Volvo s70 vänster bakhjul låser sig

Struff
14 september 2018 · 4 Inlägg

Har en Volvo s70 1999 som stått orörd i garaget och samlat damm i över ett halvår eftersom att det är lite småfix att göra innan besiktning och har inte orkat ta tag i det. Skulle kolla om bilen var vid liv idag men när jag backat ut från garaget hinner jag inte ens 5m och vänster bakhjul låser sig och det tar tvärstopp. Går ut och kollar men allt ser bra ut så provar ge lite gas igen och bilen börjar rulla. Men efter några meter så tar det tvärstopp igen. Bestämmer mig för att köra in den i garaget igen men däcket fortsätter låsa sig gång på gång och det börjat tjuta så in i helvete från hjulet när jag kör. Handbromsen har inte legat i under tiden bilen har stått eftersom att jag är medveten om att det kan orsaka problem. Nu står jag som ett frågetecken och undrar Vafan som hänt med bilen under tiden den stått i garaget. Nån ide på vad som orsakat problemet och hur jag kan lösa det?

KolGruvan
14 september 2018 · 1 450 Inlägg

Ta av hjulet och bromsskivan osv och kolla. Handbroms eller något liknande har förmodligen kärvat sönder

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Utmarks-Loke
14 september 2018 · 5 833 Inlägg

Det brukar vara bromsarna som fastnar

Struff
14 september 2018 · 4 Inlägg

Okej ska prova tack smile

Meaganeowner
14 september 2018 · 2 250 Inlägg

Bytt hjul innan du körde ut?

Struff
14 september 2018 · 4 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Bytt hjul innan du körde ut?

Nope inte rört bilen på över ett halvår

zemet
14 september 2018 · 4 036 Inlägg

Hissa upp bilen och se om du kan rullar hjulet för hand.

Om inte, ta loss hjulet och bänd isär bromsbeläggen.
Om inte det fungerar så får du nog börja kolla över handbromsbackar och hjullager.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Sukkan
14 september 2018 · 451 Inlägg

Troligtvis handbromsbackarna. Min v70 1999 var så när jag köpte den. Köpte den från ett dödsbo. Dem var schyssta o lät mig byta backarna i garaget där den stod. 😁

zzr94092
14 september 2018 · 4 385 Inlägg

Säger samma handbromsbeläggen släppt.

Struff
16 september 2018 · 4 Inlägg

Bytt belägg och funkar som det ska nu, tack för hjälpen 😊

Sukkan
16 september 2018 · 451 Inlägg

Kanon då går det några år till 👍
Jag byter nästan varje år då någon i familjen alltid glömmer att släppa handbromsen. Funderar nästan på att sätta en stor röd lampa på instrumentbrädan hehe.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang