Tomgång volvo s70 GLT

GrandLuxeTurismo
8 oktober 2018 · 30 Inlägg

Hej! Jag har problem med bilen nu igen då den tappar kraft på tomgång och går ner på nästan ”0” på varvmätaren sen flyger upp på runt 1000 varv sen håller den på så tills den dör. Jag kan tillägga att den gjorde så när jag köpte den men då åtgärdade jag det med hjälp av att byta vakuumslangar som var söndertorkade och helt av på vissa ställen. Men allt verkar helt för övrigt. Efter bytet av slangar dog den aldrig förrän nu igår och idag 7/10 och 8/10. Har någon en idé får ni gärna berätta. Tack på förhand MVH, Benjamin.


Det är en volvo s70 2.5 glt 20ventilare från 98.

Senast redigerat av GrandLuxeTurismo (8 oktober 2018)

GrandLuxeTurismo
8 oktober 2018 · 30 Inlägg

Ingen som har idéer? Den dör vid rödljus och i bilköer men inte under färd.

zzr94092
8 oktober 2018 · 4 378 Inlägg

Finns det inga felcoder lagrade?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Jag tror det blir till att gå över insugsdelen igen, fast med startgasflaskan i hand..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
8 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Gasspjället är ju en välkänd felande länk på dessa motorer. Har för mig att alla S70 har elektroniskt gasspjäll, kan någon bekräfta?).

Lyser motorlampan?

zzr94092
8 oktober 2018 · 4 378 Inlägg

Elspjäll kom väl med N-karossen ?!

GrandLuxeTurismo
8 oktober 2018 · 30 Inlägg

zzr94092 skrev:
Finns det inga felcoder lagrade?

Jag har inte hunnit kolla än men ska se efter. Det gör man på datorn va med Obd eller va de heter?

GrandLuxeTurismo
8 oktober 2018 · 30 Inlägg

Xebers76 skrev:
Gasspjället är ju en välkänd felande länk på dessa motorer. Har för mig att alla S70 har elektroniskt gasspjäll, kan någon bekräfta?).

Lyser motorlampan?

Jag har rengjort spjällhuset som hastigast när jag köpte den i sommras men kanske skall göra det mer noggrant. Eller vad tänkte du kan vara fel med spjällhuset?
Vilken välkänd länk ?

Ingen lampa lyser på instrumentbrädan.

Senast redigerat av GrandLuxeTurismo (8 oktober 2018)

GrandLuxeTurismo
8 oktober 2018 · 30 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Jag tror det blir till att gå över insugsdelen igen, fast med startgasflaskan i hand..

Det blir lite dyrt i längden om man ska ha startgas varje start. Men tack för svaret!

Senast redigerat av GrandLuxeTurismo (8 oktober 2018)

GrandLuxeTurismo
8 oktober 2018 · 30 Inlägg

zzr94092 skrev:
Finns det inga felcoder lagrade?

Elspjäll? Det är väl bara en vajer som öppnar o stänger  när jag pillar på gasen?

zzr94092
8 oktober 2018 · 4 378 Inlägg

Gasspjällen är elektriskt styrda på "nyare" bilar både på gott o ont....

Xebers76
8 oktober 2018 · 2 250 Inlägg

Känns som du missuppfattat flera av dem kommentarer som skrivits, har oftast å göra med att vårat land är så långt så språket används olika.

Felkoder läser man ut med felkodsläsare via OBDII uttaget.

Sen försöker vi få fram om bilen har vajerspjäll eller elektriskt spjäll. Det är skillnad på hur motorn styrs då. Jag har för mig att jag läste nånstans här på hemsidan att elektriskt spjäll kom på vitblocken år 1999 men kan inte garantera detta.

Misstänker man att det finns ett vakuumläckage brukar man kunna märka det när man varmstartar motorn, den vill då inte gå ner i varv så kvickt som den borde.

Startgas föreslogs för att du ska leta vakuumläckage, motors gång påverkas om denna gasen hittar in via en läcka, du ska alltså inte använda den för att starta bilen som jag upplevde att du tolkade det hela.

Börja med att få felminne urläst (felkoder) det är inte helt ovanligt att en bils motorstyrenhet vet om att där finns ett fel men väljer att inte tända motorlampan. Motorlampan på dessa bilar är symbolen för Lambda om jag minns rätt, det är inte en "lambdalampa" för det dock!

Lycka till! smile

Senast redigerat av Xebers76 (8 oktober 2018)

GrandLuxeTurismo
8 oktober 2018 · 30 Inlägg

Xebers76 skrev:
Känns som du missuppfattat flera av dem kommentarer som skrivits, har oftast å göra med att vårat land är så långt så språket används olika.

Felkoder läser man ut med felkodsläsare via OBDII uttaget.

Sen försöker vi få fram om bilen har vajerspjäll eller elektriskt spjäll. Det är skillnad på hur motorn styrs då. Jag har för mig att jag läste nånstans här på hemsidan att elektriskt spjäll kom på vitblocken år 1999 men kan inte garantera detta.

Misstänker man att det finns ett vakuumläckage brukar man kunna märka det när man varmstartar motorn, den vill då inte gå ner i varv så kvickt som den borde.

Startgas föreslogs för att du ska leta vakuumläckage, motors gång påverkas om denna gasen hittar in via en läcka, du ska alltså inte använda den för att starta bilen som jag upplevde att du tolkade det hela.

Börja med att få felminne urläst (felkoder) det är inte helt ovanligt att en bils motorstyrenhet vet om att där finns ett fel men väljer att inte tända motorlampan. Motorlampan på dessa bilar är symbolen för Lambda om jag minns rätt, det är inte en "lambdalampa" för det dock!

Lycka till! smile

Tack för historielektionen där i början! Jag har inget elspjäll på min gamla häck den är tillverkad 97. Antar att jag får ta till med startgas som en vänlig själ föreslog ber om ursäkt för missförstånd. Och är det vakuumläckage hörs väl det på långa vägar när man står med huven upp o låter den gå? Eller det kanske inte alltid hörs? Jag skall kika när jag kommer t verkstan på vad datorn säger. Börjar undra om det är fördelarlockeg och rotorn som spökar.

Senast redigerat av GrandLuxeTurismo (8 oktober 2018)

Hilmer
8 oktober 2018 · 1 776 Inlägg

Kontrollera att tomgångsmotorn, den brukar sota igen och får då snarlika symptom, bara att demontera och tvätta av invändigt med bensin, diesel, thinner, t-röd eller vad man nu har hemma för stunden och som har kraft nog att få bort sotet. Spjället ska röra sig fritt och utan att fastna när man vickar på den.

GrandLuxeTurismo
9 oktober 2018 · 30 Inlägg

Hilmer skrev:
Kontrollera att tomgångsmotorn, den brukar sota igen och får då snarlika symptom, bara att demontera och tvätta av invändigt med bensin, diesel, thinner, t-röd eller vad man nu har hemma för stunden och som har kraft nog att få bort sotet. Spjället ska röra sig fritt och utan att fastna när man vickar på den.

Tackar! Får kika på den o se hur det ser ut. Bra tips!

jaka54
9 oktober 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Håller med! Ta bort tomgångsmotorn och gör ren den(det är ingen motorn utan en enhet med vridande kolv som släpper in luft i cylindrarna). Den brukar sotas igen vilket förhindrar att kolven innuti inte kan röra sig. Brakekleen funkar bra men tänk på att olja in kolven efter att du gjort ren den.

GrandLuxeTurismo
9 oktober 2018 · 30 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Håller med! Ta bort tomgångsmotorn och gör ren den(det är ingen motorn utan en enhet med vridande kolv som släpper in luft i cylindrarna). Den brukar sotas igen vilket förhindrar att kolven innuti inte kan röra sig. Brakekleen funkar bra men tänk på att olja in kolven efter att du gjort ren den.

Jag skall prova detta för att sedan återkomma med resultatet innan helgen. Tack för all hjälp pojkar o flickor !

GrandLuxeTurismo
11 oktober 2018 · 30 Inlägg

Uppdatering! Felkoderna visade inget annat än farthållaren(kod122) vilket jag visste om sedan innan men ej brytt mig om. Vad som visade sig vara boven i dramat var jordflätan som ärjat sönder och gradvis blivit sämre. Eftersom det var under all skit så var det knappt synligt förrän den var helt av när jag kom fram till verkstan. Bytte kabeln och nu går den som en dröm. Tack för alla fina tips och engagemang!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang