Bil som lagar sig själv?

mv740
16 september 2018 · 9 Inlägg

Tja!

Har en Seat Ibiza 2.0 16v GTI från 97, 10200 mil

Och nu har något märkligt hänt.
När jag köpte bilen så tog kopplingen väldigt konstigt. Kopplingsvägen kändes väldigt kort och den tog bara den sista cm innan man tryckte den botten.
Och för ca 3-4 veckor sedan började även alla växlar bete sig konstigt.
När jag lade i backen skorrade det alltid. Alltså så som det låter när man försöker växla utan att koppla. Det hände även ibland när man skulle lägga i 1:an och 3:an. Plus att alla växlar va svintröga att få i.
Åkte med bilen till jobbet i fredags, parkerade och lät bilen stå på tomgång. Stampade på kopplingen några gånger och helt plötsligt funkade alla växlar hur bra som helst. När jag åkte hem igen funkade alla växlar fortfarande och efter 3-4 km kändes kopplingen helt normal också och har fortsatt göra så hela helgen.

Jag har haft bilen ett par månader, kör lite varje dag. Han jag köpte bilen av har ägt den i 10 år, parkerat utomhus, knappt kört något alls. Typ 20 mil per år och troligen knappt servat bilen.
Kan jag ha sån tur att låda och koppling bara kärvat ihop av att ha stått så mycket och nu när man är ute och åker igen så "släpper" allt?
Eller har jag ett dyrt kopplings och växellådsbyte att se fram emot?

Någon som haft en liknande upplevelse?

Tacksam för svar.

Mack855
16 september 2018 · 1 354 Inlägg

Inte min ensak med hur du sköter din bil men serva den för guds skull!
Det kan absolut vara så att den kärvat ihop lite när bilen använts såpass lite och att det släpper när du väl börjar använda grejerna igen. Hur känns dina leder efter att ha legat sjuk på soffan i en vecka? wink Till exempel när man inte använder en bil på ett tag och bromsarna rostat lite tar det några inbromsningar innan all rosten släppt och bromsarna går mjukt och fint igen smile

mv740
16 september 2018 · 9 Inlägg

Mack855 skrev:
Inte min ensak med hur du sköter din bil men serva den för guds skull!
Det kan absolut vara så att den kärvat ihop lite när bilen använts såpass lite och att det släpper när du väl börjar använda grejerna igen. Hur känns dina leder efter att ha legat sjuk på soffan i en vecka? wink Till exempel när man inte använder en bil på ett tag och bromsarna rostat lite tar det några inbromsningar innan all rosten släppt och bromsarna går mjukt och fint igen smile

Servade bilen det första jag gjorde. Men han jag köpte bilen av har med största sannolikhet inte servat den.

Hoppas du har rätt. Kan för lite om bilar men tycker det låter rimligt. mekaniska delar som ska röra på sig brukar bli lite ledsna när dom inte får göra det.
Tack för din input! 😊

simlar
16 september 2018 · 5 516 Inlägg

Låter som antingen luft i kopplingshydrauliken eller sliten kopplingshydrauliken.
Du kan ju börja med att byta bromsvätska, slarvas väldigt ofta med att byta vätska och slarvas ännu mer med att lufta fram ny vätska till kopplingen i samband med bromsvätskebyte.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
16 september 2018 · 5 818 Inlägg

En kopplingscylinder, troligtvis slavcylindern, är väl inte riktigt frisk men kom igång igen när den motionerades. Nu kanske det fungerar i en dag ett tio år, men risken är att felet kommer tillbaka. Det hade inte varit fel att kolla över grejerna en dag när det passar, istället för att det skall rasa när det absolut inte passar.

mv740
17 september 2018 · 9 Inlägg

simlar skrev:
Låter som antingen luft i kopplingshydrauliken eller sliten kopplingshydrauliken.
Du kan ju börja med att byta bromsvätska, slarvas väldigt ofta med att byta vätska och slarvas ännu mer med att lufta fram ny vätska till kopplingen i samband med bromsvätskebyte.

Tack! 😊

mv740
17 september 2018 · 9 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
En kopplingscylinder, troligtvis slavcylindern, är väl inte riktigt frisk men kom igång igen när den motionerades. Nu kanske det fungerar i en dag ett tio år, men risken är att felet kommer tillbaka. Det hade inte varit fel att kolla över grejerna en dag när det passar, istället för att det skall rasa när det absolut inte passar.

Tack! Uppskattar alla tips jag kan få smile

mv740
20 september 2018 · 9 Inlägg

Det visade sig vara kopplingsvajern som va boven.
Den behövde en justering smile

Tack för era svar och tips!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang