Volvo V70N 2.4T -03 – uppfräschning, kreativa lösningar och allmänt skruvande

Huvudsyftet med bilen är för transport till vardagens måsten; ingen bilälskare kan väl över huvud taget undgå att låta bli att modifiera och göra sin omtyckta bil mer personlig och mentalt sammanförd för var dag som går när själva skruvandet är ens stora hobby! Följ med på utvecklingen och se vad för påhittigheter och förändringar som kan tänkas följa på en av Sveriges mest sålda bilmodeller någonsin!

Bazzzinga

  • 2 Följare
  • 356 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 oktober
110 Inlägg
Skrivet 23 september · Inlägg av trådskaparen #1

Hejsan!

För strax över en månad införskaffade jag mig en Volvo V70 2.4T från år 2003 med strax över 28 000 mil på mätaren. De enda två absoluta kraven jag hade när jag sökte efter en ny (Volvo) transportbil var att fordonet skulle vara utrustat med manuell växellåda samt att den skulle vara turbomatad. Stora pluspoäng var skinninredning och takvinge med integrerat bromsljus (vilka båda två redan fanns sedan den var original), och ett inte lika betydelsefullt plus men ändå något så när viktigt var tonade rutor – detta fanns däremot inte.

Det huvudsakliga syftet med bilen är att använda den till vardags för transport till och från arbete och skola, fast som bilintresserad är det fullkomligt omöjligt att låta bli att modifiera, förändra och utföra allehanda arbeten på en bil man verkligen tycker om, och då syftar jag inte på att reparera de saker som går sönder – i stället åsyftas sådant som i sak inte fyller någon funktion över huvud taget eller till och med gör bilen illegal, att helt enkelt montera eller byta ut delar och komponenter endast för att göra bilen snyggare. Det är bara så att om man älskar bilar (och framför allt den man själv kör) närmst nödgas det att göra den personlig och uppnå det där tillståndet i vilket du knappt kan släppa blicken från ditt fordon.

Målsättningen är alltså att dels göra den absolut så snygg som möjligt i mina egna ögon, dels hålla den i ett fantastiskt toppskick trots att det är en vardagsbil. I den här tråden kommer jag så ofta jag hinner att uppdatera när jag gör modifikationer eller på annat sätt ändrar något värt att visa upp. För mer sammanställd information om modifikationer, specifikationer och framtidsplaner rekommenderar jag att kolla på bilens egen sida: https://www.garaget.org/?car=413234

Dagen efter inköp:

https://www1.garaget.org/archive/186/185192/413234/413234-3892622.jpg

https://www1.garaget.org/archive/186/185192/413234/413234-3892625.jpg

Bara något dygn efter inköpet, och därmed bland det första som gjordes på den var att installera starkare helljus: Xenonkonvertering med styrkan 100W per sida och med färgtonen 5000K.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-0344c0ec3cae9eac4b2e919b6ac5bad6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-4b3d5c23c7d906e5c1f1381f106fe3f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-7eb9a42d2fbf1b2f784cccdb1a3f1a49.jpg

Endast halvljus aktiverat, vilket på den här bilden består av original 35W D2R 4300K:

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-fbc91d6012cbf29e90b745cb70c78706.jpg

Halvljus samt helljus i kombination:

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-c119df9ab73aa6cd83c1f6ac7c24637a.jpg

Teoretisk lumen, grovt räknat, skulle kunna sägas vara något i stil med: 3200 LM per sida för halvljuset och 8500 LM per sida för helljuset = 23 600 lumen. Ljusstyrkan räcker gott och väl kan jag lova er.

Bild på jämförelse mellan endast bakljus lysande och sedan med backljus aktiverat (osäker på watt för backljuset, men vill minnas att det lyser med ungefär 800 lumen per sida).

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-fda26a711d21a241d8f9d7c1119918fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-acbff7c1b2ab7d3f410fe57fb7bf8d56.jpg

Demontering av originalstereo och montering av en billig eftermarknadsstereo. Den sistnämnda kommer att bytas ut inom två till tre månader till en betydligt vassare, liksom att högtalarna i bilen ska bytas ut och en baslåda med slutsteg och kondensator ska monteras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-7ccee167e6981af8b15ad27183bea80d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-5c89189328693e05bb5a051c4238c7fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-7898f2d5e75eaf79430657b6ce8c4410.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-eb7136789173f32564ff32e737637625.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-373107ef8eb3753584b0321bd4c1fa63.jpg

I samma veva passade jag på att byta lite lampor i instrumenthuset, tändningslåset, strömställaren och klimatanläggningen. Elhissarnas reglage kommer också att få nya lampor inom kort. Hålet i stereopanelen förklaras nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-df1de4ec33cd1bb0c39560542440b801.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-32352af58654c8acc4ce0ed29b30d397.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-9a284f16800cfa1c3f6db539ffa2d5a6.jpg

På grund av dålig kvalité och spridning av ljuset på Kina-dioderna, och samtidigt hade kvalitetsdioder med inbyggt motstånd liggande, byte jag helt enkelt ut dioderna i hållarna för strömställaren och klimatanläggningen. I instrumenthuset hade jag T5-lampor liggande, även om dessa har inneburit problem och du kommer att få se att alternativ längre ned.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-a28eb1c3631aa56cc7881759c81b8537.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-0bbd9c56b171dacb76b4331d67cde31e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-3f5568898a2ce17d67fa9e2f3a05f34c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-4848b5ed62e08d8bf58efdd3ea4a1bda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-a8c421b8f6b6b340424412d9152be307.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-de9b348c8fe26bffa04100151adf7b32.jpg

Resultatet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-d9128525090b5212ba697c1118164afc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-a2d44f107f224c661e5294ebfbec1582.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-9bc80f981426a7767eb1a9742dac8980.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-c4823f5d62a9ed0d44b5cd3dba0a4f3b.jpg

Precis när jag hade fått ihop stereon, lamporna och allt det där, monterat ihop varenda del och fått det att fungera, fick jag för mig att jag tvunget skulle ha en laddtrycksmätare monterad i bilen. Mätare (Kina-variant förvisso, men jag har varit riktigt nöjd med den i min S70 T5) hade jag redan liggande, och slangar hade jag också, varför det inte heller var något problem. Däremot var jag oerhört trött på att mätaren monterad på A-stolpen eller instrumentbrädan, varför jag bestämde mig för att placera den på något - för mig - nytt ställe. Bland dessa bilder förekommer också skruva-med-bil-måltid samt tillhörande dryck, bilder på där slangen från mätaren tar slut och måste kopplas ihop med en ny för att nå ned till insuget, budgetlösningar för att förhindra skav mot slangar, provisorisk fastsättning av laddtrycksreglerventilen och så vidare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-3d74a970a445216d3c8d969620b7d7ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-1ba16b2b499c2a0034ae242a11352756.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-582ed8da92a0473c1fdd2180d3b6c0b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-42d4206b1c894b195ef7c88db126a09e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-bb1cab0b4839e3c1ca2eeb797073752e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-a6bad67d071dd7d9614d1df030d7d344.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-a020457800d0904d5af078f59a57d534.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-ca7cf50296c033bd20a2157416bfa8a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-0e0b5f269227974b46785b4b59e7294b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-ae62a67e294a62bbb932bede8a181a99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-801ebd62c454b7247cea32d1812a0348.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-fabc19ec5a6e00079aaf526467d91a53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-37292269f69acc17dc1309cfc93e0be6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-0bebbee7dbc5b0520378d06cb322d16a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-f488e6bff6aa638ffe0de7dcfd36576c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-e2499cc4b084803dede73be016948cc5.jpg

Utseendet i mörker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-c0bc77e2e8c93e9238bb50dcffa858f4.jpg

Färdigt resultat i dagsljus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-92ade3a44fe40a1706a819f88e02f14c.jpg

Byte av inredningsbelysning. Kupébilderna kommer från familjens V70N 2.4T -02 då jag missade att fotografera förebilder på min egen. Bagaget är dock från min egen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-63bc09e97965f30f0833792f9ef572df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-3543cd7b6046a8fdec759572ca47f18e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-a9dd2983576b637ea8c76fa169709b43.jpg

Resultat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-469816198cb86788a683f168f39c5233.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-75ee68cb3811c559590e4734f77af6d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-728f9a5c708b8070c4022bce4504a8dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-95b9db40b7e73281722393ebef81ce0a.jpg

Och så bagaget. Dels originallampan, dels den nya LED-lampan. Det är ingen risk att det är för mörkt i bagageutrymmet ens på natten i alla fall!

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-1c616d6b7b9654a7212d4cd2af13ea9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-83019942f854d64c800830af2c8174a8.jpg

Bilder tagna för ungefär en vecka sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-4509e8ced808c1982d40273a70c2ebc0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-d83241ec15a99c726ab586fc4037242e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-594869b852596512fc7e780d94423d48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-13a2e82c000cf8a61292a4fa13427a9f.jpg

Från då till i dagsläget har jag fått hem lite allehanda ting. Däribland ersättningsbatteri för larmsirenen (på grund av felkod på sirenen samt att bilen självlarmar) som jag tänker ge mig på att försöka byta själv, och fungerar det inte kopplar jag ur larmet helt. Motstånd för kupétemperaturgivaren som också är tänkt att lödas dit själv (i och med att tråden är brusten — se bild). När Volvo endast byter ut hela larmsirenen (3000 till 6000 kronor grovt uppskattat) eller hela klimatanläggningensenheten (5000 till 9000 kronor grovt uppskattat) mår jag illa av tanken på priset, eftersom jag själv betalade 170 kronor för batteriet och 20 kronor för motstånden. Jag har också mottagit dimljus av modell H1R 35W i 8000K (just nu sitter det eftermonterade xenonlampor av samma typ och watt men med 6000K), vilka ska monters de kommande dagarna eller framåt slutet på veckan. Likaså har andra parkeringslampor kommit och blivit monterade. En jämförelsebild mot en av de gamla lamporna läggs till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-21391a9b6f9cfdf89e13daadaa79e71f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-c9a97a8d6e00fe03365dadf9dea2f78f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-c42aeb0f178f68ab9314437f52f09983.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-52462edeb873a08e513bb14b44ffe790.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-ba6ba89c1e214114715631ccd7eefe84.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-71bd8c28cbb3ffa43d59ebb2796b078b.jpg

I går sysselsatte jag mig med att montera vindavvisare samt att mixtra med instrumenthuset eftersom några av lamporna vägrade att fungera längre stunder oavsett hållare, pillande med trådarna eller andra modifikationer, så jag fick helt enkelt kompromissa lite. Dock blev jag jäkligt nöjd med resultatet trots allt.

Vidare märkte jag häromveckan att vänster frambroms låg på och dagen efter bestämde jag mig för att smörja upp först och främst vänstersidan, men gav mig sedan på högersidan också. Jag visste sedan innan att däcken på de främre fälgarna var dåliga, emellertid ovetande om hur dåligt höger däck var. Väven syntes på insidan, och det gav till följd att jag tillsvidare plockade fälgarna från min S70 T5 (ABS355 19x8,5 ET35 med Sunny SN3970 i dimensionen 215/35ZR19) då däcken på dessa fälgar är lagliga, men jag fullkomligt hatar däcken på grund av att de antingen är ojämna eller ovala = oerhörda vibrationer. Men jag tänkte åka inom en bilfirma framöver och kontrollera dem och se om det går att göra något åt det hela.

Fint med lite fälgkant utanför skärmkanten i alla fall!

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-93cb404892afbde5368604c1dc23af80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-8d9e2a1a73f3a16a26ac0ff43873e88a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-d50509cf69bae6648fcc00660180d10d.jpg

Förebilder och samt fotografier tagna under arbetets gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-008b8c068f88e2868ad68dcabf6e4538.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-e757f3b0c914c170b48b59990b648465.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-23e84596fa058c18fd53da12fc50bfcd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-a4b6cccc66e59be569ae3ff3989f57a8.jpg

Den nya stilen i instrumenthuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-c59eca20ca78a0fd5fba2dda74bc17a2.jpg

Bilder tagna efter att jag hade blivit klar, och med andra ord är det så här bilen ser ut precis i skrivande stund.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-1d1b90e068f6bedf66f5056db701a5d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-48ac1ebcdebfd83507bf2858ee2821c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-2d85f421194cc6ae167b23ccc72f4592.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-b909dba3ba98fc74205826fb5e27b724.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-b7bbb9ff76eb1a57971203b666b68bb2.jpg

Senast redigerat av Bazzzinga (28 september )

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
110 Inlägg
Skrivet 12 oktober · Inlägg av trådskaparen #2

Lite nytt som har hänt sedan sist. Mycket är det inte, i och med att jag studerar heltid samt att jag fram tills i tisdags arbetade 20%, men nu har valt att ta ut semester för resten av det här året (ett arbetspass i veckan försvinner, även om studierna kommer att fortsätta som vanligt). För övrigt har jag på ingång en riktig kamera och kommer att slippa hålla på med mobiltelefonen, så inom kort blir det än bättre bilder och dokumentation än i skrivande stund.

Hur som helst. En adapter för kortare växlingslägen (shortshift) fanns liggande i mitt garage och plattan hade tidigare suttit på min röda T5:a. Med orsak av att den sistnämnda bilen inte körs någonting just nu, bestämde jag mig helt enkelt för att montera adaptern på min bruksbil i stället. Dagarna dessförinnan hade jag också införskaffat ny växellådsolja vilken skulle bytas i samma veva. Så blev emellertid inte fallet på grund av Sveriges nu mer normala väder, varför jag har skjutit på det och ännu inte fått det gjort. Likväl ska oljan i växellådan bytas snarast möjligt.

Likaså har jag bytt de blåfärgade parkeringsljusen tillbaka till vitfärgade, av orsaken att lamporna (av samma fabrikat - först modellen med tolv dioder och sedan de med sex stycken) gav upp efter bara 30 till 50 mils körning. Diod efter diod lade av, eller också började de flimra ordentligt. Och vad jag vill minnas har jag använt mig av lampor av den modellen förr och inte heller då haft goda erfarenheter. Också i instrumenthuset har en eller två av de röda dioderna lagt av, fast orsaken där tror jag är en kombination av att lamporna dels är väldigt gamla, dels att de är modifierade av mig själv flertalet gånger för att passa i T5-hållarna. Planen är att de kommande dagarna beställa lampor som faktiskt är T5 från början och sedan ge mig på att få färg i huset än en gång. Annars blir det att montera blåa lampor av samma typ som sitter i informationsdisplayerna, vilka jag har ett par stycken liggande som jag vet fungerar bra.

Utöver detta har jag införskaffat en sats baklyktor samt sidoblinkers och planen är att mörktona allesammans, montera och se ifall det blir bättre eller sämre än hur det ser ut nu när det är original. Och slutligen har en baslåda med ett slutsteg samt en kabelsats inhandlats för en mycket skälig summa. Hur väl den spelar har jag inte kontrollerat än då den inte är inkopplad, men tids nog ska det göras. Högtalarna runt om i bilen liksom huvudenheten är även dessa tänkta att bytas ut, införskaffa en förstärkare/slutsteg för åtminstone dörrhögtalarna samt möjligen en kondensator om det upplevs som att det behövs.

Framöver ska inredningen rekonditioneras ordentligt, utsidan möjligen få sig en polering och vaxning om väder och vind tillåter så, sedan en motortvätt göras och utöver det är planen att byta bromsar (skivor, belägg och handbromsbackar åtminstone, men möjligen även slangar), följt av att serva bilen och i samma veva byta motorfästen. Motståndet till kupétemperaturgivaren ska lödas så fort som jag får hem vettiga lödverktyg (de är beställda och på väg) och batteriet till larmet tänkte jag också försöka få bytt snarast möjligt. Vi får se lite hur och vad som upplevs vara mest behövligt de kommande veckorna i övrigt.

Lite bilder samt två filmer på det som är gjort:

Filmat före monteringen av adaptern: https://www.youtube.com/watch?v=_o7HrL51W4o

Filmat efter monteringen av adaptern: https://www.youtube.com/watch?v=NptLTS-6rYw

Visuellt syns inte särskilt stor skillnad, medan känslan å andra sidan är enorm.

Den givna isskrapan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-dce73b5fe5f39020c18e6b995cf82fb0.jpg

Helljus samt halvljus kontra endast halvljus:
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-9f32f0b3a946aedbc2e66af1409c6259.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-42a976c5a2582d19c39c287ee531e477.jpg

Det ska ju synas att man tycker om Volvo också! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-7207b34315ddf41a6c2a3753c1d5f4e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-5f4d8f189aebaf9a8b17ba972bd1ce6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-1825e8a5e5af4c88536b586bd40738fe.jpg

Och så lite arbetsbilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-c3bd61feb24b38593eb0f9bf806a0b0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-4f087b87ddbc06c87ece8c12f1b1c13e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-089c94cac5efca1c4c7bb4c63863f8ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-019a5a6bdece0201a7156271ffad77d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-85d57b8b809d5e77120b931561ec1c16.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-9b6b215b5f4abe1558ce450127648772.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-40175b0f0754a8015d9a1d7805c702b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-69f6247e74c717a18f06890f37d8f86e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-ce7c025792d33fa2d8f27e8da9ec1860.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-8c753aee06e5eb0f8316fb972f860fe0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-baabf1c5046860a69e1c471c6bbfe214.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-9d52fee9b447976f4f6674c62cf5e8b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-cc7b91967f66569cb4aeab59780b69fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-2ca061cc0fe4a2a5c6bc607c8597f5d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-f1dba8d464d1adb9e4eaff21a59f1db7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-e19fdf910a724140d6e860696fd49b1a.jpg

De tre huvudsysselsättningarna jag har just nu på min fritid! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185192/185192-be312f24dc38a3a1c27aece8bc62b098.jpg

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
90 Inlägg
Skrivet 12 oktober #3

Spännande bygge! Följer gärna. smile
Vart beställer du lampor ifrån? Och laddtrycksmätaren, fungerar den bra eller ser den bara fin ut? smile

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
110 Inlägg
Skrivet 12 oktober · Inlägg av trådskaparen #4

iFerz skrev:
Spännande bygge! Följer gärna. smile
Vart beställer du lampor ifrån? Och laddtrycksmätaren, fungerar den bra eller ser den bara fin ut? smile

Tack ska du ha! All visad uppskattning gläder mig! Planen men denna bil är ju inte att bygga om den direkt, utan snarare försöka modifiera den enkelt och stilrent efter egen smak samt att åtgärda sådana problem som Volvo skulle ha flera tusenlappar för (exempelvis kupétemeraturgivaren och larmsirenen) mest bara för att jag finner stor njutning och tillfredsställelse i att reparera på egen hand för småsummor snarare än byta kompletta enheter för ockerpriser.

Lamporna har beställts från eBay innan PostNord implementerade avgiften. Men annars köper jag emellanåt lampor från Tradera om någon säljare har lockande lampor till humana priser. Eller också köper jag fortsättningsvis lampor från eBay med leverans från Kina och accepterar avgiften och momsen, eftersom det ändå blir mycket billigare om du köper större kvantiteter än enstaka lampor. På Wish är det hopplöst att hitta intressanta lampor och utbudet är inte i närheten av eBay.

Mätaren är fullt funktionsduglig men knappast perfekt eller fullt pålitlig. Den kostade 120 kronor när jag köpte den och jag har använt den i ungefär två år (dels på min S70, dels på denna) och skulle vilja påstå att den är klart likvärdig eller bättre än Biltemas billigaste varianter, samtidigt som den verkligen inte uppnår samma precision som de dyrare modellerna av mer kända märken gör. Men den gör sitt jobb skapligt åtminstone, särskilt för sitt pris dessutom, och därutöver är den stilren i mina ögon, varför jag fortsätter med den ett tag till i alla fall! smile

Senast redigerat av Bazzzinga (12 oktober )

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
90 Inlägg
Skrivet 12 oktober #5

Bazzzinga skrev:

iFerz skrev:
Spännande bygge! Följer gärna. smile
Vart beställer du lampor ifrån? Och laddtrycksmätaren, fungerar den bra eller ser den bara fin ut? smile

Tack ska du ha! All visad uppskattning gläder mig! Planen men denna bil är ju inte att bygga om den direkt, utan snarare försöka modifiera den enkelt och stilrent efter egen smak samt att åtgärda sådana problem som Volvo skulle ha flera tusenlappar för (exempelvis kupétemeraturgivaren och larmsirenen) mest bara för att jag finner stor njutning och tillfredsställelse i att reparera på egen hand för småsummor snarare än byta kompletta enheter för ockerpriser.

Lamporna har beställts från eBay innan PostNord implementerade avgiften. Men annars köper jag emellanåt lampor från Tradera om någon säljare har lockande lampor till humana priser. Eller också köper jag fortsättningsvis lampor från eBay med leverans från Kina och accepterar avgiften och momsen, eftersom det ändå blir mycket billigare om du köper större kvantiteter än enstaka lampor. På Wish är det hopplöst att hitta intressanta lampor och utbudet är inte i närheten av eBay.

Mätaren är fullt funktionsduglig men knappast perfekt eller fullt pålitlig. Den kostade 120 kronor när jag köpte den och jag har använt den i ungefär två år (dels på min S70, dels på denna) och skulle vilja påstå att den är klart likvärdig eller bättre än Biltemas billigaste varianter, samtidigt som den verkligen inte uppnår samma precision som de dyrare modellerna av mer kända märken gör. Men den gör sitt jobb skapligt åtminstone, särskilt för sitt pris dessutom, och därutöver är den stilren i mina ögon, varför jag fortsätter med den ett tag till i alla fall! smile

Det är alltid kul att se projekt som inte direkt går på "ASBÖTTA V70N OCH TRIMMA FAAAAEN" utan mer håller sig försiktigt, fast på ett bra sätt! smile Behöver nämligen byta lampor i Imprezan min, både interiör men även tre lyktor i vä-fram strålkastare. Mätaren var lite av en intressekoll, men då kör jag på något lite dyrare för att säkerställa korrekta mätvärden! Den såg iallafall fin ut wink

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang