B230FK feltänder eller spikar (hackar gaspådrag) tändchip, bränslechip och ställbar wastegate

tewo22
13 september 2018 · 118 Inlägg

Tjena! Har bytt typ allt i tändningen, tändstift, tändkablar, fördelare och rotor. Bilen feltänder eller spikar över originaltryck från turbon. Har höjt trycket till ca 0.8-0.9.

Behöver jag en BTR på original spridarna? Har jag kört sönder skiten?


Felsökningsprocessen: bytte tändstift, gick perfekt. Börjar feltända eller något igen, byter tändkablar, inte bättre, idag bytte jag fördelaren och rotorn, går lite bättre på tomgång. Körde hem, den hackade tydligare än vad den gjorde innan. Ska jag rengöra stiften då det var typ en månad sedan jag bytte dom? Dom gamla var inte fina och rotorn + fördelarlocket var ingen vacker syn, så det kanske resulterade i att mina stift blev dränkta i soppa nu? Är det kanske därför den feltänder eller vad det nu än är?

Jag har läst på om spikningar, det borde alltså inte vara det, någon länkade en video på det: https://www.youtube.com/watch?v=nl8Tx9ZKyAQ
men det är inte överhuvudtaget så. (Knastret på låga varven ut ur kurvan).
Den bara hackar till och gör inga missljud, så det är förmodligen att den feltänder, är det rimligt att tändstiften blivit smutsiga igen?

Senast redigerat av tewo22 (13 september 2018)

tewo22
13 september 2018 · 118 Inlägg

Kanske är värt att lägga till att stiften är bosch från MECA, och samma med fördelararmen och fördelarlocket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang