Vilka motorvärmare finns till V70N?

Mack855
8 oktober 2018 · 1 354 Inlägg

Hejsan på er!

Till en början är jag osäker på om jag är i rätt kategori och hoppas att ni orkar läsa mitt inlägg.

Läget är följande- vi har flyttat till Luleå och som ni vet är vintern lite råare här än i Stockholm och jag tror att min bensinvärmare inte är lika bra idag som när bilen togs ut för 12 år sedan. Plus att vid -20 så känns det lite sådär att bråka med batteriet vid start.

Eftersom min plan är att behålla bilen väldigt länge till så vill jag ju värna om motorn och söker nu efter den bästa motorvärmaren till aset. Jag är införstådd med att det finns tre varianter av värmare utöver den bränsledrivna. Slangvärmare och den utanpåliggande blockvärmaren vet jag finns till min bil. Däremot så säger skruvat att de har en ”doppvärmare” ifrån calix till min bil. Vet dock ej om det stämmer.. Sen har Volvo en som man monterar på oljekylen, har den samma funktion som en doppvärmare?

Allra helst vill jag ha en som även laddar batteriet när värmaren är i drift. Den stora frågan från mig är finns doppvärmare med batteriladdare till min bil? Tycker att defa och calix sidor är lite svåra att förstå vad det är för typ av värmare.. Om doppvärmare ej finnes, är då en slangvärmare lika effektiv eller det man förlorar försumbart mot en doppis? Svärfar säger att han var nöjd med sin utanpåliggande blockvärmare men vet inte om jag köper det..

Tacksam för alla tips och erfarenheter av de olika värmarna!

zzr94092
8 oktober 2018 · 4 378 Inlägg

Utanpåliggande blockvärmare är inte så värst.en slangvärmare med cirkulations pump bör aĺlt vara effektivare ..batteriladdningen har inget med att göra av vilken typ av motorvärmare du har, är en separat enhet , kopplas in via dom befintliga värmarkablar.

Mack855
8 oktober 2018 · 1 354 Inlägg

zzr94092 skrev:
Utanpåliggande blockvärmare är inte så värst.en slangvärmare med cirkulations pump bör aĺlt vara effektivare ..batteriladdningen har inget med att göra av vilken typ av motorvärmare du har, är en separat enhet , kopplas in via dom befintliga värmarkablar.

Okej jag förstår, att jag frågar är för att Volvo säger ”denna motorvärmare kan inte kombineras med Volvos batteriladdare”.

Vet du om calix eller defa har cirkulationspump som standard i sina värmarsatser?

zzr94092
8 oktober 2018 · 4 378 Inlägg

Du får googla på Defa och Calix om vad dom har i sitt program.Men se till att köra på samma fabrikat på allt,kontakterna är inte samma på dom sinsemellan.

zzr94092
8 oktober 2018 · 4 378 Inlägg

Utanpåliggande blockvärmare är inte så värst.en slangvärmare med cirkulations pump bör aĺlt vara effektivare ..batteriladdningen har inget med att göra av vilken typ av motorvärmare du har, är en separat enhet , kopplas in via dom befintliga värmarkablar.kolla på  www.anabint.com  men deras slangvärmare med pump kopplas inte via värmarkablar, Har en egen kabel med stick kontakt..inte så smart.

Mack855
9 oktober 2018 · 1 354 Inlägg

Jag får höra av mig till dem istället tror jag. Tyckte som sagt att det var lite svårt att tyda vad dom säljer när jag kollade specifikt till min bil på dera sida.

Djo
9 oktober 2018 · 10 157 Inlägg

blockvärmare som värmer oljan plus slangvärmare som värmer vattnet så har du nog en jävligt bra kombo för motorn det där med laddare finns det olika kolla vad tilvärkarna kan erbjuda smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
9 oktober 2018 · 1 354 Inlägg

Djo skrev:
blockvärmare som värmer oljan plus slangvärmare som värmer vattnet så har du nog en jävligt bra kombo för motorn det där med laddare finns det olika kolla vad tilvärkarna kan erbjuda smile

Hur går det att få dem att lira tillsammans med varann?

Sukkan
9 oktober 2018 · 451 Inlägg

Jag kör med calix slangvärmare som sitter på oljekylaren på oljetråget och calix batteriladdare och calix kupevärmare. Har satt uttaget för nätkabel på vänster sida i prydnadslisten. Är helnöjd med detta.själva kupevärmaren sitter på en söndersågad original papperskorg på höger sida i på mittkonsollen, funkar bra. 😎 😁

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 oktober 2018 · 17 379 Inlägg

Eberspächer har sin "Plugtronic Premium" som innehåller både kontaktvärmare, cirkulationspump, fläktstyrning och som tillval just batteriladdning. Har detta system själv och är nöjd. 

https://www.eberspaecher.se/produkter/e … ronic.html

Jag tror inte din bensinvärmare skulle vara nämnvärt mycket sämre än den var som ny. Har du ovan paket med laddning så bör du vara safe. Nu installerar jag dessa på fabriksnya bilar ibland så i mitt fall vet jag inget om vad grejorna kostar. Bara att de är bra.

Man kan dessutom uppgradera sin bensinvärmare med Easystart web som styrs via en app. Den tillsatsen var dock dyr. Men praktisk. Fungerar med EB och webasto som jag vet.

https://www.eberspaecher.se/produkter/b … t-web.html

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack855
9 oktober 2018 · 1 354 Inlägg

Eberspächer lät väldigt intressant om man slipper ha kupévärmaren måste jag säga. Är kontaktvärmare detsamma som utanpåliggande blockvärmare?

Det verkar på deras hemsida som en fanatisk pryl! Kosta vad det kostar, som sagt hade bah tänkt ha kvar bilen länge.. Gått nästan 19k mil i nuvarande stund plus alla andra pengar jag har kostat på den med så är bilen värd för mig att köpa ordentliga grejer till.

Men om slangvärmaren sitter på oljekylen värmer den upp oljan då mä?

Djo
10 oktober 2018 · 10 157 Inlägg

Mack855 skrev:

Djo skrev:
blockvärmare som värmer oljan plus slangvärmare som värmer vattnet så har du nog en jävligt bra kombo för motorn det där med laddare finns det olika kolla vad tilvärkarna kan erbjuda smile

Hur går det att få dem att lira tillsammans med varann?

Jadu det är ju ingen köpes lösning men en extra grenkontakt så är det löst hurvida nu elektroniken är dimensionerad så den klarar detta är dock inget jag kan svara på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
10 oktober 2018 · 1 354 Inlägg

Håller just nu på att ta offerter på eberspächers lösning. Återkommer ifall någon annan vill ha ett prishum!

Mack855
12 oktober 2018 · 1 354 Inlägg

Hallå på er! Har bara fått svar ifrån mekonomen ännu och de skulle ha ca 5400 för en kontaktvärmare med kupéuttag monterat & klart. De ville typ inte sälja på mig något annat, lät som att de tyckte att något annat skulle bli för dyrt. Eberspächers standard pkt skulle kosta ca 5200 i inköp. Inget av paketen innehåller batteriladdare. Vet inte riktigt vad jag ska gå på om jag ska vara ärlig?

Slangvärmare med cirk.pump/ slangvärmare utan pump eller kontaktvärmaren. Kontaktvärmaren har ett dåligt rykte men denna modell var på 400w har jag för mig vilket tydligen ska vara bättre? Fortfarande helt vilsen så frågan som nu är, är om jag fortfarande får olja+block något varmt med slangvärmare?

Mack855
29 oktober 2018 · 1 354 Inlägg

Uppdaterar ifall att någon är intresserad, eberspächer fanns inte med easyfan till min bil utan då hade det blivit ett traditionellt system så det fick bli ett defa kit med batteriladdare. Kom fram till att huvudsyftet bli att värma oljan för att skona motorn så det blev en kontaktvärmare som tydligen ska fungera helt ok.

Även en permanent installerad underhållsladdare blev det till. Nu känns det som bilen ska klara vintern någorlunda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang