Volvo 240-92 med lysande lambda lampa

868erik868
21 september 2018 · 10 Inlägg

Hej jag har en 245-92a där lambda lampan började lysa å blinkoderna sa 2-1-2 (lambdasondsignal) så jag bytte lambdasond å felet fortsatte bytte luftmassemätare å fortfarande samma. Det är inga läckage på varken insugs sidan eller avgassidan. Men jag fick höga avgasvärden som bara den på besiktningen. Kan de vara motortemp givaren som spelar mig ett spratt så att den går för fett?  Å är det någon som vet vad ett rimligt ohm värde för motortempgivaren till motorstyrningen kan va?
Om bilen är kall så hinner man köra ett par mil innan lampan tänds och felkoden är tillbaka men nollar man då och fortsätter köra så kommer den tillbaka snabbare vilket får mig att tänka att den går för fett eftersom de gör mindre när det är kallt. Men

Senast redigerat av 868erik868 (21 september 2018)

Utmarks-Loke
21 september 2018 · 5 809 Inlägg

Hur var de dåliga avgasvärdena på besiktningen? Utifrån det kan man dra en del slutsatser

868erik868
21 september 2018 · 10 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Hur var de dåliga avgasvärdena på besiktningen? Utifrån det kan man dra en del slutsatser

CO:n var på 6,3

Utmarks-Loke
22 september 2018 · 5 809 Inlägg

Ja just det ja, man gör ju inte kompletta avgastester på bilar äldre än 1993 nu. Men om du bara skall ha den genom besiktning kan du prova att tanka E85, felet kommer ju finnas kvar men då blir koloxiden lägre

caromania Forummoderator
22 september 2018 · 9 296 Inlägg

Drar den mer soppa så är det rimligt att utse en tempgivare som boven men det kan ju även vara katalysatorn. En variant är ju att köra 3-4mil på motorvägen på trean så du håller 4K rpm. En annan att plocka ner katten och tvätta den inuti med en stark lösning av maskindiskmedel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
868erik868
24 september 2018 · 10 Inlägg

Jag tycker inte den drar speciellt mycket ändå typ 0,8-0,9 värkar den liga på vilket väll ändå är normalt. Å ja katten kan va dålig men till och med besiktnings mannen sa att 4,5 i co som gränsen va borde den klara än hur katten fungerar. Men tack så mycket  för svaren och tippsen

caromania Forummoderator
24 september 2018 · 9 296 Inlägg

868erik868 skrev:
Jag tycker inte den drar speciellt mycket ändå typ 0,8-0,9 värkar den liga på vilket väll ändå är normalt. Å ja katten kan va dålig men till och med besiktnings mannen sa att 4,5 i co som gränsen va borde den klara än hur katten fungerar. Men tack så mycket  för svaren och tippsen

Jag hade initialt riktigt dåliga värden på 7-8procent och de föll ner till 0 när vi drog ur katten rejält.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
868erik868
24 september 2018 · 10 Inlägg

Oj ja de va ju en fantastisk skillnad. Men som sagt så lyser ju landa lampan å jag får fel kod på de å de borde jag väll inte kunna få för att katten är dålig?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang