Hjälp med spridare hög ohm till låg ohm, turbo konvertering

Johanlrsn
14 september 2018 · 50 Inlägg

Tja!

Nyss turbo konverterat min 940 B230FD.
Eftersom det sitter Hög ohm spridare original i FD motorerna så kan jag väl inte stoppa i B230FT (låg ohms spridarna?)

Har problem med att den får för lite soppa,
Sen undrar jag på ifall jag kan ta bränsle boxen ifrån ifrån min donator bil (B230FT)?
Blir det automatiskt ett Låg ohms system på spridarna då?
Av gammal erfarenhet hade jag en 940 b230ft, då satt det ju ett spridarmotstånd innanför v framskärmsom man kunde koppla ihop för att få hög ohm till spridarna, men hur gör man tvärt om när inte min GL har detta motstånd ?

Hoppas någon har nån vettig förklaring smile
Tack

BMW 525i touring E61 "Babe" (2005)
Volvo V70 D5 "Nya vinter kärran" (2011)
simlar
15 september 2018 · 5 523 Inlägg

940 turbo har spridarmotstånd inkopplade från fabrik, detta omvandlar lågohm-spridarna till högohm.

Du kan ej koppla lågohm spridare direkt till boxen för då bränner du bränsleboxen.

Enklast är att köpa högohm-spridare med samma flöde som turbo-motorns lågohmspridare, då slipper du rackla med att koppla in spridarmotstånd.

Varför Volvo valde att krångla till det med lågohm-spridare och spridarmotstånd från fabrik på turbobilarna förstår jag inte.

Du måste ta bränsleboxen och tändboxen från din donatorbil, sugmotor-boxarna är ej mappade för turbo.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Johanlrsn
15 september 2018 · 50 Inlägg

simlar skrev:
940 turbo har spridarmotstånd inkopplade från fabrik, detta omvandlar lågohm-spridarna till högohm.

Du kan ej koppla lågohm spridare direkt till boxen för då bränner du bränsleboxen.

Enklast är att köpa högohm-spridare med samma flöde som turbo-motorns lågohmspridare, då slipper du rackla med att koppla in spridarmotstånd.

Varför Volvo valde att krångla till det med lågohm-spridare och spridarmotstånd från fabrik på turbobilarna förstår jag inte.

Du måste ta bränsleboxen och tändboxen från din donatorbil, sugmotor-boxarna är ej mappade för turbo.

Tack! Fick tag på en kille som kunde mappa mina Sugboxar istället smile tänkte köra med typ T5 spridare eller 968or så småningom, men nu får det blir typ några V70 spridare med ungefär samma cc som 940 turbo bilarna smile

Men misstänker att jag måste komp sänka motorn för att ladda på lite... smile

BMW 525i touring E61 "Babe" (2005)
Volvo V70 D5 "Nya vinter kärran" (2011)
simlar
16 september 2018 · 5 523 Inlägg

Johanlrsn skrev:

simlar skrev:
940 turbo har spridarmotstånd inkopplade från fabrik, detta omvandlar lågohm-spridarna till högohm.

Du kan ej koppla lågohm spridare direkt till boxen för då bränner du bränsleboxen.

Enklast är att köpa högohm-spridare med samma flöde som turbo-motorns lågohmspridare, då slipper du rackla med att koppla in spridarmotstånd.

Varför Volvo valde att krångla till det med lågohm-spridare och spridarmotstånd från fabrik på turbobilarna förstår jag inte.

Du måste ta bränsleboxen och tändboxen från din donatorbil, sugmotor-boxarna är ej mappade för turbo.

Tack! Fick tag på en kille som kunde mappa mina Sugboxar istället smile tänkte köra med typ T5 spridare eller 968or så småningom, men nu får det blir typ några V70 spridare med ungefär samma cc som 940 turbo bilarna smile

Men misstänker att jag måste komp sänka motorn för att ladda på lite... smile

Du behöver inte kompsänka för laddtryck, kör själv i min 360 med Megasquirt, B230F med 9,8:1 i kompressionsförhållande,  1bar ladd med en turbo i GT30 storlek och 98oktan.
Bränner soppa för ca 300hk, motorn spikar inte och skjuter på riktigt bra smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Johanlrsn
20 september 2018 · 50 Inlägg

simlar skrev:

Johanlrsn skrev:

simlar skrev:
940 turbo har spridarmotstånd inkopplade från fabrik, detta omvandlar lågohm-spridarna till högohm.

Du kan ej koppla lågohm spridare direkt till boxen för då bränner du bränsleboxen.

Enklast är att köpa högohm-spridare med samma flöde som turbo-motorns lågohmspridare, då slipper du rackla med att koppla in spridarmotstånd.

Varför Volvo valde att krångla till det med lågohm-spridare och spridarmotstånd från fabrik på turbobilarna förstår jag inte.

Du måste ta bränsleboxen och tändboxen från din donatorbil, sugmotor-boxarna är ej mappade för turbo.

Tack! Fick tag på en kille som kunde mappa mina Sugboxar istället smile tänkte köra med typ T5 spridare eller 968or så småningom, men nu får det blir typ några V70 spridare med ungefär samma cc som 940 turbo bilarna smile

Men misstänker att jag måste komp sänka motorn för att ladda på lite... smile

Du behöver inte kompsänka för laddtryck, kör själv i min 360 med Megasquirt, B230F med 9,8:1 i kompressionsförhållande,  1bar ladd med en turbo i GT30 storlek och 98oktan.
Bränner soppa för ca 300hk, motorn spikar inte och skjuter på riktigt bra smile

Men Gud så bra nyheter! Klickade nyss hem 968or 3”lmm chip och en ställbar btr! Så hoppas på det bästa smile !

Volvo V70 D5 "Nya vinter kärran" (2011)
BMW 525i touring E61 "Babe" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang