Diesel missfärgas i bränsletank

Raysed
13 september 2018 · 17 Inlägg

Hej allesammans, är ny här och behöver lite hjälp.

Har en mindre dieselbil där bränslet börjat bli konstigt. I vintras hade jag väldeliga problem när dieseln ständigt frös för mig, K-Diesel och ren metanol fanns alltid med i bilen. I samband med att jag i vintras tillslut beslöt mig för att tömma tanken och konstaterade att det mycket riktigt var vatten i bränslet, utan dessutom var dieseln svart som högerflaskan på bilden. I veckan hällde jag i en skvätt metanol i tanken när tankmätarn börjat varna för att få med ev vatten ur tanken, efter X antal mil lossade jag sedan bränsleslangen från bränslefiltret och tömde tanken men lätt tryck i tanklocket och dieseln ser nu lika dan ut igen.

Min fråga är hur i hela världen dieseln blivit så här och dessutom flera gånger, är liksom något svart klabb i. Kan det vara nån form av alger eller liknade, hade i en skvätt dieselbiocid mot det efter andra tömningen i vintras. Kan tillägga att tanken rymmer ca 16L och fulltankas ofta, samt att den högra flaskan är från veckas tömning och den vänstra där den mesta skiten sjunkit till botten är från andra tömningen i vintras.

Tacksam för svar på vad man kan göra då diesel verkligen inte ska se ut så här


https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225091/225091-07b82c6215c74f2be212a7ac4874b8ae.jpg

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
zemet
13 september 2018 · 4 030 Inlägg

Är det en tank i plåt? Kanske är oxid från insidan tanken isåfall.

Raysed
13 september 2018 · 17 Inlägg

zemet skrev:
Är det en tank i plåt? Kanske är oxid från insidan tanken isåfall.

Ojoj här var det snabba svar smile
Är en plasttank av ett matrial jag inte kan utantill, ska söka upp det

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 september 2018 · 17 380 Inlägg

16 liter? Mopedbil misstänker jag?
Inga läckage in i bilen i övrigt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Raysed
13 september 2018 · 17 Inlägg

Hybrid_ skrev:
16 liter? Mopedbil misstänker jag?
Inga läckage in i bilen i övrigt?

Hehe jo en mopedbil är det
Inga läckage av diesel vad jag märkt då ångorna borde ha märks vid varma dagar, men lite vatten läcker det i överigt in jämte påfyllningsröret till tanken

edit. Om jag läst rätt är det en CVT tank

Senast redigerat av Raysed (13 september 2018)

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 september 2018 · 17 380 Inlägg

Raysed skrev:

Hybrid_ skrev:
16 liter? Mopedbil misstänker jag?
Inga läckage in i bilen i övrigt?

Hehe jo en mopedbil är det
Inga läckage av diesel vad jag märkt då ångorna borde ha märks vid varma dagar, men lite vatten läcker det i överigt in jämte påfyllningsröret till tanken

edit. Om jag läst rätt är det en CVT tank

Det var den jag var ute efter. Bör kollas upp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Raysed
13 september 2018 · 17 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Raysed skrev:

Hybrid_ skrev:
16 liter? Mopedbil misstänker jag?
Inga läckage in i bilen i övrigt?

Hehe jo en mopedbil är det
Inga läckage av diesel vad jag märkt då ångorna borde ha märks vid varma dagar, men lite vatten läcker det i överigt in jämte påfyllningsröret till tanken

edit. Om jag läst rätt är det en CVT tank

Det var den jag var ute efter. Bör kollas upp.

Jo det är nog dags, någon ide på varför diesel blir som den blir?

Senast redigerat av Raysed (13 september 2018)

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
Tobzter
13 september 2018 · 3 144 Inlägg

Tanken frätes upp inne från tål inte det som hälls i ?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
candyweiss
13 september 2018 · 863 Inlägg
AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Meaganeowner
14 september 2018 · 2 250 Inlägg

Grattis!
Du är väl en sån miljöjuppe, som odlar bakterier, som ska käka upp allt farligt i världen.tongue


- Skämt åsido...

- Du kör väl på nån diesel med rapsinblanding eller annan skit.

Är det sen som så att omsättningen/ förbrukningen på bränsle är lågt, samlas fukt i detta. Fukt från luften, då tanken andas beroende på temperaturväxlingar.
Och du får bakterier.
Problemet uppstår inte om du kör mycket och tankar ofta.

När bakterierna får växa till sig så tätar de igen filter mm.... stopp i maskinen. Blir senare som klumpigt slem.

Känner väl till problemet, då jag har båt.
Tankar numer alltid blankdiesel utan RME och annat påfund. Bra diesel brukar finnas på sjömackar.

Fiskare brukar hälla i någon procent bensin i dieseln, för att förhindra tillväxt.

Själv kör jag med biocid. En dieseltillsats.

När man får tillväxt i båtars dieseltank, så finns inget annat än att tömma tanken och rensa den helt. Blås ur ledningar och byt samtliga dieselfilter, även om de ser fina ut.

Eller kör vidare tills det stannar, för det kommer det att göra.

Kuriosa.... spara det svarta bränslet i en bunke utan lock, så får du se bakterietillväxten!
Häll i en deciliter vatten och rör om då och då, så går det fortare.

Senast redigerat av Meaganeowner (14 september 2018)

Raysed
14 september 2018 · 17 Inlägg

Jo ska vara 20 % biodiesel inbladat om jag föstått rätt i cirkel k:s, men qstar och Jonsons där jag alltid tankar har säkerligen också det.
I överigt tankar jag fullt varje vecka som tidigare nämnt.

Blir nog att rengöra tanken ändå, har dragit mig eftersom allt går sönder när man ska ha isär det. I överigt har jag blåst bränsleledningen och filtret blir väll att byta. Tur att man har filter ändå då det inte blir skoj med detta i spridarna mm.

Blir till att hälla en skvätt bensin då och då eller om Biltemas biocid är värd pengarna.

Den svarta diesel låter jag stå så att det svarta sjunker till botten, där efter har jag silat med kaffefilter allt utom det sista i botten. Frågan är vad man kan göra med det sen förutom eldningsbränsle

Senast redigerat av Raysed (14 september 2018)

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
Meaganeowner
14 september 2018 · 2 250 Inlägg

En vecka till med diverse transporter gör väl varken till eller ifrån.
Kör slut på det mesta...


Alltså innan du gör ovan föreslaga åtgärder.

Senast redigerat av Meaganeowner (14 september 2018)

Raysed
14 september 2018 · 17 Inlägg

Meaganeowner skrev:
En vecka till med diverse transporter gör väl varken till eller ifrån.
Kör slut på det mesta...


Alltså innan du gör ovan föreslaga åtgärder.

Jo givetvis kör jag upp dieseln först, tankade upp 250:- nu efter tömningen så inte slänger jag bort det i onödan.

Hällde i överigt i 1L bensin blandat med ca 5% 2T olja men men, får se om dieseln ser lika dan ut vid nästa tömning samt rengöring

Senast redigerat av Raysed (14 september 2018)

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
Raysed
29 september 2018 · 17 Inlägg

Tjenare, skruvade nu i veckan loss tanken för rengöring. Tanken hade mycket riktigt ett tunt lager svart kladd i botten och efter några omgångar med trasa och bensin blev tanken ganska ren.
Igentligen skulle även bränslefilterna bytas men hade inga hemma och grovfiltret är kombinerad med bränslenivågivarn dvs dyr att byta.

Men men får se hur dieseln ser ut till jul med en skvätt biocid mellan tankningarna.

Skickar med en bild på Coca-Cola dieseln från rengöringen
https://www.dropbox.com/s/8im1wdeew99n1 … l.jpg?dl=0

Senast redigerat av Raysed (29 september 2018)

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
Meaganeowner
29 september 2018 · 2 250 Inlägg

Iväg till macken och reklamera!

tongue

Raysed
17 oktober 2018 · 17 Inlägg

Tjenare, stod igår och silade ner den föroreande dieseln i en dunk när när märke att i flera flaskor hade det blivit någon sirapsliknande på botten. Är detta bakterietillväxten som har fortsatt, blev lite nyfiken mest
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225091/225091-327b0b36a3adfa1bf29819e9adf72d96.jpg

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang