Råd: Ordna upp den rosten jag har på bilen

totte1015
16 september 2018 · 461 Inlägg

På min Golf 2a GTI har jag lite rostfläckar jag gärna vill ordna upp innan saltsäsongen börjar.

Det finns två ställen jag är mer orolig för än resten.

Tänkte höra hur jag bäst ordnar till det så bra det går med dessa kriterier, jag har inget garage eller möjlighet att stå inomhus och dona, allt sker tyvärr på gatan

Har en rostfläck på cirka 5cm i diameter på vänster sida nära bakskärmen, har ej gått igenom plåten,

Har rost precis i dörrkanten längst ner på vänster sida, plåten har börjat lossna lite under lacken, skrapade bort lacken för att se skadan som är gjord, verkar inte ha gått igenom än

Har även en liten fläck precis i anslutning till vindrutearmen baktill, ca 1cm diameter där

Sedan även fläckvis rost i anslutning till bakluckans handtag

Har penslat på Hagmans Rostätare på samtliga ställen "till att börja med"

Alla dessa är ju tråkiga ställen att ha rost på, så tänkte höra vad jag behöver för att dra ut på tiden för denna rostbildning så mycket det går

Och har som sagt ingen möjlighet för varken garage eller elektronik vid bilen, så vad borde jag införskaffa?

Senast redigerat av totte1015 (16 september 2018)

FenioN
17 september 2018 · 120 Inlägg

det är väl att slipa plåt rent ,primer ,grund  om det nu bara är turist jobbigare läge om du börjar slipa och det går igenom . Sen göra finare arbete till våren

Senast redigerat av FenioN (17 september 2018)

Saab 9-5 2.0t -04
totte1015
17 september 2018 · 461 Inlägg

Slipa med vanligt sandpapper? Vilken grovhet på korn då?
Funkar biltemas grejer för primer och färg?

FenioN
17 september 2018 · 120 Inlägg

Biltemas grejer vet jag inte. Grövre i början sen finare slipa inte brett med det grövre då du får sliprepor som färgen inte täcker.

Saab 9-5 2.0t -04
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 september 2018 · 4 917 Inlägg

FenioN skrev:
det är väl att slipa plåt rent ,primer ,grund  om det nu bara är turist jobbigare läge om du börjar slipa och det går igenom . Sen göra finare arbete till våren

Ja, och det är  verkligen inte det lättaste.
Har det kommit rost en gång och man inte fått bort detta totalt så kan man räkna med fortsatta rostangrepp.
Vill påstå att det är nästan omöjligt att få plåtrent utan tillgång till adekvat rostbehandlare.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
totte1015
17 september 2018 · 461 Inlägg

bilknuffaren skrev:

FenioN skrev:
det är väl att slipa plåt rent ,primer ,grund  om det nu bara är turist jobbigare läge om du börjar slipa och det går igenom . Sen göra finare arbete till våren

Ja, och det är  verkligen inte det lättaste.
Har det kommit rost en gång och man inte fått bort detta totalt så kan man räkna med fortsatta rostangrepp.
Vill påstå att det är nästan omöjligt att få plåtrent utan tillgång till adekvat rostbehandlare.

Visst, så är det ju.

Men gör man INGET åt den spridande rosten går det väl fortare än om man vore slipa bort så mycket man kan, och lägga primer+lack på och få processen att "börja om" igen?

jaka54
17 september 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det finns kemisk rostbortagare bl.a hos Mekonomen och autoexperten som funkar bra, men den kräver att man hela tiden penslar på, väntar ca 15-60min, borstar med stålborste, Penslar på, väntar 15-60min, borstar , penslar på osv osv i dagar...innan all rost är borta. Jag har använt dussintal av dessa preparat med rostborttagare  på min Camaro -76:a där jag jag inte har tillgång till bläster (som är det bästa sättet att ta bort rost).
Sen efter dagar av "rostbortagare" så använder jag 2-komp grundfärg. Biltemas vita grundfärg funkar bra men...bara ihop med Biltemas egen förtunning och då bör den sprutas på. Att pensla går men den uppträder "konstigt" då, precis som om färgen inte fäster utan lägger sig i droppar på den rena plåtytan.

totte1015
22 september 2018 · 461 Inlägg

Köpte rostätaren från Biltema som även går att använda som primer, här är bilder på rosten som fanns:
https://imgur.com/a/29bcEyk

Slipade ner det med batteridriven multiverktyg/graferslip, gick la sådär, går ju fan inte att få bort ALL rost, så har slängt på rostätaren nu efter att ha slipat ner det lite

jaka54
22 september 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Biltemas rostätare är tyvärr inte bra! De rostätare jag nämnde som finns på Mekonomen och Autoexpertem är betydligt bättre men det tar tid att få bort all rost, dagar! Och all rost måste bort,  om inte så kommer rosten tillbaka direkt. Och har man gravrost som på bilden du visar med hål så är det bara svetsa som gäller.

caromania Forummoderator
22 september 2018 · 9 296 Inlägg

Citronsyra är ett bra sätt att bli av med rost på om man saknar bläster. Lite kladdigt på vertikala ytor dock eftersom man behöver blanda in tapetklister och gegga runt med, men betydligt billigare och mer effektivt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nybergrobin
22 september 2018 · 2 377 Inlägg

totte1015 skrev:
Köpte rostätaren från Biltema som även går att använda som primer, här är bilder på rosten som fanns:
https://imgur.com/a/29bcEyk

Slipade ner det med batteridriven multiverktyg/graferslip, gick la sådär, går ju fan inte att få bort ALL rost, så har slängt på rostätaren nu efter att ha slipat ner det lite

Roterande stålborste, blästring, rostätare, epoxi grundrärg, spackel, slipgrund, bas plus klarlack.  följ dessa steg så är rosten ordentligt fixad....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang