Elantra -05 P0133 Lambdasond

Blubb7
8 september 2018 · 4 Inlägg

Hej!

För att ta det från början så lös motorlampan första gången i vintras, lämnade då in den och bakre lambdasond byttes. Motorlampan började dock lysa igen för ca en månad sen, tänkte då försöka meka själv och köpte en obd2 läsare. Hittade ingen felkod men nollställde motorlampan och det gick bra tills igår när den började lysa igen. Fick då felkoden P0133 som betyder "O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 1)".

Mätte då främre lambdasond och värdet jag fick låg i princip konstant på 0,56-0,58. Vad jag har läst ska värdet pendla mellan 0,3-0,7. Jag mätte genom att låta bilen komma upp i arbetstemperatur, koppla ur lambda ur bilen för att mäta medan jag gav lite gas. Tänkte mäta även bakre för att se hur den såg ut men lyckades inte få loss kontakten som sitter svåråtkomligt.

Har även märkt att bilen låter annorlunda sen ett tag tillbaka,vilket fått mig fundera på det skulle kunna vara något i avgassystemet som spökar...

Min fråga är helt enkelt om jag kan vara säker på att det är främre lambda som är trasig om den ligger på ett relativt konstant värde?

Senast redigerat av Blubb7 (8 september 2018)

Xebers76
8 september 2018 · 2 250 Inlägg

Är flexröret tätt?

Blubb7
9 september 2018 · 4 Inlägg

Vet inte hur ett flexrör brukar se ut men ser ut som att ytterdelen lossnat från sina fästen, men vad jag kan minnas har det nog sett ut så sen jag köpte bilen för 2 år sen. Kan ju iofs gått hål någonstans innanför, svårt o se...

Har iaf beställt ny lambdasond, så det visar väl sig om det är den.


https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132595/132595-1398f8bed04ec8881bc9a5ab24ce379c.jpg

Blubb7
15 september 2018 · 4 Inlägg

För att uppdatera om någon skulle ha samma problem så löste det sig nu i mitt fall efter byte, inte längre någon felkod och vid mätning hoppade spänningen fram o tillbaka.

Blubb7
21 september 2018 · 4 Inlägg

Tog ut vinsten i förtid..! Samma felkod igen och märkte nu att det är hål på flexröret...

Röret med flexröret sitter separat med skruv o mutter på båda sidor men kan inte hitta någonstans att köpa ny, lutar åt att lämna in för svetsning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang