En guide i hur man monterar dörrar på en glasfiberkaross

Jag håller på att bygga ihop och montera dörrar på min Hot Rod, något som kan vara lite avskräckande på en glasfiberkaross. Av den anledningen så dokumenterar jag steg för steg och sätter ihop lite av en guide. Förhoppningsvis kan den hjälpa någon.
  • 36 Följare
  • 25 193 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 januari 2019
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 september 2018 · 1 301 Inlägg

Hej alla män, kvinnor och alla eventuellt övriga!

Jag håller på med en hot rod i en parallell projekttråd här på garaget. Kolla här om du är nyfiken: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288145.

Det bygget baseras på en glasfiberkaross från Åbergs Glasfiberkarosser i Gävle. Kolla här om du är mer nyfiken på karossen som sådan: http://www.abergsglasfiberkarosser.se/

Karossen är jättefin på dom flesta sätt. Stadig i plasten, symmetrisk och bra passform till ett överkomligt pris. Men ett problem finns med den karossen, och med alla glasfiberkarosser skulle jag tro, och det är att bitarna oftast inte är lika lätta att skruva ihop som på en orginalkaross. Det finns liksom inte färdiga skruvhål överallt, utan man måste knåpa ihop egna lösningar då och då. Och en sak som jag har varit fundersam på och varit lite nervös över ända sen jag köpte karossen är hängningen av dörrarna.

När man smäller igen en dörr på en gammal rostig Volvo så skramlar det på ett väldigt beskedligt och bekant vis. Stänger man dörren på en ny Audi så är det en helt annan, mer Frans Jaeger-lik upplevelse. Men gemensamt har dom att känslan i dörren ger ett intryck av hur väl ihopskruvad en bil är. Så hängningen av dörrarna var något som jag verkligen ville lyckas med och jag ville inte ha en bil som känns som en plastleksak.

Och då tänkte jag såhär: Jag ser till att dokumentera mitt arbete med att montera mina dörrar, steg för steg. Alltihopa... konstruktion av skelett, montering av rutramar, låskista och elhissar, byggnation av gångjärn... Hela köret... och förhoppningsvis så kommer någon som står i samma situation bli hjälpt av att detta.

Nu handlar denna guide om montering av dörrar i en Ford -31-kaross från Åbergs, men jag kan tänka mig att många av stegen går att applicera på vilken glasfiberkaross som helst.

Och jag vill förstås också poängtera att detta är mitt sätt att göra detta, och det betyder absolut inte att det ät rätt sätt för dig. Jag har sett många olika lösningar med olika komplexitet och det finns förstås fördelar och nackdelar med alla.

Ni lär dock få ha tålamod då jag lär hålla på med detta under en månad eller två smile

Se till också att ställa frågor om det är något som jag är otydlig med.

Senast redigerat av quinna (15 september 2018)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 september 2018 · 1 301 Inlägg

Mina dörrar är tvådelade vid leverans. Jag tror att detta är en ganska vanlig variant. Man monterar inre halvan med gångjärn, lås och fönsterhiss och när man är klar så limmar på man dörrskinnet. Det låter lätt nog, men kräver lite mer än så.

https://i.imgur.com/6FQh2D1.jpg

Eftersom halvorna ska limmas ihop nån gång längre fram så tänkte jag att det var lika bra att förbereda limytorna så att halvorna sitter ihop likadant under alla provmonteringar som dom kommer göra när dom  till slut limmas.

Jag gick loss med slipmaskinen runt hela kanterna för att få limytorna släta.

https://i.imgur.com/tb3GJ4V.jpg

Inre halvan ville jag sen fixera i dörrhålen så centrerat som det gick. Och jag ville även ha ett sätt att kunna återupprepa den fixeringen gång på gång. Jag ville alltså inte behöva oroa mig för att dörren hamnar olika varje gång jag plockar bort den och återmonterar den.

Centreringen löste jag med att skapa mellanlägg mellan dörrhål och dörr. I detta fall blev det lite vikt papp och silvertejp.

https://i.imgur.com/3beohGB.jpg

https://i.imgur.com/zxRahnL.jpg

https://i.imgur.com/XYrmzPJ.jpg

Nu när inre halvan satt ungefär där jag vill ha den så ville jag ju att den ska sitta där helt av sig själv så jag slipper tejpen och distanserna. Lösningen är rätt enkel. Jag borrade hål genom dörrhalvan och in genom karossen och monterade "stift" för dörren att hänga på.

https://i.imgur.com/TLiNu6N.jpg

https://i.imgur.com/QPzxf1s.jpg

"Stiften" i mitt fall fick utgöras av några M4-skruvar och muttrar. Och hålen som blir läggs lätt igenom med gelcoat och glasfiber när allt är klart sen.

Såhär långt så har jag alltså inre halvan på dörren fixerad och hängande av sig själv på rätt plats i dörrhålet. So far so good. Bara att repetera på andra sidan.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 september 2018 · 1 301 Inlägg

Med inre dörrhalvan på plats så tyckte jag det var lika bra att hitta ett sätt att få dit dörrskinnet tillfälligt också. Jag kände att innan för mycket jobb görs så vill jag se att dörren faktiskt passar i dörrhålet som den ska. Det finns inget värre än ojämna dörrspringor och karossveck som inte linjerar.

Jag applicerade samma teknik som med inre, och tog fram min trofasta silvertejp.

https://i.imgur.com/O37Khld.jpg

Med dörrskinnet lite halvt på plats så ser man tydligt att skinnet är för stort för dörrhålet på vissa ställen. Detta är gjort medvetet och tanken är att man ska slipa till skinnet när dörren sitter hyfsat färdig på plats och få till gliporna då.

Jag slipade till det lilla som behövdes för att det skulle gå att få dit dörrskinnet tillfälligt och lämnar resten till sen. Sen  borrade jag genom dörrskinnet och inre dörrhalvan (men inte in i karossen) för att kunna fästa inre halvan med yttre halvan av dörren.

https://i.imgur.com/ASa8zF2.jpg

https://i.imgur.com/JtoyEzO.jpg

Mina inte dörrhalvor hade tappat formen lite av att ha stått i flera år, så jag spände ut sidorna lite på mitten med en gängstång och en skarvmutter innan jag borrade hålen på mitten.

https://i.imgur.com/tEoLfaL.jpg

Och med alla hål borrade och lite fler M4-skruvar så kunde jag nu skruva ihop dörrhalvorna med varandra och hänga fast alltihopa på stiften i karossen.

https://i.imgur.com/t99Lbbq.jpg

https://i.imgur.com/ojuUE8p.jpg

https://i.imgur.com/T8rPaDU.jpg

https://i.imgur.com/BKdhSve.jpg

https://i.imgur.com/2GMeBGb.jpg

Nu har jag kommit till ett läge där båda dörrarna går att montera ihop till typ den konfiguration dom kommer ha när dom är limmade och dom går att montera i karossen ungefär där dom kommer sitta när det är klart. Sista finliret kommer tas med inslipning av dörrglipor och justermån i gångjärn.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 september 2018 · 1 301 Inlägg

När mina dörrar plockades ur gjutformen så kapades dom rent bara väldigt grovt och stora kanter lämnades i fönsteröppningarna. Och det är förstås bra då man  man kan välja lite olika sätt att montera fönster osv. Jag har dock valt att försöka få in så stora rutor som möjligt i mina dörrar då dom från början är väldigt små och har blivit ännu mindre när taket sänkts på gjutpluggen.

Jag valde därför att kapa rent gjutkanten helt och utgå byggandet av skelettet från denna renkapade fönsterglugg.

Såhär ser det ut från början.

https://i.imgur.com/22JDKPr.jpg

Och efter ett par timmars kapande och slipande så ser det nu ut såhär.

https://i.imgur.com/Nin9qs6.jpg

https://i.imgur.com/AoMOxZo.jpg

Jag har kapat upp inre dörrhalvan för att matcha fönsterhålet i dörrskinnet, så hålen är likadana. Och nu när fönsterhålet har nära på sin slutliga form och dörrhalvorna sitter på rätt ställe så tror jag att jag har gjort det som behövs innan jag börjar bygga stommen i dörren.

Senast redigerat av quinna (15 september 2018)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 september 2018 · 1 301 Inlägg

Nu är det dags att börja fundera på skelettet eller stomme i dörren. Och detta är en sån sak som  många säkert kan tycka är lite overkill. Och jag har sett exempel på Åbergs-karosser där man har limmat dörrhalvorna utan någon som helst invändig stomme, och dörren är absolut inte sladdrig pga det. Det känns ändå solitt och ordentligt, om än helt utan tyngd.

Men som jag skrev i tidigare inlägg så är känslan i dörren viktig för mig, så jag tar i mer än vad som kanske behövs. Och jag gillar också att gångjärn, låskista osv inte bara skruvas i glasfiber, då jag misstänker att det kan glappas upp över tid.

När man plastar in saker i glasfiber så ska man komma ihåg att man aldrig kommer åt det igen. Det kommer inte gå att montera isär dörren, slipa rost och sen montera ihop igen. Därför så är det enbart syrafast rostfri plåt som jag tänker använda i mina dörrar för att garantera att det aldrig kommer behövas.

Jag har mätt en hel del och skapat mig  en bild av hur jag ska tillverka mitt skelett. Och det är lite svårt att förklara hur den kommer se ut, utan bilderna i kommande inlägg för göra det. Men kortfattat så kommer den bestå av ett flertal bockade plåtremsor som kommer svetsas ihop och limmas in i inre halvan av dörren.

Jag har inte tillgång till större plåtverktyg hemma i villagaraget, utan jag lämnade in ritningar till en smidesfirma som bockade till profilerna åt mig. Det blev ett gäng.

https://i.imgur.com/hAFblzm.jpg

Här blir det förstås att anpassa efter din dörr, din låskista och dina lösningar. Det lär knappast byggas en dörr likadan som min tongue

Här är en försmak på hur jag tänker. Mer bilder i nästa inlägg.

https://i.imgur.com/C5kNb1X.jpg

https://i.imgur.com/mU4llsz.jpg

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Rostens-garage
15 september 2018 · 543 Inlägg

Kul att någon äntligen förklarar hur man gör. Har en 27 kupe som jag köpte begagnad för massa år sedan där ingen inklusive mig har gjort klart dörrarna utan den har blivit ståendes med delade dörrar och inga gångjärn eller lås.

Ford Tudor "Shorty" (1927)
Mazda MX-5 Miata "Gubbräsern" (2006)
Volkswagen 1200 "Lilla grodan" (1960)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 september 2018 · 1 301 Inlägg

rosten1000 skrev:
Kul att någon äntligen förklarar hur man gör. Har en 27 kupe som jag köpte begagnad för massa år sedan där ingen inklusive mig har gjort klart dörrarna utan den har blivit ståendes med delade dörrar och inga gångjärn eller lås.

Va bra! Då kommer den här tråden förhoppningsvis hjälpa åtminstone en person! big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
16 september 2018 · 6 469 Inlägg

Bra beskrivning smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
16 september 2018 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Bra beskrivning smile

Det kommer mera smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
23 september 2018 · 1 301 Inlägg

Hej!

Nu är det dags för en uppdatering. Jag har hunnit få lite gjort på kvällarna nu i veckan. Inte mycket, men så pass att det finns lite att titta på iallafall.

Jag började med att snida ihop bitarna som ska utgöra ramen i nedre halvan av dörren. Det började som några 90-graders plåtbleck.

https://i.imgur.com/fhrkgRC.jpg

https://i.imgur.com/SkLWX43.jpg

https://i.imgur.com/3cEx3kQ.jpg

https://i.imgur.com/BSTxi4a.jpg

https://i.imgur.com/MBj9ZpG.jpg

Egentligen var det  bara klippa lite i hörnen så dom följer formen hjälpligt. Detta kommer ju som sagt aldrig synas, utan ska bara vara förstyvning och "fladderhämmare". Gängstången använder jag bara för att spänna isär plåtarna och hålla dom på plats.

Och med undre halvan ihop-punktad så var det bara att sätta igång med övre halvan. Den ska ju då, förutom att styva upp, även agera kanal för fönsterlisten som glaset ska glida i. Här råder jag er till att göra som mig, och köpa hem provbitar med kanal-list för att ha som hjälp när kanalen byggs. Jag köpte mina stumpar på Örebro Agenturaffär som har ett kanonutbud.

https://i.imgur.com/1q4czXl.jpg

https://i.imgur.com/GkafSUz.jpg

https://i.imgur.com/PX5DoZu.jpg

Än så länge ser det likadant ut som undre halvan. Men för att få till en kanal så blir det en "våning" till med plåtprofiler.

https://i.imgur.com/aAhBJSL.jpg

https://i.imgur.com/HXr9lP4.jpg

https://i.imgur.com/H5pifqL.jpg

https://i.imgur.com/UNbaDgW.jpg

https://i.imgur.com/BjAWd5E.jpg

Dom övre plåtblecken är bockade för att möta rutramen i dörrskinnet. Med andra ord så kommer dörrskinnet limmas mot både inre glasfiberhalvan och mot skelettet runt rutan.

Så nu finns både övre och undre halvan ihop-punktade. Bara att fälla ihop dom med varandra så det blir ett komplett skelett.

https://i.imgur.com/z6Zs5hW.jpg

https://i.imgur.com/AJyDZdA.jpg

https://i.imgur.com/JJJFiEV.jpg?1

https://i.imgur.com/qQYfVUs.jpg

https://i.imgur.com/SzUdQHC.jpg

Och med första dörrens grund färdig var det bara att hänga tillbaka allt på plats i karossen och se till att det fortfarande passar. Och det ser bra ut än så länge!

https://i.imgur.com/LQhIvdS.jpg

https://i.imgur.com/IfkMGKI.jpg

https://i.imgur.com/Mus9B45.jpg

Jag hängde på dörrskinnet också när jag ändå höll på, mest bara för att dubbelkolla. Bitarna passar faktiskt ganska bra ihop. Lite spänningar bara, men sånt som kommer försvinna när det limmas och sitter ihop ordentligt.

https://i.imgur.com/sh5VQdI.jpg

Skelettet syns inte, vilket då förstås är meningen, men om man kollar nära så finns kanalerna där nu. Och här sitter en liten bit kanal-list på plats för att illustrera hur det kommer bli.

https://i.imgur.com/RytqUgp.jpg

Nu är det bara att skrämma igång TIG-svetsen och helsvetsa allt, och sen repetera i dörr nummer två. Det lär dock ta en stund, så innan jag återkommer med något nytt kommer det dröja en vecka eller två. Tills dess hoppas jag på att ha fått hem gångjärn och dessutom skapat en plan för hur jag ska montera låskistan.

Tack så länge, och se till att ställa frågor om det är några oklarheter smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
24 september 2018 · 467 Inlägg

Snyggt och innovativt du gör der, även i denna tråd! Hur har du tänkt med tätningslist runt dörren?

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
24 september 2018 · 1 301 Inlägg

Tallifjant skrev:
Snyggt och innovativt du gör der, även i denna tråd! Hur har du tänkt med tätningslist runt dörren?

Det kommer bli en list som jag sätter på kanten av dörröppningen i karossen som får täta mot innerhalvan av dörren.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
30 september 2018 · 1 301 Inlägg

Arbetet fortsätter i det tysta. Jag har hämtat hem en TIG-svets och helsvetsat ena dörrens skelett. Det blev dock en hel del strul med gas och regulatorer, så det käkade upp den tid jag hade tänkt lägga på skelett nummer två. Jag kommer dock fortsätta med andra dörren under veckan. Förhoppningsvis blir det mer bilder till slutet av nästa helg.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 oktober 2018 · 1 301 Inlägg

Tyvärr inga bilder denna söndag heller. Jag har kommit en bit vidare på skelettet i dörr nummer två, men inge att visa. Jag har också beställt dörrhandtag, både inre och yttre, samt backspegel så det ramlar inte lite grejer här i veckan. Det kommer även fönsterhissar och gångjärn tror jag.

Jag återkommer när jag har mer.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
13 oktober 2018 · 6 469 Inlägg

Härligt att se hur du löser allt, och ja, bilder på andra sidans dörr är väl onödigt då det ändå är en kontruktionstråd. (bara spegelvända allt i huvudet) wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
14 oktober 2018 · 1 301 Inlägg

Ohoj kamrater!

Denna söndag blir det faktiskt en uppdatering... med bilder och allt.

Det har tagit lite tid att snickra ihop skelettet i dörr nummer 2, då massa annat har kommit imellan mest hela tiden. Men nu igår blev skelett nummer två klart och äntligen får man fortsätta med nästa utmaning.

https://i.imgur.com/PiZ0ygD.jpg

Så nästa utmaning då, det är i mitt fall låskistorna. Jag har handlat Bear Claw-lås som är små och smidiga. Dock så har jag ju fått för mig att ha så stora rutor som möjligt, och då blir utrymmet en bristvara, och jag visste redan innan att det skulle bli tajt som f*n.

Så här se mina lås ut från början.

https://i.imgur.com/BG23OgN.jpg

Och dom ska sitta ungefär här, och som ni ser så blockerar dom ju hela kanalen som rutan ska gå i.

https://i.imgur.com/4PqYFES.jpg

Jag behöver alltså skapa frigången för rutan på något sätt. Och när jag kollar noggrannare på låskistan så såg jag att det går att krympa den lite utan att egentligen påverka funktionen. Och efter lite kapande och svetsande så har jag skapat mig några nya millimeter.

https://i.imgur.com/mK068K3.jpg

https://i.imgur.com/M5uD5Up.jpg

Jag bestämde att låskistan behövde sitta ganska högt upp för att jag skulle kunna montera bygeln i dörrkarmen. Bakom dörrgången sitter huvudbågen till störtburen, och det är trångt även där, så det fanns en plats som var minst jävlig. Och när jag hade bestämt vart låskistan måste sitta så markerade jag ut det med spritpenna.

https://i.imgur.com/LoKFoFw.jpg

Sen borrade jag lite hål och kapade och filade lite.

https://i.imgur.com/Lo6WaiL.jpg

https://i.imgur.com/HqLbAJE.jpg

https://i.imgur.com/Dlhk1as.jpg

https://i.imgur.com/8FxoMmi.jpg

https://i.imgur.com/rGlZujx.jpg

https://i.imgur.com/gkfsfNL.jpg

Sen har jag sen tidigare snickrat ihop rostfria plåtbleck som jag svetsat pinnskruvar i. Tanken är att dessa ska sitta på utsidan dörrstommen och klämma fast låskistan mot glasfibret.

https://i.imgur.com/Xho1YyF.jpg

Plåtblecket behöver snyggas till lite, men funktionen finns där redan nu.

Så nu när låskistan sitter på sin plats i dörren så måste skelettet modifieras för att låskistan ska gå fri. Och ett plus är ju om låskistan går att montera också, utan att bryta bort det limmade skelettet. Mycket mätande senare så fanns det ett hål som såg ut såhär.

https://i.imgur.com/06oCT6v.jpg

https://i.imgur.com/v3VrTGT.jpg

Problemet kvarstår ju dock fortfarande att låskistan är ivägen för den kommande glasrutan. Tack och lov fanns det mer "onödigt" material att kapa bort på låskistan, och en stund senare så sitter den där.

https://i.imgur.com/0vRaFLj.jpg

Och kollar man närmare så går nu rutan nääästan fri.

https://i.imgur.com/Zkt0mpN.jpg

Jag kommer behöva klä ovankanten på låskistan med filt eller något så att den får agera en del av kanal-listen, men det kommer fungera. Ingen som helst marginal, men sånt är för fegisar.  Och även om jag fick kapa och svetsa i ett helt nytt lås så är jag rätt nöjd.

Men ett tips... eftersom detta ändå är tänkt att vara en guide... Se till att ha så många delar som möjligt tillgängliga när du börjar. Ju flera komponenter som finns på plats när du börjar, desto lättare är det att inte hamna i den sitsen jag hamnade i. Jag hade nog förmodligen valt att göra på samma sätt i vilket fall, då jag inte gillar kompromisser och ville ha mina stora rutor. Men det är bra om man är beredd på det kanske.

Som en sista not bara, och på temat att ha alla saker tillgängliga, så kan jag nämna att jag har fått hem mina gångjärn nu. Jag har även fått hem lite annat smått och gott.

https://i.imgur.com/enOaIvo.jpg

Jag återkommer förhoppningsvis med mer nästa helg.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
21 oktober 2018 · 1 301 Inlägg

Söndag igen, och ny uppdatering, som utlovat.

Jag har tyvärr inte fått så mycket gjort som jag hade tänkt... precis som vanligt så önskar man efter mer tid...

... men jag gjorde klart hålen i dörrarna för låskistorna förra helgen så att låsen gick att montera. Nu sen det är klart har jag  hängt tillbaka inre dörrhalvorna på stiften i karossen igen och markerat ut i dörrgången var "låsbygeln", eller vad det heter, behöver sitta. Jag vet inte vad jag ska kalla den riktigt tongue Det finns säkert ett ord för dessa, men låsbygel får duga för stunden.

https://i.imgur.com/1c3IhD1.jpg

Mitt i det märket blev det sen ett hål.

https://i.imgur.com/CAtuPrj.jpg

https://i.imgur.com/PtSmZoW.jpg

Och i det hålen kan jag sen montera min "låsbygel".

https://i.imgur.com/ACr4DES.jpg

Sen har jag ju förstås inte tänkt göra det så enkelt. Att sätta den direkt i glasfibern vore smidigt, och skulle kanske funka, men någon bakomliggande förstyvning vill jag nog ha. Så jag bockade till två stycken plåtbleck.

https://i.imgur.com/mXRiG1u.jpg

Lite mätande och filande senare såg blecken ut såhär

https://i.imgur.com/SlzkGio.jpg

Och passar då av en händelse fint runt röret som är min huvudbåge i buren

https://i.imgur.com/0cDnAd7.jpg

Lite märkpenna genom hålet och en konisk borr senare...

https://i.imgur.com/3vEvEqY.jpg

https://i.imgur.com/4zpBqnL.jpg

... så gick det att limma fast plåtblecken mot karossen och sen svetsa fast dom mot buren.

Jag har för övrigt tillverkat lite mutterstycken i veckan också. Dels för dörrlåset och dels för gångjärnen. Bara enkla plattjärn, borr och gängtapp. Inga konstigheter.

https://i.imgur.com/CZV54N9.jpg

https://i.imgur.com/gF7zyFC.jpg

Och nu, för första gången, så går dörrarna att hänga på plats utan stiften... åtminstone i bakkant. Här hänger dörren på låset, och på stift i framkant, då gångjärnen fortfarande inte sitter där.

https://i.imgur.com/Jhxlsdg.jpg

Förutom dörrlåsen så har jag hunnit pyssla vidare med skeletten också. Jag har insett att mina rutor inte kommer gå att montera på annat sätt än rakt uppifrån. Dom blir för stora för att lyfta i diagonalt och vända på i dörren. Lösningen blir att göra ett spår i dörrens överkant och trä i rutorna direkt ner i skenorna. Jag har sett den lösningen hos andra karosstillverkare tidigare och borde funka. Dock så krävdes det ett snitt i mina skelett.

https://i.imgur.com/w23pylc.jpg

Men efter det snittet så var det inte så jättemycket mer att göra, så jag bestämde att det var dags att limma fast skelettet i dörren.

Först lite streck med märkpenna för att ha koll på vart det ska limmas

https://i.imgur.com/9h1rgV5.jpg

Och sen förstås limmet. Jag använder Sikaflex 291i, då jag har hört bra om det från flera olika håll. Det går dock inte att lacka över, så se till att limma enbart på ytor som inte ska synas.

https://i.imgur.com/N0GDvlG.jpg

Och sen dit med alla tvingar man kommer åt.

https://i.imgur.com/ECPEn6L.jpg

Imorgon limmar jag andra skelettet (ont om tvingar just nu) och sen kommer jag börja med gångjärnen under veckan. Förhoppningsvis så hänger dörrarna mer på plats till nästa helg.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MR_T
21 oktober 2018 · 2 339 Inlägg

Kul att se alla kluriga lösningar du klurat fram smile

Tror inte vanligt folk som inte bygger bilar förstår hur mycket jobb, planerande och klurande det är för att få ihop en bil.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
21 oktober 2018 · 467 Inlägg

Alltid lika härligt att få se dig ha gjort en uppdatering igen. alltid så fascinerad av att du klarar hålla en så hög nivå på allt du gör!

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
22 oktober 2018 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:
Kul att se alla kluriga lösningar du klurat fram smile

Tror inte vanligt folk som inte bygger bilar förstår hur mycket jobb, planerande och klurande det är för att få ihop en bil.

Näe, det är en sjuklig mängd småsaker som är så lätt att ta för givet när det inte finns ett enda artikelnummer att köpa som bara passar rakt av tongue

Tallifjant skrev:
Alltid lika härligt att få se dig ha gjort en uppdatering igen. alltid så fascinerad av att du klarar hålla en så hög nivå på allt du gör!

Kul att det uppskattas. Själv tycker jag att dom här delarna är rätt tråkiga så jag vill mest bara bli klar och lägger därför rätt lite energi på finish. Dock tror jag funktionen blir bra smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang