Volvo 745 -90 230F tomgångsproblem

Mugge-john
22 september 2018 · 11 Inlägg

Hej,

Jag har en 745 som har börjat krångla stundvis vid tomgång. Det började för 1 vecka sen då jag var ute och körde. När jag stannade vid ett rödljus började hosta och skaka, då lyckades jag rädda upp det genom att varva och sen fungerade den som den skulle igen. Tänkte att jag nog hade råkat fumla med kopplingen eller liknande.

Nästa gång kom symtomen när jag skulle parkera och tomgången gick ner till 2-300 varv och bilen hostade och hoppade, lambda lampan tändes och sen dog den. Den gick sedan inte att starta utan hostade och lambda lampan lös. Jag testade och gasa medans jag startade och då lyckades jag få igång den. Sedan gick den som den skulle igen. Detta har sedan upprepat sig kanske 1 gång i timmen. Ibland lyckas jag rädda det genom att  varva upp och ibland dör den. Det händer bara gångskörning och då bilen varit varm. Jag tycker dock att varvtalet dippar väldigt lågt när jag trycker ner kopplingen och stannar in, vid tex ett rödljus. Den går ner ibland ner till 300 varv för att sen vönda och gå upp till 7-800.  Vet inte om det är vanligt eller inte.

Jag har gjort rent tomgångsmotorn enligt en guide jag hittade här och även testat byta till en annan lmm. Inget av det har gjort någon märkbar skillnad.

Jag har fått för mig att det surrar mer än vanligt ifrån bränslepumpen, kan vara inbillning. Pumpen är bytt för mindre än ett år sedan.

Det som jag mig fundersam är att problemet bara uppstår ibland. Tänker att om det är luft som läcker in eller liknande borde det ju vara konstant dålig..

Vore väldigt tacksam för tips på vad det kan vara eller hjälp med felsökning.

Mvh,
John

Sukkan
22 september 2018 · 451 Inlägg

Spruta startgas vid packningen på insugningsröret och annat som kan släppa in tjuvluft, om den drar in startgasen vid en packning /oringar på spridarna m.m så ökar varvtalet.

Mugge-john
22 september 2018 · 11 Inlägg

Sukkan skrev:
Spruta startgas vid packningen på insugningsröret och annat som kan släppa in tjuvluft, om den drar in startgasen vid en packning /oringar på spridarna m.m så ökar varvtalet.

Okej, tack! Köpte startas nu, får testa det imorgon!

Mugge-john
23 september 2018 · 11 Inlägg

Testade att spraya nu,  blev ingen skillnad på varvtalet, varken när den va kall eller varm.

Vad jag iallafall tror är bränslepumpen började för oväsen efter typ 5 minuter för att öka i intensitet tills bilen plötsligt dog. Precis innan den dog surrade pumpen till lite högre. Antar att det kan vara pumpen då?

Mugge-john
29 september 2018 · 11 Inlägg

Jag bytte filtret och nu dör bilen inte på samma sätt utan hostar och stånkar på 4-500 varv när det händer. Man hör på bränslepumpen när det är på gång att hända, den börjar låta mer intensivt och när bilen sen börjar hosta så slutar pumpen låta för någon sekund.

Tror ni att det är pumpen eller kan det vara reläet som spökar? Eller något helt annat? Finns även en pump i tanken som jag har förstått det.

Mugge-john
16 december 2018 · 11 Inlägg

Problemet löst, det var bränsletrycksregulatorn som felade.

Volvanders
16 december 2018 · 35 Inlägg

Hej hur kom du fram till det? Går det att testa på nåt sätt?  Tror jag har liknade problem ,verkar som bilen går på chock hela tiden ,luktar  kol eldad ångbåt ,nu vill den inte stars alls😔 945 97 27700

Volvanders
16 december 2018 · 35 Inlägg

Lagade du den eller skaffade du en, vart i så fall?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang