Hejsan!
För strax över en månad införskaffade jag mig en Volvo V70 2.4T från år 2003 med strax över 28 000 mil på mätaren. De enda två absoluta kraven jag hade när jag sökte efter en ny (Volvo) transportbil var att fordonet skulle vara utrustat med manuell växellåda samt att den skulle vara turbomatad. Stora pluspoäng var skinninredning och takvinge med integrerat bromsljus (vilka båda två redan fanns sedan den var original), och ett inte lika betydelsefullt plus men ändå något så när viktigt var tonade rutor – detta fanns däremot inte.
Det huvudsakliga syftet med bilen är att använda den till vardags för transport till och från arbete och skola, fast som bilintresserad är det fullkomligt omöjligt att låta bli att modifiera, förändra och utföra allehanda arbeten på en bil man verkligen tycker om, och då syftar jag inte på att reparera de saker som går sönder – i stället åsyftas sådant som i sak inte fyller någon funktion över huvud taget eller till och med gör bilen illegal, att helt enkelt montera eller byta ut delar och komponenter endast för att göra bilen snyggare. Det är bara så att om man älskar bilar (och framför allt den man själv kör) närmst nödgas det att göra den personlig och uppnå det där tillståndet i vilket du knappt kan släppa blicken från ditt fordon.
Målsättningen är alltså att dels göra den absolut så snygg som möjligt i mina egna ögon, dels hålla den i ett fantastiskt toppskick trots att det är en vardagsbil. I den här tråden kommer jag så ofta jag hinner att uppdatera när jag gör modifikationer eller på annat sätt ändrar något värt att visa upp. För mer sammanställd information om modifikationer, specifikationer och framtidsplaner rekommenderar jag att kolla på bilens egen sida: https://www.garaget.org/?car=413234
Dagen efter inköp:
Bara något dygn efter inköpet, och därmed bland det första som gjordes på den var att installera starkare helljus: Xenonkonvertering med styrkan 100W per sida och med färgtonen 5000K.
Endast halvljus aktiverat, vilket på den här bilden består av original 35W D2R 4300K:
Halvljus samt helljus i kombination:
Teoretisk lumen, grovt räknat, skulle kunna sägas vara något i stil med: 3200 LM per sida för halvljuset och 8500 LM per sida för helljuset = 23 600 lumen. Ljusstyrkan räcker gott och väl kan jag lova er.
Bild på jämförelse mellan endast bakljus lysande och sedan med backljus aktiverat (osäker på watt för backljuset, men vill minnas att det lyser med ungefär 800 lumen per sida).
Demontering av originalstereo och montering av en billig eftermarknadsstereo. Den sistnämnda kommer att bytas ut inom två till tre månader till en betydligt vassare, liksom att högtalarna i bilen ska bytas ut och en baslåda med slutsteg och kondensator ska monteras.
I samma veva passade jag på att byta lite lampor i instrumenthuset, tändningslåset, strömställaren och klimatanläggningen. Elhissarnas reglage kommer också att få nya lampor inom kort. Hålet i stereopanelen förklaras nedan.
På grund av dålig kvalité och spridning av ljuset på Kina-dioderna, och samtidigt hade kvalitetsdioder med inbyggt motstånd liggande, byte jag helt enkelt ut dioderna i hållarna för strömställaren och klimatanläggningen. I instrumenthuset hade jag T5-lampor liggande, även om dessa har inneburit problem och du kommer att få se att alternativ längre ned.
Resultatet.
Precis när jag hade fått ihop stereon, lamporna och allt det där, monterat ihop varenda del och fått det att fungera, fick jag för mig att jag tvunget skulle ha en laddtrycksmätare monterad i bilen. Mätare (Kina-variant förvisso, men jag har varit riktigt nöjd med den i min S70 T5) hade jag redan liggande, och slangar hade jag också, varför det inte heller var något problem. Däremot var jag oerhört trött på att mätaren monterad på A-stolpen eller instrumentbrädan, varför jag bestämde mig för att placera den på något - för mig - nytt ställe. Bland dessa bilder förekommer också skruva-med-bil-måltid samt tillhörande dryck, bilder på där slangen från mätaren tar slut och måste kopplas ihop med en ny för att nå ned till insuget, budgetlösningar för att förhindra skav mot slangar, provisorisk fastsättning av laddtrycksreglerventilen och så vidare.
Utseendet i mörker.
Färdigt resultat i dagsljus.
Byte av inredningsbelysning. Kupébilderna kommer från familjens V70N 2.4T -02 då jag missade att fotografera förebilder på min egen. Bagaget är dock från min egen.
Resultat.
Och så bagaget. Dels originallampan, dels den nya LED-lampan. Det är ingen risk att det är för mörkt i bagageutrymmet ens på natten i alla fall!
Bilder tagna för ungefär en vecka sedan.
Från då till i dagsläget har jag fått hem lite allehanda ting. Däribland ersättningsbatteri för larmsirenen (på grund av felkod på sirenen samt att bilen självlarmar) som jag tänker ge mig på att försöka byta själv, och fungerar det inte kopplar jag ur larmet helt. Motstånd för kupétemperaturgivaren som också är tänkt att lödas dit själv (i och med att tråden är brusten — se bild). När Volvo endast byter ut hela larmsirenen (3000 till 6000 kronor grovt uppskattat) eller hela klimatanläggningensenheten (5000 till 9000 kronor grovt uppskattat) mår jag illa av tanken på priset, eftersom jag själv betalade 170 kronor för batteriet och 20 kronor för motstånden. Jag har också mottagit dimljus av modell H1R 35W i 8000K (just nu sitter det eftermonterade xenonlampor av samma typ och watt men med 6000K), vilka ska monters de kommande dagarna eller framåt slutet på veckan. Likaså har andra parkeringslampor kommit och blivit monterade. En jämförelsebild mot en av de gamla lamporna läggs till.
I går sysselsatte jag mig med att montera vindavvisare samt att mixtra med instrumenthuset eftersom några av lamporna vägrade att fungera längre stunder oavsett hållare, pillande med trådarna eller andra modifikationer, så jag fick helt enkelt kompromissa lite. Dock blev jag jäkligt nöjd med resultatet trots allt.
Vidare märkte jag häromveckan att vänster frambroms låg på och dagen efter bestämde jag mig för att smörja upp först och främst vänstersidan, men gav mig sedan på högersidan också. Jag visste sedan innan att däcken på de främre fälgarna var dåliga, emellertid ovetande om hur dåligt höger däck var. Väven syntes på insidan, och det gav till följd att jag tillsvidare plockade fälgarna från min S70 T5 (ABS355 19x8,5 ET35 med Sunny SN3970 i dimensionen 215/35ZR19) då däcken på dessa fälgar är lagliga, men jag fullkomligt hatar däcken på grund av att de antingen är ojämna eller ovala = oerhörda vibrationer. Men jag tänkte åka inom en bilfirma framöver och kontrollera dem och se om det går att göra något åt det hela.
Fint med lite fälgkant utanför skärmkanten i alla fall!
Förebilder och samt fotografier tagna under arbetets gång.
Den nya stilen i instrumenthuset.
Bilder tagna efter att jag hade blivit klar, och med andra ord är det så här bilen ser ut precis i skrivande stund.
Senast redigerat av Bazzzinga (28 september 2018)
- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.