Köpråd

Zohan123
10 oktober 2018 · 2 Inlägg

Funderar på att sälja moppen nu när vintern kommer och ska kanske köpa a-traktor. Behöver lite expertråd eftersom jag inte kan så värst mycket om att skruva (kan få hjälp med det om jag behöver) Men vad tror ni om denna?? Bryr mig inte hur den ser ut i lacken mm. så länge den är varm och går.
https://www.blocket.se/vasterbotten/Vol … 22&w=3

torsen
10 oktober 2018 · 7 233 Inlägg

740/940 är säkra kort. Driftsäkra, lättmekade och gott om delar på bilskrotarna.
Dock kan/vill jag inte uttala mig om detta ex.
Känns den fräsch, säljaren verka pålitlig och du gillar den efter en "lång" provtur så...…..
Lycka till.

jaka54
10 oktober 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
25000kr för en EPA!?? 2500kr verkar rimligare. En "riktig bil" ligger i den prisklassen.
Annars är Volvo 740 /745 driftsäkra och pålitliga men priset på denna på tok för högt!

panda666
10 oktober 2018 · 4 250 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
25000kr för en EPA!?? 2500kr verkar rimligare. En "riktig bil" ligger i den prisklassen.
Annars är Volvo 740 /745 driftsäkra och pålitliga men priset på denna på tok för högt!

ja skulle säga att säljaren ska ge ts 2500 för den och inte tvärtom, finns massor me volvos för 5-6000tusen där ute i mke finare skick.

Joakim-S Hobby Fotograf
10 oktober 2018 · 650 Inlägg

Kan ni inte slänga upp lite a-traktorer som är motsvarande för dom pengarna ni pratar om då? smile

MG e-HS (2021)
zemet
11 oktober 2018 · 4 036 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
25000kr för en EPA!?? 2500kr verkar rimligare. En "riktig bil" ligger i den prisklassen.
Annars är Volvo 740 /745 driftsäkra och pålitliga men priset på denna på tok för högt!

Men tänk ett steg längre nu snälla.

En EPA är en vanlig "riktig" bil som sedan kraftigt byggs om!

Man kapar bort en del av taket, bakluckan försvinner, baksätet byggs bort. Man skall på något sätt hastighetsbegränsa den, ofta genom att montera dubbla växellådor.

Sen när man gjort allt dedär så skall man lacka om EPAn också.

Plus att man måste köpa en riktig bil att ha för att bygga om.

Hur många timmar tror ni att det tar att genomföra ett sånt projekt?

Hur många 15 åringar har ekonomin, kunskapen, lokalen, verktygen som behövs?

Hur många 15 åringar har en pappa med allt ovanstående plus en jävla massa tid?

Klart so fan EPOr är dyra! Enda anledningen att dem inte kostar över 100K är ju att inga 15 åringar har råd att betala så mycket.


Jag tycker priset för den verkar ligga ganska bra.
740 är som sagts tidigare väldigt lättmekad och delar finns överallt. Även totalhaveri som typ vevlagerras är ju billigt att fixa på en 740. En ny motor för du för 1000 kr eller i många fall mindre om du plockar ur den själv.

CC72
11 oktober 2018 · 1 661 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
25000kr för en EPA!?? 2500kr verkar rimligare. En "riktig bil" ligger i den prisklassen.
Annars är Volvo 740 /745 driftsäkra och pålitliga men priset på denna på tok för högt!

Det är nog dags att du tar en sväng ut på annons-sajter och kollar priser på a-traktorer/epor wink



Till TS:
Efter besiktningskravet kom är även en stor del obesiktade vilket är värt att tänka på vid köp. Se till att den är besiktad och godkänd!

torsen
12 oktober 2018 · 7 233 Inlägg

Gå in på Blocket, under mopeder och A-traktorer, och kolla vad som begärs för Suzuki Jimny som A-traktorer så förfaller den A-traktor TS funderar på vara rena fyndet.
Som någon skrev: tänk på arbetet med att skapa en A-traktor av en 740 med derivator.
Sist men inte minst - se till att den är besiktad och godkänd enligt nya reglementet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang