ett nytt relä bak vid tankarmaturen o drog en 6mm2 kabel som blev under 1m lång ifrån batteriet nu
Så ser det ut vid armaturen och nya hotwire relät nu


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-1b9c6c5107de3c555103354d0d2c4770.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-a9c3b954be4aff80e5a488a562d77c0b.jpg

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
3 november 2018 · 105 Inlägg

Även  monterat en givare till bränsletrycket som sitter på bränslefiltret. ja kan nu se bränsketrycket på min lilla display i bilen


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-d41ce58d96f4db4d4e639ac284eca8e7.jpg

Fick borra upp hålet i den nya banjon då det var mindre än hålet i den gamla


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-233dc57c1cef092f7617a8de76e0e88d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-fc0dae3ffd917aaf98caf48b52b8e26e.jpg

Senast redigerat av SimonGT (3 november 2018)

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
2 december 2018 · 105 Inlägg

Såhär ser bränsletrycksgivaren ut på displayen


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-8478ed2af43d3e18f5a221cc077187bb.jpg

Nu börjar batterilådan bli så gott som klar också. Skruvade isär den o tätade alla skarvar med silikon, satte list som ska täta runt luckan o gjort ett fäste för batteriet så det sitter stadigt i lådan. Bara en liten avluftning kvar


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-f804f009b3d442306313e1e9b6ffbe0a.jpg

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
3 december 2018 · 105 Inlägg

Påbörjat montering av metanol sprutet.
Monterat tank o pump i en låda vid reservhjulet


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-194f22f75a31527ead99fae37d23227c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-66537eae9e790c8ea1ed2d4cfa3284d9.jpg

Som det ser ut nu så är tanken att alla grejer till metanolen ska sitta i lådan o sen en skarv på slangen o en kontakt på elkablarna in. Så det går att montera ut allt smidigt om man någon gång skulle få för sej att göra det

Så här ser placeringen ut i bilen nu under uppbyggnaden


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-7b6b783b84b08f05f03660e66171f83e.jpg

Har även lött in en kabel på min lcdbc (den lilla displayen jag har) en kabel så den datorn kommer få styra metanolsprutet
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-d90fc3c757bf54aebaaacfff1ef9bd09.jpg

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
11 december 2018 · 105 Inlägg

Har fått hem lite paket. En oljekylare av fabrikat Setrab med måtten 283x193x50mm. Och några passande adaptrar o lite an8 stålomspunnen slang.

Så hoppas det kan bli lite flera sammanhängande varv på banan nästa sommar och att oljetemperaturen håller sej skaplig


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-a10c9ca1e4aedb16dabc3b192e94de57.jpg

Även fått nippeln till metanolmunstycket fastsvetsat på tryckröret. Passade då också på att flytta nippeln till laddtryckssolenoiden så den inte sitter efter metanolmunstycket. Så solenoiden ska slippa få vatten/metanol dimman i sej


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-427178c01048f6cbbdc055d1b907bc9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-3d6df67bb095abdcf0118149d68303dd.jpg

Ska putsa över svetsarna med lite autosol sen med

Fortsättning följer..

Senast redigerat av SimonGT (11 december 2018)

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
19 december 2018 · 105 Inlägg

Har fått oljekylaren bytt på bilen. Här är gamla kylaren brevid den nya


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-69ed06f84bdc821f1fac2103fb6ffae2.jpg

SidMonterad ungefär där originalet sitter o med lite plåtar runt om så luften måste passera igenom kylaren


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-5e4285d9226aaa03e78d970fc893e1ea.jpg

Fick även en oljetrycksgivare monterad i sandwichadaptern på oljefiltret när jag var där o skruvade som ja haft liggande. Ska kopplas in i lcdbc:n


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-f8229ad873eef65d188001f28977a924.jpg

Nu ska ja kunna klara mej längre ute på banan innan oljetempen blir för hög

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Bennybira
19 december 2018 · 480 Inlägg

Snyggt som vanligt smile

Fiat 127 (1977)
andreas_1996
19 december 2018 · 951 Inlägg

Ser riktigt bra ut smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
SimonGT
19 december 2018 · 105 Inlägg

Bennybira skrev:
Snyggt som vanligt smile

andreas_1996 skrev:
Ser riktigt bra ut smile

Tackar! Kul att höra smile

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
31 december 2018 · 105 Inlägg

Mellandagarna har inneburit garage tid big_smile
Så har dragit slang för metanolen under bilen parallet med bränsleledningarna. Den ligger även skyddad i en flexslang.
Fick tyvärr inte plats med den slangen i tunneln bränsleledningarna går i, så den klamrades tight emot


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-03ecb23a756a0c3b5c27891e1cc85030.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-615af32525cbd75dfaba6ab975652280.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-342f21e39338f3dd5d1d64920652b363.jpg

Fick lite hjälp av en kompis i 3000gt klubben att rita upp ett elschema för hur ja ska dra strömmen till det. Så de blev ett extra relä o lite. Ström kablar bak vid batteriet o kablar för styrning och övervakning fram mot lcdbcn ja har under instrumentpanelen
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-f30c6c81698e2643206429ea393436e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-a1491970e098b72f15b444799cb685fd.jpg

Bytte sedan programvaran i lcdbcn till en som har stöd för att styra metanolsprutet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-8775d8d9d309cf213cfb9db6271d742c.jpg

Blev sedan lite provkörning o se så pumpen pumpade fram som den skulle. O ändrade hastighet efter laddtryck. Så riggade upp en anordning med cykelpump o simulerade laddtryck


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-bea404a75e882063108089854d91cce7.jpg

Funkade bra i början. Sen strulade det lite o en grej i styrningen för pumpen brann. Så den är skickad på obduktion

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
professorWinther
2 januari 2019 · 585 Inlägg

Spännande att följa. Gillar displayen, det var en snygg lösning.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
SimonGT
3 januari 2019 · 105 Inlägg

Har nu oxå tagit mej tid att fästa upp maf-translatorn. Som legat löst lite nu sen i höstas då jag bytte luftmassemätare

Sågade ut en plastbit i en tunnare sån skiva som jag byggde batterilådan i


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-08f9c3dde902ccc9abd422c307c53e9a.jpg

Monterade sedan den nere där spolarvätsketanken/batterihyllan nedre fäste satt


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-7c769a1d42ec00a680687c706a9ecae2.jpg

Även monterat bort bakre stöten för att bygga om krockbalken o försöka få den några kilo lättare
Passade då på att putsa upp slutrören på avgasröret lite


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-ac2f7f223dfae0f68c86355d3ea6a84d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-9ce61bec773b7a108ed0d62a2bb28f61.jpg

O så blev det att torka bort allt gammalt damm på bakpartiet när jag ändå höll på där. fräschaste upp fästena för krockbalken med


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-5ff4858ed013b79eb6a0b83fef41e63c.jpg

Har även fått hem en ny dump. En synapse syncronic DV.
En dump med dubbla kolvar för snabbare respons och samtidigt kunna hålla högre laddtryck


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-8d178c8cf5a5ea8627cfb477a4a8f285.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-cfd0c7a698e8f5f454ca947b43692e84.jpg

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
14 januari 2019 · 105 Inlägg

Har byggt en egen bakre krockbalk likt en tubular variant som säljs i usa.
Använde orginalbalken som jigg


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-a517ffca460b088a51f3da6fbb26836a.jpg

Så här blev den färdig brevid originalet


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-c1720a409305c76e184795beb49c4fc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-b3eba003b425087c0216fb20dfe8aaa7.jpg

Så sitter den på bilen


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-1d09ccd66cc25cf557eaac716fe84f72.jpg

Sparar ungefär 7-8 kilo i vikt på den

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
professorWinther
14 januari 2019 · 585 Inlägg

SimonGT skrev:
Har byggt en egen bakre krockbalk likt en tubular variant som säljs i usa.
Använde orginalbalken som jigg


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-a517ffca460b088a51f3da6fbb26836a.jpg

Så här blev den färdig brevid originalet


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-c1720a409305c76e184795beb49c4fc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-b3eba003b425087c0216fb20dfe8aaa7.jpg

Så sitter den på bilen


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-1d09ccd66cc25cf557eaac716fe84f72.jpg

Sparar ungefär 7-8 kilo i vikt på den

Vilket material byggde du i? Blev riktigt bra.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
SimonGT
14 januari 2019 · 105 Inlägg

professorWinther skrev:
Vilket material byggde du i? Blev riktigt bra.

Vanligt järnrör 34x27. Är nog ett vanligt gammaldags vattenledningsrör, lite 3mm plattjärn som fästplatta och förstärkningar till distansrören. Och ett mindre 2mm plattjärn som förstärkning på röret stående på insidan smile

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
andreas_1996
14 januari 2019 · 951 Inlägg

Snyggt smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
SimonGT
22 januari 2019 · 105 Inlägg

Har svetsat om anslutningen för dumpen på tryckröret då den lutade mot luftmassemätaren förut. Köpt hem nån silikonslang o en liten rörstump


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-9a44f67e68edf927adfca4678407d21b.jpg

Bytte fjäder i dumpen till den mjukare som var med


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-e6e11f347d76798531641729512fcdf2.jpg


Såhär blev den på plats sen


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-d26e155a0321faee7f3850b818d617c6.jpg

Har oxå monterat tillbaka bakstöten. Innan inredning o allt sattes ihop så passade jag på att plocka bort styrenheten till active aero. Eftersom ja varken har kvar vingen eller luftdammen på bilen längre
Bakstöten passade riktigt bra även med min hemmabyggda krockbalk

O så har jag fått hem lite grejer till metanolinsprutningen, så kunde fortsätta med den. Monterade en kontakt


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-6a50be79193a669ea569658c535cd0d4.jpg

Sen blev det lite provkörning och felsökning av det. Hade haft problem med lite krypströmmar och störningar. Men har nog hittat vad dom berott på o kunnat åtgärda dom
Så nu fungerar det som det ska o varierar flödet efter laddtrycket smile

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
m-svernvik
11 februari 2019 · 472 Inlägg

Trevligt projekt! Följer smile

Volvo V70R AWD "Tvåan" (1998)
Volvo V70 (2012)
SimonGT
2 mars 2019 · 105 Inlägg

Inte fått så mycket gjort på sist tiden
Men har fått hem en skarv till metanolslangen, så ja kunnat dra färdigt den som jag vill
Slangen hade lite udda dimension för push-in koppling. 1/4”

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-53fd2c0d168d7adf4af0e9b5fdd92f31.jpg

O så har jag klippt ut i bagagemattan så metanoltanken passar i inredningen där bak

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-5e0fa7b499a486e207cfa7f331f2c4c2.jpg


Har även fått bilen anmäld att representera 3000GT klubben i Japdays monter på Elmia nu i påsk
http://www.mantorppark.com/japdays2019/

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-1a761c844cb9d7c03901b3a0b5cd8a1a.jpg

Senast redigerat av SimonGT (2 mars 2019)

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
SimonGT
14 mars 2019 · 105 Inlägg

En tråkig sak med 3000GT är att bytesintrevallen på kamremmen är ganska kort. Så det var tid för att byta den nu

Gamla remmen såg ut som ny

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-720334dc5baca56545f82da7a739f687.jpg

Nya på plats, med ny vattenpump, spännrullar och spännare

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-77b01c12ecf278428547062e4a637094.jpg

Så nu går det 6år till o ett antal tusen mil som man ändå inte kommer upp i

Bytte även ac kondensorn då det varit hål i den. Så får se om det går att få liv i systemet igen med lite ny gas oxå

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-de85e9ea72069582211090aa5062c71c.jpg

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang