Toyota Aygo -05, vänster bakhjul låst sig.

hedde73
21 september 2018 · 76 Inlägg

Har en Toyota aygo där vänster bakhjul helt låst sig.
Bilen har stått i en vecka medans vi varit bortresta (med handbromsen åtdragen) och nu när vi kom hem så rullar den på alla hjul utom vänster bak.
Har hissat upp, tagit loss däcket o ”gått loss” lite med en handslägga men inget hjälper.
När däcket är fritt från marken så går det att snurra däcket ytterst lite, typ en mm kanske och sedan känner man att det är ngt metalliskt som sätter stopp.
Finns det ngt mer att testa innan man får be bärgaren hämta den o köra den till verkstan?

kunghippe
21 september 2018 · 197 Inlägg

det känns som det är handbromsen som hängt sig . det du kan testa är försöka köra försiktigt fram och sen tillbaka och hålla på så en stund . annars får du låna hem en bromsskiveavdragare och försöka få av bromsskivan ( då brukar den komma av men den brukar slita med sig bromsbackarna och lite annat ) så du får smörja och byta lite smått under bromsskivan , så har jag gjort i allafall finns kanske andra sätt med men detta har varit det billigaste för mig

Volvo 740 (1986)
hedde73
21 september 2018 · 76 Inlägg

kunghippe skrev:
det känns som det är handbromsen som hängt sig . det du kan testa är försöka köra försiktigt fram och sen tillbaka och hålla på så en stund . annars får du låna hem en bromsskiveavdragare och försöka få av bromsskivan ( då brukar den komma av men den brukar slita med sig bromsbackarna och lite annat ) så du får smörja och byta lite smått under bromsskivan , så har jag gjort i allafall finns kanske andra sätt med men detta har varit det billigaste för mig

Provat köra både framåt o bakåt, men utan resultat. Nu har jag dock plockat av däcket o gått loss med en handslägga o nu har det släppt så att hjulet rullar.
Märkte dock att en av hjulbultarna saknades. Kan det komma in skit den vägen o sätta igen så att säga?

kunghippe
21 september 2018 · 197 Inlägg

hedde73 skrev:

kunghippe skrev:
det känns som det är handbromsen som hängt sig . det du kan testa är försöka köra försiktigt fram och sen tillbaka och hålla på så en stund . annars får du låna hem en bromsskiveavdragare och försöka få av bromsskivan ( då brukar den komma av men den brukar slita med sig bromsbackarna och lite annat ) så du får smörja och byta lite smått under bromsskivan , så har jag gjort i allafall finns kanske andra sätt med men detta har varit det billigaste för mig

Provat köra både framåt o bakåt, men utan resultat. Nu har jag dock plockat av däcket o gått loss med en handslägga o nu har det släppt så att hjulet rullar.
Märkte dock att en av hjulbultarna saknades. Kan det komma in skit den vägen o sätta igen så att säga?

nä det ska inte påverka utan när bilen har några år på nacken så är där alltid rost inne bland bromsbackar och även bromsoken . så när man användrr bilen dagligen fungerar det ok men ställrr man den ett tag så kärvar de rätt snabbt. men av med bromsskivan borsta rent med stålborste och blås med tryckluft om du har tillgång till det . sen brukar jag använda wd40 eller 5-56 och smörja upp alla rörliga delar ( samt då röra /bräcka på alla delar som ska röra sig tills dom går jättelätt. sen tvättar jag av wd40n med typ bromsrengöring och fettar in med bromsoksfett . glidpinnar på ok och så tar jag bort rost med finkornigt våtslippapper och smörjer sen med en klick kopparpasta . därefter brukar det fungera hur fint som helst . jag gör detta var gång jag byter bromsbelägg eller när man känner det börjar bli dags . typ vart annat år så håller sig bromsar och dylikt i ok skick och är mycket snabbare och fixa till innan det hänger sig helt .

Volvo 740 (1986)
torsen
21 september 2018 · 7 198 Inlägg

Har rubr bil trummor bak?

kunghippe
26 september 2018 · 197 Inlägg

fått rätt på den ?

Volvo 740 (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang