Köpråd: BMW eller inte?

sj0holm
9 oktober 2018 · 1 Inlägg

Börjar bli dags nu att köpa första bilen och är kluven angående vad det ska bli. Har tidigare varit helt fast och bestämd på att köpa en BMW e36 på grund av det lockande utseendet. Problemet är dock att jag i princip inte har någon erfarenhet av att skruva motorer förutom moppe i något år. Bor även i lägenhet så har inte tillgång till garage utan det mesta skruvandet kommer i så fall behöva ske utomhus. Frågan är därför om ni tycker det är värt att köpa en e36 oavsett erfarenhet eller inte eller om man istället kanske ska öppna upp ögonen för någonting annat? Värt att tillägga är att jag inte har något superstor budget heller utan det blir en bil för runt 20k-30k.

Tack på förhand.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

En bil under 30k har nog många år på nacken och då kan det nog bli en del skruvande..
Har man ingenstans att stå och inga verktyg och ingen kunskap så blir det till att antingen lämna in eller hitta någon som kan.
Tycker du ska köpa autobahnracern om intresset finns för just denna ..
Men kolla först rosten undertill så du inte blir blåst bara..
Det finns ju ALLTID en anledning till att man säljer en bil, så därför gäller det att ta reda på varför..smile
En del släcker lampor som återkommer efter några mil..
En del släcker koder som återkommer efter ett tag..
Är det en yngre förmåga som säljer så får man nog vara lite vaken..
Själv har jag lite bättre förtroende för äldre säljare.
Det bästa vore kanske att skriva ett kontrakt med säljaren att om man upptäcker ett fel inom en viss tid så regleras köpet på något sätt.
Skulle  säljaren då verka motvillig till förslaget så kanske det ger en hint om köpet ska genomföras eller ej..
Har man rent mjöl i påsen så tvekar man väl inte, men vet man om någon dold defekt som kostar pengar så, ja du vet..sad

Senast redigerat av bilknuffaren (10 oktober 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Slash Saabifierad
10 oktober 2018 · 2 026 Inlägg

E36or är stiliga men börjar nu bli rätt gamla så vill du ha en "billigare" och nyare bil så finns modellserien efter som har koden E46, lättare att finna delar.
Om du vill ha en bil som är pålitligare som inte är alltför vanlig så rekommenderar jag Lexus IS200, de brukar gå för runt 15.000 och uppåt. Dessa är inte lika sportiga men de är bakhjulsdrivna och bekväma samt att de är i en liknande storlek som E36 eller E46. Det gäller dock att vara snabb, det finns som sagt inte lika många Lexus som BMW så när det dyker upp ett fint exemplar med manuell låda så kan de säljas ruggigt snabbt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
panda666
10 oktober 2018 · 4 250 Inlägg

e36 är fett gamla nu och kan vara jävligt svårt att hitta i bra skick och då tycker ja itne dom e värda 20-30k. Dom flesta borde vara slutkörda nu också. Som tidigare sagts kolla gärna på e46 isf dom borde ligga därnånstans 20-30k för en Besiktad sådan. ifall du ser en som är obesiktad, många på blocket som säljer obesiktade, är säkert för att dom är rostiga och har massa fel, abs/antisladd, dåliga kylare osv osv. En ännu bättre och modernare modell som håller helt ok är också e39. Även dom börjar se gamla ut men en mycket stadigare modell som man åker som en kung i. Även den har samma problem som dom andra bmws me abs antisladd problem, givare här o där och kylar problem. Men för säg max 30k borde du hitta en fin exemplar som inte är ihålig av rosten, karossen kommer säkert att ha rost men inget som besiktning kommer att klaga på. Du får mycket mer bil för pengarna med en e39. Som även tidigare sagts om lexus också visst är den rwd men hört att dne ska vara väldigt trött, har kamrem som måste bytas ganska ofta och även den ser gammal ut. Val,,,jobbiga val va?

torsen
10 oktober 2018 · 7 234 Inlägg

Har du ingen erfarenhet av att mecka, inga verktyg, ingenstans att hålla till, en budget på 20 - 30 tkr så ska du glömma BMW och i stället inrikta dig på en Volvo i 900-serien.
Om du ska använda bilen som fortskaffningsmedel!
Däremot stillastående på parkeringen är BMW ett gott val.
En BMW ska köpas ny och bytas vartannat eller vart tredje år mot ny.

Jokabsson
10 oktober 2018 · 1 175 Inlägg

torsen skrev:
Har du ingen erfarenhet av att mecka, inga verktyg, ingenstans att hålla till, en budget på 20 - 30 tkr så ska du glömma BMW och i stället inrikta dig på en Volvo i 900-serien.
Om du ska använda bilen som fortskaffningsmedel!
Däremot stillastående på parkeringen är BMW ett gott val.
En BMW ska köpas ny och bytas vartannat eller vart tredje år mot ny.

Tycker jag inte, men alla har ju rätt till sin åsikt.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Utmarks-Loke
11 oktober 2018 · 5 833 Inlägg

Jag skulle säga att BMW är bland de mest lättlagade bilarna nuförtiden, åtminstone om man väljer en fyrcylindrig. Då är motorrummet gjort för en sexa eller åtta så man får massor av plats. Motor står åt rätt håll så framför allt finns det plats framme runt remmar och de andra grejerna på framsidan motorn. Avgasgrenröret går ner på sidan istället för inklämt mellan motor och torpedvägg som på framhjusldrivna bilar med tvärställd motor. Där till finns det en bra känsla i materialen och designen i BMW:s grejer, det känns som om ingenjörerna som konstruerat bilarna har trivs på sitt jobb. Den känslan infinner sig inte på gamla volvo.

Men som sagt, E36 är gamla bilar nu och enligt mig en av de fulaste som BMW gjort. Därtill har de alltid rostat mycket. Men kan man få tag på en sen 318i med kamkedja som klarat sig från rost så är det en ganska bra bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang