Bilen kränger efter håligheter stabstag fram + ? Saab 9-5 -01

luffan-_-
21 september 2018 · 30 Inlägg

Körde rätt ner i en "bilspärr", kändes och hördes att något gick åt helvete, lite som att köra på blankis kändes det efteråt. Lämnade in skiten och tänkte att om bakaxeln gått åt helvete skiter jag i att göra nåt och säljer turbon innan skrot (2,3 aero turbon har gått ett par 100 mil efter byte) - till saken hör att detta lyckades jag med på söndagen, bilen köpte jag på torsdagen.. Verkstaden ville dock bara ha 4k för att slänga på en beg inkl montering, jag tyckte iaf inte de va så farligt - ena fälgen bak spräckte jag men dom slängde på en likadan alufälg + 2 "nya" (lagliga) däck bak.

Bilen kändes helt okej till jag körde över ett brunnslock, bilen kränger då fram och tillbaka - dock inte om jag endast kör över guppet med vänster sida, bara höger.
Åkte tillbaka och bad dem kolla vad mer som var åt h-e, sa som det var och att jag upplever det som att det är höger bak problemet kommer från.
Behövde inte hissas mkt innan jag såg att stabstaget höger fram var av också haha.
Ska ner till AD och köpa två nya (kostar ju inte mkt lika bra att byta båda) - dock undrar jag om ett trasigt stabstag fram kan manifestera sig så, eller om jag behöver byta något mer?

Naturligtvis omöjligt att svara på rakt av men för att utesluta något så känns dämparna helt OK, har både gungat bilen rejält och bänt lite med ett koben.

Egentligen vill jag inte göra annat än att fylla på, och möjligtvis byta, vätskor typ - bilen är besiktad året ut, jag gav 8k och tänkte väl egentligen bara köra slut på den typ, 31k mil på mätaren - men det märks inte alls när man stampar på gasen, eller gjorde inte från början åtminstone haha.
Tydligen lätt att själv skrämma upp dessa bilar lite extra med rätt programvara, vilket jag tänkte göra en vän göra, hade inte tänkt göra nåt med den annat än köra till och från jobbet främst så länge det håller - därav ingen oro inför ev. bieffekter av att skrämma upp den så mkt som möjligt utan andra åtgärder..
Vill ju köra slut på motorn, för jävlar vilken bil att gå om man räknar skoj per krona.

Senast redigerat av luffan-_- (21 september 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang