Riktig lackering av bättre begagnade fälgar, kostnad?

Atchoprosit
10 oktober 2018 · 193 Inlägg

Har 4st 16" Volvo Naos där lacken har börjat bubbla sig och släppa, är även kantstött på vissa ställen.
Tanken är att jag ska lacka om dom i en kulör liknande bilens färg men med en annan nyans i flingorna i metalliclacken. Har en V70 svartmetallic som skiftar mot lila/silver i solljus. Vill ha i princip samma lack på fälgarna men att de skiftar mot blått.

Vad kostar det ungefär att lämna in det till en firma som gör allt jobb? Kan jag göra något förjobb själv och enbart lämna in på lackering? Vad hamnar priset på då?

Rör mig mycket i Västergötland, Östergötland och Småland, så tips på firmor inom detta område tas gärna emot.

zemet
10 oktober 2018 · 4 035 Inlägg

Kostar mer än det smakar troligen.

Fälgfixare som lagar typ kantstötningar osv tar över 1000 kr/fälg. Jag tror inte du kommer billigare undan. Köper du sprayfärg på biltema så blir det ändå över 100 kr/fälg med den billiga färgen och klarlacken.

Senast redigerat av zemet (10 oktober 2018)

Atchoprosit
11 oktober 2018 · 193 Inlägg

zemet skrev:
Kostar mer än det smakar troligen.

Fälgfixare som lagar typ kantstötningar osv tar över 1000 kr/fälg. Jag tror inte du kommer billigare undan. Köper du sprayfärg på biltema så blir det ändå över 100 kr/fälg med den billiga färgen och klarlacken.

Att strunta i just det kantstötta och bara lacka över borde la funka? Bara ta bort de vassa hörnen.

jaka54
11 oktober 2018 · 5 718 Inlägg

Hej!
Fälgar som är måttligt kantstötta lagar /fixar du lätt själv med metallspackel.
Att sedan lacka fälgarna kan du antingen göra själv eller lämna till billackerare. En billackerare tar säkert mellan 500-1000kr per fälg (slipning ,grundfärg och färg och kanske klarlack ) lite beroende på storlek på fälgen och hur den ser ut.

zemet
11 oktober 2018 · 4 035 Inlägg

Atchoprosit skrev:

zemet skrev:
Kostar mer än det smakar troligen.

Fälgfixare som lagar typ kantstötningar osv tar över 1000 kr/fälg. Jag tror inte du kommer billigare undan. Köper du sprayfärg på biltema så blir det ändå över 100 kr/fälg med den billiga färgen och klarlacken.

Att strunta i just det kantstötta och bara lacka över borde la funka? Bara ta bort de vassa hörnen.

Då kan du väll lika gärna strunta i att göra något alls.

Dedär är ju en dussinfälg. sälj dina nuvarande fälgar till någon som inte bryr sig speciellt mycket om kantskrap och köp bättre begagnade istället.

Se renoveringskostnaden som mellanskillnaden så får du nog tag på ett par trevliga fälgar utan att behöva lacka och greja med dem du har.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang