Peugeot 107 -12. Motorn tickar/knackar

Premium96
30 september 2018 · 44 Inlägg

Hej!

Har en Peugeot 107 som gått ca 11000 mil. På senare tid har jag märkt att motorn tickar/knackar vid gaspådrag. Det låter betydligt mer när bilen är kall men det låter även när motorn är varm.

Hittade en video på en likadan bil med samma ”problem”: https://m.youtube.com/watch?v=8HNl7nbIaVU

Tycker man hör det lättast i början av videon men vid varje gaspådrag hör man hur det tickar/knackar från motorn. Verkar ju som att många har liknande problem med sina trillingbilar utifrån kommentarerna och några säger att det bara är ett ljud man får leva med.

Nojar dock över det och undrar vad som kan vara fel? Är det kedjan som är lös? Bilen har gått ca 11000 mil och är välservad så allting bör ju fungera...

Hjälp!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 september 2018 · 4 917 Inlägg

Min första kärra från mitten-60talet kallades ventilknackare p gr av att man hörde knacket hela tiden..
Det var en Opel  och jämför man mellan din och min så tycker jag din är väldigt tyst..
I ditt fall så beror det väl på att den börjar bli gammal och då börjar även svagheterna visa sig..
För att verkligen komma tillrätta och få reda på bristerna så borde du komma till en kunnig verkstad för att utröna vad det är.
Någon form av slitage relaterat till ventilerna  är vad jag tror på och efterhand så kommer väl knackljudet att öka.

Senast redigerat av bilknuffaren (30 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Premium96
30 september 2018 · 44 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Min första kärra från mitten-60talet kallades ventilknackare p gr av att man hörde knacket hela tiden..
Det var en Opel  och jämför man mellan din och min så tycker jag din är väldigt tyst..
I ditt fall så beror det väl på att den börjar bli gammal och då börjar även svagheterna visa sig..
För att verkligen komma tillrätta och få reda på bristerna så borde du komma till en kunnig verkstad för att utröna vad det är.
Någon form av slitage relaterat till ventilerna  är vad jag tror på och efterhand så kommer väl knackljudet att öka.

Kan ju tycka att det är dålig kvalité om såna här problem uppstår efter 11k välservade mil. Ljudet i sig stör inte mig men är rädd för att detta är början på något större, t.ex. motorras.

jaka54
30 september 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Knackandet beror antgligen på att dina hydrauliska ventillyftare är slitna eller att du inte bytt olja tillräckligt ofta.Jag skulle byta olja och filter först och hjälper inte det så byt ventilyftarna.

caromania Forummoderator
30 september 2018 · 9 296 Inlägg

Byt olja. Häll i 5dl ATF med oljan (ersätt 5dl med ATF) och kör en stund och sedan byter du olja igen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Premium96
1 oktober 2018 · 44 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Knackandet beror antgligen på att dina hydrauliska ventillyftare är slitna eller att du inte bytt olja tillräckligt ofta.Jag skulle byta olja och filter först och hjälper inte det så byt ventilyftarna.

caromania skrev:
Byt olja. Häll i 5dl ATF med oljan (ersätt 5dl med ATF) och kör en stund och sedan byter du olja igen.

Lyckligt nog så är bilen inbokad för service imorgon så olja och oljefilter kommer bytas. Återkommer med resultat!

Premium96
14 oktober 2018 · 44 Inlägg

Nu är det ett tag sedan bilen servades, men problemet kvarstår.

Visserligen låter det betydligt mindre nu när motorn är varm, men det hörs ändå mellan 2k varvtal till 3k.

Har sökt runt och vissa hävdar att det är s.k ”pistonslaps”.

Jag kan leva med ljudet även om det är störigt. Vill bara veta att det inte är något som kommer förstöra motorn ifall det ej ”fixas”.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 oktober 2018 · 17 379 Inlägg

Nu är jag ute och flummar men mäta oljetrycket kanske kan vara en bra idé?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
14 oktober 2018 · 4 378 Inlägg

Min första tanke är att det är kolvknack,iom.att det tystnar när motorn blir varm.Vilket du själv skriver om.

Premium96
14 oktober 2018 · 44 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nu är jag ute och flummar men mäta oljetrycket kanske kan vara en bra idé?

Vet inte hur man gör, men blir kanske att låta en verkstad kolla på bilen.

zzr94092 skrev:
Min första tanke är att det är kolvknack,iom.att det tystnar när motorn blir varm.Vilket du själv skriver om.

Jo, fast det blir ju inte helt tyst. Det låter betydligt mindre men det hörs fortfarande mellan då 2 till 3000 varvtal.

Bilen är relativt schysst servad, lite slarv innan min ägo. (2000mil mellan någon service och 2 år mellan någon service när den ej körs så mycket). Men utöver det så är allt korrekt. Samtidigt verkar detta vara ett relativt känt fenomen då många andra vittnar om ”ticking noises” med deras trillingbilar.

Skitbil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 oktober 2018 · 17 379 Inlägg

Premium96 skrev:

Hybrid_ skrev:
Nu är jag ute och flummar men mäta oljetrycket kanske kan vara en bra idé?

Vet inte hur man gör, men blir kanske att låta en verkstad kolla på bilen.

zzr94092 skrev:
Min första tanke är att det är kolvknack,iom.att det tystnar när motorn blir varm.Vilket du själv skriver om.

Jo, fast det blir ju inte helt tyst. Det låter betydligt mindre men det hörs fortfarande mellan då 2 till 3000 varvtal.

Bilen är relativt schysst servad, lite slarv innan min ägo. (2000mil mellan någon service och 2 år mellan någon service när den ej körs så mycket). Men utöver det så är allt korrekt. Samtidigt verkar detta vara ett relativt känt fenomen då många andra vittnar om ”ticking noises” med deras trillingbilar.

Skitbil.

Men den fungerar ju big_smile
Finns andra märken som rasar när de tycker detta är lämpligt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Premium96
14 oktober 2018 · 44 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Premium96 skrev:

Hybrid_ skrev:
Nu är jag ute och flummar men mäta oljetrycket kanske kan vara en bra idé?

Vet inte hur man gör, men blir kanske att låta en verkstad kolla på bilen.

zzr94092 skrev:
Min första tanke är att det är kolvknack,iom.att det tystnar när motorn blir varm.Vilket du själv skriver om.

Jo, fast det blir ju inte helt tyst. Det låter betydligt mindre men det hörs fortfarande mellan då 2 till 3000 varvtal.

Bilen är relativt schysst servad, lite slarv innan min ägo. (2000mil mellan någon service och 2 år mellan någon service när den ej körs så mycket). Men utöver det så är allt korrekt. Samtidigt verkar detta vara ett relativt känt fenomen då många andra vittnar om ”ticking noises” med deras trillingbilar.

Skitbil.

Men den fungerar ju big_smile
Finns andra märken som rasar när de tycker detta är lämpligt...

Haha jo, man får väl tänka positivt.

Nu var jag ute på en längre runda med bilen och kände efter. Är motorn kall hörs tickandet konstant, ganska högt. (Trillingbilarna har iofs noll isolering så kanske därför man upplever ljudet så högt). När motorn blivit varm hörs typ ingenting alls. Man kan höra lite-lite om man lyssnar noggrant där runt 2-3k varv.

Om vi utgår från att det är kolvknack. Varför har det uppstått och vad blir konsekvenserna av det?

zzr94092
14 oktober 2018 · 4 378 Inlägg

Om det nu är "felet" så händer det nog inte något mer än så här..

jaka54
5 januari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kör du på vänster sida????

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2019 · 17 379 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kör du på vänster sida????

Ta och läs om första inlägget igen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
5 januari 2019 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kör du på vänster sida????

Vad hände där..?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
5 januari 2019 · 3 306 Inlägg

Min C1 2012 jag hade i somras lät rätt högt runt 3k ochså. Verkar vara en egenskap dom har för inte vill man köra fortare än 90km/h när det låter så. (min hördes mer ju mer varv..) men den funka ju. Och gör det än (10k mil vid försäljning)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang