Ojämn brompåverkan för 3:de gången. Behöver hjälp....

MissMonday
19 september 2018 · 16 Inlägg

Hej

Hyundai Matrix GLS - 02, automat, 9.700 mil.

Då var det dags igen att be om tips och hjälp.

Besiktning idag 18.09.19
Hel ok förutom....
Ojämn bromspåverkan fram. Va? Igen?

Vänster fram 3,8
Höger fram  2,1

Vid besiktningen
17.09.17

Vänster fram 3,2
Höger fram 1,9

(Speedy böt då enligt kvittot, bromsbelägg och bromslang)
Bilen godkänd.

Kollade nu alla äldre besiktningar (har bara vart i min ägo under de 2 sista besiktningarna)

2015 var det anmärkt på samma skitfel:
Anliggning på bromsarna:
Vänster  fram 3,5
Höger fram 3,1


Varför är detta ett återkommande fel som dyker upp trots att det åtgärdas?
Bromsbeläggen måste väl vara ok om jag böt de för 11 månader sen?

Väldigt tacksam för svar av någon kunnig

Trevlig kväll

Eva

Snurriis
19 september 2018 · 761 Inlägg

Bromsoken som kärvar och inte trycker ut kolven tillräcklig för att beläggen ska få full kontaktyta mot bromsskivan och ge ett bra värde. Skulle be dom motionera bromsoket eller byta.

andreas_1996
19 september 2018 · 951 Inlägg

Lättast är väl å byta dem ? Går ju såklart å fixa till dom gamla med smile

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
MissMonday
19 september 2018 · 16 Inlägg

Ok kolla bromsoken.

Vet inte var dom sitter men jag googlar.

Hur många sådana finns det på en bil?
Hittade detta och det kan stämma:

Ett tydligt tecken på att ett av bilens bromsok inte har full funktion är att bilen drar åt höger eller vänster när du bromsar.

Kan detta påverka besinförbrukningen?

Mvh

Eva

Snurriis
20 september 2018 · 761 Inlägg

MissMonday skrev:
Ok kolla bromsoken.

Vet inte var dom sitter men jag googlar.

Hur många sådana finns det på en bil?
Hittade detta och det kan stämma:

Ett tydligt tecken på att ett av bilens bromsok inte har full funktion är att bilen drar åt höger eller vänster när du bromsar.

Kan detta påverka besinförbrukningen?

Mvh

Eva

Stämmer med din snabba Googling att det kan hända och med dina värden så borde det hända med din bil om du prövar att "släppa" ratten lite försiktig och bromsa så borde bilen vandra åt vänster i ditt fall.

Vanligt vis så sitter det 4 bromsok på en bil ett ok per hjul men på mindre bilar så sitter det 2 fram och bromstrumma bak.

Borde lämna bilen till någon verkstad som tar besiktnings pappret på allvar, om jag hade fått såna siffror på mitt papper så skulle jag kolla bromsoket direkt!

torsen
20 september 2018 · 7 234 Inlägg

Prova med att, med gående motor så att bromsservot agerar, trampa MYCKET MYCKET hårt på bromspedalen några gånger.
Härigenom motioneras bromsokens kolvar.
Kan leda till att kärvande kolvar "lossar" och fungerar som avsett.
Åk ut på en väg som har lite trafik, så du inte stör annan trafik, och kör i 30 - 50 km/t och omväxlande "fisbromsar", d v s trampar lätt på bromspedalen varvat med att du trampar hårt på bromspedalen.
Kanske får du köra på tvåans eller treans växel.
När du bromsar med vänsterfoten "möter" med ökat gaspådrag med högerfoten.
Gör om detta flera gånger.
Känn på framhjulen om något av dem blir varmt resp det andra förblir kallt.
Förmodligen har du sämre bromsverkan på det kalla hjulet.
Dessutom kan du efter denna "bromsprovokation" provbromsa och hålla helt lätt i ratten för att kolla om ratten dras snett = något framhjul bromsar mindre än det andra.

Så som ovan beskrivits gör jag varje vår med mina hobbybilar, då de ska in för besiktning efter att ha stått stilla under vinterhalvåret.

Det här med att köra och bromsa hårt, under gaspådrag, gör man för att bromsbeläggen ska "svettas ur" lösningsmedlet efter ett längre stillastående eller om man kör mycket försiktigt och "fisbromsar" så att bromsarna inte får arbeta och det kan byggas upp ett glatt skikt på ytan på bromsbeläggen.

Sist, men inte minst, var försiktig om gör som jag föreslår så du inte stör annan trafik.

MissMonday
20 september 2018 · 16 Inlägg

Åh tack för bra svar. Ska kolla upp det.
Har upplevt att bromsen försvinner under foten vid några tillfällen.
Obehagligt.

Den drar men jag tycker åt höger. Men ska dubbelchecka.

Jag får ut o kolla detta idag och sen låta bilen stå tills verkstaden har tid.
Jag vill bli av med problemet då det är ett återkommande problem.

Brukar lämna bilen på fordonsgymnasiet så får dom skruva bäst dom vill (brukar vara ett kanon arbete - och inget släpps iväg innan det är 100% kontrollerat)

Tusen tack för hjälpen och era svar. GULD värt när man inte vet vart man ska börja vid problem.

Mvh

Eva

MissMonday
23 september 2018 · 16 Inlägg

andreas_1996 skrev:
Lättast är väl å byta dem ? Går ju såklart å fixa till dom gamla med smile

Ah du är så välkommen att fixa det åt mig smile smile

MissMonday
23 september 2018 · 16 Inlägg

Nu ska jag ut och bromsa bilen. Och se vad som händer, självklart som torsen skriver under mycket kontrollerade former smile

Så är ni i Sthlm och ser en blond kvinna i en bil som gasar bromsar gasar bromsar gasar och bromsar.
Då kan det vara jag big_smile

(ska ut o köra och se om bilen drar åt något håll . ska se om någon kan fixa mina fel på bilen och måste då veta vilka delar som ska inhandlas) Så nu ska oken kollas smile

Ha en trevlig söndag

Eva

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang